Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Vanmiddag had ik een kleine drie kwartier over om niet te vroeg op m'n bestemming te arriveren. Ik besloot maar vast richting Utrecht te reizen om aldaar nog even een rondje aan de centrumkant van het station te lopen, tenslotte was ik sinds m'n bussen naar het werk een maand geleden verhuist zijn al niet meer aan die kant van het station geweest. Bleek daar in die relatief korte tijd best aardig verandert te zijn...

We beginnen met een stukje station dat bijna historie is: de GVU 4908 passeert op het al behoorlijk door bouwkranen gedomineerde Busstation Noord wat na komend weekend sluit.
Afbeelding

Op nu nog Busstation Zuid, over een week Busstation Oost, zijn de nieuwe haltes inmiddels klaar voor gebruik. Een maand geleden lag er nog een zandbak daar...
Afbeelding

Een blik de andere kant op vanaf ongeveer dezelfde plek. Men is hier bezig met het opbouwen van een behoorlijk zwaar uitziende hulpconstructie met behoorlijk licht uitgevoerd lijkende ondersteuning. Gezichtsbedrog overigens, want die ondersteuning zit wel verankert met in de grond geboorde buispalen...
Afbeelding

Nog een blik op diezelfde constructie vanaf het plateau bovenaan de tijdelijke trap...
Afbeelding

Het zal wel diezelfde tijdelijke constructie zijn die de reden is dat op enkele avonden in september de lijnen die aan de nieuw gebouwde halteperrons stoppen naar een halte aan de binnenkant van het busstation verhuizen.
Waar ik door de hekwerken geen foto van heb is de ruimte onder het nieuwe deel van de stationshal, maar hier zijn inmiddels de roltrappen die er toegang toe gaan geven geplaatst.

Weer terug op het perron had ik mooi zicht op het buiten dienst zijnde perron 8/9 waar men bezig was de bekisting op te bouwen voor de pilaren en liggers waarop de vloer van de toekomstige poortvrije passage komt te liggen...
Afbeelding

Op perron 14/15 is inmiddels te zien hoe dat eruit komt te zien. Let ook op het treinsamenstellingsbord dat half in de tijdelijke afscherming boven de toegang tot de middentunnel verdwenen is...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Aanstaande dinsdag en woensdag worden er op de busbaan tussen het spoor en het NS-kantoor damwanden ingeslagen voor de trambaan, aldus een briefje dat op een tussendeur was geplakt op kantoor van mijn stagebedrijf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Op de voormalige locatie van de tramhalte CS staan wat fietsenrekken klaar. Zag al mensen met nieuwe wegwijzers naar station Zuid slepen. Waar overigens ook al een week alle stickers van de halteborden af zijn maar er ook geen dienstregelingen meer in de kasten hangen XD
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:Het "blauwe" bord van Utrecht Centraal zal vanwege de verbouwing in de nacht van woensdag op donderdag afgebroken worden.
Zag gisteren dat hij weg was. Het is wel een beetje vreemd dat je niet meer op het grote bord kunt kijken.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Busstation Oost is nog steeds een beetje apart qua bereikbaarheid: de oude roltrap(traverse) is nu dicht. Men moet met de trap naar voormalig Noord en dan onderlaangs lopen.
Daarnaast zag ik op Jaarbeursplein al een flinke partij trappen en een liftschacht ontstaan.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Michael 1988 »

Weet iemand wat er op de plek van het voormalig busstation Noord komt en/of busstation west nog een keer gaat verhuizen? Het laatste vraag ik namelijk omdat volgens de plannen busstation west tijdelijk is. Het eerste vraag ik omdat volgens de plannen gesproken wordt over een stationsplein. Maar dat kan van alles zijn.

Het kan hier trouwens al wel zijn gemeld een keer, maar dan heb ik er misschien overheen gelezen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Boven een deel van wat tot vorige maand Busstation Noord was komt het Stationsplein Oost (je kunt de begrenzing aardig zien aan het betonnen dak boven spoor 1 wat er ook deel van is) met daaronder de halte voor de trams naar Nieuwegein en De Uithof. De rest wordt opgevuld met andere bebouwing en toeleidende wegen.

Busstation West gaat inderdaad nog een keer verhuizen maar dat zal nog wel minstens duren tot de tweede helft van de nieuwe hal aan de Jaarbeurszijde klaar is. In de definitieve situatie liggen er langwerpige busperrons deels onder de stationshal en verder op het deel waar nu nog de bouwketen staan. Je kunt dat ook al zien aan de liften aanwezig in de nieuwe hal: na die van perron 18/19 volgen er nog drie. Eén is voor het nog te bouwen perron 20/21, de andere twee gaan naar de beide busperrons leiden. Ook de roltrap die nu al voor de route naar het tijdelijke Busstation West gebruikt wordt komt in de uiteindelijk situatie op het busstation zelf uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Voor zover ik kan zien is de toekomstige situatie twee busstations: aan de oostzijde en westzijde. Van Oost is al bevestigd dat deze worden voorzien van DRIP's in een dynamische eilandperron vormgeving.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Inmiddels is de overkapping van het platform bovenaan de noodtrap vanaf Busstation Oost zo goed als klaar, waarbij me vooral opviel hoe groot dat platform wel niet is geworden. Maar dat heeft allicht te maken met het verkeer naar Hoog Catharijne als de andere helft van de hal aan de centrumkant gesloopt gaat worden.
Waar zich vroeger de trap naar de traverse bevond is inmiddels een nieuwe trap verrezen (maar dan een kwartslag gedraaid) t.b.v. de rechtstreekse toegang tot het nieuwe stuk hal wat dus ook via twee routes bereikbaar wordt.

Tussen de plek waar je vanaf Busstation Oost binnenkomt nu en spoor 5/7 zijn verder alle winkeltjes inmiddels gesloten als voorbereiding op de aanstaande sloop van dit stuk van het oude station. Ook de Etos die op de hoek naast de rechter AH to Go zat is nu weg, de linker AH to Go (tussen de trappen van 5/7 en 8/9) was vanmiddag dicht en zal vermoedelijk ook wel verdwijnen met de start van de volgende bouwfase.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

De Linker AH to Go was zaterdag voor het laatst open, de AH to Go die nog open is gaat zaterdag dicht. Er staat een nieuw adres op maar ik heb geen idee waar dat is :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Misschien in het nieuwe stuk onder de Katreinetoren, of gaat dat stuk nog niet open?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Laatste weekend van september ging de nieuwe hal open, dan zal de AH to Go daar wel heen gaan. In ieder geval is onder de Katrijnetoren wel een winkelruimte gerealiseerd in dat nieuwe stuk hal.

Edit: HIER is nog wat interessante info te vinden over de werkzaamheden in de komende maand. Ben wel benieuwd hoe spoor 1 t/m 4 bereikbaar gaan zijn in die periode.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Ik heb wat lopen spieken door de tijdelijke traverse naar busstation Oost.
Er is een winkelpand zichtbaar, ter grootte van een Strarbucks/AH To Go, echter niets op de gevel te zien. Er stonden wel lege karren buiten, wat suggereert dat het een winkelruimte is. Ernaast zit een nieuwe Broodzaak, ongeveer "achter" de oude Paperchase. Naar mijn idee gaan de Paperchase en kiosk ernaast verdwijnen om de doorgang te maken.
De oude trap en roltrap naar Oost zijn inmiddels gesloopt en de nieuwe verrezen. Het viel me wel op dat de trap een bocht maakt van 90 graden. Ik hoop echt dat dit in het definitieve ontwerp wel rechtgetrokken wordt, want ik voorzie vertragingen daar.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Karl »

De paperchase was vandaag dicht, tot maart ofzo.

De tijdelijke trap naar busstation Oost had eerst twee lage delen, waardoor je een bocht van 90 graden en 270 graden kon maken, maar die trap was gisteren opeens weggehaald en lag toen naast de in aanbouw zijnde trap. Foutje bedankt ofzo?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Omstreeks half vijf gisteren had die trap i.i.g. nog de twee lage delen. Uit eerdere communicatie begreep ik dat dit een tijdelijke trap is, al staat hij al wel op de definitieve plek.

@microshit: Eerder wegens de sloop van dat stuk hal. De doorgang komt waar nu al de deur zit naar de nieuwe vaste trap naar 8/9. Naast het "blauwe bord" is daar inmiddels ook de uitbouw van de loketten die een stukje de hal in kwam gesloopt.

Edit: vanmorgen was men reeds bezig met de sloop van de AH to Go tussen de trappen naar 5/7 en 8/9 (of nouja, de koelunits waren weg aan de zijkant) Zo te zien was ook de tijdelijke wand tussen oude en nieuwe hal daar al een stukje lager geworden.

Edit2: Eerste winkel links direct bovenaan de toegang vanaf Busstation Oost is overduidelijk de AH to Go. Verder opvallend dat er kennelijk vooralsnog geen kaartautomaten in de nieuwe hal komen, want die hebben ze op straatniveau t.h.v. de roltrap naar het nieuwe stuk hal neergezet. Aan de getroffen voorbereidingen te zien komt er trouwens ook een cico op het tijdelijke platform bovenaan de noodtrap te staan. Gezien de plek bestemd voor reizigers die vanuit Hoog Catharijne richting het nieuwe stuk hal gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Daarnet kon ik even door de deur heen gluren en inmiddels prijkt op die winkel op de hoek ook het logo van de AH to go, Daarnaast zit een nog open ruimte wat mogelijk nog een winkel wordt maar misschien ook heel iets anders, en direct naast de toegang van de Katreinetoren zit nog een winkelruimte, mogelijk komt daar de Etos daar daar ook een briefje ophangt dat men in het nieuwe deel van de stationshal terugkeert.

De broodzaak komt in het nieuwe stuk tussen spoor 5/7 en 8/9, daar hangt inmiddels ook het logo op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Ik vond een van die winkelruimtes naast de AH to Go trouwens wel wat weg hebben van een boekwinkel, zou goed kunnen dat het de Bruna is die daar dan heen verhuist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

Hier staat de nieuwe plattegrond en op deze flyer informatie over de bereikbaarheid van spoor 1 t/m 4.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Vers van de pers, gebeurd in de afgelopen 24 uur:
Op de huidige brug tussen stationshal en busstation Oost zijn 2 steunen neergezet om CiCo's te plaatsen, samen met 4 kaartautomaten (achter de schutting).
Naast de nieuwe roltrap staan ook al 4 kaartautomaten.
Oude AH To Go (in het midden) is praktisch gezien ontdaan van zijn interieur. Dit geldt ook voor de Kiosk richting Hoog Cathrijne. De Paperchase zal dus ook wel leeg zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

De Broodzaak was gisteren ook al dicht en achter hekken verdwenen. Verder op de plattegrond opvallend dat er een extra trap komt naar de bushaltes op de voormalige trambaan, vandaar dat het tijdelijke platform zo groot is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Nieuwe AH en Etos staan al vol. De nieuwe trap naar het busstation is inmiddels voorzien van overkapping, en onderaan een flinke partij tegels. Dat was nieuw gisterenavond. Ben benieuwd wat er zo weer te zien is :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

Er stonden donderdag ook al kaartautomaten buiten. Goeie zet, want dan kopen mensen buiten al een kaartje en voorkom je ophopingen in de smalle hal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Nouja, mits mensen het door hebben dat die automaten daar staan... in de loopstroom Hoog Catharijne -> nieuwe hal staan de automaten bijvoorbeeld niet op een echt opvallende plek op het tijdelijke platform.
De plaatsing in het nieuwe stuk hal aan de westkant valt dan meer op. Wel in een nisje tussen de winkelruimtes, maar ze vallen desondanks goed op als je het station in komt lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

De ballonen zijn al gespot, en de doorgang bij spoor 5/7 is al bijna helemaal open :)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Gekko123 »

Vandaag even door het net geopende stuk geweest en het ziet er wel mooi uit. Is wel even wennen, het oogt allemaal veel smaller dan de oude situatie (tot en met gisteren). Gelukkig is dit maar tijdelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 55 gasten