Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Cpt.Iglo schreef:Voor wat betreft de lijnen 1 & 2, ligt het niet meer voor de hand dat deze lijnen in de toekomst met elkaar geïntegreerd worden als de nieuwe lijn Vinkhuizen - Hoornsemeer doorgetrokken wordt naar De Punt? De route van lijn 2 is binnen de stad bijna gelijk aan die van lijn 1, waardoor één van deze lijnen volgens mij best kan verdwijnen. Als lijn 1 na de huidige eindhalte aan de Vestdijklaan doorrijdt naar Hoornsemeer via het Martini Ziekenhuis, is lijn 2 direct overbodig.
sterker nog, ik denk dat het wel zal gaan gebeuren. De lijnnummering komt nu nog voort uit een oud iets. Tot enkele jaren geleden was de buslijn 52 (De Punt - Groningen CS) gekoppeld aan lijn 61 (Groningen CS - Uithuizen). Lijn 1 reed toen 4x per uur over de huidige route.
Om het anders in te richten is toen besloten om de koppeling van de lijnen 52 en 61 los te laten en lijn 52 over het deel van stadslijn 1 naar Groningen Noord te sturen. Later is lijn 52 vernummerd naar lijn 2.
In Groningen is het de laatste jaren gebruikelijk dat als er verschillende lijnvoeringen zijn, er ook een verschillend lijnnummer wordt gebruikt. Als lijn 1 een rondje in De Wijert draait en lijn 2 rijdt door via Hoornsemeer naar het Martini Ziekenhuis, dan zullen zij zeer waarschijnlijk een verschillend lijnnummer behouden. Dat maakt het voor de reiziger makkelijk om te onthouden: lijn 1 tot de Wijert, lijn 2 Hoornsemeer (of zoals nu: De Punt).
Maar als je de lijnen samenvoegt is een wisselend lijnnummer niet meer nodig toch? In dat geval zal lijn 1 (of 2, net hoe ze hem willen gaan noemen) na de Wijert (Vestdijklaan) doorrijden naar het Martini ZKH en verder Hoornsemeer in.
Cpt.Iglo schreef:Maar als je de lijnen samenvoegt is een wisselend lijnnummer niet meer nodig toch? In dat geval zal lijn 1 (of 2, net hoe ze hem willen gaan noemen) na de Wijert (Vestdijklaan) doorrijden naar het Martini ZKH en verder Hoornsemeer in.
Dat zal denk ik niet slechts 2x per uur zijn. In De Wijert zal er waarschijnlijk 4x per uur een bus blijven rijden. Als de helft van de bussen tot De Wijert rijdt, is er nog steeds sprake van verschillende lijnvoeringen.
Alleen als óf er 4x per uur naar Hoornsemeer wordt gereden óf het hele traject nog slechts 2x per uur een bus heeft, kan je spreken van het samenvoegen tot één lijn.
neuh, want in die redenering zou lijn 11 ook meerdere lijnnummers moeten hebben. Deze rijdt immers 4x per uur tussen CS en Zernike, waarvan 2x per uur door naar Zuidhorn. 's avonds en in het weekend is er weer een andere eindbestemming, namelijk Reitdiephaven.
Het kan dus prima dat er één lijnnummer is, waarbij er bijvoorbeeld 2x per uur doorgereden wordt naar een andere bestemming. Zie je bij veel meer buslijnen
ov'tje schreef:neuh, want in die redenering zou lijn 11 ook meerdere lijnnummers moeten hebben. Deze rijdt immers 4x per uur tussen CS en Zernike, waarvan 2x per uur door naar Zuidhorn. 's avonds en in het weekend is er weer een andere eindbestemming, namelijk Reitdiephaven.
Het kan dus prima dat er één lijnnummer is, waarbij er bijvoorbeeld 2x per uur doorgereden wordt naar een andere bestemming. Zie je bij veel meer buslijnen
Lijn 11 rijdt doordeweeks sowieso tot Reitdiephaven, lijn 15 stopt wel bij Zernike.
Alle (vaste) 'extra' ritten rijden dan weer niet naar Reitdiephaven en omdat dat niet altijd even duidelijk is qua lijnfilm, is dat vrij vervelend als je in Reitdiephaven moet zijn
(de ritten die wél naar reitdiephaven gaan filmen dan namelijk ook meestal Zernike, net als de ritten die dat niet doen... in de daluren filmt men weer wel reitdiephaven)
hmm, dan hebben ze dat veranderd, want eerder stopte lijn 11 wel altijd bij Zernike als het niet de slag naar Zuidhorn was, tenzij 's avonds of in het weekend. Het wordt niet altijd even goed gefilmd, maar ik kan het me wel voorstellen dat ze het zo doen, omdat Zernike de belangrijkste bestemming is van de bus.
Oplossing zou zijn om Zernike/Reitdiephaven te filmen
Om op Reitdiephaven terug te komen. Vanaf Zuidhorn 2 x per uur; vanaf Reitdiephaven dan een kwartiersdienst. Het vreemde is dat het van Zuidhorn naar Reitdiephaven 5 minuten sneller is dan omgekeerd.
Bus 3050, 3051, 3052 en 3056 zijn nu omgebouwd. Ze dragen de teksten 'snel', 'vaak', slim' en 'direct'. Kennelijk is bus 3057 nu ook omgebouwd, deze zal aanstaande maandag wel in dienst komen (er komt elke week een bus terug)
aangezien dit steeds meer een topic over van alles en nog wat hoort kan dit bericht ook mooi hier.
Het lijkt erop dat de keerlus van lijn 5 in de Ranonkelstraat gaat verdwijnen. In plaats daarvan lijken de bussen straks rechtstreeks vanaf de Maluslaan naar de Elzenlaan (en Paddepoel) te gaan, zonder het onnodige ommetje te maken. Is op de Elzenlaan nabij de Maluslaan in een richting een halte gemaakt die nog niet in gebruik lijkt te zijn
Zou mij niet verbazen als dat vanwege de wijziging van de lijnvoering in de stad is. Kan best zijn dat er af en toe geledes op het noordelijk deel van lijn 5 op gaan duiken, zeker als er ook een koppeling met lijn 1 komt. Dan is die keerlus in de Ranonkelstraat veel en veel te krap. Een gelede kan er langs, alleen dan wel in omgekeerde richting :')
ov'tje schreef:aangezien dit steeds meer een topic over van alles en nog wat hoort kan dit bericht ook mooi hier.
Het lijkt erop dat de keerlus van lijn 5 in de Ranonkelstraat gaat verdwijnen. In plaats daarvan lijken de bussen straks rechtstreeks vanaf de Maluslaan naar de Elzenlaan (en Paddepoel) te gaan, zonder het onnodige ommetje te maken. Is op de Elzenlaan nabij de Maluslaan in een richting een halte gemaakt die nog niet in gebruik lijkt te zijn
Zou mij niet verbazen als dat vanwege de wijziging van de lijnvoering in de stad is. Kan best zijn dat er af en toe geledes op het noordelijk deel van lijn 5 op gaan duiken, zeker als er ook een koppeling met lijn 1 komt. Dan is die keerlus in de Ranonkelstraat veel en veel te krap. Een gelede kan er langs, alleen dan wel in omgekeerde richting :')
Die halte wordt in gebruik genomen ergens in januari. Beetje jammer dat ik nu in de regen moet wachten op mijn bus. Voor de rest is de halte ook niet heel handig aangelegd. Ben wel benieuwd waar de halte de andere kant op komt of dat ze die gewoon schrappen.
En ik vind het jammer dat ik nu wat verder moet lopen naar de bushalte, maar ik snap de verplaatsing opzich wel.