Korte vragen #3
Re: Korte vragen #3
Weet iemand waarom de s4000 ri Uitgeest op Bijlmer 3 minuten stil staat waardoor je de overstap op de s4300 mist op Duivendrecht? Inhalende IC?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Korte vragen #3
Dank. Ik houd weer op met vragen stellen ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Korte vragen #3
Weet iemand hoe het zit met de geldigheid van SOV in Zuid-Limburg en de kilometers over de grens, bijvoorbeeld lijn 50 Maastricht - Aken of de trein Heerlen - Aken? Op verschillende websites vind ik verschillende informatie van verschillende dateringen, wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
Het is een spectrum.
Re: Korte vragen #3
Op lijn 50 (Maastricht-Aachen) is het Nederlandse tarief geldig op de hele lijn, dus geldt ook het SOV-product. Voor lijn 44 (Heerlen-Aachen) geldt het Nederlandse tarief tot de grens en het Duitse AVV-tarief vanaf de grens. Voor grensoverschrijdende ritten geldt het "Übergangstarif", waarbij je met SOV alleen een kaartje voor het Duitse traject koopt.
Voor de trein Heerlen-Aachen weet ik het niet 100% zeker, maar hoogstwaarschijnlijk kan je een kaartje kopen met "Nederlands traject gratis", waarbij je dus vanaf de grens betaalt. Vreemd genoeg is een kaartje Heerlen-Aachen Hbf niet via NS Hispeed te boeken (terwijl Maastricht-Aachen wel kan, en dus net zo duur is).
Voor de trein Heerlen-Aachen weet ik het niet 100% zeker, maar hoogstwaarschijnlijk kan je een kaartje kopen met "Nederlands traject gratis", waarbij je dus vanaf de grens betaalt. Vreemd genoeg is een kaartje Heerlen-Aachen Hbf niet via NS Hispeed te boeken (terwijl Maastricht-Aachen wel kan, en dus net zo duur is).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39147
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #3
Was er trouwens op lijn 44 niet een speciale situatie in de Duitse bussen i.v.m. afwezigheid OVC-apparatuur?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #3
Ja, als je binnen NL reist met een Duitse bus koop je een kaartje tegen het tarief dat je met de OV-chipkaart had betaald. Dat is ook zo op de bussen van De Lijn in Maastricht.
Re: Korte vragen #3
Sinds een paar maanden bestaat het dubbeloptaptarief niet meer. Weet iemand welke gevolgen dit heeft bij de volgende casus. Mijn reis begint zo dadelijk dus krijg ik geen vdu korting. Nu moet ik op de negen uur grens overstappen. Als ik dan uit en weer incheck zou ik dan niet opnieuw het instaptarief betalen en mijn degressie niet verliezen maar wel vdu korting krijgen? Normaal
gesproken, dus in gevallen zonder vdu, gaat dat wel op.
gesproken, dus in gevallen zonder vdu, gaat dat wel op.
Re: Korte vragen #3
Ik durf er geen voorspelling aan te wagen, maar ben wel benieuwd. Wat gebeurde er?
Re: Korte vragen #3
Als 'ie het als overstap herkent krijg je denk ik over je hele reis geen korting. Maar, probeer het uit
Re: Korte vragen #3
Bij het "omchecken" om 9:00 uur wordt gewoon het instaptarief opnieuw berekend. In mijn recente voorbeeld (reis Amersfoort-Maastricht) reisde ik van Amersfoort naar Utrecht vóór 9.00 uur, dus vol tarief. Om 9:00 uur uitgecheckt en weer ingecheckt in Utrecht Centraal, vervolgens is de reis van Utrecht naar Maastricht met 40% korting berekend, echter wel met opstaptarief. De reis wordt dus niet als één geheel gezien.
Re: Korte vragen #3
Klopt inderdaad, wordt dan niet gezien als doorgaande reis. Betaalde inderdaad opnieuw het opstaptarief.
Re: Korte vragen #3
(Hopelijk nog) Lang leve de papieren kaartjes.Freek schreef:Klopt inderdaad, wordt dan niet gezien als doorgaande reis. Betaalde inderdaad opnieuw het opstaptarief.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Korte vragen #3
De NS reisplanner gaat uit van een reis van station A naar station B. Op sommige trajecten kunnen andere vervoerders echter een aanvulling bieden op het aantal frequenties, of biedt zelfs meer frequenties aan dan NS. Waarom, in het kader van de klantvriendelijkheid, worden deze additionele opties niet opgenomen in de reisplanner?
Een voorbeeld is een reis van Amsterdam Amstel naar Duivendrecht, waarbij de NS slechts 2x per uur rijdt en 4x per uur in de spits. GVB rijdt met lijn 54 om de 5 minuten.
Ook op het traject Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Zuid biedt GVB meer frequenties en een reis zonder overstap. De NS reisplanner stuurt je via Schiphol.
Een voorbeeld is een reis van Amsterdam Amstel naar Duivendrecht, waarbij de NS slechts 2x per uur rijdt en 4x per uur in de spits. GVB rijdt met lijn 54 om de 5 minuten.
Ook op het traject Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Zuid biedt GVB meer frequenties en een reis zonder overstap. De NS reisplanner stuurt je via Schiphol.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Korte vragen #3
Mja, maar dan moet je eigenlijk ook trams gaan toevoegen. En bussen. En dan heb je een tweede 9292. Het is eigenlijk een beetje gek dat er een aparte treinreisplanner is. Zou niet nodig zijn als 9292 betrouwbaarder was + de NS en 9292 beter zouden kunnen samenwerken waardoor 9292 even actueel kan zijn qua reisinfo als ns.nl. En als iemand echt perse alleen met de trein wil, kan dat ook wel met een specifiekere zoekopdracht.
Re: Korte vragen #3
Met papieren kaartjes ben je precies evenveel kwijt; daarmee kun je ook niet vol tarief en korting op één kaartje combineren.Edwin schreef:(Hopelijk nog) Lang leve de papieren kaartjes.Freek schreef:Klopt inderdaad, wordt dan niet gezien als doorgaande reis. Betaalde inderdaad opnieuw het opstaptarief.
Re: Korte vragen #3
Van A naar B (eerst station na 9:00) voor de volle mep en dan van B naar C met korting qua kaartjes mag ook niet? OF ben je dan ook hetzelfde kwijt?Ronald schreef:Met papieren kaartjes ben je precies evenveel kwijt; daarmee kun je ook niet vol tarief en korting op één kaartje combineren.Edwin schreef:(Hopelijk nog) Lang leve de papieren kaartjes.Freek schreef:Klopt inderdaad, wordt dan niet gezien als doorgaande reis. Betaalde inderdaad opnieuw het opstaptarief.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen #3
Dan ben je dus hetzelfde kwijt omdat je degressie ook stopt en je weer het "instaptarief" betaalt.
Re: Korte vragen #3
Dat komt allemaal omdat 9292|Reisinformatiegroep BV. een keihard monopolie heeft (maar dankzij ND-OV al iets minder) op stad/streek informatie. Ondanks dat NS 42% eigenaar is van 9292 (en 32% Connexxion, 26% GVB/HTM/RET) zijn ze vooral bezig met politieke spelletjes(niet zo gek aangezien de directeur "de" ex-burgemeester is uit Den Helder en de operationeel manager ooit voorzitter van PvDAUtrecht) i.p.v innovaties die de reiziger ten goede komen. Zo had ooit de NS reisplanner ook alle data van bussen via 9292, 9292 is toen zoveel geld gaan vragen voor deze data dat NS heeft gezegd bekijk het maar. Sindsdien kun je alleen nog maar bussen via de 9292Planner op ns.nl en is daardoor een absoluut monopolie ontstaan op bus/tram reisadviezen bij 9292. Ondertussen heeft NS wel lopen innoveren op planner-gebied waardoor je nu een actuele planner hebt voor het spoor.marlies schreef:Mja, maar dan moet je eigenlijk ook trams gaan toevoegen. En bussen. En dan heb je een tweede 9292. Het is eigenlijk een beetje gek dat er een aparte treinreisplanner is. Zou niet nodig zijn als 9292 betrouwbaarder was + de NS en 9292 beter zouden kunnen samenwerken waardoor 9292 even actueel kan zijn qua reisinfo als ns.nl. En als iemand echt perse alleen met de trein wil, kan dat ook wel met een specifiekere zoekopdracht.
Re: Korte vragen #3
Ja, klopt, dat monopolie mag wat mij betreft heel snel kapot gemaakt worden. Maar ja :/
Re: Korte vragen #3
Er is iig opentripplanner.nl maar die is eerlijk gezegd nog niet echt gebruiksvriendelijk. Wel realtime bus/tram.marlies schreef:Ja, klopt, dat monopolie mag wat mij betreft heel snel kapot gemaakt worden. Maar ja :/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen #3
Achter de schermen zit geloof ik niemand stil, behalve 9292.
Re: Korte vragen #3
Maar als je normaal gratis had moeten reizen (vanwege een abonnement of SOV), moet je dan ook betalen in de Duitse bus? :?Ronald schreef:Ja, als je binnen NL reist met een Duitse bus koop je een kaartje tegen het tarief dat je met de OV-chipkaart had betaald. Dat is ook zo op de bussen van De Lijn in Maastricht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #3
Dan neem ik aan dat je 0 euro moet betalen, dat is immers het tarief dat je met de OV-chipkaart had betaald?
Uit de folder (clever_reizen_nl.pdf):
Uit de folder (clever_reizen_nl.pdf):
OV-chipkaarten met Studenten OV-kaart of OV-jaarkaart worden ook in lijn
44 van de ASEAG-bussen en de euregiobahn geaccepteerd. Als u met de
OV-chipkaart op saldo wildt reizen, koopt u op vertoon van uw OV-chipkaart
een kaartje waarvan de prijs gelijk is aan het OV-chipkaarttarief.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Marijnvdm en 12 gasten