Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Vandaag eens een kijkje in het nieuwe stuk van de hal wezen nemen. Hieronder wat beeldmateriaal.

Allereerst de nieuwe hal gezien vanaf Busstation Oost met z'n drie tijdelijke toegangen...
Afbeelding

Nieuw is ook de trap vanaf de haltes op de plek van de voormalige trambaan. Overigens een niet heel prettige trap die nogal doorveert als je erop loopt...
Afbeelding

Vanaf het platform boven de busbaan heb je een leuk overzicht over de chaos op Busstation Oost...
Afbeelding

Het platform zelf heeft stationshalachtige proporties...
Afbeelding

Afbeelding

Nog een laatste blik in het te slopen gedeelte van de hal...
Afbeelding

Afbeelding

Busstation Oost gezien vanuit het nieuwe stuk hal...
Afbeelding

Het nieuwe stuk hal van binnen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De doorgang onderlangs tussen de stationshal en spoor 1-3, gelegen direct naast perron 4. Door het gangetje links in beeld wordt door de bebording het verkeer zowel van als naar perron 1/3 gestuurd, maar onderaan de roltrappen stond vandaag een verkeersregelaar die de reizigers via perron 4 stuurde...
Afbeelding

Tot slot nog het oude stuk stationshal / gang naar HC wat vanaf morgen gesloopt wordt...
Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Overigens... In het gedeelte van Stap 1 zie je op deze afbeelding nog een lege ruimte, naast het CXX servicepunt:
Afbeelding
Echter zit daar nu een Bruna in.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Klopt, dat is de "kleine" Bruna die in het deel zat wat sinds vandaag dicht is :)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Heeft iemand enig idee waar de Paperchase (tijdelijk) heen is?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Het zou me niks verbazen als die gewoon weer verdwenen is...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

Volgens de poster op de paperchase komt die in maart pas weer terug.

Qua loopstromen lijkt het redelijk te lopen, tenminste, op de momenten dat ik er was. De nieuwe trap naar de halte van bus 28 is even wennen (is een steigerbouwsel die wat doorveert en lagere treden lijkt te hebben dan een normale trap). Alleen de Etos zit in een te kleine winkel: elke keer (ook gistermiddag) stond er een rij in de winkel, dusdanig dat de ingang geblokkeerd was.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Ik liep er net doorheen, maar in,het nieuwste deel loop je mekaar gigantisch in de weg.
Tramhalte is overigens ook verbouwd, nu voorzien van het geel/grijze interieur
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

De spreiding op spoor 5 en 7 is nu totaal anders dan vorige week toen de roltrap naast de Katreinetoren een goed bewaard geheim was. Wel leuk dat je op spoor 5 nu eens een ander uitzicht hebt dan een volledig leeg perron :P

Ook leuk is dat als je de roltrap neemt naar spoor 5/7 die aan de noordkant van de passage zit, je nog zo de oude stationshal inkijkt, maar dan helemaal leeg. Zoiets zag je tot twee dagen geleden alleen ergens op een doordeweekse nacht om drie uur 's nachts :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

Die roltrap zit inderdaad goed verstopt tussen de liften (in aanbouw?).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

microshit schreef:Ik liep er net doorheen, maar in,het nieuwste deel loop je mekaar gigantisch in de weg.
Dat viel me vandaag nog reuze mee eigenlijk (zeldzame dag dat ik 2x op Busstation Oost kwam, dus heen en terug door de nieuwe hal gekomen). Vanmiddag kon ik met rechts aanhouden tenminste eindelijk een keer gewoon doorlopen richting perron 11 zonder allerlei overal en nergens kruisende reizigers die aan het "voorsorteren" zijn naar andere delen van het station. Tot vorige week liep ik vaak compleet vast in een poging m'n trein te halen op reizigers die echt kriskras door elkaar liepen.

Enige onhandige kruising die er nog in zit is gerelateerd aan de meerdere uitgangen: vanmorgen wilde ik de trap vanaf het platform nemen om gelijk op het goede busperron uit te komen, maar dan moet je natuurlijk juist weer wel dwars door de stroom van/naar de roltrap en trap naast de AH to Go heen.

@webguy: de liften van zowel spoor 4 als 5/7 waren gisteren al in gebruik, dus niet meer in aanbouw (zijn ze alleen nog voor 8/9 en 11/12). Die van spoor 4 had alleen wel kuren als de gewichtsverdeling niet helemaal goed was, dan wilden de deuren niet dicht blijven. Kon tijdens m'n rondje door het nieuwe stuk hal gisteren mooi aanschouwen hoe een schoonmaker op het perron trachtte te komen met een zware container, die moest echt precies goed staan wilde de lift het doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Was dat toevallig rond 14:45? Dan heb ik namelijk hetzelfde staan aanschouwen :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Rond een uurtje of drie was het ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Dat viel me vandaag nog reuze mee eigenlijk (zeldzame dag dat ik 2x op Busstation Oost kwam, dus heen en terug door de nieuwe hal gekomen). Vanmiddag kon ik met rechts aanhouden tenminste eindelijk een keer gewoon doorlopen richting perron 11 zonder allerlei overal en nergens kruisende reizigers die aan het "voorsorteren" zijn naar andere delen van het station. Tot vorige week liep ik vaak compleet vast in een poging m'n trein te halen op reizigers die echt kriskras door elkaar liepen.
Ik vind het ook erg meevallen, het scheelt een hoop inderdaad dat niet iedereen meer door elkaar loopt. Nu kan ik weer gewoon rechtdoorlopen vanaf de kant van het Jaarbeursplein naar spoor 7, ideaal.

Ik liep eerst vaak tegen de mensen aan die vanaf de roltrap van spoor 7 aan de linkerkant (pal tegen een grote stroom reizigers in dus) richten stationshal liepen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Vanavond zag ik dat, aannemelijk gedurende deze zaterdag gezien de buiten dienst gestelde sporen, boven spoor 7 en 8 de liggers geplaatst zijn voor de vloer van de hal / poortvrije passage aan de noordzijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Ik zag (ben echter de foto's kwijt) dat bij de tramhalte een scherm verschenen is met de actuele vertrektijden van de treinen. En een stuk voor de tramhalte staat ook een scherm met de actuele vertrektijden van de trams :) Helaas doen ze het nog niet.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door rm7 »

microshit schreef:Ik zag (ben echter de foto's kwijt) dat bij de tramhalte een scherm verschenen is met de actuele vertrektijden van de treinen. En een stuk voor de tramhalte staat ook een scherm met de actuele vertrektijden van de trams :) Helaas doen ze het nog niet.
Dit soort schermen wordt ook bij elke bushalte op beide busstations geplaatst, met de actuele vertrektijden van de betreffende buslijn. :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Komt er ook nog een keer een scherm in de stationshal met vertrektijden van alle bussen? Zou wel handig zijn om snel te zien of ik naar Oost of West moet voor de eerstvolgende bus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

rm7 schreef:
microshit schreef:Ik zag (ben echter de foto's kwijt) dat bij de tramhalte een scherm verschenen is met de actuele vertrektijden van de treinen. En een stuk voor de tramhalte staat ook een scherm met de actuele vertrektijden van de trams :) Helaas doen ze het nog niet.
Dit soort schermen wordt ook bij elke bushalte op beide busstations geplaatst, met de actuele vertrektijden van de betreffende buslijn. :)
Zal zeker wel komen zodra Qbuzz rijden gaat?
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door rm7 »

Dat is inderdaad het plan. Al beginnen de voorbereidingen hiervoor al vrij snel.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Somoht »

microshit schreef:
rm7 schreef:
microshit schreef:Ik zag (ben echter de foto's kwijt) dat bij de tramhalte een scherm verschenen is met de actuele vertrektijden van de treinen. En een stuk voor de tramhalte staat ook een scherm met de actuele vertrektijden van de trams :) Helaas doen ze het nog niet.
Dit soort schermen wordt ook bij elke bushalte op beide busstations geplaatst, met de actuele vertrektijden van de betreffende buslijn. :)
Zal zeker wel komen zodra Qbuzz rijden gaat?
Niet dat het echt uitmaakt maar die DRIS'sen (Digitale Reisinfomratie Systemen) hebben niets met Qbuzz te maken anders dan dan dat Qbuzz hun actuele vertrekgegevens levert aan GOVI. Of er nu CXX/GVU of Qbuzz rijdt maakt voor die panelen dus niets uit. Vermoed dat ze dan ook al eerder aangaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Bij Qbuzz heb je dat soort panelen wel harder nodig omdat die, in ieder geval op Busstation West, met dynamische perrons gaan werken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Mijn trein stond vanmiddag op spoor 4a. Je moet echter zo'n beetje via Vaartsche Rijn lopen op daar te komen vanuit de stationshal -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:Bij Qbuzz heb je dat soort panelen wel harder nodig omdat die, in ieder geval op Busstation West, met dynamische perrons gaan werken.
Ja zoiets had ik ook al gelezen in de aanbestedingen, ben benieuwd. Zover ik weet wordt het de eerste implementatie van Koppelvlak4 (voor dynamische perrontoewijzing). Denk dat het zeker in het begin niet zal werken, maar het kan nooit erger dan Leiden CS :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Het meest complexe zal wel zijn dat het voor vier verschillende vervoerders met drie verschillende boordcomputers op hetzelfde moment moet gaan werken. Immers worden de perrons verdeeld onder diverse corridors, waarbij op sommige daarvan ook nog sprake is van meerdere vervoerders in dezelfde corridor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:Het meest complexe zal wel zijn dat het voor vier verschillende vervoerders met drie verschillende boordcomputers op hetzelfde moment moet gaan werken. Immers worden de perrons verdeeld onder diverse corridors, waarbij op sommige daarvan ook nog sprake is van meerdere vervoerders in dezelfde corridor.
Ja daarom komt er dus één koppelvlak tussen vervoerder en DRIS leverancier en is er één toewijzer, ook om situaties zoals Leiden CS te voorkomen waarbij het alleen werkte met CXX systemen.
Hoe het verder precies gaat werken, heb ik echt géén idee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten