Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Niet het eigendom is bepalend, maar of een [deels] uit publieke middelen gefinancierde dienst wordt uitgevoerd. Dus ook Arriva [toen die nog beursgenoteerd waren] moet aanbesteden. Particuliere bedrijven zijn natuurlijk al van nature geneigd aan te besteden.
De Traxx bestelling wordt gedaan met een beroep op een urgentie clausule
De Traxx bestelling wordt gedaan met een beroep op een urgentie clausule
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Waarschijnlijk hebben alle fabrikanten van Bombardier (SBB Twindexx) tot en met Skoda (recente DB bestelling voor Beieren) wel iets dat ongeveer in het NS eisenpakket past, dus NS zal toch moeten vaststellen wat ze precies willen. Ik ben hier bijvoorbeedl maar uitgegaan van dubbeldekkers, maar dat hoeft niet. Dit zijn wel de treinen die waarschijnlijk hun mid-life krijgen als Nederland weer een koningin krijgt.greyhound schreef:Moet de NS openbaar aanbesteden?Bee schreef:Een kritische kanttekening bij dat artikel: Ja, fabrikanten kunnen veel sneller leveren, maar NS moet eerst wel specificaties voor het materieel schrijven en een openbare aanbesteding houden voordat het echt treinen kan bestellen. En dat het dan samenvalt met de afschrijftermijn van ICR en ICM is dan economisch wel heel handig
Als de NS genoegen neemt met een ''of the shelve'' product hoeven de specificaties niet zo uitgebreid. Pas over 7 jaar snelle treinen is toch wel een aanfluiting. Wellicht ziet Arriva nu z'n kans schoon met een snelle Lage Landen lijn nu de NS trein in Breda gaat stoppen en rangeren en vervolgens ook nog in het bos tussen Breda en Antwerpen gaat stoppen.
bedenk ook dat NS nog voor de stoptrein bestelling staat, die eerder moet. Dat kost ook geld en inzet.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Vergeet overigens niet dat het alleen specificaties zijn, maar als je 100 treinen bestelt denk je iets beter na over wat je nou wil qua contract, onderhoud, en specificeer je dat goed. Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je nieuwe ICs besteld en het OBIS systeem er niet in past of niet samen werkt. Of bijvoorbeeld dat je de diagnose data van de trein op afstand kan uitlezen, maar wat wil je dan hebben daarvoor en wat is nodig etc. Er zit in de aankoop van een trein een hele boel contractueel geneuzel wat gewoon lang duurt.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Dan moeten er in Nederland dus ook afgesloten en beveiligde perrons komen.mijack1985 schreef:Eurostar heeft inmiddels ook de verbinding naar Amsterdam bevestigd via hun site.
immer kwaliteits posts
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Of een verplichte overstap in Lille (waar dan alle security checks gedaan worden). Dat doen ze nu ook voor verbindingen naar Zuid-Frankrijk.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Eigenlijk moeten ze dat gewoon in de UK zelf doen. Dat zou voor de reiziger het prettigst zijn. Maar er zijn twee belangrijke zaken waarom dat niet gaat lukken:
- Illegalen terugsturen gaat een stuk moeilijker, omdat de illegale immigranten reeds voet op Britse bodem hebben gezet.
- Veiligheidsregels voor de Kanaaltunnel. Er moet een 100% bagagecontrole geweest zijn omdat er wel eens een bom zou kunnen ontploffen in de tunnel en dat zou natuurlijk een ramp veroorzaken.
- Illegalen terugsturen gaat een stuk moeilijker, omdat de illegale immigranten reeds voet op Britse bodem hebben gezet.
- Veiligheidsregels voor de Kanaaltunnel. Er moet een 100% bagagecontrole geweest zijn omdat er wel eens een bom zou kunnen ontploffen in de tunnel en dat zou natuurlijk een ramp veroorzaken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
London - Amsterdam wordt overstapvrij, Amsterdam - London is met dwangoverstap in Brussel-Zuid
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Raar.webguy schreef:Vergeet overigens niet dat het alleen specificaties zijn, maar als je 100 treinen bestelt denk je iets beter na over wat je nou wil qua contract, onderhoud, en specificeer je dat goed. Het zou bijvoorbeeld jammer zijn als je nieuwe ICs besteld en het OBIS systeem er niet in past of niet samen werkt. Of bijvoorbeeld dat je de diagnose data van de trein op afstand kan uitlezen, maar wat wil je dan hebben daarvoor en wat is nodig etc. Er zit in de aankoop van een trein een hele boel contractueel geneuzel wat gewoon lang duurt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Jammer. Begrijp waarom maar het doet de aantrekkelijkheid van zo'n verbinding bepaald geen goed.Bee schreef:London - Amsterdam wordt overstapvrij, Amsterdam - London is met dwangoverstap in Brussel-Zuid
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
De onaantrekkelijkheid kan je wel tot het minimum reduceren. Als je die overstap cross-platform kan aanbieden (met daartussen de douane en controle) dan kan je snel weer verder en hoef je ook geen trappen op en af.marlies schreef:Jammer. Begrijp waarom maar het doet de aantrekkelijkheid van zo'n verbinding bepaald geen goed.
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Het schijnt dat de verplichte overstap in Lille (voor treinen vanuit Zuid-Frankrijk) 80 minuten duurt (bron: https://loco2.com/blog/2012/12/direct-e ... of-france/). Scheelt dat je niet een half uur voor vertrek hoeft te melden op het vertrekstation, maar echt comfortabel is zo'n overstap ook niet echt.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Zeker in Rotterdam zou dat goed te doen moeten zijn, mits je die Eurostar altijd van spoor 1 laat vertrekken moet je dat kunnen maken. Amsterdam Centraal is wat dat betreft lastiger omdat je niet zo veel ruimte hebt langs het verwachte vertrekspoor (15). Je zou je douane eigenlijk alleen langs spoor 2 een beetje kwijt kunnen, maar dat ligt weer totaal niet handig als je richting Schiphol wil en van de Watergraafsmeer af komt. Om over de gevolgen voor de horeca aldaar nog maar te zwijgen.
Wat ik me trouwens afvraag (en wat me uit de kamerstukken niet duidelijk wordt): legt NS zich nu vast op het gebruik van Amsterdam Centraal of zou de trein Amsterdam - Rotterdam in een later stadium (als het IC200 er is) aangepast kunnen worden in een IC200 Groningen - Assen - Zwolle - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam Centraal? Dat lijkt me wel een mooie verbinding namelijk.
Wat ik me trouwens afvraag (en wat me uit de kamerstukken niet duidelijk wordt): legt NS zich nu vast op het gebruik van Amsterdam Centraal of zou de trein Amsterdam - Rotterdam in een later stadium (als het IC200 er is) aangepast kunnen worden in een IC200 Groningen - Assen - Zwolle - Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam Centraal? Dat lijkt me wel een mooie verbinding namelijk.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Schiphol afsluiten is niet echt een optie volgens mij..webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)
Komt wel goed schatje.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Misschien met de verbouwing van Amsterdam Zuid? Niet het prestige van Centraal of Schiphol maar vanuit beide goed te bereiken.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Als je de check-in al in Nederland op het vertrekstation wil doen kun je Antwerpen-Centraal ook toevoegen aan het rijtje stations dat een afgesloten perron nodig heeft.
Overigens, de afsluiting in Brussel-Zuid is best wel stevig te noemen: flinke hekken cq. muren om de perrons heen, camerabeveiliging, etc. Een perron afsluiten klinkt dus best wel als een bewerkelijk plan. Wil je dat wel doen voor die twee treinen per dag?
Overigens, de afsluiting in Brussel-Zuid is best wel stevig te noemen: flinke hekken cq. muren om de perrons heen, camerabeveiliging, etc. Een perron afsluiten klinkt dus best wel als een bewerkelijk plan. Wil je dat wel doen voor die twee treinen per dag?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Stop je daar toch niet?Thom91 schreef:Schiphol afsluiten is niet echt een optie volgens mij..webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Nou ja, als je wilt doen alsof je een rechtstreekse verbinding Amsterdam-London hebt wel ja.Geert schreef: Overigens, de afsluiting in Brussel-Zuid is best wel stevig te noemen: flinke hekken cq. muren om de perrons heen, camerabeveiliging, etc. Een perron afsluiten klinkt dus best wel als een bewerkelijk plan. Wil je dat wel doen voor die twee treinen per dag?
Als je in Brussel 80 minuten moet rondhangen en je je bagage door de douane moet slepen is dat niet echt een rechtstreekse verbinding. Het eerste deel van de reis gaat wat sneller maar feitelijk is het niets anders dan de pre-Fyra situatie. Toen nam ik trouwens altijd een uurtje marge in Brussel, geen 80 minuten...
Je hoeft trouwens niet zo veel ruimte kwijt te zijn als in Brussel. Daar zit verreweg de meeste ruimte in de wachtkamers voor- en na de douane. Die zijn erg ruim opgezet en dat kan best een beetje minder.
En niets houdt je tegen om de hekken de rest van de dag open te hebben en het perron eventueel voor andere treinen te gebruiken.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Is ook mijn idee ja.webguy schreef:Stop je daar toch niet?Thom91 schreef:Schiphol afsluiten is niet echt een optie volgens mij..webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)
En wat Asdz betreft, dan krijg je hetzelfde als met de Berlijner. Iedereen moet met zijn koffer overstappen op Schiphol/Rotterdam om naar Amsterdam C te komen want geen hond wil naar Zuid.
Komt wel goed schatje.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Men gaat uit van 45 minuten in Brussel. Volgens mij is dat station daar ook veel beter geschikt voor dan Lille Europe. Mensen die geboekt hebben vanaf Brussel laat je niet meer toe 45 minuten voor vertrek, daarna stroomt de Eurostar uit Amsterdam leeg op spoor 3 of en gaan die de sluis in naar de Eurostar Terminal. Het treinstel uit Amsterdam wordt naar Vorst gestuurd voor de veiligheidscheck. Dat treinstel of een nieuw treinstel wordt in het afgesloten gedeelte van Brussel-Zuid voorgereden, de reizigers mogen weer de trein in en de trein kan naar Londen vertrekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
In Amsterdam is al een tekort aan perroncapaciteit, permanent een perron afsluiten is echt geen optie.webguy schreef:Het ambitieniveau is overigens ook weer lekker laag - Rotterdam en Amsterdam worden verbouwd, maar we kunnen niet alvast besluiten om daar ook douane toe te voegen (hoe moeilijk kan dat zijn voor twee treinen per dag...)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Waarom zou dat permanent moeten zijn? Misschien kun je voor enkele treinen per dag beter kiezen voor meer controle door mensen dan door hekken.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Er zitten bepaalde eisen aan het binnenkomen in Groot-Brittannië. Dat is alleen te realiseren met een volledige afsluiting. De Britten laten de trein simpelweg niet door de tunnel als dat niet in orde is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Daar kan je vast wel wat voor regelen - al is het het uitkammen van het betreffende perron 2x per dag.
Re: Kabinet akkoord met plan NS voor toekomst HSL
Richting Londen is het dezelfde reistijd als in de pre-Fyra situatie (behalve dan dat de aansluiting gegarandeerd wordt), maar van Londen naar Amsterdam ben je een uur sneller.marlies schreef:Nou ja, als je wilt doen alsof je een rechtstreekse verbinding Amsterdam-London hebt wel ja.Geert schreef: Overigens, de afsluiting in Brussel-Zuid is best wel stevig te noemen: flinke hekken cq. muren om de perrons heen, camerabeveiliging, etc. Een perron afsluiten klinkt dus best wel als een bewerkelijk plan. Wil je dat wel doen voor die twee treinen per dag?
Als je in Brussel 80 minuten moet rondhangen en je je bagage door de douane moet slepen is dat niet echt een rechtstreekse verbinding. Het eerste deel van de reis gaat wat sneller maar feitelijk is het niets anders dan de pre-Fyra situatie. Toen nam ik trouwens altijd een uurtje marge in Brussel, geen 80 minuten...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten