NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
NS schaft materieel aan voor snelle Hanzelijn
ZWOLLE/DENHAAG - De Nederlandse Spoorwegen wil treinen op het baanvak tussen Den Haag en Groningen -langs Lelystad en Zwolle- uiteindelijk 200 kilometer per uur laten rijden.
Dat schrijft de NS-directie in een brief aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur, naar aanleiding van vragen vanuit de Tweede Kamer; de politiek heeft al lang de wens dat het treinvervoer sneller wordt. De Hanzelijn, tussen Zwolle en Lelystad, is in principe al geschikt voor het rijden met snelheden tot 200 kilometer per uur.
Lees verder
ZWOLLE/DENHAAG - De Nederlandse Spoorwegen wil treinen op het baanvak tussen Den Haag en Groningen -langs Lelystad en Zwolle- uiteindelijk 200 kilometer per uur laten rijden.
Dat schrijft de NS-directie in een brief aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur, naar aanleiding van vragen vanuit de Tweede Kamer; de politiek heeft al lang de wens dat het treinvervoer sneller wordt. De Hanzelijn, tussen Zwolle en Lelystad, is in principe al geschikt voor het rijden met snelheden tot 200 kilometer per uur.
Lees verder
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 05 okt 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Zouden de VIRMs (al dan niet in een nieuwe bestelling) geschikt gemaakt kunnen worden voor 200 km/h? Of zou de NS nieuwe treinen moeten laten ontwerpen?
"Een touringcar is geen bus"
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Is het misschien een hint dat ze spreken over 'tussen Den Haag en Groningen', dus dat het alterneren met Leeuwarden/Rotterdam er uit gaat?
Op zich niet vreemd, want met de huidige dienstregelingsopzet lijkt het me lastig om dat qua materieelsomlopen goed te krijgen. Verliest Leeuwarden dus wel haar rechtstreekse verbinding met o.a. Schiphol, dat gaat niet leuk gevonden worden daar. Hoop alleen niet dat men nog verder gaat en de boel gewoon knipt in Zwolle (of Lelystad), waardoor er extra overgestapt moet worden. Dat zou niet opwegen tegen de tijdswinst, qua comfort.
Op zich niet vreemd, want met de huidige dienstregelingsopzet lijkt het me lastig om dat qua materieelsomlopen goed te krijgen. Verliest Leeuwarden dus wel haar rechtstreekse verbinding met o.a. Schiphol, dat gaat niet leuk gevonden worden daar. Hoop alleen niet dat men nog verder gaat en de boel gewoon knipt in Zwolle (of Lelystad), waardoor er extra overgestapt moet worden. Dat zou niet opwegen tegen de tijdswinst, qua comfort.
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Ik verwacht dat er echt nieuw materieel wordt besteld, dat wordt dan gelijk de opvolger van ICM en ICR dat tegen de tijd dat dit materieel instroomt ook al flink op leeftijd is (de oudste stellen zijn dan 35 jaar).fogeltje schreef:Zouden de VIRMs (al dan niet in een nieuwe bestelling) geschikt gemaakt kunnen worden voor 200 km/h? Of zou de NS nieuwe treinen moeten laten ontwerpen?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Ik ben benieuwd. Ik hoop wel dat men dan wel iets koopt wat zich al bewezen heeft.Wubbo schreef:Ik verwacht dat er echt nieuw materieel wordt besteld, dat wordt dan gelijk de opvolger van ICM en ICR dat tegen de tijd dat dit materieel instroomt ook al flink op leeftijd is (de oudste stellen zijn dan 35 jaar).fogeltje schreef:Zouden de VIRMs (al dan niet in een nieuwe bestelling) geschikt gemaakt kunnen worden voor 200 km/h? Of zou de NS nieuwe treinen moeten laten ontwerpen?
"Een touringcar is geen bus"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
NS heeft van de week al laten weten een ontwerp te willen gaan bestellen dat zich al bewezen heeft.
Dat het hier gewoon gaat om de beoogde opvolger van ICR en ICM blijk ook wel uit de planning: ICR zal over een jaar of acht vervangen moeten worden omdat dan de laatste revisietermijn verloopt. Het nieuwe materieel moet in 2021 gaan rijden.
In de brief waar dit artikel op is gebaseerd staan ook zinsnedes als "NS zou graag.." en "NS gaat er op dit moment van uit dat.."
Dat het hier gewoon gaat om de beoogde opvolger van ICR en ICM blijk ook wel uit de planning: ICR zal over een jaar of acht vervangen moeten worden omdat dan de laatste revisietermijn verloopt. Het nieuwe materieel moet in 2021 gaan rijden.
Ik denk niet dat NS nu al precies weet hoe de lijnvoering er in 2021 uit zal zien. De genoemde trajecten lijken me dus slechts ter indicatie.marlies schreef:Is het misschien een hint dat ze spreken over 'tussen Den Haag en Groningen', dus dat het alterneren met Leeuwarden/Rotterdam er uit gaat?
In de brief waar dit artikel op is gebaseerd staan ook zinsnedes als "NS zou graag.." en "NS gaat er op dit moment van uit dat.."
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Met het ombouwen van al het VIRM naar 200 km/h kan je het volledige materieelpark van NS twee keer vervangen. Dat kost me toch een klap geld..fogeltje schreef:Zouden de VIRMs (al dan niet in een nieuwe bestelling) geschikt gemaakt kunnen worden voor 200 km/h? Of zou de NS nieuwe treinen moeten laten ontwerpen?
Komt wel goed schatje.
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Het alterneren van bestemmingen is om te communiceren naar een reiziger vaak al een klus, laat staan dat een regionale krant het (goed) overneemt.marlies schreef:Is het misschien een hint dat ze spreken over 'tussen Den Haag en Groningen', dus dat het alterneren met Leeuwarden/Rotterdam er uit gaat?
Op zich niet vreemd, want met de huidige dienstregelingsopzet lijkt het me lastig om dat qua materieelsomlopen goed te krijgen. Verliest Leeuwarden dus wel haar rechtstreekse verbinding met o.a. Schiphol, dat gaat niet leuk gevonden worden daar. Hoop alleen niet dat men nog verder gaat en de boel gewoon knipt in Zwolle (of Lelystad), waardoor er extra overgestapt moet worden. Dat zou niet opwegen tegen de tijdswinst, qua comfort.
Komt wel goed schatje.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Vandaar ook de optie om een nieuwe lading te bestellen die dat wel kan, mits dat technisch mogelijk is. Niet elke VIRM zal 200 hoeven te rijden omdat er maar een paar baanvakken voor zullen zijn, dus het is weggegooid geld om elke VIRM daar geschikt voor te maken.Thom91 schreef:Met het ombouwen van al het VIRM naar 200 km/h kan je het volledige materieelpark van NS twee keer vervangen. Dat kost me toch een klap geld..fogeltje schreef:Zouden de VIRMs (al dan niet in een nieuwe bestelling) geschikt gemaakt kunnen worden voor 200 km/h? Of zou de NS nieuwe treinen moeten laten ontwerpen?
"Een touringcar is geen bus"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Nouja, waar wil je al dat VIRM dan gaan laten als er twee belangrijke assen naar 200 km/u verbouwd worden? Het lijkt me pas echt weggegooid geld als je eerst Utrecht - Amsterdam gaat ombouwen voor hogere snelheid en je daar vervolgens alsnog met max. 160 met VIRMs overheen rijdt omdat je die nergens anders kwijt kunt.
Het reizigersaanbod moet immers wel heel erg toenemen wil het rendabel worden om dat IRM naar het huidige ICM inzetgebied te laten verkassen waar nog geregeld losse stelletjes voorkomen.
Het reizigersaanbod moet immers wel heel erg toenemen wil het rendabel worden om dat IRM naar het huidige ICM inzetgebied te laten verkassen waar nog geregeld losse stelletjes voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
staan in Amsterdam nog een paar van die snelle treinen! :D
Even afstoffen, schroeven vastdraaien, geel/wit/blauw schilderen en rijden maar!
Even afstoffen, schroeven vastdraaien, geel/wit/blauw schilderen en rijden maar!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
NS mag geen VIRM meer bijbestellen vanwege de toegankelijkheidseisen. Daar is bij de vorige bestellen ook gedoe omgeweest, maar toch mocht het nog onder het mom van 'spoed'.fogeltje schreef:Vandaar ook de optie om een nieuwe lading te bestellen die dat wel kan, mits dat technisch mogelijk is.
Los daarvan, waarom zou je nog veel geld willen steken in het aanpassen van een 20 jaar oud ontwerp als er een ruime keus is aan nieuwere modellen, die waarschijnlijk veel beter geschikt zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
VIRM gaat volgend jaar de revisie in. Daarbij gaat het interieur grondig op de schop, geïnspireerd op de zeer geslaagde renovatie van DDZ. Je dus verwachten dat de zitcapaciteit van de VIRM beperkt achteruit gaat voor deze comfortverbetering. Overigens is ICM-III al snel erg krap, alleen in de avonduren is dat nog echt haalbaar.Daniel schreef:Het reizigersaanbod moet immers wel heel erg toenemen wil het rendabel worden om dat IRM naar het huidige ICM inzetgebied te laten verkassen waar nog geregeld losse stelletjes voorkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Is VIRM al weer 20 jaar oud dan? Dan gaat de tijd toch wat sneller dan ik dacht!
"Een touringcar is geen bus"
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
De eerste VIRMS (toen nog IRM) zijn tussen 1994 en 1996 geleverd.
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Gebaseerd op DDZ lijkt me een goed idee (hopelijk wel met andere banken), maar ik weet niet of ik de renovatie van DDZ geslaagd zou durven noemen. Ja, het zijn mooie intercities geworden. Om ze vervolgens voornamelijk op sprinter-verbindingen in te zetten. Was de renovatie niet geslaagder geweest als ze er modern stoptreinmaterieel (of misschien iets interregio-achtigs, zoals het huidige interieur van de VIRMs) van hadden gemaakt?Bee schreef: Daarbij gaat het interieur grondig op de schop, geïnspireerd op de zeer geslaagde renovatie van DDZ. Je dus verwachten dat de zitcapaciteit van de VIRM beperkt achteruit gaat voor deze comfortverbetering.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Stoptreinmaterieel kon niet omdat dat type materieel gelijkvloers moet zijn tegenwoordig, dat heeft men omzeilt door ze tot IC-materieel om te bouwen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Daarom was het oorspronkelijk ook de bedoeling meer SLT's te laten bouwen dan er nu rondrijden. Dan was het tijdelijk inzetten van DDZ als stoptrein ook niet nodig geweest.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Wat een heerlijk loos stukje bureaucratie dan weer als er vervolgens geen bepaling is die ze verhindert om IC-materieel structureel op sprinterverbindingen in te zetten...Daniel schreef:Stoptreinmaterieel kon niet omdat dat type materieel gelijkvloers moet zijn tegenwoordig, dat heeft men omzeilt door ze tot IC-materieel om te bouwen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Ik ben anders toch wel blij dat er geen praktisch onuitvoerbare eisen worden gesteld.
De streefdatum voor 'alle sprinters gelijkvloers' is nu 2018 (dan moeten de nieuwe sprinters gaan rijden) maar pas in 2025 is het verplicht.
De streefdatum voor 'alle sprinters gelijkvloers' is nu 2018 (dan moeten de nieuwe sprinters gaan rijden) maar pas in 2025 is het verplicht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Oh, ik ben ook niet voor zo'n eis hoor. Inderdaad niet uitvoerbaar. Ik ben alleen tegen de vreemde situatie die nu ontstaat.
Waarom niet gewoon 'al het aangeschafte materiaal moet vanaf nu gelijkvloers zijn'? Gerenoveerd/gereviseerd materieel niet uitzonderen is geld wegpissen. En nieuwe intercities kunnen ook best gelijkvloers zijn zonder dat dat comfort wegneemt. Sterker nog: best fijn voor de duizenden mensen die met hun zware koffers naar Schiphol e.d. reizen met de IC.
Waarom niet gewoon 'al het aangeschafte materiaal moet vanaf nu gelijkvloers zijn'? Gerenoveerd/gereviseerd materieel niet uitzonderen is geld wegpissen. En nieuwe intercities kunnen ook best gelijkvloers zijn zonder dat dat comfort wegneemt. Sterker nog: best fijn voor de duizenden mensen die met hun zware koffers naar Schiphol e.d. reizen met de IC.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS koopt nieuw materieel voor Hanzelijn
Wees maar gerust: in de onderhandelingen over het gunnen van het hoofdtrailnet aan NS is al afgesproken dat al het nieuwe materieel gelijkvloers moet zijn. Het nieuwe IC-materieel waar we het nu over hebben zal dus ook een gelijkvloerse instap moeten hebben.
IC-materieel zonder gelijkvloerse instap mag wel tot 2030 blijven rijden.
IC-materieel zonder gelijkvloerse instap mag wel tot 2030 blijven rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten