Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Geert »

Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS
Uitgegeven: 22 november 2008 17:09
Laatst gewijzigd: 22 november 2008 17:10


AMSTERDAM - In Amsterdam is zaterdagmiddag in de buurt van het centraal station een goederentrein gekanteld. De trein, die kalk vervoerde, ontspoorde op het rangeerterrein bij de Zeeburgerkade.

Volgens een woordvoerster van het KLPD rijden er minder treinen tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Amsterdam en Amsterdam-Muiderpoort. Niemand raakte bij het ongeval gewond.

Bron: Nu.nl
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door BR628 »

Zie hier voor een duidelijke foto.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daan »

Legt u het daar maar neer! :P
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door M57 »

Ik zie de draaistellen gewoon naast de wagens liggen :shock: Hoe dan ook, hierdoor had ik mooi 2,5 uur eerder einde dienst.

De informatievoorziening was de eerste 45 minuten slecht of afwezig, en niet in het Engels. De uren daarna zat de metro naar Bijlmer ramvol en vond iedereen zijn of haar weg.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Jurjen »

Met de metro naar Bijlmer en de treinen uit de richting Utrecht laten stoppen te Amsterdam Bijlmer lijkt me dan ook een stuk zinniger dan het omreisadvies 'via Schiphol'...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

Dat wordt vermoedelijk gedaan om de drukte in de metro enigszinds binnen de perken te houden. Op A'dam Centraal vanavond werd echter alleen maar gewezen op de mogelijkheid om met de metro te gaan. Ik denk dat de website informatie ook bedoeld is voor bijv. reizigers vanuit Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan, die misschien wel beter via Schiphol kunnen reizen dan met lijn 50...(weet eerlijk gezegd niet of je treinkaartje ook op deze lijn geldig is)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Caspar »

Ik vind het niet echt op zijn plaats om te zeuren over de informatie voorziening. Ik ben best geschrokken, en na 15 min riep ik om dat de metro een alternatief was. En oja het was druk! Ook is het roeien met de riemen die je hebt dan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

Ah was jij dat? 8-)
Mooie stem...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daniel »

Berging gekantelde trein Amsterdam begonnen
Amsterdam - De berging van de gekantelde wagons van de goederentrein die zaterdag aan het eind van de middag in Amsterdam-Oost ontspoorde op de spoorbrug tussen het Zeeburgerpad en de Cruquiuskade is zondagochtend begonnen. De wagons waren geladen met kalkpoeder.

Met een grote kraan worden de beschadigde wagons één voor één van het spoor getild en afgevoerd. Ook zal een technisch onderzoek door de Spoorwegpolitie meer duidelijkheid moeten geven over de toedracht van het ongeval waarbij geen slachtoffers zijn gevallen. Tot die tijd zal de spoorbrug gestremd blijven.

De bergingswerkzaamheden, de reparatie van het spoor en het technisch onderzoek zullen volgens Pro Rail nog zeker de hele dag gaan duren.

Bron: Blik op nieuws
Foto's: Blik op 112
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door M57 »

Caspar schreef:Ik vind het niet echt op zijn plaats om te zeuren over de informatie voorziening. Ik ben best geschrokken, en na 15 min riep ik om dat de metro een alternatief was. En oja het was druk! Ook is het roeien met de riemen die je hebt dan.
Dat jullie op de post erg je best doen, neemt niet weg dat het allemaal uiterst karig overkomt. Vandaar mijn opmerking. Neem de kritiek niet persoonlijk, het zal bij een grote verstoring áltijd lastig zijn om direct goede informatie te geven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daniel »

Treinverkeer rond Amsterdam blijft ontregeld
Uitgegeven: 23 november 2008 20:23
Laatst gewijzigd: 23 november 2008 20:27


AMSTERDAM - Het treinverkeer rond Amsterdam is ook de komende dagen ontregeld. De NS heeft de dienstregeling tijdelijk aangepast, maakte een woordvoerder zondag bekend.

Reden hiervan is de ontsporing van een goederentrein zaterdag vlakbij het Centraal Station (CS).

Door de ontsporing kunnen er helemaal geen treinen meer rijden tussen Amsterdam CS en Amsterdam Bijlmer. De komende tijd is er ook minder treinverkeer tussen CS en Amersfoort, Lelystad en Utrecht.

Vertraging

Tussen Amsterdam en Schiphol rijden helemaal geen internationale treinen meer. Reizigers moeten gemiddeld rekening houden met een vertraging van ongeveer een half uur.

De trein kantelde zaterdag op een rangeerterrein. Het duurt nog zeker tot maandag voordat het 315 meter lange en 2138 ton wegende gevaarte is verwijderd. Spoorbeheerder ProRail denkt dinsdag te kunnen zeggen wanneer het spoor weer is gerepareerd.

Bron: Nu.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door deadlock »

Wat heeft Shl hiermee te maken?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk dat de internationale treinen niet van Amsterdam C. naar de Watergraafsmeer kunnen en daarom al vanaf Schiphol daarheen gestuurd worden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Chauf21 »

Schiphol kreeg dit weekend sowieso al geen Thalys en Benelux te verwerken door werkzaamheden tussen Schiedam en Den Haag ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Daniel »

Dit weekend niet nee, maar het artikel dat ik plaatste had het o.a. over de situatie morgen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Geert »

Prorail orakelt inmiddels:
Ontspoorde goederentrein VANAF MAANDAG
Tussen Amsterdam Centraal en Utrecht en tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA, tussen Amsterdam Centraal en Lelystad Centrum en tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 30 minuten.
Door herstelwerkzaamheden na een ontsporing rijden er en rijden er tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA geen treinen.
*Intercity-reizigers tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal met de omgeleide intercity's en kunnen omreizen via Schiphol.
*Doorgaande reizigers van Amersfoort naar Amsterdam Centraal kunnen omreizen via Schiphol.
*Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA reizen met de metro.
*Internationale reizigers van Amsterdam Centraal naar Keulen met de omgeleide trein naar Utrecht.
*Reizigers van Gouda naar Amsterdam Centraal kunnen omreizen via Den Haag Centraal.
Prognose:
*Deze aanpassingen gelden tot nader order.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Suus »

Blijkbaar is de schade dan wel heel groot, is de spoorbrug waarop het gebeurde zwaar beschadigd?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door playertwo »

De gekantelde trein zelf hebben ze nog niet opgeruimd, zie een aantal berichten hiervoor daarover. Pas als dat allemaal is afgevoerd kunnen ze gaan kijken naar de schade aan het spoor (en het viaduct). Gezien de blokken puin die er daar naarbeneden zijn gekomen, zal het niet gaan om een klein scheurtje. Hopelijk valt het mee, en kan de treindienst snel compleet hervat worden, maar liever een dag langer een stremming, dan op de radio te horen dat er op dezelfde locatie een groot ongeluk gebeurt is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Caspar »

Ben er vanmiddag langs gereden, er lagen nog 2 karren op zijn kant.

Ik stond gister een tijdje op Duivendrecht, en daar verzamelde zich na verloop van tijd een hele club mensen die op spoor 8 op een trein naar Utrecht stonden te wachten. Ik vertelde dat er geen trein zou komen, en dat ze met de metro moesten gaan. Een paar vinnige dames geloofden me niet en belden met 9292 ov, waar ze werd verteld dat ze gewoon op Duivendrecht konden wachten op de trein naar Utrecht van spoor 8. (dus niet de t5700)
Na 3 kwartier stonden dezelfde mensen (stuk of 30) er nog steeds te wachten, intussen 7 metro's voorbij gereden ofzo :shock:
Na een extra omroep bericht waren ze ineens wel binnen 1 minuut in de eerst volgende metro gestapt.

Conclusie: ik kom blijkbaar erg onbetrouwbaar over als ik iemand probeer te helpen :lol: 8-) En 9292ov is niet een betrouwbare bron voor reisinfo...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

playertwo schreef:De gekantelde trein zelf hebben ze nog niet opgeruimd, zie een aantal berichten hiervoor daarover. Pas als dat allemaal is afgevoerd kunnen ze gaan kijken naar de schade aan het spoor (en het viaduct). Gezien de blokken puin die er daar naarbeneden zijn gekomen, zal het niet gaan om een klein scheurtje. Hopelijk valt het mee, en kan de treindienst snel compleet hervat worden, maar liever een dag langer een stremming, dan op de radio te horen dat er op dezelfde locatie een groot ongeluk gebeurt is.
Het valt helemaal niet mee. Pas morgen kan bekeken worden of de brug beschadigd is; het wisselcomplex zijn we mogelijk een half jaar tot twee jaar kwijt... :shock:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Suus »

Damn, dan wordt het dus improviseren met een dienstregeling door een noodoplossing, of moet het hele traject er dan uit :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Caspar »

Maar die wissels zelf werden toch maar 1x per dag bereden om roest te rijden?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

Er wordt aan gewerkt om de doorgaande sporen zo snel mogelijk in dienst te nemen. In ieder geval 2 van de 4; als de wissels niet herplaatst worden valt alleen een redundantie-mogelijkheid weg. Dit zou niet of slechts beperkt gevolgen hebben voor de treindienst, als alle vier de sporen maar terug in dienst komen. Dat is nog allerminst zeker. In het ergste geval moet er een bypass worden aangelegd... (dan ben je zo een week verder)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Ruben »

Caspar schreef:En 9292ov is niet een betrouwbare bron voor reisinfo...
Hou daar meer weer over op. Een vrouw zat vorige week woensdag om half 9 's ochtends iedereen in de tram al chagrijnig te maken met háár gezeur over 9292ov en GVB. Het was in de 24 die inmiddels al jaren niet stopt op halte Muntplein richting C.S., vanwege werkzaamheden aan de NZ lijn.
Mevrouw had reeds een Pavlov-effect, want ze had eerder zóó ver moeten lopen (van Spui ipv Munt naar Rembrandtplein, 50m verder) en dan toch vertrouwt ze op de info van 9292ov, en niet van GVB. 9292ov bralt namelijk dat de tram er wel stopt, dus dat komt dan door GVB, maar met name de trambestuurder, dat dat niet zo is. Jaja.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Ik vind het niet echt op zijn plaats om te zeuren over de informatie voorziening. Ik ben best geschrokken, en na 15 min riep ik om dat de metro een alternatief was. En oja het was druk! Ook is het roeien met de riemen die je hebt dan.
Ik snap ook wel dat het soms lastig is, en jullie je best doen, maar voor de reiziger is het onaanvaardbaar.

De aanpassingen in de dienstregeling voor maandag waren nergens te vinden op internet, terwijl het juist zo fijn zou zijn, om ook je reis naar Hvs met de omgeleide treinen te kunnen plannen. Deze 'extra reismogelijkheden' werden noch op de mobiele NS-site, noch op de gewone site getoond.

Ook waren de CTA's in Hvs voor de omgeleide treinen van de s800 blanco. Ook in de AV waren de treinen niet terug te vinden, terwijl wel de normale IC's naar Asd als 'rijdt vandaag niet' staan. Juist in een dergelijke afwijkende situatie wil de klant weten dát en wanneer een extra trein rijdt.

Op Asd was de CTA óók blanco, waarop ik instappers kon mededelen dat dit inderdaad de trein naar Amr was. Ook in de AV was onze trein niet meer terug te vinden, terwijl die er gewoon in had moeten staan met ca. +20, want juist in een afwijkende situatie wil ik dat weten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten