Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door fogeltje »

http://www.spiegel.de/reise/aktuell/bah ... 24584.html

Het Europese Gerechtshof heeft bepaald dat de Deutsche Bahn volgens de Europese regels ook bij overmacht, zoals weersomstandigheden een deel van het ticket moet restitueren (een kwart bij vertragingen van 1 tot 2 uur, vanaf 2 uur de helft). Dit zou voor alle spoorvervoerders in de EU gelden.

Betekent dit dat ik in de winter bij de NS (en consorten) toch een deel van mijn geld terug kan vragen, ook al zegt de NS dat hun eigen regels niet gelden wegens overmacht?
"Een touringcar is geen bus"
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door dennistd »

Volgens mij kun je bij NS altijd je geld terug vragen, tenzij de dienstregeling van tevoren aangepast is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door fogeltje »

dennistd schreef:Volgens mij kun je bij NS altijd je geld terug vragen, tenzij de dienstregeling van tevoren aangepast is.
NS wil bij "overmacht" nog wel eens dwarsliggen volgens mij. Geven ze ook geld terug als ze de dienstregeling niet aanpassen en dan door sneeuw alsnog alles in de soep loopt? En hoe zit het met de Europese regels omtrent dit hele aanpassen? Dat is natuurlijk ook gewoon een verkapte vertraging.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Michael 1988 »

Gewoon terugvragen bij de NS en anders met meerdere reizigers een rechtzaak aanspannen ;). Ik denk dat je zo wel 10, al dan niet 100 reizigers kunt krijgen die je mening deelt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Geert »

fogeltje schreef:
dennistd schreef:Volgens mij kun je bij NS altijd je geld terug vragen, tenzij de dienstregeling van tevoren aangepast is.
NS wil bij "overmacht" nog wel eens dwarsliggen volgens mij. Geven ze ook geld terug als ze de dienstregeling niet aanpassen en dan door sneeuw alsnog alles in de soep loopt? En hoe zit het met de Europese regels omtrent dit hele aanpassen? Dat is natuurlijk ook gewoon een verkapte vertraging.
Tot nu toe is bij elke aangepaste drgl de geld-terug-regeling van toepassing geweest (en die was op basis van de niet-aangepaste dienstregeling). Wat dat betreft is NS een stuk schappelijker dan de DB.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Suus »

De regeling van NS is over het geheel stukken aantrekkelijker dan de basisregeling die vanuit Europa verplicht is :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Freek »

Maar ook ns heeft een bepaling die stelt dat vertraging als gevolg van blikseminslag en noodweer niet gecompenseerd wordt. Die zal dus aangepast noeten worden om in lijn te komen met de europese regelgeving.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Maar ook ns heeft een bepaling die stelt dat vertraging als gevolg van blikseminslag en noodweer niet gecompenseerd wordt. Die zal dus aangepast noeten worden om in lijn te komen met de europese regelgeving.
Maar dat betreft toch de veel soepelere compensatieregeling van NS? Lijkt me dat de Europese regelgeving hier los van staat. Omdat de compensatieregeling van NS veel "klantvriendelijker is" (vanaf een half uur toch al helft van je centen?) zal zich niet snel iemand beroepen op de Europese regelgeving. Maar als de NS zegt "blikseminslag is niet onze schuld, dus wij compenseren niet", dan zouden ze alsnog moeten compenseren volgens de Europese norm. Of vervangt de NS-regeling de Europese regeling geheel (in welk geval de NS inderdaad iets moet gaan aanpassen).
"Een touringcar is geen bus"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Thom91 »

Freek schreef:Maar ook ns heeft een bepaling die stelt dat vertraging als gevolg van blikseminslag en noodweer niet gecompenseerd wordt. Die zal dus aangepast noeten worden om in lijn te komen met de europese regelgeving.
Bij sneeuw & noodweer wordt er vaak al gecommuniceerd dat er soepel met eisen wordt omgegaan, ondanks dat dit eigenlijk niet hoeft. NS is overigens ook niet verplicht om te betalen bij aanrijdingen met personen..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Geert »

Heeft iemand wel eens meegemaakt dat zijn claim niet werd gehonoreerd omdat NS zich op overmacht beriep? Ik nog nooit in ieder geval, maar ik heb al heel lang niet meer geclaimd...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Thom91 »

Ik heb nog nooit gehad dat NS een claim niet honoreerde, ondanks dat ik soms slechts 15 minuten vertraging had door een gelukje en toch 30 minuten ging claimen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Daniel »

Ik had laatst een niet-gehonoreerde claim omdat m'n vertraging niet 30 minuten of langer zou zijn geweest... Tja, als er wel Sprinters (en geen ICs) op de normale route Utrecht - Amersfoort rijden maar IC-reizigers wordt geadviseerd via Hilversum te reizen dan moet je natuurlijk niet de vertraging via de sprinterroute gaan berekenen.
Dat is overigens keurig rechtgezet na even contact opgenomen te hebben via @NS_Online.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door fogeltje »

Thom91 schreef:
Freek schreef:Maar ook ns heeft een bepaling die stelt dat vertraging als gevolg van blikseminslag en noodweer niet gecompenseerd wordt. Die zal dus aangepast noeten worden om in lijn te komen met de europese regelgeving.
Bij sneeuw & noodweer wordt er vaak al gecommuniceerd dat er soepel met eisen wordt omgegaan, ondanks dat dit eigenlijk niet hoeft. NS is overigens ook niet verplicht om te betalen bij aanrijdingen met personen..
Tenzij de vertraging dus 1 uur wordt je je op de Europese regelgeving zou beroepen, in geval NS een claim volgens hun eigen regels zou afwijzen.

Ik heb meestal in de trein niets te claimen, als ik vertraging heb, dan is dat meestal net minder dan een half uur bij de NS. Mijn gehele vertraging wordt dan snel een uur, iets met missende aansluitingen op bussen, maar bij de NS is mijn vertraging meestal niet genoeg. Ik weet al niet meer wanneer ik mijn laatste claim heb ingediend. Dat was nog met een SOV en dat is alweer enkele jaren geleden.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Freek »

Toen de regeling net bestond, of ik er net van wist, een jaar of 15 tien geleden een keer geen.vergoeding gehad als gevolg van bliksemimslag.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door deadlock »

Het ging toch om de ÖBB? En de NS heeft tijdens de winterdienstregeling wel een keer afgezien van GTBV.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Wubbo »

Wanneer was dat? Ik kan me dat niet herinneren namelijk, bij mijn weten heeft NS zich tot nu toe nooit op overmacht beroepen en niet uitgekeerd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Geert »

In de winter van 2009/2010 was dat was dat, na een tijdje winterdienstregeling: http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns: ... ing-142139
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Bahn muss für Verspätung bei Unwetter zahlen

Bericht door Wubbo »

Dat is achteraf teruggedraaid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten