SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Suus »

Ik geloof dat de ÖBB geen eerste klas heeft in de regionale treinen, in Noorwegen heet het ook niet expliciet eerste en tweede klas maar kan je de Komfort-coupé voor 90 kroon extra bovenop elk ticket boeken met een stopcontact en gratis warme drank en kranten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door webguy »

Bij vervoerders zonder 1e klas heet het nog wel 2e klas, waarschijnlijk deels omdat het nog steeds veevervoer is...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Ennes »

In de SLT, SGMm mag men van mij de 1e klas per direct opheffen, het merendeel van de reiziger reist daar toch over kortere afstanden, buiten de spits is er op die lijnen over het algemeen voldoende plaats, en in de spits niet te handhaven.

In de (echte) IC's heeft het dan nog wel meerwaarde, door de ruimere plaats en stopcontact, al zou ik er persoonlijk een voorstander voor zijn om te kiezen voor het opheffen van de 1e klas, waardoor er meer zitplaatsen ontstaan, (tevens de vis a vis opstelling grotendeels weghalen (alleen in midden van coupé handhaven, omdat dat efficiënter indelen is [ [ [ ] ] ]) hierdoor ook vwijwel overal tafeltjes, en men zou dan kunnen kiezen voor stopcontacten door hele trein, waardoor de trein als werkplek voor meer reizigers mogelijk is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door fogeltje »

Ik persoonlijk ben van mening dat 1e klas best mag blijven bestaan, ook al reis ik vrijwel altijd 2e klasse en moet ik wel eens staan terwijl de 1e klasse niet vol is. Vis-à-vis opstelling heeft verder altijd mijn voorkeur, ook als het zitplaatsen kost. Met mijn lengte is dat prettiger zitten, ook wanneer er iemand tegenover mij zit (vooral als het een mooie dame is (A) ).
Laatst gewijzigd door fogeltje op ma 07 okt 2013, 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door marlies »

Treinen met alleen coach-opstelling vind ik vrij vreselijk, omdat vaak dan alle stoelen dezelfde kant op wijzen. Niet heel prettig als je zoals ik erg misselijk wordt van 'achteruit' rijden. Bij een vis-a-vis zitje kan ik in Utrecht snel even van kant wisselen ;)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Ik wilde in het verleden nog weleens een overgangsbewijs kopen op een drukke dag, maar na diverse keren me vervolgens te hebben mogen ergeren aan 2e klasse reizigers die zelfstandig besloten hadden wel in de 1e klas te mogen gaan staan ben ik daar maar mee opgehouden.
Die laatste had ik een tijdje terug ook. Reis ik een keer eerste klasse, mocht ik nog blij zijn dat ik kon zitten. De hele coupe zat op te scheppen tegen elkaar dat ze geen 1e klasse vervoersbewijs of overgangsbewijs hadden en toch vonden dat ze recht hadden om daar te zitten omdat de rest vol was.

De twittermensen adviseerden de conducteur erbij te halen (ik klaagde erover, maar ze hadden schijnbaar niet door dat ik wel een zitplek had). Ik betwijfel dat die er veel aan gedaan zouden hebben eerlijk gezegd. Ook moet je dan waarschijnlijk de hele trein doorlopen (VIRM) en die lui zoeken, terwijl alles vol staat met mensen en dan ook nog eens hopen dat de conducteur daadwerkelijk in jouw treinstel zit en niet in het andere (was een dubbele VIRM).
"Een touringcar is geen bus"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door marlies »

fogeltje schreef: terwijl alles vol staat met mensen en dan ook nog eens hopen dat de conducteur daadwerkelijk in jouw treinstel zit en niet in het andere (was een dubbele VIRM).
Een van de vele dingen waarvoor een knop om contact op te nemen met de conducteur ontzettend fijn zou zijn, zoals ze in sommige landen in de treinen hebben.

Maar goed, dat zou veel meer werk opleveren dus dat houdt de vakbond wel tegen :P
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door robert55 »

Ik vraag me af of de eerste klas echt veel extra opbrengst genereert als je over de hele week kijkt. Buiten de spitsen wordt voornamelijk lucht verplaatst. Afgelopen weekend in 4 treinen (snel en stop) toch weer een bezettingsgraad waargenomen van 0% (als je de Hc die zoals gebruikelijk in de achterste 1e klas van de SLT zat niet meetelt). En dat is echt niet de eerste keer. Afgelopen zomer terugkomend van Zandvoort 's avonds stavolle balkons en lege eerste.
Bij VIRM is de verhouding extreem onzinnig.
In de spits zal de 1e wel voller zijn, dan wordt er ook gebakken lucht vervoerd.
Maar echt: ik denk niet dat NS per meter trein zoveel aan de 1e verdient
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Geert »

Vraag me af of ze reizigers zouden verliezen die nu 1e klas reizen wanneer je het afschaft. Heb de indruk dat veel reizigers wel bewust voor de 1e klas kiezen om rustig te werken o.i.d.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Wubbo »

NS zou uit zichzelf de eerste klas wel afschaffen als die geen geld op zou leveren. Zo commercieel zijn ze tegenwoordig wel (zie de toilettendiscussie).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Ennes »

marlies schreef:
fogeltje schreef: terwijl alles vol staat met mensen en dan ook nog eens hopen dat de conducteur daadwerkelijk in jouw treinstel zit en niet in het andere (was een dubbele VIRM).
Een van de vele dingen waarvoor een knop om contact op te nemen met de conducteur ontzettend fijn zou zijn, zoals ze in sommige landen in de treinen hebben.

Maar goed, dat zou veel meer werk opleveren dus dat houdt de vakbond wel tegen :P
En je denkt werkelijk dat zoiets hier zou werken?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door marlies »

Tuurlijk, we zijn echt niet zo speciaal in Nederland als we vaak denken hoor.

En ja, het gaat misbruikt worden voor puberale grappen, maar dat is elders niet anders en daar werkt het ook. Zet er een cameratje in, lost een boel op :P

Als je nu een vraag of klacht voor een conducteur hebt tussen bijv. Zwolle en Assen/Amersfoort en de conducteur zit in een ander treinstel kun je lang wachten. Zag daar laatst een voorbeeld van op Twitter: voetbalhooligans waren overlast aan het schoppen in de eerste klas (roken, drinken, zelfs de boel aan het slopen geloof ik). Het enige dat je dan kan is aan de noodrem trekken of het maar negeren voor je eigen veiligheid. Ook niet echt een ideale situatie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Mr-W »

**** stoft dit topic af***
Emiel Roemer wil de 1e klas afschaffen
Het is nog maar anderhalve week tot aan de verkiezingen en de proefballonnetjes zijn niet van de lucht. Emile Roemer van de SP liet vanochtend weer zo'n ballonnetje op. Hij wil de eerste klas in de trein afschaffen
Powned.nl
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Dennenboom »

Eerste klas is voor de kapitalisten. In de USSR hadden ze overigens wel een eerste klas, maar noemden ze die anders ("De zachte klasse").
Voor de SP is de bus nog steeds geel en de trein nog een plan V.
Met de SP lekker terug naar de '70 er jaren:
https://www.sp.nl/video/bus-stem-voor-stem-sp
Doet me weer denken aan de reisjes die ik in 1977 op de FRAM/NZH dagkaart maakte :D
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12817
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:**** stoft dit topic af***
Emiel Roemer wil de 1e klas afschaffen
Het is nog maar anderhalve week tot aan de verkiezingen en de proefballonnetjes zijn niet van de lucht. Emile Roemer van de SP liet vanochtend weer zo'n ballonnetje op. Hij wil de eerste klas in de trein afschaffen
Powned.nl
De wens voor het afschaffen van de 1e klasse is echt geen nieuw dingetje van de SP. Dat willen ze al jaren.
🍉
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Mr-W »

Klopt, en omdat het pure verkiezingsretoriek is was het een reden om dit topic weer af te stoffen, soms hebben ze een variant waarbij ze de 2e klas willen afschaffen :wink:

SP-Kamerlid Farshad Bashir wil dat er een einde komt aan het verschil tussen de eerste en tweede klas in de trein. 'Een verschil in klassen is niet meer van deze tijd. Met het afschaffen zal de trein ook aantrekkelijker worden voor reizigers. Nu is er vaak nog zat ruimte in de eerste klas terwijl de tweede klas uitpuilt van de reizigers. Wat mij betreft zijn nieuwe treinen standaard volledig eersteklas. Door dit verschil op te heffen worden de treinstellen beter benut', aldus Bashir.
SP.nl
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door en-es »

In veel Nederlandse treinen is er eigenlijk geen verschil tussen 1e en 2e klas. Enige verschil is dat de stoelen in de 1e klas rood zijn en in de 2e klas zijn ze blauw. Toch heeft NS het lef om hiervoor 70% meer te vragen. Weg met de 1e klas in de regionale treinen. In de lange afstandstreinen moet er wel 1e klas zijn en wat mij betreft wordt er ook echt gecontroleerd of iedereen wel een juiste plaatsbewijs heeft. Heb ooit gezien hoe een conducteur de 1e klas controleerde puur om iedereen met 2e klas kaartjes eruit te filteren. En dat waren er heel wat!
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Bemined »

Bij intercitymaterieel is er wel een groot verschil, namelijk de 2+1 stoelindeling. Het is overigens ook typische de SP kortzichtigheid om te denken dat 1e klas afschaffen gelijk staat aan meer zitplaatsen. Eerste klas afschaffen is minder inkomsten voor de NS, en dus zal men de treinen gewoon weer wat korter maken waardoor ze netto even druk zullen zijn. Denken ze bij de SP nou werkelijk dat er zoiets bestaat als gratis winst?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door trolly »

Wat is er toch met Marlies gebeurd? -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door BR628 »

Ik mag hopen dat dit niet gaat gebeuren. Ik heb in mijn vrije tijd geen zin om tussen het tweede klas gepeupel te moeten zitten.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Chrysa »

Dan koop je een auto.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Mr-W »

Als het aan Jesse Klaver ligt wordt dat zo goed als onbetaalbaar -o-
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Aking »

Daarom moet je ook SP stemmen, die regelen het afschaffen van de eerste klas, en boycotten dat klavertje :Y
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door en-es »

Deze maatregel gaat de NS geld kosten en die verloren inkomsten zullen ergens vandaan moeten komen. Ik neem aan dat de SP niet pleit voor duurdere treinkaartjes?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: SP wil af van eerste en tweede klas in trein

Bericht door Zugführer »

Ik hoorde Roemer vanmiddag op de radio zeggen dat de tweede klasse beter afgeschaft kon worden, maar hij zei er niet bij of iedereen dan voortaan ook de prijs van een eerste klasse kaartje zou moeten gaan betalen :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten