Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

In bovenstaande HOV visie staat dat lijn 22 naar P+R Driebond gaat rijden, ik neem dus aan dat Europapark voor deze lijn tijdelijk is, totdat de nieuwe lijn 11 er komt te rijden? En voor wat betreft lijn 1 & 2, blijven deze lijnen ook in de toekomst via de Grote Markt rijden? Ik dacht namelijk gehoord te hebben dat het uiteindelijk de bedoeling was om alleen nog maar Qlink bussen de Grote Markt aan te laten doen.

De verbreding van de Oostersingel en reconstructie van het Boterdiep, wat moet ik me daarbij voorstellen? Komt daar ook een vrij liggende route voor de bus, of meer een soort indeling als op de Hereweg en Paterswoldseweg? En tenslotte, is het al bekend wanneer deze vrij OV-as tussen het UMCG en het Zernike voltooid is? Ik kan het me namelijk wel indenken dat dit nog jaren kan gaan duren, en dat we in tussentijd nog altijd in de maag zitten met bussen die structureel teveel vertraging oplopen..
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Dat klopt, lijn 22 krijgt uiteindelijk als bestemming Driebond. De nieuwe lijn 11 neemt dan de P+R-functie bij P3 en Station Europapark over.

De stadslijnen blijven gewoon via de Grote Markt rijden inderdaad zoals nu ook het geval is. Streeklijnen zal het alleen bij de Qlinkers blijven. Dit staat ook in de HOV-visie. Stadslijnen niet via de Grote Markt laten rijden is mijns inziens ook niet wenselijk, als de plannen allemaal in werking zijn zou dit voor sommige wijken tot drie overstappen kunnen betekenen om de Grote Markt te bereiken. Wel wordt het aantal bussen op de Grote Markt fors minder.

De busbaan via de Bloemsingel/Kolendrift naar Zernike kunnen nog wel een aantal jaren op zich laten wachten. Overigens ook logisch aangezien de Bloemsingel en omgeving nog een bouwput zijn. Boterdiep krijgt een reconstructie inderdaad, daarvoor heb ik nog geen concrete plannen gezien. Ik weet wel dat er vrijliggende busbanen komen tussen Station Noord en Zernike. Het is dan ook nog echt niet duidelijk wanneer dit zal gebeuren. Reken maar sowieso dat het nog zo'n vier tot vijf jaar gaat duren, als het al zover komt (je weet hoe dat tegenwoordig gaat met al die plannen). Tot die tijd gaat lijn 15 (zoals ie straks in januari gewoon gaat heten) via de westelijke Ringweg, waar overigens al met weinig vertraging wordt gereden.

Overigens vind ik het interessant dat je naar lijn 2 vraagt, daar die lijn waarschijnlijk geen lang leven meer is beschoren wanneer de bus naar Hoornsemeer daadwerkelijk door wordt getrokken naar De Punt. Dit zit overigens wel nog in de onderzoeksfase.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Dat er nog veel onduidelijk is betreft de busbanen is juist datgene wat ervoor gezorgd heeft dat ik nog niet overtuigd ben over de plannen. Het Qlink concept is leuk bedacht, en het zal ook zeker reizigers gaan trekken. Maar nu het nog lang niet zeker is of er wel een dergelijke (vrije) OV-as op de belangrijkste knelpunten komt, ben ik nog niet zo overtuigd. Bij de tramplannen werd de herinrichting van de straten tenminste meegenomen, iets wat de stad aantrekkelijker zou maken. Met de huidige plannen zijn het eigenlijk meer 'lapmiddelen' om het OV aantrekkelijker te maken, maar daar is ook alles mee gezegd. Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk krijg. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Daniel »

Kevster schreef:Overigens vind ik het interessant dat je naar lijn 2 vraagt, daar die lijn waarschijnlijk geen lang leven meer is beschoren wanneer de bus naar Hoornsemeer daadwerkelijk door wordt getrokken naar De Punt. Dit zit overigens wel nog in de onderzoeksfase.
Hoe zouden ze dan eigenlijk willen doen? In Paterswoldseweg > l.a. Laan Corpus den Hoorn > r.a. Sportlaan > huidige route 6 door Hoornsemeer > l.a. Paterswoldseweg zie ik wel een mogelijkheid voor een dergelijke verlenging, maar het is de vraag of het wel wenselijk is dat de bediening van het ziekenhuis door die lijn vervalt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Daar komen dan andere lijnen voor terug.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Statler Rail »

Kevster schreef:Overigens vind ik het interessant dat je naar lijn 2 vraagt, daar die lijn waarschijnlijk geen lang leven meer is beschoren wanneer de bus naar Hoornsemeer daadwerkelijk door wordt getrokken naar De Punt. Dit zit overigens wel nog in de onderzoeksfase.
Wanneer lijn 6 naar De Punt gaat, lijkt het mij logisch dat lijn 2 via Hoornsemeer naar het Martini Ziekenhuis gaat rijden. Je zou dan zelfs kunnen denken aan een lusroute langs Hoornsemeer en het Martini Zkhs.

Sowieso positief dat de lijn Vinkhuizen-CS-Martini Ziekenhuis nu tóch in de HOV-visie is opgenomen, want dat was eerst niet de bedoeling. De mogelijkheden voor verlenging naar Eelde Airport en Transferium De Punt zal de regio wel over de streep hebben getrokken.

Ik verwacht dat lijn 5 in de toekomst weer vanaf het Martini Ziekenhuis naar Ter Borch zal doorrijden, en dan uiteindelijk naar P+R Hoogkerk. Het bestemmingsplan met daarin deze weg is gisteren goedgekeurd door de gemeenteraad van Tynaarlo.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Ik kan me niet voorstellen dat lijn 2 blijft bestaan als lijn 6 doorrijdt naar de Punt. Denk dat ze dan gewoon het aantal ritten op lijn 1 gaan verdubbelen en lijn 2 schrappen.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Pikobo »

marlies schreef:Ik kan me niet voorstellen dat lijn 2 blijft bestaan als lijn 6 doorrijdt naar de Punt. Denk dat ze dan gewoon het aantal ritten op lijn 1 gaan verdubbelen en lijn 2 schrappen.
En welke lijn rijdt dan naar Hoornsemeer, de helft van de huidige ritten op lijn 6 of een verlegging van lijn 5? De eerste optie lijkt mij niet wenselijk en met lijn 5 is er helemaal geen goede of acceptabele verbinding met het Centrum meer over voor omgeving Hoornsemeer.
Het zal wel wishfull thinking blijven om alle ritten van de lijnen 1 en 2 vanaf de Wijert via Hoornsemeer naar het Martiniziekenhuis te laten rijden, deels verder naar Ter Borch en P&R Hoogkerk. Maar dan kunnen alle ritten op de huidige lijn 6 vanaf Centrum door naar De Punt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Lijn 6 kan prima via Hoornsemeer naar de Punt natuurlijk: Paterswoldseweg - LcdH - Sportlaan - Palmelaan - von Suttnerstraat - Wichmannstraat en dan linksaf over de rotonde weer de Paterswoldseweg op en dan de route van de huidige lijn 2.

Loopafstanden nemen voor het oostelijk deel van de wijk dan ietsje toe, maar nog wel prima acceptabel. Hooguit een probleem voor Maartenshof (ouderen), maar als je vlak voor de rotonde Sportlaan/Schaaksport/Damsport een extra halte maakt, valt dat ook wel weer mee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Daniel »

Tja, die route via Hoornsemeer naar De Punt noemde ik een aantal berichten hierboven al :P Of nouja, ietsje anders dan want zo gigantisch veel tijd zal het toch niet schelen om de hele route van 6 door de Hoornsemeer heen te rijden? Dan mis je alleen de huidige halte Schaaksport waarvoor je nog vrij dichtbij een alternatief kunt bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Kan op zich best ja. Tis alleen net wel het trage stuk van de huidige route. Hangt er een beetje vanaf of het de bedoeling is dat lijn 6 dan dé verbinding tussen het toekomstige transferium bij de Punt en de stad moet zijn. Ik moet bekennen dat ik niet helemaal meer weet of dat nou het plan was in dat document en te lui ben om het op te zoeken. In ieder geval zolang de voorgenomen spoorhalte er niet is.

Als een automobilist daar overstapt op het OV moet 'ie het iig niet vervolgens ervaren als een trage touristische rondrit, want dan doet 'ie het geen tweede keer.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Statler Rail schreef: Ik verwacht dat lijn 5 in de toekomst weer vanaf het Martini Ziekenhuis naar Ter Borch zal doorrijden, en dan uiteindelijk naar P+R Hoogkerk. Het bestemmingsplan met daarin deze weg is gisteren goedgekeurd door de gemeenteraad van Tynaarlo.
Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet, zal bij uitvoering van alle plannen ook niet meer nodig zijn overigens :), het kan overigens wel hoor want in het verleden stond deze verbinding ook al gepland. Echter greep het OV-bureau in wat betreft de route van lijn 5 door de echt extreem lage bezettingsgraad.

Over de opmerking van iemand anders over het doortrekken van lijn 1 en 2: ik denk dat je serieus rekening moet houden met een verlenging van lijn 1 naar het Martini Ziekenhuis inderdaad. Ook wel logisch, aangezien het vanaf het Hoornsemeer geen ramp is om naar station en centrum te moeten via De Wijert. Een wijk als Hoornsemeer is allemaal leuk en aardig, maar het aantal bussen dat er nu rijdt is, net als een aparte HOV-lijn voor deze wijk, een beetje overkill. Dat geldt overigens niet voor het ziekenhuis.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Statler Rail »

Kevster schreef:Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet, zal bij uitvoering van alle plannen ook niet meer nodig zijn overigens :), het kan overigens wel hoor want in het verleden stond deze verbinding ook al gepland. Echter greep het OV-bureau in wat betreft de route van lijn 5 door de echt extreem lage bezettingsgraad.
Zover ik weet is het op termijn de bedoeling om één of meer streeklijnen vanaf P+R Hoogkerk via het Martini Ziekenhuis te leiden. Maar dat zal waarschijnlijk vooral via de route A7-Laan Corpus den Hoorn-Van Swietenlaan-Busbaan Martini Ziekenhuis-Paterswoldseweg. Dat is veel sneller (en dus goedkoper).

De inkorting van lijn 5 tot Martini Ziekenhuis zou tijdelijk moeten zijn, omdat in Ter Borch nauwelijks mensen van de bus gebruik maken en de verlenging naar Hoogkerk pas mogelijk is als een ontbrekend stuk weg is aangelegd. Ik verwacht dat die verlenging van lijn 5 er uiteindelijk gewoon komt, omdat dit helemaal past in de tangent-gedachte om de transferia cq dynamo's onderling met elkaar te verbinden.

Om diezelfde reden is het ondenkbaar dat lijn 6 een route door Hoornsemeer naar De Punt krijgt die NIET via het Martini Ziekenhuis verloopt. Dat zijn namelijk juist de locaties die lijn 6 moet gaan verbinden.
Kevster schreef:Over de opmerking van iemand anders over het doortrekken van lijn 1 en 2: ik denk dat je serieus rekening moet houden met een verlenging van lijn 1 naar het Martini Ziekenhuis inderdaad. Ook wel logisch, aangezien het vanaf het Hoornsemeer geen ramp is om naar station en centrum te moeten via De Wijert. Een wijk als Hoornsemeer is allemaal leuk en aardig, maar het aantal bussen dat er nu rijdt is, net als een aparte HOV-lijn voor deze wijk, een beetje overkill. Dat geldt overigens niet voor het ziekenhuis.
Ik sprak de verwachting uit dat lijn 2 gaat doorrijden via Hoornsemeer naar het Martini Ziekenhuis. Lijn 1 zal gewoon de huidige route blijven rijden. Tussen De Weijert en CS is de capaciteit van 4x per uur nodig door de scholen die daar gevestigd zijn. Een route door Hoornsemeer naar het Martini Ziekenhuis heeft wel genoeg aan 2x per uur.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Etienne »

Kunnen we al het bovenstaande wat over HOV gaat niet beter verplaatsen naar een GD-topic of HOV GD-topic?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Meltrain »

Gewoon de topictitel aanpassen lijkt me ook wel genoeg. Het één houdt immers verband met het ander.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Klopt inderdaad, ik geloof ook best dat lijn 5 op termijn doorgetrokken wordt, al is het alleen maar voor de directe verbinding van Ter Borch met P+R Hoogkerk en het daar te bouwen winkelcentrum. Echter verwacht ik dat lijnen 1 en 2 één lijn worden naar De Wijert - Hoornsemeer zodra 'lijn 6' is doorgetrokken naar De Punt, zo nodig met een frequentie van vier per uur.

De verbinding P+R Hoogkerk - Martini Ziekenhuis gaat er zeker komen, en sterker nog; die is er al (lijn 87), in de toekomst wordt dit echter niet gedaan met een streeklijn maar ook volgens het dynamo-naar-dynamo principe.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Wat ik me al een tijdje afvraag; volgens de laatste nieuwsberichten over de HOV-visie en de stadslijnen, is het de bedoeling dat het openbaar vervoer in- en rondom Groningen aantrekkelijker gemaakt moet worden. Kan dit ook betekenen dat buslijnen eerder en later door blijven rijden? Ik vind het aan de huidige dienstregeling namelijk een groot nadeel dat veel buslijnen door de weeks en op zondag rond een uur of 12 's nachts al hun laatste rit doen, terwijl er volgens mij best animo is voor latere ritten vanwege de vele studenten in de buitenwijken.

Wellicht dat iemand hier al wat meer over weet?
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door njoy »

Ik lees hier over plannen voor een HOV-bus vanaf het Hoofdstation via het Martiniziekenhuis, die verder moet rijden naar luchthaven Eelde en Transferium De Punt. Maar hoe realistisch, nuttig en noodzakelijk is dat laatste?

Dat het Martiniziekenhuis en het gebied daar omheen als dynamo is aangemerkt is begrijpelijk. Daarom is een goede verbinding tussen deze dynamo en het Hoofdstation nodig en noodzakelijk. Dat dit één van de HOV-assen is kan ik goed begrijpen, maar daar houdt het ook mee op.

Ten eerste moet je je afvragen of luchthaven Eelde een hov-verbinding nodig heeft. Als je ziet hoe weinig vliegtuigen er vertrekken, hoe weinig passagiers er zijn, en hoeveel luchtreizigers (met al hun bagage) liever worden gebracht met de auto dan dat ze met de bus reizen, moet nog maar eens goed nadenken of een hov-verbinding echt noodzakelijk is. Ondanks een langere startbaan neemt het aantal vluchten niet toe. Sterker nog, passagiers uit het zuiden van Drenthe en Overijssel kunnen in de toekomst wel eens wegblijven, als ze over een paar jaar ook in Twente op het vliegtuig kunnen stappen...

Maar goed, stel dat het aantal passagiers van de luchthaven toch verdubbelt, en er toch voldoende reizigers zijn voor een hoogwaardige ov-verbinding tussen de stad en de luchthaven. Volgens mij is er dan maar één serieuze optie, en dat is een snelle busverbinding vanaf het Hoofdstation over de A28 naar de afrit Eelde, en van daar naar de luchthaven. De bus kan dat in 12 a 13 minuten doen. Een hov-bus zoals in postings hierboven genoemd, via de Paterswoldseweg, het Martiniziekenhuis, Eelderwolde en Paterswolde (dus via de doorgaande route, de Hoofdweg en de Legroweg) zal er al snel 22 minuten over doen. Het nadeel van die route is dat deze het dorp Eelde links laat liggen. Circa 6.500 inwoners van Eelde wonen zodanig ver van deze hov-as, dat deze lijn voor de meeste Eeldenaren niet interessant is. Er zal dus een extra buslijn moeten rijden om de kern van Eelde met Groningen te verbinden. Je moet je daarbij afvragen of zo'n extra buslijn financieel haalbaar is. In plaats van 2 buslijnen kan je natuurlijk ook de hov-bus over de huidige route van lijn 2 door Eelde laten rijden, maar dan duurt de rit van het Hoofdstation naar de luchthaven, net als nu, 35 minuten. Niet echt hoogwaardig, als het ook in 12 minuten kan...

Dan nog even over het doortrekken van de hierboven genoemde hov-as, vanuit Paterswolde via de luchthaven naar het Transferium in De Punt. Tja, dat is ook zo'n geval van: hoe haalbaar, noodzakelijk en realistisch is dat? Ik denk dat geen enkele forens in De Punt zijn auto parkeert, om daar met een hov-bus via Eelde en Paterswolde richting Groningen-stad te reizen. Forenzen naar de stad Groningen blijven het liefst zo lang mogelijk in hun eigen auto zitten. Anders zouden ze in hun eigen plaats wel op de bus/trein stappen. Forenzen vanuit het zuiden zullen dus liever parkeren op het transferium in Haren. Dat transferium wordt flink uitgebreid, en kan daarna nog verder worden vergroot. Na de uitbreiding zit dat transferium echt niet meteen aan z'n maximale capaciteit. Een transferium in De Punt is vooralsnog volstrekt overbodig. Maar bovendien; welke forens uit Assen, Zuidlaren of Emmen zal in De Punt zijn auto parkeren, om daar met een hov-bus richting Martiniziekenhuis te reizen? Rondom dat ziekenhuis is voldoende gratis parkeergelegenheid, en vanuit het zuiden is deze dynamo vrij goed bereikbaar. Reizen vanaf De Punt met een hov-bus over de A28 richting de binnenstad kan ik me nog enigszins voorstellen (want de binnenstad is toch wat moeilijker bereikbaar, en parkeren is duur), maar een hov-as van De Punt via Paterswolde ten behoeve van het Martiniziekenhuis is echt grote onzin.

Voor de bereikbaarheid van het Martiniziekenhuis is het veel zinvoller om vanaf het Hoofdstation voldoende en snelle verbindingen aan te bieden, dan een hov-as vanaf De Punt in het leven te roepen. Voor het handjevol busreizigers vanuit het zuiden richting Martiniziekenhuis is een overstap op lijn 2/5 in Groningen-zuid goed genoeg.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:Wat ik me al een tijdje afvraag; volgens de laatste nieuwsberichten over de HOV-visie en de stadslijnen, is het de bedoeling dat het openbaar vervoer in- en rondom Groningen aantrekkelijker gemaakt moet worden. Kan dit ook betekenen dat buslijnen eerder en later door blijven rijden? Ik vind het aan de huidige dienstregeling namelijk een groot nadeel dat veel buslijnen door de weeks en op zondag rond een uur of 12 's nachts al hun laatste rit doen, terwijl er volgens mij best animo is voor latere ritten vanwege de vele studenten in de buitenwijken.

Wellicht dat iemand hier al wat meer over weet?
Lijn 22 naar Annen rijdt vanaf de nieuwe dienstregeling al door tot na middernacht,frequent.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Statler Rail »

njoy schreef:Ik lees hier over plannen voor een HOV-bus vanaf het Hoofdstation via het Martiniziekenhuis, die verder moet rijden naar luchthaven Eelde en Transferium De Punt. Maar hoe realistisch, nuttig en noodzakelijk is dat laatste?

(...)is echt grote onzin.
Het gaat om het "pimpen" van wat nu lijn 6 is en deze door laten rijden naar Eelde Airport en P+R De Punt. Het heet in de definitieve plannen nu kennelijk ook "HOV". Daar moet je dus niet teveel bij voorstellen.

Die HOV-as Martini Ziekenhuis-Eelde Airport-De Punt is ook nuttig voor reizigers uit de richting Assen die naar het Martini Ziekenhuis of Groningen-Zuidwest willen. Daarnaast moet dat P+R De Punt ook dienen als parkeerterrein voor Eelde Airport. Dan moet er natuurlijk wel een redelijk frequente bus zijn die tot laat rijdt. Zodoende dus een verlengde lijn 6 met het predikaat "HOV".

Eigenlijk wordt nu alsnog het zogenaamde "busknopenmodel" uitgerold over Groningen, maar omdat het vorige college bij hoog en laag beweerde dat dat geen oplossing zou zijn, wordt die benaming nu angstvallig vermeden. :lol:
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Vandaag de vernieuwde 3051 zien rijden op lijn 3 met het predikaat 'SNEL'.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

Dan zijn er nu 2 omgebouwd? Wanneer zijn alle Qlink bussen eigenlijk klaar?
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door njoy »

Statler Rail schreef:Die HOV-as Martini Ziekenhuis-Eelde Airport-De Punt is ook nuttig voor reizigers uit de richting Assen die naar het Martini Ziekenhuis of Groningen-Zuidwest willen. Daarnaast moet dat P+R De Punt ook dienen als parkeerterrein voor Eelde Airport. Dan moet er natuurlijk wel een redelijk frequente bus zijn die tot laat rijdt. Zodoende dus een verlengde lijn 6 met het predikaat "HOV".
Maar wie met de bus vanuit bijvoorbeeld Assen, Vries, Zuidlaren of Emmen komt en richting Martiniziekenhuis of Groningen-zuidwest reist, kan veel sneller met een bus over de A28 naar Groningen-zuid en daar overstappen op lijn 2 of 5, dan met een boemelbusje vanaf Transferium De Punt via de luchthaven, en daarna met 50 km per uur door Eelde, Paterswolde en Eelderwolde naar de stad sukkelen... (tenzij je wat van de omgeving wilt zien, want die is daar heel mooi ;))

Tja, de HOV-bus zou ook gebruikers van luchthaven Eelde moeten bedienen. Maar dan mogen ze eerst wel eens meer vluchten aanbieden. Want door het lage aantal vluchten en het lage aantal reizigers is parkeren bij het vliegveld geen enkel probleem. En mocht extra parkeerruimte nodig zijn dan is het aantal parkeerplaatsen nog wel uit te breiden. Overigens ken ik ze niet, de mensen die hun auto achterlaten op een afgelegen parkeerplaats waar 's nachts geen enkele sociale controle is. En ik kan me niet voorstellen dat Transferium De Punt een nachtwaker krijgt? Zou jij je auto onbeheerd achterlaten op een transferium?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Voor wat betreft de lijnen 1 & 2, ligt het niet meer voor de hand dat deze lijnen in de toekomst met elkaar geïntegreerd worden als de nieuwe lijn Vinkhuizen - Hoornsemeer doorgetrokken wordt naar De Punt? De route van lijn 2 is binnen de stad bijna gelijk aan die van lijn 1, waardoor één van deze lijnen volgens mij best kan verdwijnen. Als lijn 1 na de huidige eindhalte aan de Vestdijklaan doorrijdt naar Hoornsemeer via het Martini Ziekenhuis, is lijn 2 direct overbodig.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Dat was ook mijn gedachte idd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten