Korte vragen #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Weet iemand waarom de s4000 ri Uitgeest op Bijlmer 3 minuten stil staat waardoor je de overstap op de s4300 mist op Duivendrecht? Inhalende IC?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Bericht door Thom91 »

Je geeft het antwoord zelf al ;)
Komt wel goed schatje.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Dank. Ik houd weer op met vragen stellen ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #3

Bericht door Karl »

Weet iemand hoe het zit met de geldigheid van SOV in Zuid-Limburg en de kilometers over de grens, bijvoorbeeld lijn 50 Maastricht - Aken of de trein Heerlen - Aken? Op verschillende websites vind ik verschillende informatie van verschillende dateringen, wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
Het is een spectrum.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #3

Bericht door Ronald »

Op lijn 50 (Maastricht-Aachen) is het Nederlandse tarief geldig op de hele lijn, dus geldt ook het SOV-product. Voor lijn 44 (Heerlen-Aachen) geldt het Nederlandse tarief tot de grens en het Duitse AVV-tarief vanaf de grens. Voor grensoverschrijdende ritten geldt het "Übergangstarif", waarbij je met SOV alleen een kaartje voor het Duitse traject koopt.

Voor de trein Heerlen-Aachen weet ik het niet 100% zeker, maar hoogstwaarschijnlijk kan je een kaartje kopen met "Nederlands traject gratis", waarbij je dus vanaf de grens betaalt. Vreemd genoeg is een kaartje Heerlen-Aachen Hbf niet via NS Hispeed te boeken (terwijl Maastricht-Aachen wel kan, en dus net zo duur is).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #3

Bericht door Karl »

Bedankt voor de informatie.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Daniel »

Was er trouwens op lijn 44 niet een speciale situatie in de Duitse bussen i.v.m. afwezigheid OVC-apparatuur?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #3

Bericht door Ronald »

Ja, als je binnen NL reist met een Duitse bus koop je een kaartje tegen het tarief dat je met de OV-chipkaart had betaald. Dat is ook zo op de bussen van De Lijn in Maastricht.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #3

Bericht door Freek »

Sinds een paar maanden bestaat het dubbeloptaptarief niet meer. Weet iemand welke gevolgen dit heeft bij de volgende casus. Mijn reis begint zo dadelijk dus krijg ik geen vdu korting. Nu moet ik op de negen uur grens overstappen. Als ik dan uit en weer incheck zou ik dan niet opnieuw het instaptarief betalen en mijn degressie niet verliezen maar wel vdu korting krijgen? Normaal
gesproken, dus in gevallen zonder vdu, gaat dat wel op.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #3

Bericht door Tochjo »

Ik durf er geen voorspelling aan te wagen, maar ben wel benieuwd. Wat gebeurde er?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Als 'ie het als overstap herkent krijg je denk ik over je hele reis geen korting. Maar, probeer het uit :P
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #3

Bericht door Ronald »

Bij het "omchecken" om 9:00 uur wordt gewoon het instaptarief opnieuw berekend. In mijn recente voorbeeld (reis Amersfoort-Maastricht) reisde ik van Amersfoort naar Utrecht vóór 9.00 uur, dus vol tarief. Om 9:00 uur uitgecheckt en weer ingecheckt in Utrecht Centraal, vervolgens is de reis van Utrecht naar Maastricht met 40% korting berekend, echter wel met opstaptarief. De reis wordt dus niet als één geheel gezien.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #3

Bericht door Freek »

Klopt inderdaad, wordt dan niet gezien als doorgaande reis. Betaalde inderdaad opnieuw het opstaptarief.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Freek schreef:Klopt inderdaad, wordt dan niet gezien als doorgaande reis. Betaalde inderdaad opnieuw het opstaptarief.
(Hopelijk nog) Lang leve de papieren kaartjes.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #3

Bericht door VIRM »

De NS reisplanner gaat uit van een reis van station A naar station B. Op sommige trajecten kunnen andere vervoerders echter een aanvulling bieden op het aantal frequenties, of biedt zelfs meer frequenties aan dan NS. Waarom, in het kader van de klantvriendelijkheid, worden deze additionele opties niet opgenomen in de reisplanner?

Een voorbeeld is een reis van Amsterdam Amstel naar Duivendrecht, waarbij de NS slechts 2x per uur rijdt en 4x per uur in de spits. GVB rijdt met lijn 54 om de 5 minuten.
Ook op het traject Amsterdam Lelylaan-Amsterdam Zuid biedt GVB meer frequenties en een reis zonder overstap. De NS reisplanner stuurt je via Schiphol.
Beul van de blindegeleidelijn
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Mja, maar dan moet je eigenlijk ook trams gaan toevoegen. En bussen. En dan heb je een tweede 9292. Het is eigenlijk een beetje gek dat er een aparte treinreisplanner is. Zou niet nodig zijn als 9292 betrouwbaarder was + de NS en 9292 beter zouden kunnen samenwerken waardoor 9292 even actueel kan zijn qua reisinfo als ns.nl. En als iemand echt perse alleen met de trein wil, kan dat ook wel met een specifiekere zoekopdracht.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #3

Bericht door Ronald »

Edwin schreef:
Freek schreef:Klopt inderdaad, wordt dan niet gezien als doorgaande reis. Betaalde inderdaad opnieuw het opstaptarief.
(Hopelijk nog) Lang leve de papieren kaartjes.
Met papieren kaartjes ben je precies evenveel kwijt; daarmee kun je ook niet vol tarief en korting op één kaartje combineren.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Ronald schreef:
Edwin schreef:
Freek schreef:Klopt inderdaad, wordt dan niet gezien als doorgaande reis. Betaalde inderdaad opnieuw het opstaptarief.
(Hopelijk nog) Lang leve de papieren kaartjes.
Met papieren kaartjes ben je precies evenveel kwijt; daarmee kun je ook niet vol tarief en korting op één kaartje combineren.
Van A naar B (eerst station na 9:00) voor de volle mep en dan van B naar C met korting qua kaartjes mag ook niet? OF ben je dan ook hetzelfde kwijt?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door webguy »

Dan ben je dus hetzelfde kwijt omdat je degressie ook stopt en je weer het "instaptarief" betaalt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #3

Bericht door Somoht »

marlies schreef:Mja, maar dan moet je eigenlijk ook trams gaan toevoegen. En bussen. En dan heb je een tweede 9292. Het is eigenlijk een beetje gek dat er een aparte treinreisplanner is. Zou niet nodig zijn als 9292 betrouwbaarder was + de NS en 9292 beter zouden kunnen samenwerken waardoor 9292 even actueel kan zijn qua reisinfo als ns.nl. En als iemand echt perse alleen met de trein wil, kan dat ook wel met een specifiekere zoekopdracht.
Dat komt allemaal omdat 9292|Reisinformatiegroep BV. een keihard monopolie heeft (maar dankzij ND-OV al iets minder) op stad/streek informatie. Ondanks dat NS 42% eigenaar is van 9292 (en 32% Connexxion, 26% GVB/HTM/RET) zijn ze vooral bezig met politieke spelletjes(niet zo gek aangezien de directeur "de" ex-burgemeester is uit Den Helder en de operationeel manager ooit voorzitter van PvDAUtrecht) i.p.v innovaties die de reiziger ten goede komen. Zo had ooit de NS reisplanner ook alle data van bussen via 9292, 9292 is toen zoveel geld gaan vragen voor deze data dat NS heeft gezegd bekijk het maar. Sindsdien kun je alleen nog maar bussen via de 9292Planner op ns.nl en is daardoor een absoluut monopolie ontstaan op bus/tram reisadviezen bij 9292. Ondertussen heeft NS wel lopen innoveren op planner-gebied waardoor je nu een actuele planner hebt voor het spoor.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Ja, klopt, dat monopolie mag wat mij betreft heel snel kapot gemaakt worden. Maar ja :/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #3

Bericht door Somoht »

marlies schreef:Ja, klopt, dat monopolie mag wat mij betreft heel snel kapot gemaakt worden. Maar ja :/
Er is iig opentripplanner.nl maar die is eerlijk gezegd nog niet echt gebruiksvriendelijk. Wel realtime bus/tram.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door webguy »

Achter de schermen zit geloof ik niemand stil, behalve 9292.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #3

Bericht door Meltrain »

Ronald schreef:Ja, als je binnen NL reist met een Duitse bus koop je een kaartje tegen het tarief dat je met de OV-chipkaart had betaald. Dat is ook zo op de bussen van De Lijn in Maastricht.
Maar als je normaal gratis had moeten reizen (vanwege een abonnement of SOV), moet je dan ook betalen in de Duitse bus? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door reisthijs »

Dan neem ik aan dat je 0 euro moet betalen, dat is immers het tarief dat je met de OV-chipkaart had betaald?

Uit de folder (clever_reizen_nl.pdf):
OV-chipkaarten met Studenten OV-kaart of OV-jaarkaart worden ook in lijn
44 van de ASEAG-bussen en de euregiobahn geaccepteerd. Als u met de
OV-chipkaart op saldo wildt reizen, koopt u op vertoon van uw OV-chipkaart
een kaartje waarvan de prijs gelijk is aan het OV-chipkaarttarief.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten