Korte vragen #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #3

Bericht door Ronald »

Maar hoe kan de chauffeur dan zien dat er een SOV/abonnement op je chipkaart staat zodat je recht hebt op een gratis rit? Moet toch iets zijn met een zichtkaart of zo...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Hij zal je woord er voor moeten nemen. Ik gok dat dat in theorie steekproefsgewijs gecontroleerd wordt door controleteams met mobiele kaartlezers en in de praktijk niet.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Zijn de bussen van NS ter vervanging van de trien bij werkzaamheden altijd gratis of wordt daar gecontroleerd?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #3

Bericht door Tochjo »

Ook voor treinvervangend vervoer moet betaald worden. Dat daar niet altijd op wordt gecontroleerd, doet daar niet aan af.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Alleen zijn er zelden chip-paaltjes in de buurt van de plek waar de treinvervangende bussen vertrekken/aankomen. Als je hele reis verbusd is maakt dat het niet echt makkelijk om daadwerkelijk voor je reis te betalen als je op saldo reist. Betekent natuurlijk niet dat je zwart mag rijden, maar ja.

Heb ook wel gehad met Arriva (buslijn 350) dat we bij de Afsluitdijk vanuit de lijnbus konden overstappen op een extra ingezette touringcar voor mensen die rechtstreeks naar Leeuwarden moesten, omdat het druk was. Toen heb ik uitgecheckt en dus de helft van de reis gratis gehad, enkel en alleen omdat zij zo klantvriendelijk waren om extra materieel in te zetten waarmee ik ook nog eens eerder op mijn bestemming was. Maar ja, de touringcar was niet voorzien van chipapparatuur... Striktgenomen had ik denk ik niet moeten uitchecken en het achteraf met de klantenservice moeten regelen, maar kom op.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door deadlock »

Ik heb duizenden keren met treinvervangend busvervoer gereisd en nog nooit een kaartje daarvoor gekocht en nog nooit gecontroleerd op één keer na, vervangende bus bij Syntus.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door webguy »

marlies schreef:Alleen zijn er zelden chip-paaltjes in de buurt van de plek waar de treinvervangende bussen vertrekken/aankomen. Als je hele reis verbusd is maakt dat het niet echt makkelijk om daadwerkelijk voor je reis te betalen als je op saldo reist. Betekent natuurlijk niet dat je zwart mag rijden, maar ja.
Er wordt steeds vaker wel een mobiele OVC paal ingezet. Of die dan ook staat aan de kant waar de bussen staan is een volgende :P
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Die heb ik nog nooit gezien, maar goede zaak mits ze ze inderdaad even op de goede plek neerzetten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Het hangt een beetje van de attentheid van de mensen die het busvervoer voorbereiden af. Op Amsterdam Zuid wordt op het busstation met een kettingslot een chippaal bevestigd bij de halte van de 300 bijvoorbeeld, maar tegelijkertijd worden op Station Diemen Zuid met afzetlint alle poortjes afgezet zodat je er niet door kan. Alleen: hoe kan ik in Diemen Zuid uitchecken als ik niet door de poortjes kan :?:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #3

Bericht door Ardan »

Ik heb twee maanden terug nog controle gehad in een bus bij geplande werkzaamheden, maar dat was dan ook voor het eerst in een miljoen ritten dat ik dat meemaakte. Bij calamiteitenbusvervoer roepen de chauffeurs echter vaak zat 'loop maar door hoor, het is al goed' als je een kaartje wil laten zien of vraagt waar je kunt inchecken.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen #3

Bericht door hauptbahnhof »

Was dit vroeger toen er nog geen ov-chipkaart was ook zo?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door reisthijs »

Dit was vroeger ook al zo.
Wat ook best wel logisch is: het kost te veel tijd om iedereen te controleren, zeker bij calamiteiten, het belangrijkste is toch dat je die bussen zo snel mogelijk vol op weg kan sturen.

Daarnaast neem ik aan dat de meeste buschauffeurs weinig verstand hebben van NS-vervoerbewijzen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Michael »

Bij de werkzaamheden in Enschede afgelopen zomer werd je op Drienerlo wel gecontroleerd voordat je de bus in wou stappen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Dit was vroeger ook al zo.
Wat ook best wel logisch is: het kost te veel tijd om iedereen te controleren, zeker bij calamiteiten, het belangrijkste is toch dat je die bussen zo snel mogelijk vol op weg kan sturen.

Daarnaast neem ik aan dat de meeste buschauffeurs weinig verstand hebben van NS-vervoerbewijzen.
Er staat vaak wel (zeker op grotere stations) NS-personeel om eea in goede banen te leiden. Geplande businzet (waar het hier over gaat) is overigens ook niet echt een calamiteit volgens mij.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Vorig jaar was het bij de (ruimschoots van te voren geplande) stremming van Zwolle niet op orde in ieder geval. Het ov-chipdeel dus. De rest was goed geregeld. Maar heb geen mobiel paaltje gezien.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Er staat vaak wel (zeker op grotere stations) NS-personeel om eea in goede banen te leiden.
Zeker, maar die mensen hebben het meestal al druk genoeg met reizigers naar de juiste bussen te begeleiden. Als ze dan tussendoor ook nog eens alle kaartjes moeten gaan controleren... dat heb ik ze in Utrecht nog nooit zien doen.
Geert schreef:Geplande businzet (waar het hier over gaat) is overigens ook niet echt een calamiteit volgens mij.
Ik heb het óók over geplande businzet. Daarbij heb ik ook nog nooit controle gehad.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Geert »

Nee, ik ook niet, maar dat neemt niet weg dat toegangscontrole in te plannen zou moeten zijn... Bij een ongeplande verstoring is het terecht dat alle aandacht eerst uitgaat naar het wegkrijgen van de reizigers.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Bericht door Thom91 »

De buschauffer zei tegen mij, kom maar zitten, en anders vertel ik die NS'ers wel dat ze de volgende keer dan maar een paal bij mijn bus moeten zetten.
Op de terugweg mocht ik zo instappen, de dichtstbijzijnde chippaal was 600 meter lopen vanaf de bushalte.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Da's natuurlijk leuk en aardig maar als onderweg een controleteam instapt kan 'ie zeggen wat 'ie wil maar krijg jij de boete en hij niet. Niet dat dat ooit gebeurt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #3

Bericht door Thom91 »

Ik wil de briefwissel met NS wel aangaan hoor :)
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #3

Bericht door marlies »

Het zou ook wel heel erg zijn als ze niet coulant zouden zijn in die situatie, maar striktgenomen.. :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door webguy »

Wacht maar, daar is ook een oplossing voor:

Oud-NS-medewerkers kunnen meedoen met BuitenDienst Max
"BuitenDienst" is actie om indirect personeel in te zetten als servicepersoneel bij werkzaamheden/evenementen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #3

Bericht door Wubbo »

Er wordt wel eens gecontroleerd in treinvervangende bussen, zeker als het geplande inzet is. Bij calamiteiten zijn andere dingen inderdaad belangrijker.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #3

Bericht door Gekko123 »

Bij geplande businzet bij het nachtnet is de controlekans nog groter, ik had juist bij mijn laatste ervaring met geplande businzet te maken met instapcontrole op de bus te Eindhoven.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #3

Bericht door JWM »

webguy schreef:Oud-NS-medewerkers kunnen meedoen met BuitenDienst Max
"BuitenDienst" is actie om indirect personeel in te zetten als servicepersoneel bij werkzaamheden/evenementen.
500 euro voor drie dagen werken?

:N
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten