Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

Cpt.Iglo schreef:Voor wat betreft de lijnen 1 & 2, ligt het niet meer voor de hand dat deze lijnen in de toekomst met elkaar geïntegreerd worden als de nieuwe lijn Vinkhuizen - Hoornsemeer doorgetrokken wordt naar De Punt? De route van lijn 2 is binnen de stad bijna gelijk aan die van lijn 1, waardoor één van deze lijnen volgens mij best kan verdwijnen. Als lijn 1 na de huidige eindhalte aan de Vestdijklaan doorrijdt naar Hoornsemeer via het Martini Ziekenhuis, is lijn 2 direct overbodig.
sterker nog, ik denk dat het wel zal gaan gebeuren. De lijnnummering komt nu nog voort uit een oud iets. Tot enkele jaren geleden was de buslijn 52 (De Punt - Groningen CS) gekoppeld aan lijn 61 (Groningen CS - Uithuizen). Lijn 1 reed toen 4x per uur over de huidige route.

Om het anders in te richten is toen besloten om de koppeling van de lijnen 52 en 61 los te laten en lijn 52 over het deel van stadslijn 1 naar Groningen Noord te sturen. Later is lijn 52 vernummerd naar lijn 2.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Statler Rail »

In Groningen is het de laatste jaren gebruikelijk dat als er verschillende lijnvoeringen zijn, er ook een verschillend lijnnummer wordt gebruikt. Als lijn 1 een rondje in De Wijert draait en lijn 2 rijdt door via Hoornsemeer naar het Martini Ziekenhuis, dan zullen zij zeer waarschijnlijk een verschillend lijnnummer behouden. Dat maakt het voor de reiziger makkelijk om te onthouden: lijn 1 tot de Wijert, lijn 2 Hoornsemeer (of zoals nu: De Punt).
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Maar als je de lijnen samenvoegt is een wisselend lijnnummer niet meer nodig toch? In dat geval zal lijn 1 (of 2, net hoe ze hem willen gaan noemen) na de Wijert (Vestdijklaan) doorrijden naar het Martini ZKH en verder Hoornsemeer in.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

vandaag de omgebouwde 3052 met de sticker "vaak" op lijn 6 gezien.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Statler Rail »

Cpt.Iglo schreef:Maar als je de lijnen samenvoegt is een wisselend lijnnummer niet meer nodig toch? In dat geval zal lijn 1 (of 2, net hoe ze hem willen gaan noemen) na de Wijert (Vestdijklaan) doorrijden naar het Martini ZKH en verder Hoornsemeer in.
Dat zal denk ik niet slechts 2x per uur zijn. In De Wijert zal er waarschijnlijk 4x per uur een bus blijven rijden. Als de helft van de bussen tot De Wijert rijdt, is er nog steeds sprake van verschillende lijnvoeringen.

Alleen als óf er 4x per uur naar Hoornsemeer wordt gereden óf het hele traject nog slechts 2x per uur een bus heeft, kan je spreken van het samenvoegen tot één lijn.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

neuh, want in die redenering zou lijn 11 ook meerdere lijnnummers moeten hebben. Deze rijdt immers 4x per uur tussen CS en Zernike, waarvan 2x per uur door naar Zuidhorn. 's avonds en in het weekend is er weer een andere eindbestemming, namelijk Reitdiephaven.

Het kan dus prima dat er één lijnnummer is, waarbij er bijvoorbeeld 2x per uur doorgereden wordt naar een andere bestemming. Zie je bij veel meer buslijnen
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door The best »

ov'tje schreef:neuh, want in die redenering zou lijn 11 ook meerdere lijnnummers moeten hebben. Deze rijdt immers 4x per uur tussen CS en Zernike, waarvan 2x per uur door naar Zuidhorn. 's avonds en in het weekend is er weer een andere eindbestemming, namelijk Reitdiephaven.

Het kan dus prima dat er één lijnnummer is, waarbij er bijvoorbeeld 2x per uur doorgereden wordt naar een andere bestemming. Zie je bij veel meer buslijnen
Lijn 11 rijdt doordeweeks sowieso tot Reitdiephaven, lijn 15 stopt wel bij Zernike.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Alle (vaste) 'extra' ritten rijden dan weer niet naar Reitdiephaven en omdat dat niet altijd even duidelijk is qua lijnfilm, is dat vrij vervelend als je in Reitdiephaven moet zijn :P

(de ritten die wél naar reitdiephaven gaan filmen dan namelijk ook meestal Zernike, net als de ritten die dat niet doen... in de daluren filmt men weer wel reitdiephaven)
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

hmm, dan hebben ze dat veranderd, want eerder stopte lijn 11 wel altijd bij Zernike als het niet de slag naar Zuidhorn was, tenzij 's avonds of in het weekend. Het wordt niet altijd even goed gefilmd, maar ik kan het me wel voorstellen dat ze het zo doen, omdat Zernike de belangrijkste bestemming is van de bus.

Oplossing zou zijn om Zernike/Reitdiephaven te filmen
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael »

De 3056 is inmiddels ook verbouwd. En die heeft in het groot Direct op de bus staan.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door groningen »

Om op Reitdiephaven terug te komen. Vanaf Zuidhorn 2 x per uur; vanaf Reitdiephaven dan een kwartiersdienst. Het vreemde is dat het van Zuidhorn naar Reitdiephaven 5 minuten sneller is dan omgekeerd.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Hij staat dan ook vijf minuten stil in Zuidhorn om aan te sluiten op de trein.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

dat niet alleen, maar het is volgens mij ook buffertijd om de aansluiting op de trein te kunnen garanderen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Meltrain »

Hebben de laatst verbouwde Citaro's (3051, 3052 en 3056) al wel een vernieuwd interieur?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

Vanochtend de 3052 nog met het rode interieur zien rijden, ik vermoed de rest ook nog.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Busfoto.nl »

De inmiddels zwarte Qbuzz 3057 deed vanmiddag een proefritje Nijkerk - Zeewolde.

Foto
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

In dienst? (domme vraag, ik weet het)
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Busfoto.nl »

Met groene kentekens? Neen de bus kwam van Evobus Nijkerk
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

Staat geen foto bij he :-) . Ook al weet ik wel dat Qbuzz niet in die omgeving rijdt.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Busfoto.nl »

Als het goed is staat onder het eerste bericht een linkje met de tekst "Foto" leidend naar een foto.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Zag er vandaag ook een op lijn 3. Ik blijf het jammer vinden van de mooie GD huisstijl. Ik vind dit erg 13 in een dozijn.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door TheRoy-t »

Bus 3050, 3051, 3052 en 3056 zijn nu omgebouwd. Ze dragen de teksten 'snel', 'vaak', slim' en 'direct'. Kennelijk is bus 3057 nu ook omgebouwd, deze zal aanstaande maandag wel in dienst komen (er komt elke week een bus terug)
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

@busfoto Nl . Niet gezien. Oah wat dom van mij...
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

aangezien dit steeds meer een topic over van alles en nog wat hoort kan dit bericht ook mooi hier.

Het lijkt erop dat de keerlus van lijn 5 in de Ranonkelstraat gaat verdwijnen. In plaats daarvan lijken de bussen straks rechtstreeks vanaf de Maluslaan naar de Elzenlaan (en Paddepoel) te gaan, zonder het onnodige ommetje te maken. Is op de Elzenlaan nabij de Maluslaan in een richting een halte gemaakt die nog niet in gebruik lijkt te zijn

Zou mij niet verbazen als dat vanwege de wijziging van de lijnvoering in de stad is. Kan best zijn dat er af en toe geledes op het noordelijk deel van lijn 5 op gaan duiken, zeker als er ook een koppeling met lijn 1 komt. Dan is die keerlus in de Ranonkelstraat veel en veel te krap. Een gelede kan er langs, alleen dan wel in omgekeerde richting :')
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door The best »

ov'tje schreef:aangezien dit steeds meer een topic over van alles en nog wat hoort kan dit bericht ook mooi hier.

Het lijkt erop dat de keerlus van lijn 5 in de Ranonkelstraat gaat verdwijnen. In plaats daarvan lijken de bussen straks rechtstreeks vanaf de Maluslaan naar de Elzenlaan (en Paddepoel) te gaan, zonder het onnodige ommetje te maken. Is op de Elzenlaan nabij de Maluslaan in een richting een halte gemaakt die nog niet in gebruik lijkt te zijn

Zou mij niet verbazen als dat vanwege de wijziging van de lijnvoering in de stad is. Kan best zijn dat er af en toe geledes op het noordelijk deel van lijn 5 op gaan duiken, zeker als er ook een koppeling met lijn 1 komt. Dan is die keerlus in de Ranonkelstraat veel en veel te krap. Een gelede kan er langs, alleen dan wel in omgekeerde richting :')
Die halte wordt in gebruik genomen ergens in januari. Beetje jammer dat ik nu in de regen moet wachten op mijn bus. Voor de rest is de halte ook niet heel handig aangelegd. Ben wel benieuwd waar de halte de andere kant op komt of dat ze die gewoon schrappen.

En ik vind het jammer dat ik nu wat verder moet lopen naar de bushalte, maar ik snap de verplaatsing opzich wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten