Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Ofde s4900 's avonds helemaal niet meer laten rijden en lijn 150 dan 2x/uur laten rijden (en op die tijdstippen eventueel doortrekken naar het centrum van Utrecht).
Een bus lijkt me goedkoper dan een trein.
Een bus lijkt me goedkoper dan een trein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
De vraag tussen Utrecht en Almere zal ook in de avonduren nog wel groter zijn dan 80 man mag ik hopen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Het laatst zat ik op een zondag in een s4900 die voller was dan de toeleidende s1600. Momentopname maar toch wel grappig om te zien.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Dat was op Hilversum - Almere dan neem ik aan? Een tijd geleden en keer het stuk Utrecht - Hilversum van de s4900 gehad in de latere avond wat toen behoorlijk leeg was (destijds nog de snelste route Ut - Amf 's avonds als je net de Noordoost gemist had)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Meltrain schreef:Ofde s4900 's avonds helemaal niet meer laten rijden en lijn 150 dan 2x/uur laten rijden (en op die tijdstippen eventueel doortrekken naar het centrum van Utrecht).
Een bus lijkt me goedkoper dan een trein.
Al met al zou je dan hebben:
V 22:40 Utr CS Oost
V 22:55 Bot. Tuinen
V 22:59 Rijnsweerd Noord
V 23:20 Blaricum
V 23:41 't Oor
A 23:47 Almere C
Qua tijd zou dit totaal niet winstgevend zijn, want om 23:11 vertrekt de s4900 en die komt om 23:51 aan op Almere Centrum. Ik heb voor 22:40 gekozen om precies tussen de s4900 in te zitten. Natuurlijk kan 10 minuten eerder vertrekken en kom een kwartier voor de s4900 aan op Almere C. Dat zou dan wel interessant voor reizigiers kunnen zijn.
Het overslaan van Veluwsekant maar via de A6 naar 't Oor levert ook geen tijdwinst op.
Tijdwinst via de route van de 159, bij Veluwsekant rechtsaf te gaan en 't Oor over te slaan maar dan zet je reizigers uit Haven buitenspel, levert ook niet echt tijdwinst op als je de dienstregeling van de 159 overneemt. Bij geen vertraging komt de 159 vaak wel met -5 aan op Almere C dus op die wijze is er wel tijdswinst te behalen.
Via Filmwijk:
V 22:40 Utr CS Oost
V 22:55 Bot. Tuinen
V 22:59 Rijnsweerd Noord
V 23:20 Blaricum
V 23:35 Veluwsekant
A 23:43 Almere C (Kan 23:39 worden)
Je bent dan wel in een uur met de bus van Utrecht CS bij Almere CS. De kosten zijn dan:
Utr CS - Padualaan 0,86 + 0,67 (1,47)
Padualaan - Bot. Tuinen is verwaarloosbaar
Bot Tuinen - Kemphaan 4,73
De Kemphaan - Almere CS 0,82
Totale ritprijs is dan €7,02.
De trein kost: €8,50.
€1,48 is de bus goedkoper maar je reis is 20 minuten langer. Ik denk dat, ondanks dat ik ook vindt dat de bus vaker moet rijden en misschien ook wel in de avond naast de s4900 dat via Rijnsweerd naar CS niet interessant genoeg voor de reiziger zal zijn.
Of je slaat heel Rijnsweerd e.d. over en je gaat via: Almere - Blaricum - A27 afrit 30 - ra Biltse Rading - la Sartweg - ra Biltstraat en zoals lijn 11 naar Utr CS.
V 22:40 Utr CS Oost
V 22:55 Veemarkt (zolang doet de 77 erover)
V 23:14 Blaricum (75,2 km/h tussen Veemarkt en Blaricum)
V 23:29 Veluwsekant
A 23:38 Almere C (Kan 23:33 worden)
Kosten zijn: 1,38 + 4,33 (van Rijnsweerd N - De Kemphaan 20ct afgehaald) + 0,82 = €6,53
Het is niet heel veel sneller dan via route lijn 12s, maar kan bij eventueel snelle doorgang dan overdag wel binnen 50 minuten gereden worden en dan concurreer je wél met een trein van 40 minuten. Zeker als je ook nog 2 euro goedkoper uit bent.
Je zou dan als volgt kunnen rijden:
NS: v xx:11 a xx:51
150: v xx:36 a: xx:26
Wat Daniel ook zegt, ik heb eind mei eens de t3980 (v22:11) gehad en die was echt uitgestorven, zeker na Hilversum, dus een halfuursdienstregeling Utr - Almere zal er niet snel komen. Waarom moet er dan wel een 150 's avonds komen? Omdat die bus minder kost dan een trein voor zowel de vervoerder als de reiziger.
Hmm, ik zie nu dat 9292 de 150 al vanaf Stichtse Brug als Niet Instappen laat rijden, maar eens melden dat dit pas vanaf Veluwsekant is.
Laatst gewijzigd door Edwin op do 26 sep 2013, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
De bocht Botanische Tuinen - Padualaan kun je in ieder geval niet maken en als er 's avonds al iemand naar de Uithof wil kan je die beter over laten stappen bij Oorsprongpark en gewoon over de Biltstraat over de route van lijn 11 door het centrum naar het station rijden. Dan heb je in ieder geval wél wat reizigerspotentie te pakken in plaats van als je de hele avond naar de Uithof rijdt
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Ik twijfelde daar over maar ken de situatie daar niet goed genoeg, dank.Zugführer schreef:De bocht Botanische Tuinen - Padualaan kun je in ieder geval niet maken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Nu de P+R de Uithof open is voor mensen met auto voor in de avonduren en het weekend een goed alternatief met ons idee voor uitbreiding van de 150 op de tijdstippen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Of om de lijn te schrappen want je kan nu ook 's avonds makkelijk met de auto terug zonder dure parkeerkosten bij het UMC.Edwin schreef:Nu de P+R de Uithof open is voor mensen met auto voor in de avonduren en het weekend een goed alternatief met ons idee voor uitbreiding van de 150 op de tijdstippen.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Studenten hebben (nu nog) gratis OV en meestal geen auto. Verder vermindert de bus de file en is het voor werkgevers ook goedkoper. De 150 heeft echt wel z'n recht om doordeweeks tussen 06:00 en 19:00 te rijden.Zonnig schreef:Of om de lijn te schrappen want je kan nu ook 's avonds makkelijk met de auto terug zonder dure parkeerkosten bij het UMC.Edwin schreef:Nu de P+R de Uithof open is voor mensen met auto voor in de avonduren en het weekend een goed alternatief met ons idee voor uitbreiding van de 150 op de tijdstippen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Wat te denken van de mensen die géén auto hebben? Die zijn er zat. Uit overtuiging of omdat ze 'm niet kunnen betalen.Zonnig schreef:Of om de lijn te schrappen want je kan nu ook 's avonds makkelijk met de auto terug zonder dure parkeerkosten bij het UMC.Edwin schreef:Nu de P+R de Uithof open is voor mensen met auto voor in de avonduren en het weekend een goed alternatief met ons idee voor uitbreiding van de 150 op de tijdstippen.
Ik heb het idee dat meneer/mevrouw Zonnig daar zomaar aan voorbij gaat.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Ik ga daar niet aan voorbij omdat er in elk geval een alternatief met de trein (en evt bus) is, was die er niet geweest dan had ik de opmerking NIET gemaakt!Bluearrow schreef:Wat te denken van de mensen die géén auto hebben? Die zijn er zat. Uit overtuiging of omdat ze 'm niet kunnen betalen.Zonnig schreef:Of om de lijn te schrappen want je kan nu ook 's avonds makkelijk met de auto terug zonder dure parkeerkosten bij het UMC.Edwin schreef:Nu de P+R de Uithof open is voor mensen met auto voor in de avonduren en het weekend een goed alternatief met ons idee voor uitbreiding van de 150 op de tijdstippen.
Ik heb het idee dat meneer/mevrouw Zonnig daar zomaar aan voorbij gaat.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Ik moet nu een beetje in mijn eigen straatje praten, maar in mijn geval is de trein helemaal geen (goed) alternatief. Als inwoner van Huizen (grens Blaricum), is de 150 voor mij, mits ik de kant van Utrecht op wil, een zeer mooie verbinding. Nu ben ik, met de 320/150 zo'n 40 minuten onderweg naar de Uithof. Zou de 150 opgeheven worden, dan ben ik met bus/trein/bus ruim 1,5 uur onderweg. Dus, heen en terug 100 minuten langer !Zonnig schreef:Ik ga daar niet aan voorbij omdat er in elk geval een alternatief met de trein (en evt bus) is, was die er niet geweest dan had ik de opmerking NIET gemaakt!Bluearrow schreef:Wat te denken van de mensen die géén auto hebben? Die zijn er zat. Uit overtuiging of omdat ze 'm niet kunnen betalen.Zonnig schreef:Of om de lijn te schrappen want je kan nu ook 's avonds makkelijk met de auto terug zonder dure parkeerkosten bij het UMC.Edwin schreef:Nu de P+R de Uithof open is voor mensen met auto voor in de avonduren en het weekend een goed alternatief met ons idee voor uitbreiding van de 150 op de tijdstippen.
Ik heb het idee dat meneer/mevrouw Zonnig daar zomaar aan voorbij gaat.
Als je in Almere vlakbij het station woont, dan kan ik me voorstellen dat de '150' best wel gemist kan worden, maar er wonen meer mensen langs de route....!
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Almere Centrum - Botanische Tuinen is met ruime dienstregeling (9292 geeft een overstap op Rijnsweerd aan omdat andere bussen minder ruime dienstregelingen hebben) 1 uur en 2 minuten. Terwijl trein (naar Utrecht CS) + bus 1 uur en 6 minuten is.Bluearrow schreef:Ik moet nu een beetje in mijn eigen straatje praten, maar in mijn geval is de trein helemaal geen (goed) alternatief. Als inwoner van Huizen (grens Blaricum), is de 150 voor mij, mits ik de kant van Utrecht op wil, een zeer mooie verbinding. Nu ben ik, met de 320/150 zo'n 40 minuten onderweg naar de Uithof. Zou de 150 opgeheven worden, dan ben ik met bus/trein/bus ruim 1,5 uur onderweg. Dus, heen en terug 100 minuten langer !
Als je in Almere vlakbij het station woont, dan kan ik me voorstellen dat de '150' best wel gemist kan worden, maar er wonen meer mensen langs de route....!
Tevens is de 150 maar €6,46 en trein + bus €9,97 qua kosten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Helemaal mee eens, precies hetzelfde voor mij, want ook woonachtig in Huizen. ;)Bluearrow schreef: Ik moet nu een beetje in mijn eigen straatje praten, maar in mijn geval is de trein helemaal geen (goed) alternatief. Als inwoner van Huizen (grens Blaricum), is de 150 voor mij, mits ik de kant van Utrecht op wil, een zeer mooie verbinding. Nu ben ik, met de 320/150 zo'n 40 minuten onderweg naar de Uithof. Zou de 150 opgeheven worden, dan ben ik met bus/trein/bus ruim 1,5 uur onderweg. Dus, heen en terug 100 minuten langer !
.....
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Maar vanaf de nieuwe dienstregeling is er een strakkere overstap op Overvecht met mogelijkheden over de gehele dag verdeeld.isadora schreef:Helemaal mee eens, precies hetzelfde voor mij, want ook woonachtig in Huizen. ;)Bluearrow schreef: Ik moet nu een beetje in mijn eigen straatje praten, maar in mijn geval is de trein helemaal geen (goed) alternatief. Als inwoner van Huizen (grens Blaricum), is de 150 voor mij, mits ik de kant van Utrecht op wil, een zeer mooie verbinding. Nu ben ik, met de 320/150 zo'n 40 minuten onderweg naar de Uithof. Zou de 150 opgeheven worden, dan ben ik met bus/trein/bus ruim 1,5 uur onderweg. Dus, heen en terug 100 minuten langer !
.....
Daarnaast heeft de 150 best wel veel last van files (ondanks dat ze er langs mogen rijden op een deel van het traject). Ik heb het idee dat de reistijd via Sportpark / Overvecht te negatief wordt voorgesteld en de reistijd 320/150 te rooskleurig.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Bericht van Connexxion gehad n.a.v. mijn vraag of lijn 150 in de nabije toekomst ook buiten de spits gaat rijden. Connexxion reageert dat ze mijn klacht (ik stelde alleen een vraag... ) beantwoorden met dat lijn 150 in de komende dienstregeling niet wordt uitgebreid buiten de spits.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Zoiets had ik al verteld geloof ik. :')
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Hoewel de lijn in een behoefte voorziet, moet er bij elke rit subsidie bij (net zoals bij 99% van alle buslijnen). Geen extra middelen beschikbaar: geen ritten erbij.
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Ik heb van de week nog even de proef op de som genomen, en driemaal een reis gemaakt tussen mijn woonadres in Huizen en het AZU in Utrecht.
1) Met lijn 320/150, reistijd: 48 minuten. Kosten € 4,44
2) Met lijn 320/trein/lijn 30, reistijd: 77 minuten. Kosten € 7,64
3) Met lijn 320/trein/lijn 12, reistijd: 80 minuten. Kosten € 7,95
Alhoewel het vakantietijd is, geen echte vertraging meegemaakt, lijn 150 reed keurig netjes langs de file op de A27. Ook de 'eerdere' keren dat ik deze reis maakte, weinig tot geen vertraging, hooguit 2 tot 3 minuten.
Kortom, mijn kleine vergelijkend warenonderzoek wees weer uit, dat met lijn 150 de verbinding het snelst is, en ook nog eens bijna de helft goedkoper.
1) Met lijn 320/150, reistijd: 48 minuten. Kosten € 4,44
2) Met lijn 320/trein/lijn 30, reistijd: 77 minuten. Kosten € 7,64
3) Met lijn 320/trein/lijn 12, reistijd: 80 minuten. Kosten € 7,95
Alhoewel het vakantietijd is, geen echte vertraging meegemaakt, lijn 150 reed keurig netjes langs de file op de A27. Ook de 'eerdere' keren dat ik deze reis maakte, weinig tot geen vertraging, hooguit 2 tot 3 minuten.
Kortom, mijn kleine vergelijkend warenonderzoek wees weer uit, dat met lijn 150 de verbinding het snelst is, en ook nog eens bijna de helft goedkoper.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Je ziet hier wel duidelijk het effect van de relatief hoge ritprijs van de trein op de korte afstanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Of gebrekkige tariefintegratie van verschillende modaliteiten.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Zo kan je het ook stellen ja. Ik zat tegelijk met m'n eigen verbinding in het hoofd die ik deze week per bus i.p.v. trein + bus afleg die zoiets wellicht nog sterker laat zien: de busroute is € 2,20 per dag goedkoper voor een retourtje (en net zo snel)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
Vanochtend rond 7:30 heeft lijn 150 haar 100.000ste reiziger mogen vervoeren.
Tussen 2 april 2012 en 7 november 2013 100.000 reizigers met 2x 7 ritten per werkdag. Als je even doorrekent kom je hier op uit:
2 april 2012 is week 14, er zijn in 2012 sinds 2-4-2012 nog 39 weken geweest. In 2013 zijn er t/m vanochtend net geen 45 weken geweest (44 weken en 4 dagen).
39 * 5 + 44 * 5 + 3 (ik tel vandaag even niet mee) = 418 werkdagen waarop lijn 150 heeft gereden (feestdagen en vakantie buiten beschouwing gelaten). Op elke werkdag rijden er 14 ritten. Dat zijn in totaal 5852 ritten op lijn 150 t/m gisteren. Er hebben de afgelopen periode gemiddeld 17,1 reizigers in elke 150-rit gezeten (incl. vakantiedagen, feestdagen etc.).
Edit: En dan laat ik de niet-spitsrichting-ritten ook even buiten beschouwing, daar zit bijna nooit iemand in.
Tussen 2 april 2012 en 7 november 2013 100.000 reizigers met 2x 7 ritten per werkdag. Als je even doorrekent kom je hier op uit:
2 april 2012 is week 14, er zijn in 2012 sinds 2-4-2012 nog 39 weken geweest. In 2013 zijn er t/m vanochtend net geen 45 weken geweest (44 weken en 4 dagen).
39 * 5 + 44 * 5 + 3 (ik tel vandaag even niet mee) = 418 werkdagen waarop lijn 150 heeft gereden (feestdagen en vakantie buiten beschouwing gelaten). Op elke werkdag rijden er 14 ritten. Dat zijn in totaal 5852 ritten op lijn 150 t/m gisteren. Er hebben de afgelopen periode gemiddeld 17,1 reizigers in elke 150-rit gezeten (incl. vakantiedagen, feestdagen etc.).
Edit: En dan laat ik de niet-spitsrichting-ritten ook even buiten beschouwing, daar zit bijna nooit iemand in.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Snelwegbuslijn 150 Almere - Utrecht
"How to lie with statistics". We tellen de bijna lege ritten niet mee....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten