Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Hier een kleine nieuwsitem uit het Noorden.
Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS.
3 september 2013 16:13 (laatst bewerkt: 3 september 2013 16:13)
De stoptreinen tussen Zwolle en Groningen blijven tot 2025 in handen van de NS. Dat heeft de Tweede Kamer besloten.
De minister wilde onderzoeken of een andere vervoerder, zoals Arriva, dat kon gaan doen.
De Tweede Kamer vond echter dat het hoofdrailnet in zijn geheel bij de NS moet blijven. Het traject tussen Groningen en Zwolle valt daar onder.
Bron:Oog TV
Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS.
3 september 2013 16:13 (laatst bewerkt: 3 september 2013 16:13)
De stoptreinen tussen Zwolle en Groningen blijven tot 2025 in handen van de NS. Dat heeft de Tweede Kamer besloten.
De minister wilde onderzoeken of een andere vervoerder, zoals Arriva, dat kon gaan doen.
De Tweede Kamer vond echter dat het hoofdrailnet in zijn geheel bij de NS moet blijven. Het traject tussen Groningen en Zwolle valt daar onder.
Bron:Oog TV
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Dat geldt dan ook voor Roermond-Sittard-Maastricht/Heerlen.De Tweede Kamer vond echter dat het hoofdrailnet in zijn geheel bij de NS moet blijven. Het traject tussen Groningen en Zwolle valt daar onder.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
De Tweede Kamer heeft eind 2012 al ingestemd met de decentralisatie van die Limburgse stoptreinen.
De vraag die nog open stond was of er in de periode tussen nu en 2025 nog meer lijnen uit het hoofdrailnet gehaald mogen worden. Nee dus, het blijft bij Limburg.
De vraag die nog open stond was of er in de periode tussen nu en 2025 nog meer lijnen uit het hoofdrailnet gehaald mogen worden. Nee dus, het blijft bij Limburg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Wat er volgens mij bedoeld wordt dat spoorlijn van Prorail blijft en de NS de concessie houdt voor personenvervoer. Overigens staat er op de site van de NS een hele rare wijziging:
Nu eindelijk elk half uur een volwaardige intercity rijdt vanuit Groningen, gaat dat nu toch weer verloren. In mijn ogen is dit erg vreemd.Station Groningen
Op maandag tot en met vrijdag vertrekt de Intercity van 18.16 uur richting Zwolle met eindbestemmnig Rotterdam Centraal tien minuten eerder.
Deze trein vertrekt om 18.06 uur en stopt tot Zwolle op alle tussengelegen stations.
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Is al eerder zo geweest, aan het begin van de huidige dienstregeling. Dat heeft te maken met een goederenpad dat daar in de weg ligt. Dat probleem is een half jaar verholpen geweest en nu kennelijk weer terug.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
in de weg liggen is een groot woord bij het goederenpad. Een goederentrein is nu eenmaal niet zo erg snel en op Groningen - Zwolle is de bijkomende factor dat de afstanden tussen de stations groot zijn, waardoor de IC met een gemiddelde van 111 km/h rondrijdt en de stoptrein met ruim 90 km/h gemiddeld.
Een cargo zal op het traject tussen Onnen en Zwolle iets boven de 80 km/h gemiddeld zitten, waardoor het net niet lekker past. Had de stopper vanuit Groningen iets later binnen kunnen komen in de Zwolse knoop dan is de kans een stuk groter dat het net wel gepast had.
Een cargo zal op het traject tussen Onnen en Zwolle iets boven de 80 km/h gemiddeld zitten, waardoor het net niet lekker past. Had de stopper vanuit Groningen iets later binnen kunnen komen in de Zwolse knoop dan is de kans een stuk groter dat het net wel gepast had.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Nou schijnt het dat er rond de tijd van die trein wel een goederenpad ligt wat ook werkelijk gebruikt wordt, maar die trein precies tussen de IC en de Sprinter zit dus wat daar nu last van moet hebben?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Die goederentrein gaat niet hard genoeg om het pad tussen de sprinter en de intercity te halen, en de goederentrein is te lang om aan de kant te gaan. Daar ontstaan dit soort constructies door...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Ik las juist dat 'ie nu achter de IC zat, maar wellicht was dat dan een noodoplossing tot nu toe? Immers werkt het in zo'n geval juist averechts om de IC te laten stopperen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Er zijn eerder dit jaar een aantal treinen over goederenpaden gelegd doordat ze in de praktijk toch niet gebruikt werden. Nu worden ze alsnog gevuld en moet de trein van NS er weer uit. Dan is dit de meest klantvriendelijke oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
zie mijn vorige post en die van Wubbo. Het past gewoon net niet.Daniel schreef:Ik las juist dat 'ie nu achter de IC zat, maar wellicht was dat dan een noodoplossing tot nu toe? Immers werkt het in zo'n geval juist averechts om de IC te laten stopperen.
Door de IC eerder weg te sturen past het wel. Dat deze op alle tussengelegen stations stopt is voor die stations een bonus. De reden hiervoor is dat de IC anders eerst voor Meppel en daarna voor Herfte lang voor paal zou staan. Door de trein te laten stopperen lossen ze dat op.
Heeft de cargo hier geen last van dan? Nee, die zit er ruim genoeg achter om na de ene knoop, maar voor de volgende knoop door Zwolle te komen.
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Het gaat denk ik om de 61300 (18.23 uit Onnen). Die rijdt al het hele jaar, maar kennelijk moet er nu iets verschoven of gewijzigd worden.
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Arnhem - Ede-Wageningenreisthijs schreef:De Tweede Kamer heeft eind 2012 al ingestemd met de decentralisatie van die Limburgse stoptreinen.
De vraag die nog open stond was of er in de periode tussen nu en 2025 nog meer lijnen uit het hoofdrailnet gehaald mogen worden. Nee dus, het blijft bij Limburg.
Is daar over gediscusieerd?
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Daar zijn we weer.... Wereldstad Hoogeveen eist voor de zoveelste keer een intercityverbinding met de rest van Nederland...
Hoogeveen wil nog steeds IC station of doorgaande trein
De politiek in Hoogeveen wil de status van het treinstation weer ter discussie stellen. Dit blijkt uit een rondgang van RTV Drenthe. De partijen willen dat de intercity voortaan stopt in Hoogeveen of in ieder geval de rechtstreekse verbinding met de Randstad wordt hersteld. De discussie over de status van het station in Hoogeveen wordt nieuw leven ingeblazen na een oproep van staatssecretaris Wilma Mansveld. Die opperde onlangs dat er misschien mogelijkheden liggen omdat er in Den Haag een discussie loopt over het lange afstandsvervoer naar de Randstad na 2017.
Doorgaande trein
Gerard Fidom van GroenLinks wil het liefst een volwaardig IC-station. Als dat niet lukt heeft hij een alternatief: koppel in Meppel of Zwolle de stoptrein uit Groningen en de intercity uit Leeuwarden aan elkaar. Dit kost extra tijd voor het koppelen en vervoer-gedeputeerde Henk Brink denkt dat IC-reizigers uit Leeuwarden niet zitten te wachten op extra reisminuten. Volgens Fidom gaat het slechts om een paar minuten en staat dat niet in verhouding tot de extra tijd die reizigers uit Hoogeveen, Beilen en Meppel nu kwijt zijn. De overstap in Zwolle kost nu 15 minuten extra. 'Dat is een half uur reistijd extra voor een heen- en terugreis.'
Onderzoek en Spoorboog
Brink snapt de raadbrede wens van Hoogeveen. Hij wil onderzoek doen naar de tijdwinst die alle verbeteringen aan het spoor in Groningen, Zwolle en knooppunt Herfte op gaan leveren. 'Misschien is het mogelijk om uit die tijdwinst een IC-stop in Hoogeveen mogelijk te maken' aldus Brink. Hij waarschuwt wel dat dit uitgezocht moet zijn voordat bij Hoogeveen een nieuwe bocht word aangelegd om IC's sneller te laten rijden. De gedeputeerde vreest dat de discussie met de NS over een IC-station bij voorbaat verloren is als die bocht van 18 miljoen euro klaar is.
Aanbesteding en decentralisatie
Het Hoogeveense VVD-raadslid Mark Strolenberg kiest voor een andere oplossing: aanbesteding en decentralisatie van het hoofdspoornet. Dan zou een andere vervoerder de stoptreinen Groningen - Zwolle kunnen gaan rijden en NS alleen de intercity's. 'Omdat de NS dan de stoptreinklanten in Drenthe mist, gaan ze vanzelf weer nadenken over een IC-stop in Hoogeveen.' Volgens gedeputeerde Brink maakt concurrentie de NS inderdaad scherp, maar hij voorziet problemen als er bijvoorbeeld verstoringen zijn op een spoorlijn met twee vervoerders: 'wie is verantwoordelijk, wie zorgt voor vervangend vervoer. En wie krijgt voorrang bij het rijden.'
Voor Gerad Fidom van GroenLinks is hoe dan ook duidelijk dat Hoogeveen een IC-status verdient. 'De P&R plaats en de fietsenstalling, onlangs beiden fors vergroot, puilen iedere dag uit.' (bron, en interviews: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/hoogeve ... ande-trein)
Hoogeveen wil nog steeds IC station of doorgaande trein
De politiek in Hoogeveen wil de status van het treinstation weer ter discussie stellen. Dit blijkt uit een rondgang van RTV Drenthe. De partijen willen dat de intercity voortaan stopt in Hoogeveen of in ieder geval de rechtstreekse verbinding met de Randstad wordt hersteld. De discussie over de status van het station in Hoogeveen wordt nieuw leven ingeblazen na een oproep van staatssecretaris Wilma Mansveld. Die opperde onlangs dat er misschien mogelijkheden liggen omdat er in Den Haag een discussie loopt over het lange afstandsvervoer naar de Randstad na 2017.
Doorgaande trein
Gerard Fidom van GroenLinks wil het liefst een volwaardig IC-station. Als dat niet lukt heeft hij een alternatief: koppel in Meppel of Zwolle de stoptrein uit Groningen en de intercity uit Leeuwarden aan elkaar. Dit kost extra tijd voor het koppelen en vervoer-gedeputeerde Henk Brink denkt dat IC-reizigers uit Leeuwarden niet zitten te wachten op extra reisminuten. Volgens Fidom gaat het slechts om een paar minuten en staat dat niet in verhouding tot de extra tijd die reizigers uit Hoogeveen, Beilen en Meppel nu kwijt zijn. De overstap in Zwolle kost nu 15 minuten extra. 'Dat is een half uur reistijd extra voor een heen- en terugreis.'
Onderzoek en Spoorboog
Brink snapt de raadbrede wens van Hoogeveen. Hij wil onderzoek doen naar de tijdwinst die alle verbeteringen aan het spoor in Groningen, Zwolle en knooppunt Herfte op gaan leveren. 'Misschien is het mogelijk om uit die tijdwinst een IC-stop in Hoogeveen mogelijk te maken' aldus Brink. Hij waarschuwt wel dat dit uitgezocht moet zijn voordat bij Hoogeveen een nieuwe bocht word aangelegd om IC's sneller te laten rijden. De gedeputeerde vreest dat de discussie met de NS over een IC-station bij voorbaat verloren is als die bocht van 18 miljoen euro klaar is.
Aanbesteding en decentralisatie
Het Hoogeveense VVD-raadslid Mark Strolenberg kiest voor een andere oplossing: aanbesteding en decentralisatie van het hoofdspoornet. Dan zou een andere vervoerder de stoptreinen Groningen - Zwolle kunnen gaan rijden en NS alleen de intercity's. 'Omdat de NS dan de stoptreinklanten in Drenthe mist, gaan ze vanzelf weer nadenken over een IC-stop in Hoogeveen.' Volgens gedeputeerde Brink maakt concurrentie de NS inderdaad scherp, maar hij voorziet problemen als er bijvoorbeeld verstoringen zijn op een spoorlijn met twee vervoerders: 'wie is verantwoordelijk, wie zorgt voor vervangend vervoer. En wie krijgt voorrang bij het rijden.'
Voor Gerad Fidom van GroenLinks is hoe dan ook duidelijk dat Hoogeveen een IC-status verdient. 'De P&R plaats en de fietsenstalling, onlangs beiden fors vergroot, puilen iedere dag uit.' (bron, en interviews: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/hoogeve ... ande-trein)
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Hoogeveen is een stom dorp.
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Hoogeveen kan z'n doorgaande verbinding krijgen hoor.
Koppel de stoptrein Groningen Zwolle aan de stoptrein Zwolle Utrecht.
Klaar is Kees.
(Alleen denk ik dat ze dat dan weer niet willen.)
Koppel de stoptrein Groningen Zwolle aan de stoptrein Zwolle Utrecht.
Klaar is Kees.
(Alleen denk ik dat ze dat dan weer niet willen.)
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Hoogeveen heeft al een doorgaande verbinding. Er rijden genoeg treinen door Hoogeveen heen. [/flauw]
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Dit is zo duidelijk een gepasseerd station, en het voorstel staat zo bol van aannames, het is gewoon lachwekkend.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3551
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Zucht
Kan dat station geen tweeuursbediening krijgen en in het weekend een vieruursbediening.
Ze hebben gewoon geen recht op een IC. Het dorp is daar te klein voor en biedt te weinig interessante hotspots.
Kan dat station geen tweeuursbediening krijgen en in het weekend een vieruursbediening.
Ze hebben gewoon geen recht op een IC. Het dorp is daar te klein voor en biedt te weinig interessante hotspots.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Waarvoor?'wie is verantwoordelijk,
Beiden.wie zorgt voor vervangend vervoer.
De Intercity.En wie krijgt voorrang bij het rijden.'
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Dat mag niet omdat dat niet magZonnig schreef:Hoogeveen kan z'n doorgaande verbinding krijgen hoor.
Koppel de stoptrein Groningen Zwolle aan de stoptrein Zwolle Utrecht.
Klaar is Kees.
(Alleen denk ik dat ze dat dan weer niet willen.)
(Bij zwolle kan er namelijk blijkbaar absoluut nooit meer ook maar iets veranderd worden aldus sommigen op het forum)
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Volgens mij komt de 5600 uit Utrecht net voor de knoop aan en vertrekt de 9100 naar Groningen er net na.
Kan dus wel, als je ergens ruimte aan een perronspoor kan maken, maar het is de vraag of het zinvol is. Je staat dan toch een kwartiertje stil in Zwolle om alle intercity's in te laten halen, dus in de praktijk zal overstappen misschien wel een half uur sneller zijn
Kan dus wel, als je ergens ruimte aan een perronspoor kan maken, maar het is de vraag of het zinvol is. Je staat dan toch een kwartiertje stil in Zwolle om alle intercity's in te laten halen, dus in de praktijk zal overstappen misschien wel een half uur sneller zijn
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Als die P&R en fietsenstalling bij Hoogeveen nu iedere dag "uitpuilen", blijkt daaruit in ieder geval dat de reizigers niet massaal zijn afgeschrikt door die "verschrikkelijke IC-loze" dienstregeling voor dat Drentse dorp.
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Dat auto's niet op turf rijden, zal ook meespelen. ;)
-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56
Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS
Met het gevaar weer in een herhaal discussie te komen. Het is toch zo dat de meeste reizigers van Hoogeveen alleen richting Zwolle of Groningen willen en dat het aantal dat verder wil reizen dan Zwolle verwaarloosbaar is? Dat was toch het belangrijkste argument om Hoogeveen geen IC status te geven? Dat maakt het argument van 15 minuten overstap toch een kul argument.njoy schreef:Daar zijn we weer.... Wereldstad Hoogeveen eist voor de zoveelste keer een intercityverbinding met de rest van Nederland...
Hoogeveen wil nog steeds IC station of doorgaande trein
...
Volgens Fidom gaat het slechts om een paar minuten en staat dat niet in verhouding tot de extra tijd die reizigers uit Hoogeveen, Beilen en Meppel nu kwijt zijn. De overstap in Zwolle kost nu 15 minuten extra. 'Dat is een half uur reistijd extra voor een heen- en terugreis.'
...
Nog los van het feit dat door de inrichting van de knoop in zwolle en de beperkte capaciteit tussen Zwolle en Meppel, je waarschijnlijk met een ICstop in Hoogeveen nog steeds ongeveer 15 minuten overstap tijd in Zwolle blijft houden, het enige wat veranderd is dat een deel van de reizigers deze overstap tijd in een trein kunnen blijven zitten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten