Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaartje
Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaartje
Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaartje
Voor een eenmalige chipkaart in de trein, die het papieren kaartje vanaf volgend jaar vervangt, gaat de NS een toeslag in rekening brengen. Dat staat in een brief die staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) aan de Kamer heeft gestuurd.
"Net als in de bus, tram en metro betaalt de reiziger voor een eenmalige chipkaart bij NS een toeslag", aldus Mansveld in de brief. Maatschappij voor Beter OV - die de brief onder de aandacht bracht - is verbolgen over de toeslag en heeft de Autoriteit Consument en Markt, de voormalige NMa, gevraagd om een verbod op de prijsverhoging. Lees verder
Voor een eenmalige chipkaart in de trein, die het papieren kaartje vanaf volgend jaar vervangt, gaat de NS een toeslag in rekening brengen. Dat staat in een brief die staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) aan de Kamer heeft gestuurd.
"Net als in de bus, tram en metro betaalt de reiziger voor een eenmalige chipkaart bij NS een toeslag", aldus Mansveld in de brief. Maatschappij voor Beter OV - die de brief onder de aandacht bracht - is verbolgen over de toeslag en heeft de Autoriteit Consument en Markt, de voormalige NMa, gevraagd om een verbod op de prijsverhoging. Lees verder
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Bij de tram, bus en metro is het anders: in de trein kun je geen kaartje bij de machnist kopen heh. ;)
Ik vraag mij daadwerkelijk af hoeveel een wegwerk-chipkaart gaat kosten.
Voro incidententele reizigers is de huidige chipkaart, met 20 euro borg, ontzettend onaantrekkelijk. Maar als je iets gaat aanbieden wat alleen voor incidentele reizigers is bedoeld, dan kun je het neem ik aan niet al te duur maken, aangezien je anders reizigers de trein uitjaagt.
Ik vraag mij daadwerkelijk af hoeveel een wegwerk-chipkaart gaat kosten.
Voro incidententele reizigers is de huidige chipkaart, met 20 euro borg, ontzettend onaantrekkelijk. Maar als je iets gaat aanbieden wat alleen voor incidentele reizigers is bedoeld, dan kun je het neem ik aan niet al te duur maken, aangezien je anders reizigers de trein uitjaagt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Dagkaart tariefklasse C uit de automaat laten rammelen.
Het is maar een ideetje... (A)
Het is maar een ideetje... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
2 uur 4 uur en 8 uur reizen kaartjes uit de automaten laten rammelen misschien een optie. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Iets meer dan een papieren kaartje neem ik aan. Anders is noemen ze het geen 'toeslag'.VIRM schreef:Ik vraag mij daadwerkelijk af hoeveel een wegwerk-chipkaart gaat kosten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Wat trouwens niet in het artikel staat is dat de lokettoeslag vervalt als je daar een eenmalige chipkaart aanschaft, je hebt dus geen dubbele toeslag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Niet helemaal duidelijk maar zoals ik het begreep wordt het toch ook mogelijk om een 'kaartje' op te laden bij de automaat op een niet-wegwerp OV-chip toch? Dus dan heb je wel die eenmalige 7,50 maar daarna geen toeslag meer en niet die (inderdaad vrij heftige) 20 euro borg. Voor mensen die een paar keer paar jaar de trein nemen en in staat zijn hun OVC niet kwijt te raken in de keukenla, lijkt me dat een goede oplossing.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Ik heb nog nergens gelezen dat daar al iets over besloten is. Dat hangt ook samen met de eventuele invoering van 'enkelvoudig incecken' waar al jaren over gesproken wordt. (Maar waar de vervoerders helemaal geen zin in hebben.)
Ik denk overigens dat de incidentele OV-reiziger er niet zo veel mee opschiet, uitgaande van een toeslag van 50 cent per kaartje. Dat betekent minstens 15 keer met de trein reizen om die 7,50 terug te verdienen.
Voor wie regelmatig met bus/tram/metro reist maar slechts incidenteel met NS reist zou het wel handig kunnen zijn.
Ik denk overigens dat de incidentele OV-reiziger er niet zo veel mee opschiet, uitgaande van een toeslag van 50 cent per kaartje. Dat betekent minstens 15 keer met de trein reizen om die 7,50 terug te verdienen.
Voor wie regelmatig met bus/tram/metro reist maar slechts incidenteel met NS reist zou het wel handig kunnen zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Het zou helemaal mooi zijn als je een NS-kaartje ook kon opladen op een wegwerp-buskaartje, aangezien veel mensen met bus/tram/metro naar het station komen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Het bestond ooit wel he - tijdens de proef op de Hoekse Lijn. Ik heb er niks over gehoord dus vermoed dat er ook niet aan wordt gewerkt. Ik weet wel dat een wens "postpay" is - het idee van de Business Card voor consumenten, dat je achteraf een rekening krijgt voor je reizen. Zal ook wel niet morgen gebeuren.
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Bedragen voor de toeslag zijn nog niet bekend, wel is er bij de ns intern een bedrag genoemd. Besluit daarover moet nog volgen. Tot die tijd valt er weinig over te zeggen. Het laden van een treinreis op een ovchipkaart staat niet in de planning.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Dat zou handig zijn ja, en daarom gaat het niet gebeuren. Het is helemaal niet de bedoeling dat een wegwerpkaartje handig in gebruik is.marlies schreef:Het zou helemaal mooi zijn als je een NS-kaartje ook kon opladen op een wegwerp-buskaartje,
En als je zo'n kaartje een tweede keer kan gebruiken is het toch geen wegwerpkaartje meer?
Dat gaat wel gebeuren met het Traject-Vrij abonnement (als vervanger voor de trajectabonnementen). Vanaf november 2013 is de planning.webguy schreef:Ik weet wel dat een wens "postpay" is - het idee van de Business Card voor consumenten, dat je achteraf een rekening krijgt voor je reizen. Zal ook wel niet morgen gebeuren.
Niet dat ik daar nou op zit te wachten ik wil gewoon op saldo kunnen reizen met mijn abonnement.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Volgens mij is die TrajectVrij nog altijd bedoeld voor bedrijven - of is dat echt een consumentenproduct?
De reden namelijk dat je achteraf een rekening krijgt is dat het een "NS Business Card met TrajectVrij" is.
De reden namelijk dat je achteraf een rekening krijgt is dat het een "NS Business Card met TrajectVrij" is.
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Een wegwerpaansteker gebruik je toch ook vaker dan één keer? Hoe makkelijker het je de eenmalige of sporadische OV-reiziger kunt maken, hoe groter de kans dat 'ie vaker het OV neemt.reisthijs schreef:Dat zou handig zijn ja, en daarom gaat het niet gebeuren. Het is helemaal niet de bedoeling dat een wegwerpkaartje handig in gebruik is.marlies schreef:Het zou helemaal mooi zijn als je een NS-kaartje ook kon opladen op een wegwerp-buskaartje,
En als je zo'n kaartje een tweede keer kan gebruiken is het toch geen wegwerpkaartje meer?
Als je een wegwerpkaartje bewust slechter maakt om 't gebruik te ontmoedigen zal een deel daardoor de volgende keer een echte OV-chip kopen. Een ander deel neemt daardoor de volgende keer de auto.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Een wegwerpchipkaart kan je ook vaker dan één keer gebruiken als daar een product als "2 uur reizen" of iets dergelijks op staat. Maar als dat product 'op' is kan je er geen nieuw product op laden. Net zoals je een wegwerpaansteker niet bijvult als die leeg is.
En ja, een wegwerpkaartje IS bewust slecht gemaakt (in de meeste gevallen vooral duur) om 't gebruik ervan te ontmoedigen
Zoals beschreven in http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov_2013_202319_besluit_traject_vrij.aspx
En ja, een wegwerpkaartje IS bewust slecht gemaakt (in de meeste gevallen vooral duur) om 't gebruik ervan te ontmoedigen
Het wordt straks dus een consumentenproduct voor iedereen.webguy schreef:Volgens mij is die TrajectVrij nog altijd bedoeld voor bedrijven - of is dat echt een consumentenproduct?
Zoals beschreven in http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov_2013_202319_besluit_traject_vrij.aspx
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Het is technisch onmogelijk om op saldo te reizen, de verekkening met het graject vrij kan namelijk alleen achteraf. Stel je reist van a naar d en je hebt een traject vrij van b naar c dan kan het systeem dat bij RoS dat niet zien, je zult dan de hele reis betalen. Met achteraf betalen wordt het mogelijk om alleen de reis a naar b en c naar d te betalen. Voordeel voor de klant dus, dit nieuwe post paid systeemreisthijs schreef:Dat gaat wel gebeuren met het Traject-Vrij abonnement (als vervanger voor de trajectabonnementen). Vanaf november 2013 is de planning.webguy schreef:Ik weet wel dat een wens "postpay" is - het idee van de Business Card voor consumenten, dat je achteraf een rekening krijgt voor je reizen. Zal ook wel niet morgen gebeuren.
Niet dat ik daar nou op zit te wachten ik wil gewoon op saldo kunnen reizen met mijn abonnement.
Invoering is trouwens opgeschoven naar januari 2014.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Invoering voor bestaande abonnementhouders was al gepland voor januari.
Ik kan snap echt niet wat het verschil is tussen het moment van uitchecken of een later moment. Er komt achteraf geen extra input bij voor het systeem dus waarom zou het systeem achteraf beter de prijs kunnen berekenen?Freek schreef:Stel je reist van a naar d en je hebt een traject vrij van b naar c dan kan het systeem dat bij RoS dat niet zien,
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Het systeem is volgens mij zo gemaakt dat de paaltjes offline kunnen werken zodat ze nog gewoon gebruikt kunnen worden als er een netwerkstoring is, ze weten hoeveel tariefkilometers het is tussen hun eigen locatie en alle andere stations in het land. Maar dat traject B-C tussen A-D inligt wordt wat moeilijker om in elk paaltje voor elke waarde van A, B en C op te slaan. Theoretisch kan het natuurlijk prima. Maar, dat heb ik ook maar van horen zeggen.
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Het paaltje kan niet berekenen wat de goedkoopste route was. Iemand die bv amersfoort - deventer als traject vrij heeft en vanuit Amerafoort naar Zwolle reist is wellicht goedkoper uit dit via Dv te doen. Dat kan het paaltje niet berekenen. Achteraf kan dat wel en betaald de klant altijd de goedkoopste optie, ook al zou in dit geval de duurdere maar rechtstreekse IC genomen zijn.
Invoering voor iedereen is inmiddels uitgesteld tot januari. Invoering per november is van de baan.
Invoering voor iedereen is inmiddels uitgesteld tot januari. Invoering per november is van de baan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Onhandig tijdstip, dat zou betekenen dat reizigers met een in december aflopend abonnement (mijne loopt tot 21-12) nog een heel jaar met het oude product zouden blijven zitten?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
De distributie van contracten zal over het jaar toch concentreren rond de eerste van de maand?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Er zullen er relatief veel rond de eerste ingaan ja, maargoed, dat kan natuurlijk ook 1 december zijn. Maar er zijn meer mogelijke redenen voor een ingangsdatum natuurlijk. Bij mij was het destijds een wisseling van werkplek waarbij ik aansluitend op het aflopen van een maandtrajectkaart het nieuwe abonnement heb in laten gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Dat is toch altijd zo? Als het in november was ingegaan, hadden reizigers met einddatum eind oktober hetzelfde gehad.Daniel schreef:Onhandig tijdstip, dat zou betekenen dat reizigers met een in december aflopend abonnement (mijne loopt tot 21-12) nog een heel jaar met het oude product zouden blijven zitten?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Hoeft niet. Nu is het moment dat je kunt overstappen en het moment dat je moet overstappen gelijk, terwijl je het op zich ook al mogelijk zou kunnen maken vast over te stappen voordat het moet omdat de oude abonnementen niet meer beschikbaar zijn.
Het huidige uitstel zal er wel gekomen zijn naar aanleiding van het Locov advies om het pas in te voeren zodra alle regionale vervoerders dit product ook kunnen verwerken in hun systemen. Maar wat is er op tegen om een reiziger de keuze te geven vast over te stappen als diegene toch nooit met een regionale vervoerder reist bijvoorbeeld.
Het product is in dit geval nog niet heel anders behalve de naam. Heb tweets langs zien komen van reizigers die na de start van de TrajectVrij proef opeens konden inchecken met hun jaartrajectkaart
Het huidige uitstel zal er wel gekomen zijn naar aanleiding van het Locov advies om het pas in te voeren zodra alle regionale vervoerders dit product ook kunnen verwerken in hun systemen. Maar wat is er op tegen om een reiziger de keuze te geven vast over te stappen als diegene toch nooit met een regionale vervoerder reist bijvoorbeeld.
Het product is in dit geval nog niet heel anders behalve de naam. Heb tweets langs zien komen van reizigers die na de start van de TrajectVrij proef opeens konden inchecken met hun jaartrajectkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar
Dat laatste is al mogelijk sinds 9 juni, om poortjes te kunnen openen.
Het zal wel een contractdingetje zijn dat je eerst moet wachten tot je jaar voorbij is voordat je Traject Vrij kunt aanschaffen. Nou ja, je zou ook je doorlopende jaartrajectabonnement kunnen opzeggen en Traject Vrij aanvragen als je het echt graag wilt, denk ik.
Het zal wel een contractdingetje zijn dat je eerst moet wachten tot je jaar voorbij is voordat je Traject Vrij kunt aanschaffen. Nou ja, je zou ook je doorlopende jaartrajectabonnement kunnen opzeggen en Traject Vrij aanvragen als je het echt graag wilt, denk ik.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 gasten