Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Half augustus is dit 'definitieve' rapport verschenen over de toekomstige lijnvoering tussen Dordrecht en Breda en verder:
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf
Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben?
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf
Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Die zogenaamde 'Benelux-plus' heeft NS kortgeleden pas bedacht. In het 'paletplan' van 7 juni kwam die verbinding in elk geval nog niet voor. Dan is het dus niet gek dat die in dit rapport niet meegenomen is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
De bekeken oplossingen lijken mij niet compleet. Het rapport blijft hangen bij de vanzelfsprekendheid dat er in Breda gekeerd moet worden (sprinters in meerdere richtingen en/of A'dam - Dordrecht - Breda), terwijl daar juist een tekort aan perroncapaciteit wordt geconstateerd. (A)
Als ze de werkhypothese nou eens zouden wijzigen in 2x per uur IC Eindhoven - Breda, doorgaand als stoptrein naar Dordrecht. Weliswaar neemt de reistijd (sec Breda - Dordrecht) evenveel toe, maar de doorgaande verbindingen blijven in stand.
In het verlengde van alternatief 5 zou wellicht nog kunnen:
2x per uur IC Eindoven - Breda - Dordrecht en
2x per uur sprinter 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht
of
2x per uur IC Eindhoven - Breda, doorgaand als stoptrein naar Dordrecht en
2x per uur sprinter 's-Hertogenbosch - Breda, doorgaand als sneltrein naar Dordrecht.
Maar er zijn meer mogelijkheden denkbaar. Een 'Breukelen-kering' te Lage Zwaluwe (sprinter richting Breda e.v.) kan misschien geld besparen en/of je zou wat kunnen doen met de IJssellijn: stelletje uit Dordrecht aankoppelen in Breda en weer loskoppelen in Arnhem bijvoorbeeld.
Als ze de werkhypothese nou eens zouden wijzigen in 2x per uur IC Eindhoven - Breda, doorgaand als stoptrein naar Dordrecht. Weliswaar neemt de reistijd (sec Breda - Dordrecht) evenveel toe, maar de doorgaande verbindingen blijven in stand.
In het verlengde van alternatief 5 zou wellicht nog kunnen:
2x per uur IC Eindoven - Breda - Dordrecht en
2x per uur sprinter 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht
of
2x per uur IC Eindhoven - Breda, doorgaand als stoptrein naar Dordrecht en
2x per uur sprinter 's-Hertogenbosch - Breda, doorgaand als sneltrein naar Dordrecht.
Maar er zijn meer mogelijkheden denkbaar. Een 'Breukelen-kering' te Lage Zwaluwe (sprinter richting Breda e.v.) kan misschien geld besparen en/of je zou wat kunnen doen met de IJssellijn: stelletje uit Dordrecht aankoppelen in Breda en weer loskoppelen in Arnhem bijvoorbeeld.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
De Meanderbenelux(©Klaasje) is pas 27 september bekend gemaakt, hoe moet dat nou in een rapport van half augustus zitten?OVinspecteur schreef:Half augustus is dit 'definitieve' rapport verschenen over de toekomstige lijnvoering tussen Dordrecht en Breda en verder:
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf
Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben?
Komt wel goed schatje.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het doortrekken van s2200 zie ik meer zitten, zeker als ze het voormalig postperron te Bd trein gereed gaan maken. En verder zijn aan de oostzijde van Breda twee keersporen waar je naast een Fyra ook een andere tren kan keren.OVinspecteur schreef:Lap tekst.
Komt wel goed schatje.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Tekort aan perronsporen in Breda? Daar redden ze het met 2 sporen buiten dienst (en volgend jaar komt daar nog een half spoor bij) tijdens de verbouwing, hoe krijg je het dan voor elkaar om daar een tekort aan perronsporen te krijgen als er grosso modo maar 2 treinen per uur bijkomen? :?
Sowieso vind ik een analyse van sec Dordrecht - Breda, zonder daarbij Dordrecht - Roosendaal en/of Roosendaal - Tilburg mee te nemen een analyse zonder veel toegevoegde waarde, maar dat terzijde. Alleen al toevoegen wat precies de plannen zijn in PHS (en de vraag beantwoorden of je een logische doorkoppeling kan maken met 'al die extra kerende treinseries in Breda' cq een daarvan doortrekken naar bijvoorbeeld Roosendaal zou de analyse veel kansrijker maken. Dit onderzoek is gedoemd voor een la.
Sowieso vind ik een analyse van sec Dordrecht - Breda, zonder daarbij Dordrecht - Roosendaal en/of Roosendaal - Tilburg mee te nemen een analyse zonder veel toegevoegde waarde, maar dat terzijde. Alleen al toevoegen wat precies de plannen zijn in PHS (en de vraag beantwoorden of je een logische doorkoppeling kan maken met 'al die extra kerende treinseries in Breda' cq een daarvan doortrekken naar bijvoorbeeld Roosendaal zou de analyse veel kansrijker maken. Dit onderzoek is gedoemd voor een la.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Spoor 2 wordt planmatig gebruikt voor de s13600 Perron is voorzien van TBP's. Treingereed is die dus al.Thom91 schreef:zeker als ze het voormalig postperron te Bd trein gereed gaan maken.OVinspecteur schreef:Lap tekst.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Capaciteit op Breda zal straks krap blijven. De reactivatie van spoor 2 'het postperron' is volgens mij van tijdelijke aard, in de plannen voor het nieuwe Breda hebben ze het nl. over 6 perronsporen. Je mist nu dus eigenlijk niet 2, maar slechts 1 perronspoor. Ben geen planner maar met alle goederenpaden erbij is het nu al een behoorlijke puzzel qua capaciteit. Het aantal treinen/uur ligt nog niet heel hoog, maar door maarliefst 3 (lang) kerende treinseries wordt er veel gevraagd van de perroncapaciteit. Je stelt dat er grosso modo slechts 2 treinen per uur bijkomen, je doelt dan op de Benelux+ neem ik aan? Deze gaan dan ook kop maken op Breda, wat dan ook de capaciteit zwaarder drukt dan bijv. 2 doorgaande treinen. En als Breda - Tilburg ook nog eens wordt opgeschroefd van nu 6/uur naar 10/uur, dan zou ik niet zomaar durfen stellen dat er straks capaciteit in overvloed is op Breda.Wubbo schreef:Tekort aan perronsporen in Breda? Daar redden ze het met 2 sporen buiten dienst (en volgend jaar komt daar nog een half spoor bij) tijdens de verbouwing, hoe krijg je het dan voor elkaar om daar een tekort aan perronsporen te krijgen als er grosso modo maar 2 treinen per uur bijkomen? :?
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Waarschijnlijk is dit rapport door dezelfde mensen geschreven die deze zomer aan de nieuwe na-de-Fyra-plannen hebben gewerkt. Of in ieder geval zouden ze van elkaars werk op de hoogte moeten zijn. Ik zou me als provincie of gemeente toch bekocht voelen als ik een definitief rapport geleverd krijg dat enkele weken later al weer van nul en gener waarde blijkt te zijn. Zeker als slechts een deel van de mogelijke oplossingen wordt belicht.Thom91 schreef:De Meanderbenelux(©Klaasje) is pas 27 september bekend gemaakt, hoe moet dat nou in een rapport van half augustus zitten?OVinspecteur schreef:Half augustus is dit 'definitieve' rapport verschenen over de toekomstige lijnvoering tussen Dordrecht en Breda en verder:
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf
Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben?
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het Stedenbaanrapport is niet afkomstig vanuit NS of ProRail, er is zo te zien alleen medewerking verleend bij het onderzoek dat de auteurs hebben gedaan. Dat in een maand de hele wereld veranderd is hadden de auteurs kunnen verwachten want op het moment van publiceren wisten ze dat NS bezig was met nieuwe plannen voor de HSL.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het nieuwe Fyra aanbod is in het diepste geheim gemaakt, no-way dat die mensen die dat stedenbaanrapport gemaakt hebben hier aan meegewerkt hebben.OVinspecteur schreef:Waarschijnlijk is dit rapport door dezelfde mensen geschreven die deze zomer aan de nieuwe na-de-Fyra-plannen hebben gewerkt. Of in ieder geval zouden ze van elkaars werk op de hoogte moeten zijn. Ik zou me als provincie of gemeente toch bekocht voelen als ik een definitief rapport geleverd krijg dat enkele weken later al weer van nul en gener waarde blijkt te zijn. Zeker als slechts een deel van de mogelijke oplossingen wordt belicht.Thom91 schreef:De Meanderbenelux(©Klaasje) is pas 27 september bekend gemaakt, hoe moet dat nou in een rapport van half augustus zitten?OVinspecteur schreef:Half augustus is dit 'definitieve' rapport verschenen over de toekomstige lijnvoering tussen Dordrecht en Breda en verder:
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf
Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben?
Komt wel goed schatje.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het zou me niets verbazen als het gedeeltelijk dezelfde personen zijn die gewoon worden ingehuurd bij de grotere detachingsbureau's :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het zou toch suf zijn als NS de HSL-plannen maanden geheim houdt maar dat ze wel een maand voor publicatie al te lezen zijn in een of ander rapportje over de verbinding Breda-Dordrecht...
Nee.OVinspecteur schreef:Waarschijnlijk is dit rapport door dezelfde mensen geschreven die deze zomer aan de nieuwe na-de-Fyra-plannen hebben gewerkt. Of in ieder geval zouden ze van elkaars werk op de hoogte moeten zijn.
De auteurs werken respectievelijk voor de gemeente Dordrecht, gemeente Breda en provincie Zuid-Holland :)Ik zou me als provincie of gemeente toch bekocht voelen als ik een definitief rapport geleverd krijg dat enkele weken later al weer van nul en gener waarde blijkt te zijn. Zeker als slechts een deel van de mogelijke oplossingen wordt belicht.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Sorry, ik was ook een beetje cynisch. De NS is naar mijn idee niet met iets spectaculairs gekomen, ze hadden gewoon tijdens een management-lunchbespreking wat bijdragen in de relevante topics op dit forum kunnen knippen-plakken en waren er ook geweest... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Oei,De auteurs werken respectievelijk voor de gemeente Dordrecht, gemeente Breda en provincie Zuid-Holland :)
1) wat een gevoel voor timing hebben ze daar; of
2) ze zijn door NS en Prorail op het verkeerde been gezet; en/of
3) de Benelux-plus is helemaal nog niet doorgerekend in de beschikbare infrastructuur: er blijkt na de concessieverstrekking opeens behoefte aan een extra perronnetje te Breda, spoorverdubbeling Hoofddorp - Leiden en Delft Zuid - Schiedam, een fly-overtje hier en daar... of andere treintjes schrappen kan natuurlijk ook nog altijd.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Dat zou dan per uur inclusief Benelux-plus neerkomen op 5x IC en 2x semi-IC tussen R'dam en Breda. Vind ik fors. Zeker als de kortste reistijd (via de HSL) de standaard gaat zetten voor het treinkaartje (lees: een respectabele tariefsverhoging op de OV-chip ).Thom91 schreef: Het doortrekken van s2200 zie ik meer zitten, zeker als ze het voormalig postperron te Bd trein gereed gaan maken. En verder zijn aan de oostzijde van Breda twee keersporen waar je naast een Fyra ook een andere tren kan keren.
En keren te Breda doen dan (zover ik kan nagaan):
- Benelux-plus (in 2 richtingen);
- IC A'dam - Breda (HSL);
- semi-IC A'dam - Dordrecht - Breda (klassiek);
- IC Eindhoven - Breda
- sprinter 's-Hertogenbosch - Breda.
Eventuele extra shuttles/sprinters richting Dordrecht, Roosendaal en Tilburg heb ik dan nog niet meegeteld.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
De HSL-toeslag voor Rotterdam - Breda zal gaan vervallen, OVinspecteur. De toeslag voor Rotterdam - Schiphol gaat daarentegen met 10% omhoog (van 20 naar 30% van een treinkaartje)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Tussen Den Haag en Dordrecht doet ook niemand moelijk over dat soort aantallen, waarom zou dat nu ineens een probleem moeten zijn.OVinspecteur schreef:Dat zou dan per uur inclusief Benelux-plus neerkomen op 5x IC en 2x semi-IC tussen R'dam en Breda. Vind ik fors.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
is er vraag naar zoveel treinen per uur tussen Rotterdam en Breda? In de spitsuren misschien, maar daarbuiten absoluut niet, tenzij je van lucht vervoeren houdtreisthijs schreef:Tussen Den Haag en Dordrecht doet ook niemand moelijk over dat soort aantallen, waarom zou dat nu ineens een probleem moeten zijn.OVinspecteur schreef:Dat zou dan per uur inclusief Benelux-plus neerkomen op 5x IC en 2x semi-IC tussen R'dam en Breda. Vind ik fors.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Als je ziet wat er soms ook buiten de spits in de s1900 zit. Is een extra trein soms wel welkom.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Er is vraag naar 4 verbindingen per uur, die zijn er nu ook, en straks worden het er vijf. Geen vreselijk groot verschil dus.ov'tje schreef:is er vraag naar zoveel treinen per uur tussen Rotterdam en Breda?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
ik tel er in de daluren nu 5. Dat worden er straks in de daluren 7 per uur, waarvan 5 via de HSL en 2 via het conventionele spoor.reisthijs schreef:Er is vraag naar 4 verbindingen per uur, die zijn er nu ook, en straks worden het er vijf. Geen vreselijk groot verschil dus.ov'tje schreef:is er vraag naar zoveel treinen per uur tussen Rotterdam en Breda?
In de spitsuren zijn het er zes en straks waarschijnlijk negen. In de spits geen probleem, maar in de daluren overkill.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het is ongeveer de enige knappe manier om de weggevallen s1900 te vervangen. Tenzij je alle reizigers tussen Ddr en Bd in een sprintertje wilt duwen. Weet niet wat de vraag daar is.OVinspecteur schreef:Dat zou dan per uur inclusief Benelux-plus neerkomen op 5x IC en 2x semi-IC tussen R'dam en Breda. Vind ik fors. Zeker als de kortste reistijd (via de HSL) de standaard gaat zetten voor het treinkaartje (lees: een respectabele tariefsverhoging op de OV-chip ).Thom91 schreef: Het doortrekken van s2200 zie ik meer zitten, zeker als ze het voormalig postperron te Bd trein gereed gaan maken. En verder zijn aan de oostzijde van Breda twee keersporen waar je naast een Fyra ook een andere tren kan keren.
En keren te Breda doen dan (zover ik kan nagaan):
- Benelux-plus (in 2 richtingen);
- IC A'dam - Breda (HSL);
- semi-IC A'dam - Dordrecht - Breda (klassiek);
- IC Eindhoven - Breda
- sprinter 's-Hertogenbosch - Breda.
Eventuele extra shuttles/sprinters richting Dordrecht, Roosendaal en Tilburg heb ik dan nog niet meegeteld.
Extra shuttles Rotterdam - Breda - Eindhoven ga nog wel vol krijgen denk ik. Zal zo maar eens de snelste route kunnen worden naar Amsterdam. ;)
Komt wel goed schatje.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
De in het rapport voorgestelde oplossing, de extra IC op het traject Breda-Eindhoven in Dordrecht laten beginnen vind ik toch een veel mooiere oplossing.
Als je van Rotterdam naar Breda wilt heb je nu 4 reismogelijkheden per uur, straks dus één extra.
Wel kan je stellen dat een verlengde s2200 niet veel toevoegt: voor de reizigers tussen Dordrecht en Breda maakt het niets uit of die trein uit Rotterdam komt of in Dordrecht begint. Die doelgroep heeft meer aan een trein die verder door rijdt dan Breda.
Nu gooi je dus wel alle mogelijke treinen op een hoop. Niemand gaat met de stoptrein van Rotterdam naar Breda, beetje raar om die mee te tellen.ov'tje schreef:ik tel er in de daluren nu 5. Dat worden er straks in de daluren 7 per uur, waarvan 5 via de HSL en 2 via het conventionele spoor.
Als je van Rotterdam naar Breda wilt heb je nu 4 reismogelijkheden per uur, straks dus één extra.
Wel kan je stellen dat een verlengde s2200 niet veel toevoegt: voor de reizigers tussen Dordrecht en Breda maakt het niets uit of die trein uit Rotterdam komt of in Dordrecht begint. Die doelgroep heeft meer aan een trein die verder door rijdt dan Breda.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
'Politiek vanaf maandag breed in actie voor behoud Intercity status Centraal Station Dordrecht'
DORDRECHT /DRECHTSTREEK - De NS zegt, zeker met de nieuwe dienstregeling vanaf 2015, maar naar de wensen van de reizigers te willen luisteren. Dordrecht en regio (met circa 270.000 inwoners) hebben echter de indruk, dat de NS steeds minder luistert naar de wensen vanuit de Drechtsteden.
Om de HSL verbinding toch te benutten, wil de NS minder doorgaande treinen over het oude spoor langs Dordrecht laten rijden. Zo zou de verbinding Den Haag CS naar Eindhoven niet meer langs Dordrecht CS komen. Om politiek Den Haag wakker te schudden voor Dordtse en regionale belangen, is er ook een petitie opgesteld.
De acties vanaf maandag zijn ook bedoeld om via internet handtekeningen te verzamelen onder de petitie. De Dordtse politiek geeft de volgende info over de actie richting Kamer en NS.
Bron:Dordrecht.net
DORDRECHT /DRECHTSTREEK - De NS zegt, zeker met de nieuwe dienstregeling vanaf 2015, maar naar de wensen van de reizigers te willen luisteren. Dordrecht en regio (met circa 270.000 inwoners) hebben echter de indruk, dat de NS steeds minder luistert naar de wensen vanuit de Drechtsteden.
Om de HSL verbinding toch te benutten, wil de NS minder doorgaande treinen over het oude spoor langs Dordrecht laten rijden. Zo zou de verbinding Den Haag CS naar Eindhoven niet meer langs Dordrecht CS komen. Om politiek Den Haag wakker te schudden voor Dordtse en regionale belangen, is er ook een petitie opgesteld.
De acties vanaf maandag zijn ook bedoeld om via internet handtekeningen te verzamelen onder de petitie. De Dordtse politiek geeft de volgende info over de actie richting Kamer en NS.
Bron:Dordrecht.net
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten