Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Edwin »

GVB 453 is gistermiddag ingezet om 50 man harde kern van AC Milan te vervoeren naar een politiebureau (vanaf ±2:30)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VIwqbub2yFM[/youtube]
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Alargule »

robert55 schreef:Het enige wat in de mogelijke lijnvoering minder is, is dat van de Weteringschans naar Leidsebosje [zeg maar de lijn 6 beweging] langs twee haltes loopt. Doe routering schijntvoor een ommetje van lijn 12 in beeld te zijn, maar als je lijn 12 per se een hoge hoed wil geven kan dat ook via de Kinkerstraat [verkeerstechnisch zelfs makkelijker dan afslaan op Overtoom /1e CHS
Ik snap van dat hele omleiden van lijn 12 sowieso weinig. Langere route dan nu, extra ruis op de al bestaande tramlijnen bij het Leidseplein die elkaar nu mooi in bundels kruisen. De Vondelparkbrug is in de jaren '30 niet voor niets aangelegd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door fred1954 »

Edwin schreef:GVB 453 is gistermiddag ingezet om 50 man harde kern van AC Milan te vervoeren naar een politiebureau (vanaf ±2:30)
En een nieuwe metro: http://www.at5.nl/imgcache/f/fb618ee75c ... 0a9482.jpg om de supporters naar het stadion te vervoeren. Het zal toch niet waar zijn? Na deze vernieling: http://www.at5.nl/imgcache/c/cf7bbd7756 ... f2f8a6.jpg
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door marlies »

Je kan over het algemeen veel beter gloednieuw materieel inzetten voor hooliganvervoer dan oude troep. Tenzij de oude troep meteen daarna uit dienst mag :P

Voor het nieuwe materieel is het vaak veel goedkoper en gemakkelijker om aan vervanging te komen voor gesloopte onderdelen dan van 't oude spul.

Los van het feit dat moderner materieel vaak bewust vandalismebestendiger is ontworpen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Edwin »

fred1954 schreef:
Edwin schreef:GVB 453 is gistermiddag ingezet om 50 man harde kern van AC Milan te vervoeren naar een politiebureau (vanaf ±2:30)
En een nieuwe metro: http://www.at5.nl/imgcache/f/fb618ee75c ... 0a9482.jpg om de supporters naar het stadion te vervoeren. Het zal toch niet waar zijn? Na deze vernieling: http://www.at5.nl/imgcache/c/cf7bbd7756 ... f2f8a6.jpg
Jij hebt de missende ruit op je laatste foto, ik heb in deze foto die op de grond liggende ruit: https://pbs.twimg.com/media/BVgcTMZIQAAnA0F.jpg
Remember to check-out with your ov-chipcard.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door robert55 »

Ik denk dat er over is nagedacht. De nieuwe metro is qua indeling juist heel geschikt voor stadionvervoer [doorloop, veel deuren, grote stacapaciteit]. En over een tijdje moeten ze toch al diensten rijden
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door robert55 »

Alargule schreef:
robert55 schreef:Het enige wat in de mogelijke lijnvoering minder is, is dat van de Weteringschans naar Leidsebosje [zeg maar de lijn 6 beweging] langs twee haltes loopt. Doe routering schijntvoor een ommetje van lijn 12 in beeld te zijn, maar als je lijn 12 per se een hoge hoed wil geven kan dat ook via de Kinkerstraat [verkeerstechnisch zelfs makkelijker dan afslaan op Overtoom /1e CHS
Ik snap van dat hele omleiden van lijn 12 sowieso weinig. Langere route dan nu, extra ruis op de al bestaande tramlijnen bij het Leidseplein die elkaar nu mooi in bundels kruisen. De Vondelparkbrug is in de jaren '30 niet voor niets aangelegd.
De tekst in het Vervoerplan 2014 was genant. Eerst een alinea dat lijn 25 kan vervallen omdat de lijn te kronkelig is en [ik voeg aan de redenering toe: daardoor] te weinig passagiers trekt. Dan een zin dat de vrijgekomen DRU's o.a voor versterking van lijn 12 worden ingezet. En dan een zin dat het GVB de wens heeft die lijn over Leidseplein te laten lopen om zo meer toeristen attracties te verbinden. Twee hoge hoeden, waarvan een met konijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Zo te zien komt het toch: het oude metronet vanaf eind deze maand (dacht ik). De nieuwste M5 is gesignaleerd met de routestickers met lijn 53 erop (onder andere).
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door FLJ »

Hierbij een korte update omtrent de M5 metro: na de stellen 107/108, 109/110 en de 113/114 rijdt nu ook stel 111/112 in de passagiersdienst. Stel 115/116 wordt o.a. gebruikt voor instructie en is nog niet in dienst gesignaleerd.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door fred1954 »

FLJ schreef:Hierbij een korte update omtrent de M5 metro: na de stellen 107/108, 109/110 en de 113/114 rijdt nu ook stel 111/112 in de passagiersdienst. Stel 115/116 wordt o.a. gebruikt voor instructie en is nog niet in dienst gesignaleerd.
Maar nog steeds merendeels in de spits neem ik aan? :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Suus »

Bus 1129 heeft een defecte display.

De halte Station NS in Diemen-Centrum richting Bijlmer heeft een bord voor actuele vertrektijden gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Over Passagiers Informatie Displays gesproken, doet die het bij de Schoolstraat al? Heb nog voor 15 sept op lijn 9 gereden en toen zag ik wel een man eraan sleutelen maar hij deed het alsnog daarna niet.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Edwin »

Nieuwe VDL-Citea bussen

​Begin 2014 komen er 16 nieuwe gelede bussen bij. Deze bussen gaan de oude gelede Volvo bussen vervangen. De Citea SLFA-180 bus past perfect bij onze milieudoelstellingen.
Afbeelding
Lees verder

Zouden ze echt 1 ingang + 3(!) uitgangen krijgen. Geen nieuwe Citaro's dus meer. Nummering begint bij 1200?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Jelmer »

Edwin schreef: Nieuwe VDL-Citea bussen

​Begin 2014 komen er 16 nieuwe gelede bussen bij. Deze bussen gaan de oude gelede Volvo bussen vervangen. De Citea SLFA-180 bus past perfect bij onze milieudoelstellingen.
Afbeelding
Lees verder

Zouden ze echt 1 ingang + 3(!) uitgangen krijgen. Geen nieuwe Citaro's dus meer. Nummering begint bij 1200?
Ik heb begrepen dat de nummering 400-415 zou worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Suus »

Volgens mij beginnen ze bij het GVB altijd met x01, dus als het al de serie 400 wordt dan wordt het 401-416 :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door FLJ »

Exit 782, 785 en 810 :-(

Nu zijn er nog 12 dienstvaardige Blokkendozen over: 780, 781, 784, 786, 787, 784, 801, 805, 809, 813, 815, 818.
De 804 is ook aanwezig maar staat buiten dienst nadat de ombouw tot toeristentram tijdens de bouw werd gestaakt. Het lot van deze tram is nog onzeker.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door fred1954 »

Edwin schreef: Nieuwe VDL-Citea bussen

Zouden ze echt 1 ingang + 3(!) uitgangen krijgen. Geen nieuwe Citaro's dus meer. Nummering begint bij 1200?
Nee, de foto van het GVB is de verkeerde, dit is de SLFA-187. Volgens het bericht van het GVB krijgen we de SLFA-180 met 2 uitgangen, zie onderaan in de link: http://www.vdlbuscoach.com/Producten/Op ... lated.aspx

Misschien weten ze zelf niet wat ze besteld hebben bij het GVB? :oops:

Edit: de 187 is 75 cm langer en heeft zoals te zien op de foto een extra uitstapmogelijkheid. Deze bus zal niet extreem duurder zijn, dan de 180. Begrijp niet, dat het GVB dan niet voor de langere uitvoering gekozen heeft.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door FLJ »

Maar het lengte verschil zit zo te zien niet in de achterste bak, maar in de voorste bak. Als ik het zo zie moet het geen heel groot probleem te zijn om ook de achterste bak van een extra deur te voorzien. Lijkt mij geen gek idee, kunnen deze ingezet worden op lijnen waar dit goed tot zijn recht komt (lijn 21 en 33 komt meteen in mij op).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Thom91 »

Overgang naar instapbeleid zoals op R-Net 300? Overal instappen, dat versnelt het proces enorm.
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door VIRM »

Zijn de Volvo-geleden die hogevloersbussen? Of zijn die er al lang al uit?
Beul van de blindegeleidelijn
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door FLJ »

Die zijn er al sinds eind 2007 uit. Het gaat om de gelede Jonckheeren (serie 445-469, waarvan de 445, 446, 448-458, 460, 461, 463-469 nog in dienst zijn), gebouwd in 2002.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door fred1954 »

Thom91 schreef:Overgang naar instapbeleid zoals op R-Net 300? Overal instappen, dat versnelt het proces enorm.
Het enige proces wat versneld wordt met "overal instappen" in Amsterdam is het zwartrijden. :evil: Dus open instapregime zal niet gaan gebeuren.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Edwin »

fred1954 schreef:
Thom91 schreef:Overgang naar instapbeleid zoals op R-Net 300? Overal instappen, dat versnelt het proces enorm.
Het enige proces wat versneld wordt met "overal instappen" in Amsterdam is het zwartrijden. :evil: Dus open instapregime zal niet gaan gebeuren.
Waarom zou het niet in Amsterdam kunnen als het wel in Almere kan? Ik zie in Amsterdam nog regelmatig mensen in de bus na hun incheck achterin weer uitchecken. Tevens heb ik nog nooit controle in de bus gehad. In Almere weet je altijd dat de kans bestaat dat er controle is en nemen velen het risico niet.
Eigenlijk zou je veel meer controleurs moeten inzetten dan de paar die ik nu in Almere zie.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door JWM »

Volgensmij zit het GVB door de instroom van de M5 momenteel iets ruimer in het metromaterieel. Ik zie geen tweetjes meer op de 54, en zowaar zelfs al een enkele keer een drietje CAF of Zilvermeeuw gezien op de 50.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door FLJ »

Wanneer drie diensten met M5-materieel wordt gereden (twee op lijn 54 en 1 op lijn 50) kunnen er in totaal ach stellen worden vrijgespeeld. Hier moeten wel de drie Zilvermeeuwen van afgetrokken worden die in juli zijn afgevoerd, maar dat maakt dat er vijf extra stellen voor de exploitatie beschikbaar zijn. Tevens is er vrijdag een nieuwe halve M5 afgeleverd, hoogstwaarschijnlijk arriveert deze vrijdag weer een helft waardoor er vermoedelijk wel weer minimaal één Zilvermeeuw buiten dienst gesteld wordt. Dit is nodig om de installatie van de Trein-TV over te zetten naar de M5.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten