SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door webguy »

In de trein mag geen verschil zijn tussen eerste en tweede klas. Dat vindt de SP. Kamerlid Farshad Bashir zal er daarom dinsdag bij een debat in de Tweede Kamer voor pleiten dat het klassensysteem in de trein wordt afgeschaft.

"Een verschil in klassen is niet meer van deze tijd", aldus Bashir tegen NU.nl.
Volgens hem zorgt zijn voorstel ervoor dat de kwaliteit van de trein in zijn geheel omhoog gaat.

Bron: Nu.nl

Volgens mij was deze niet gepost.

Drie keer raden wie ik donderdag avond in de trein richting Nijmegen zag in de eerste klas...
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door VIRM »

Levert de 1ste klas de NS niet aardig wat geld op?

En natuurlijk irritatie onder 2de klas reizigers als ze in een uitpuilende trein moeten staan en er nog plek is in de 1ste klas... ;)
Beul van de blindegeleidelijn
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door marlies »

En irritatie onder de eersteklasreizigers op het moment dat een conducteur besluit de 1e klasse vrij te geven aan armoedig tuig met een tweedeklaskaartje ;)
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door jesse-cruzu »

De eerste klas in sommige materieel types is werkelijk om te lachen. Neem nou een voorbeeld bij de SLT en de SGM. Het enige verschil tussen de 1e en 2e klas is de kleur van de stoelen, arm leuningen en een paar LED lampjes in de bagage rekken.
In andere landen krijg je tenminste waar voor je geld. En is de 2e klas kwaliteit, 1e klas hier in Nederland xD
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door marlies »

In ICM en ICR heeft het meerwaarde, in al het andere materieel eigenlijk niet (behalve de veel grotere kans op een zitplaats).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Vinny »

In elk materieel heeft de eerste klas meerwaarde. In SGMm heb je een privé-leeslamp. Niet dat eerste klas reizigers daar specifiek om gevraagd hebben, maar het is wel (in dat materieeltype) het enige verschil dat de NS de reiziger kan aanbieden... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Suus »

SGM heeft een grotere steek in de eerste klas, net zoals SLT. Bij SLT zit je bovendien helemaal vooraan of achteraan zodat er niet zoveel mensen langslopen de hele tijd (wel bij het gedeelte in het midden bij SLT-6 dan weer helaas).

Overigens is ook in VIRM en DDZ de 1e klas het geld waard. Ruime verstelbare stoelen en stopcontacten (alleen de laatste serie bij VIRM) zijn toch prettige extraatjes :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door marlies »

DDZ was ik even vergeten :)

In VIRM vind ik het gewoon niet het geld waard. Vroeger deed ik het wel eens, als ik wist als ik in de spits ging reizen bijv., maar sinds er in de 700 voornamelijk VIRM rijdt niet meer. Een verstelbare stoel is leuk maar het lampje zit alleen maar in de weg en het stopcontact heb ik niet nodig. Heel wat minder dan die fijne coupetjes in een koploper. Misschien ben ik daarmee gewoon verwend, die dingen zijn heerlijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Geert »

marlies schreef:Een verstelbare stoel is leuk maar het lampje zit alleen maar in de weg en het stopcontact heb ik niet nodig.
Die lampjes zijn allemaal weer weggehaald.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door marlies »

Ah,dat wist ik niet, maar lijkt me terecht. Bij een botsing zou je je lelijk aan zo'n lampje kunnen hebben verwond.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door webguy »

Maar eh, Emiel Roemer zat dus donderdagavond ook gewoon in de eerste klas toen ik naar huis ging. Er is dus zeker nog een markt voor :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Geert »

marlies schreef:Ah,dat wist ik niet, maar lijkt me terecht. Bij een botsing zou je je lelijk aan zo'n lampje kunnen hebben verwond.
Ja, volgens mij was dat zelfs de reden dat ze zijn verwijderd (na de frontale treinbotsing bij Amsterdam vorig jaar). Sowieso hebben genoeg mensen zich er aan gestoten zonder botsing ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Vinny »

Bee schreef:SGM heeft een grotere steek in de eerste klas, net zoals SLT. Bij SLT zit je bovendien helemaal vooraan of achteraan zodat er niet zoveel mensen langslopen de hele tijd (wel bij het gedeelte in het midden bij SLT-6 dan weer helaas).

Overigens is ook in VIRM en DDZ de 1e klas het geld waard. Ruime verstelbare stoelen en stopcontacten (alleen de laatste serie bij VIRM) zijn toch prettige extraatjes :Y
Als de NS het voor elkaar kreeg om DD-AR in te zetten op de door mij bereisde verbinding dan kocht ik ook wel eens een 1e klas overgangsbewijs. De tweede klasse had een comfort dat door een gemiddelde gevangeniscel nog wordt overtroffen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Overigens is ook in VIRM en DDZ de 1e klas het geld waard. Ruime verstelbare stoelen en stopcontacten (alleen de laatste serie bij VIRM) zijn toch prettige extraatjes :Y
Nou blinken in die laatste serie VIRM de 1e klas stoelen toch niet echt uit in comfort. Maar in VIRM-1/2/3 is de 1e klasse zeker wel z'n geld waard.
Ik wilde in het verleden nog weleens een overgangsbewijs kopen op een drukke dag, maar na diverse keren me vervolgens te hebben mogen ergeren aan 2e klasse reizigers die zelfstandig besloten hadden wel in de 1e klas te mogen gaan staan ben ik daar maar mee opgehouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door AppleMoose »

Dat ze het willen opheffen, betekent nog niet dat het voor elke SP' er nu verboden is om er gebruik van te maken.
Men vindt het niet meer van deze tijd, maar het is geen schande om er gebruik van te maken.

Opzich vind ik de 1e klas in intercity's wel een meerwaarde hebben. In de stoptreinen vind ik het voor de meeste lijnen overbodig, en geen waar voor je geld (SLT, SGMm). Die ruimte zie ik liever benut worden voor extra 2e klas zitplaatsen, zeker in de spits geen overbodige luxe.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door microshit »

Daar kan ik me eigenlijk wel bij aansluiten. Het is niet totaal vreemd: de regionale vervoerders doen het ook. En misschien bevordert het ook nog wel het instapproces.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:SGM heeft een grotere steek in de eerste klas, net zoals SLT.
Wat bedoel je met een steek? De beenruimte?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door reisthijs »

De steek is de afstand tussen de stoelen en dus in grote mate bepalend voor de beenruimte.

Bij een SLT is de steek niet overal gelijk: de stoelen boven de draaistellen staan dichter op elkaar dan in de rest van de trein. De zitplaatsen met de minste beenruimte vind je daar in de 1e klas.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt.
In SLT zit ik het liefst op de klapzittingen of in de kopbakken (en dan liefst de eerste bak :wink: ) vanwege de beenruimte.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Stéphane »

microshit schreef:...Het is niet totaal vreemd: de regionale vervoerders doen het ook. En misschien bevordert het ook nog wel het instapproces.

Bij Veolia heeft die ook nog wel wat te bieden, maar ja als je 2+3 in de tweede klasse stopt en 2+2 in eerste klasse is dat al een verbetering. De bekleding bij Veolia is ook wel fijn net als de stopcontacten (als je lang reist ten minste).
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Daantje »

Het argument om eerste klas te reizen is voor mij niet een luxere stoel, een leeslampje of een stopcontact maar meer rust en een grotere garantie op een zitplaats.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Wubbo »

Ronaldussen schreef:Dat ze het willen opheffen, betekent nog niet dat het voor elke SP' er nu verboden is om er gebruik van te maken.
Men vindt het niet meer van deze tijd, maar het is geen schande om er gebruik van te maken.
Ik vind het toch een beetje vreemd. De SP wil het klasseverschil in de trein opheffen omdat een klasseverschil niet van deze tijd is, maar tegelijkertijd maken ze er gewoon nog gebruik van. Kennelijk vinden ze het klasseverschil dus wel de moeite waard, anders hadden ze er toch geen gebruik van gemaakt?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door IC140 »

Dan hadden ze gewoon moeten pleiten voor de afschaffing van de tweede klas :X
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Ronald »

Ja, dat willen ze ook. Ze willen af van de eerste EN tweede klas :P . Wat ze dan nog over willen houden staat er niet bij...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door STF »

Nulde klas natuurlijk...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten