Elektriciteitsverbruik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Elektriciteitsverbruik

Bericht door math1985 »

Het weetje van de dag bericht vandaag:
Van alle elektriciteit die in Nederland wordt opgewekt gaat ongeveer
1 procent naar de Nederlandse Spoorwegen.
Zou dit kloppen (even NS verangend door ProRail)?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door reisthijs »

NS bevestigd hier (op de oude site nog) 1,4 terrawattuur per jaar te gebruiken = 1,3% van het totale Nederlandse elektriciteitsgebruik.
math1985 schreef:(even NS verangend door ProRail)?
NS koopt zelf elektriciteit in bij Essent (volgens dit bericht van Infrasite), Prorail heeft daar dus niets mee van doen. Maar hoe dat (technisch gezien) kan, als een andere vervoerder onder dezelfde bovenleiding rijdt en ergens anders stroom inkoopt, is mij een raadsel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Daan »

Is hetzelfde als dat je zelf een energieleverancier kan kiezen. Dan komen ze ook niet bij je om een ander kabeltje aan te sluiten, die stroom krijg je ook gewoon over hetzelfde draadje.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Aking »

En de NS heeft in elke trein een verbruiksmeter hangen? :P
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Daan »

Neuh, vast niet :P

Al zou dat bij VIRM nog wel eens kunnen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Caspar »

Hoe zou men dat dan meten dat een trein al dan niet stroom terug zou geven bij het remmen? Men zegt dat machinisten volgens het nieuwe rijden dat bv bij sprinters doen.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Dubbele P »

Wat ze bij het nieuwe rijden doen, is voor zover ik weet de stroomafnemers aflaten op punten waar je je uit kunt laten drijven, bijvoorbeeld bij binnenkomst van een station. Las daar laatst ergens een artikel over, maar weet niet meer precies waar.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Caspar »

Ik heb dat eigenlijk nog nooit zien gebeuren als ik op een station sta :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Vinny »

Aking schreef:En de NS heeft in elke trein een verbruiksmeter hangen? :P
Nee, maar dat zal binnenkort wel weer een keer verplicht worden. Op dit moment worden de kosten evenredig verdeeld naar vervoeromvang. Er wordt maar op een zeer beperkt aantal gebieden door de contractsector 'onder de draad' gereden, dus een berekening volstaat nog...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Geert »

Op dit moment wordt per materieeltype een gemiddeld energieverbruik gemeten. Daarin wordt ook de stroom die weer wordt teruggevoerd bij het remmen meegerekend. Op basis van diverse gemiddeldes wordt uiteindelijk een totaal energieverbruik berekend. Dat zal vast niet al te nauwkeurig zijn :P

@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen. Anders kan er ook geen energie worden teruggevoerd he ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Wubbo »

Stroomverbruik is gewoon meegerekend in de infraheffing. Zie de Netverklaring, paragraaf 6.3.2.1.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Dubbele P »

Geert schreef:@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen. Anders kan er ook geen energie worden teruggevoerd he ;)
Ik heb het bericht weer gevonden en staat hier. Mijn bericht over de stroomafnemers laten zakken was dus niet juist, maar ik had wel duidelijk iets gelezen van energie besparen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door reisthijs »

Dat klint ook wat logischer, tractie uitschakelen om energie te besparen kan ook best zonder de stroomafnemers neer te laten. Lijkt me ook wat handiger als je reizigers niet in het donker wil laten zitten. :wink:
Geert schreef:@Dubbele P: de stroomafnemers worden niet neergelaten, alleen bij een aantal bovenleidingloze bruggen.
En er is welgeteld één brug, bij Alphen a/d Rijn, waarbij dat nodig is. Bij de overige bovenleidingloze bruggen kan de stroomafnemer (bij Nederlands materieel) gewoon omhoog blijven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Daniel »

Over reizigers in het donker gesproken... op de Vlaardingenbrug gaat in SGMm altijd heel even het licht uit. Kan me zogauw niet herinneren dat dat ook op andere stroomloze bruggen gebeurd.
Op de Delfshavense Schiebrug tussen Schiedam C. en Rotterdam C. gebeurd dat in ieder geval weer niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Caspar »

Bij de brug bij Krommenie hapert het licht in Sgm ook altijd eventjes. Bij Virm valt de airco altijd uit, om een na een paarhonderd meter extra hard er weer in te knallen voor een aantal secondes.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Over reizigers in het donker gesproken... op de Vlaardingenbrug gaat in SGMm altijd heel even het licht uit. Kan me zogauw niet herinneren dat dat ook op andere stroomloze bruggen gebeurd.
Op de Delfshavense Schiebrug tussen Schiedam C. en Rotterdam C. gebeurd dat in ieder geval weer niet...
In Vlaardingen is de brug bovenleidingloos, de Delfshavense Schiebrug heeft wel bovenleiding boven het beweegbare deel. Daar zal het verschil wel in zitten ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Daan »

Caspar schreef:Bij Virm valt de airco altijd uit, om een na een paarhonderd meter extra hard er weer in te knallen voor een aantal secondes.
Is wel te voorkomen las ik laatst ergens, maar blijkbaar weten maar weinig machinisten dat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Daniel »

Geert schreef:In Vlaardingen is de brug bovenleidingloos, de Delfshavense Schiebrug heeft wel bovenleiding boven het beweegbare deel. Daar zal het verschil wel in zitten ;)
Ongetwijfeld ja... ik had nog even gezocht of dat nu wel of geen bovenleidingloze brug was en vond toen juist een melding dat deze brug ook bovenleidingloos zou zijn.
Maargoed, ik kan me niet herinneren dat ik ooit het licht heb zien haperen op de Wantijbrug, Beneden Merwedebrug en de Merwedekanaalbrug die alledrie toch echt "draadloos" zijn :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef: En er is welgeteld één brug, bij Alphen a/d Rijn, waarbij dat nodig is. Bij de overige bovenleidingloze bruggen kan de stroomafnemer (bij Nederlands materieel) gewoon omhoog blijven.
Waarom is dat eigenlijk, dat de pantograaf alleen in Alphen a/d Rijn moet worden neergelaten en nergens anders?
Dit had ik al eens eerder gelzen en vroeg ik me eigenlijk al een tijdje af.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Daan »

Waarschijnlijk is de constructie van die brug net iets anders ofzo...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Daniel »

Als ik me niet vergis: bovenleiding hangt niet aan beide kanten van de brug op dezelfde hoogte. Een trein die de pantograaf omhoog laat staan trekt dan aan de overkant de bovenleiding omlaag omdat 'ie lager hangt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Meltrain »

Ja, dat is inderdaad niet de bedoeling... :wink:
Maar bedankt voor het antwoord. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Suus »

En daardoor is in het verleden de bovenleiding ernstig beschadigd geraakt, en werd het neerhalen van de pantograaf ingesteld, totdat de bovenleiding gerepareerd zou zijn en het probleem opgelost. Maar voorlopig wordt er niets mee gedaan omdat niet zeker is wat er met de brug gaat gebeuren, er zijn zelfs wilde plannen voor een dubbelspoors tunnel geweest in het verleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door STF »

En bij ICM vallen de lampjes langs de ramen altijd even uit bij een bovenleidingsloze brug. De verlichting aan het plafond blijft wel gewoon aan.
Hoe dat in ICMm is, weet ik niet?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Elektriciteitsverbruik

Bericht door Daan »

Hetzelfde gebleven, geloof ik. Aan de techniek is weinig veranderd bij ICMm.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten