Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Half augustus is dit 'definitieve' rapport verschenen over de toekomstige lijnvoering tussen Dordrecht en Breda en verder:
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf

Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben? :shock:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door reisthijs »

Die zogenaamde 'Benelux-plus' heeft NS kortgeleden pas bedacht. In het 'paletplan' van 7 juni kwam die verbinding in elk geval nog niet voor. Dan is het dus niet gek dat die in dit rapport niet meegenomen is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

De bekeken oplossingen lijken mij niet compleet. Het rapport blijft hangen bij de vanzelfsprekendheid dat er in Breda gekeerd moet worden (sprinters in meerdere richtingen en/of A'dam - Dordrecht - Breda), terwijl daar juist een tekort aan perroncapaciteit wordt geconstateerd. (A)

Als ze de werkhypothese nou eens zouden wijzigen in 2x per uur IC Eindhoven - Breda, doorgaand als stoptrein naar Dordrecht. Weliswaar neemt de reistijd (sec Breda - Dordrecht) evenveel toe, maar de doorgaande verbindingen blijven in stand. :idea:

In het verlengde van alternatief 5 zou wellicht nog kunnen:
2x per uur IC Eindoven - Breda - Dordrecht en
2x per uur sprinter 's-Hertogenbosch - Breda - Dordrecht

of
2x per uur IC Eindhoven - Breda, doorgaand als stoptrein naar Dordrecht en
2x per uur sprinter 's-Hertogenbosch - Breda, doorgaand als sneltrein naar Dordrecht.

Maar er zijn meer mogelijkheden denkbaar. Een 'Breukelen-kering' te Lage Zwaluwe (sprinter richting Breda e.v.) kan misschien geld besparen en/of je zou wat kunnen doen met de IJssellijn: stelletje uit Dordrecht aankoppelen in Breda en weer loskoppelen in Arnhem bijvoorbeeld.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Thom91 »

OVinspecteur schreef:Half augustus is dit 'definitieve' rapport verschenen over de toekomstige lijnvoering tussen Dordrecht en Breda en verder:
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf

Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben? :shock:
De Meanderbenelux(©Klaasje) is pas 27 september bekend gemaakt, hoe moet dat nou in een rapport van half augustus zitten?
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Thom91 »

OVinspecteur schreef:Lap tekst.
Het doortrekken van s2200 zie ik meer zitten, zeker als ze het voormalig postperron te Bd trein gereed gaan maken. En verder zijn aan de oostzijde van Breda twee keersporen waar je naast een Fyra ook een andere tren kan keren.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Wubbo »

Tekort aan perronsporen in Breda? Daar redden ze het met 2 sporen buiten dienst (en volgend jaar komt daar nog een half spoor bij) tijdens de verbouwing, hoe krijg je het dan voor elkaar om daar een tekort aan perronsporen te krijgen als er grosso modo maar 2 treinen per uur bijkomen? :?

Sowieso vind ik een analyse van sec Dordrecht - Breda, zonder daarbij Dordrecht - Roosendaal en/of Roosendaal - Tilburg mee te nemen een analyse zonder veel toegevoegde waarde, maar dat terzijde. Alleen al toevoegen wat precies de plannen zijn in PHS (en de vraag beantwoorden of je een logische doorkoppeling kan maken met 'al die extra kerende treinseries in Breda' cq een daarvan doortrekken naar bijvoorbeeld Roosendaal zou de analyse veel kansrijker maken. Dit onderzoek is gedoemd voor een la.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Michael »

Thom91 schreef:
OVinspecteur schreef:Lap tekst.
zeker als ze het voormalig postperron te Bd trein gereed gaan maken.
Spoor 2 wordt planmatig gebruikt voor de s13600 Perron is voorzien van TBP's. Treingereed is die dus al.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Citaro »

Wubbo schreef:Tekort aan perronsporen in Breda? Daar redden ze het met 2 sporen buiten dienst (en volgend jaar komt daar nog een half spoor bij) tijdens de verbouwing, hoe krijg je het dan voor elkaar om daar een tekort aan perronsporen te krijgen als er grosso modo maar 2 treinen per uur bijkomen? :?
Capaciteit op Breda zal straks krap blijven. De reactivatie van spoor 2 'het postperron' is volgens mij van tijdelijke aard, in de plannen voor het nieuwe Breda hebben ze het nl. over 6 perronsporen. Je mist nu dus eigenlijk niet 2, maar slechts 1 perronspoor. Ben geen planner maar met alle goederenpaden erbij is het nu al een behoorlijke puzzel qua capaciteit. Het aantal treinen/uur ligt nog niet heel hoog, maar door maarliefst 3 (lang) kerende treinseries wordt er veel gevraagd van de perroncapaciteit. Je stelt dat er grosso modo slechts 2 treinen per uur bijkomen, je doelt dan op de Benelux+ neem ik aan? Deze gaan dan ook kop maken op Breda, wat dan ook de capaciteit zwaarder drukt dan bijv. 2 doorgaande treinen. En als Breda - Tilburg ook nog eens wordt opgeschroefd van nu 6/uur naar 10/uur, dan zou ik niet zomaar durfen stellen dat er straks capaciteit in overvloed is op Breda.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Thom91 schreef:
OVinspecteur schreef:Half augustus is dit 'definitieve' rapport verschenen over de toekomstige lijnvoering tussen Dordrecht en Breda en verder:
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf

Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben? :shock:
De Meanderbenelux(©Klaasje) is pas 27 september bekend gemaakt, hoe moet dat nou in een rapport van half augustus zitten?
Waarschijnlijk is dit rapport door dezelfde mensen geschreven die deze zomer aan de nieuwe na-de-Fyra-plannen hebben gewerkt. Of in ieder geval zouden ze van elkaars werk op de hoogte moeten zijn. Ik zou me als provincie of gemeente toch bekocht voelen als ik een definitief rapport geleverd krijg dat enkele weken later al weer van nul en gener waarde blijkt te zijn. Zeker als slechts een deel van de mogelijke oplossingen wordt belicht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Suus »

Het Stedenbaanrapport is niet afkomstig vanuit NS of ProRail, er is zo te zien alleen medewerking verleend bij het onderzoek dat de auteurs hebben gedaan. Dat in een maand de hele wereld veranderd is hadden de auteurs kunnen verwachten want op het moment van publiceren wisten ze dat NS bezig was met nieuwe plannen voor de HSL.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Thom91 »

OVinspecteur schreef:
Thom91 schreef:
OVinspecteur schreef:Half augustus is dit 'definitieve' rapport verschenen over de toekomstige lijnvoering tussen Dordrecht en Breda en verder:
http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf

Opmerkelijk vind ik dat hier de nieuwe Benelux-plus (die ook moet keren in Breda) niet in is meegerekend. Zouden ze die verbinding pas daarna bedacht hebben? :shock:
De Meanderbenelux(©Klaasje) is pas 27 september bekend gemaakt, hoe moet dat nou in een rapport van half augustus zitten?
Waarschijnlijk is dit rapport door dezelfde mensen geschreven die deze zomer aan de nieuwe na-de-Fyra-plannen hebben gewerkt. Of in ieder geval zouden ze van elkaars werk op de hoogte moeten zijn. Ik zou me als provincie of gemeente toch bekocht voelen als ik een definitief rapport geleverd krijg dat enkele weken later al weer van nul en gener waarde blijkt te zijn. Zeker als slechts een deel van de mogelijke oplossingen wordt belicht.
Het nieuwe Fyra aanbod is in het diepste geheim gemaakt, no-way dat die mensen die dat stedenbaanrapport gemaakt hebben hier aan meegewerkt hebben.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Vinny »

Het zou me niets verbazen als het gedeeltelijk dezelfde personen zijn die gewoon worden ingehuurd bij de grotere detachingsbureau's :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Geert »

Het zou toch suf zijn als NS de HSL-plannen maanden geheim houdt maar dat ze wel een maand voor publicatie al te lezen zijn in een of ander rapportje over de verbinding Breda-Dordrecht...
OVinspecteur schreef:Waarschijnlijk is dit rapport door dezelfde mensen geschreven die deze zomer aan de nieuwe na-de-Fyra-plannen hebben gewerkt. Of in ieder geval zouden ze van elkaars werk op de hoogte moeten zijn.
Nee.
Ik zou me als provincie of gemeente toch bekocht voelen als ik een definitief rapport geleverd krijg dat enkele weken later al weer van nul en gener waarde blijkt te zijn. Zeker als slechts een deel van de mogelijke oplossingen wordt belicht.
De auteurs werken respectievelijk voor de gemeente Dordrecht, gemeente Breda en provincie Zuid-Holland :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Vinny »

Sorry, ik was ook een beetje cynisch. De NS is naar mijn idee niet met iets spectaculairs gekomen, ze hadden gewoon tijdens een management-lunchbespreking wat bijdragen in de relevante topics op dit forum kunnen knippen-plakken en waren er ook geweest... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

De auteurs werken respectievelijk voor de gemeente Dordrecht, gemeente Breda en provincie Zuid-Holland :)
Oei,
1) wat een gevoel voor timing hebben ze daar; of
2) ze zijn door NS en Prorail op het verkeerde been gezet; en/of
3) de Benelux-plus is helemaal nog niet doorgerekend in de beschikbare infrastructuur: er blijkt na de concessieverstrekking opeens behoefte aan een extra perronnetje te Breda, spoorverdubbeling Hoofddorp - Leiden en Delft Zuid - Schiedam, een fly-overtje hier en daar... of andere treintjes schrappen kan natuurlijk ook nog altijd. :mrgreen:
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Thom91 schreef: Het doortrekken van s2200 zie ik meer zitten, zeker als ze het voormalig postperron te Bd trein gereed gaan maken. En verder zijn aan de oostzijde van Breda twee keersporen waar je naast een Fyra ook een andere tren kan keren.
Dat zou dan per uur inclusief Benelux-plus neerkomen op 5x IC en 2x semi-IC tussen R'dam en Breda. Vind ik fors. Zeker als de kortste reistijd (via de HSL) de standaard gaat zetten voor het treinkaartje (lees: een respectabele tariefsverhoging op de OV-chip :roll:).

En keren te Breda doen dan (zover ik kan nagaan):
- Benelux-plus (in 2 richtingen);
- IC A'dam - Breda (HSL);
- semi-IC A'dam - Dordrecht - Breda (klassiek);
- IC Eindhoven - Breda
- sprinter 's-Hertogenbosch - Breda.
Eventuele extra shuttles/sprinters richting Dordrecht, Roosendaal en Tilburg heb ik dan nog niet meegeteld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Suus »

De HSL-toeslag voor Rotterdam - Breda zal gaan vervallen, OVinspecteur. De toeslag voor Rotterdam - Schiphol gaat daarentegen met 10% omhoog (van 20 naar 30% van een treinkaartje)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door reisthijs »

OVinspecteur schreef:Dat zou dan per uur inclusief Benelux-plus neerkomen op 5x IC en 2x semi-IC tussen R'dam en Breda. Vind ik fors.
Tussen Den Haag en Dordrecht doet ook niemand moelijk over dat soort aantallen, waarom zou dat nu ineens een probleem moeten zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door ov'tje »

reisthijs schreef:
OVinspecteur schreef:Dat zou dan per uur inclusief Benelux-plus neerkomen op 5x IC en 2x semi-IC tussen R'dam en Breda. Vind ik fors.
Tussen Den Haag en Dordrecht doet ook niemand moelijk over dat soort aantallen, waarom zou dat nu ineens een probleem moeten zijn.
is er vraag naar zoveel treinen per uur tussen Rotterdam en Breda? In de spitsuren misschien, maar daarbuiten absoluut niet, tenzij je van lucht vervoeren houdt
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Michael »

Als je ziet wat er soms ook buiten de spits in de s1900 zit. Is een extra trein soms wel welkom.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door reisthijs »

ov'tje schreef:is er vraag naar zoveel treinen per uur tussen Rotterdam en Breda?
Er is vraag naar 4 verbindingen per uur, die zijn er nu ook, en straks worden het er vijf. Geen vreselijk groot verschil dus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door ov'tje »

reisthijs schreef:
ov'tje schreef:is er vraag naar zoveel treinen per uur tussen Rotterdam en Breda?
Er is vraag naar 4 verbindingen per uur, die zijn er nu ook, en straks worden het er vijf. Geen vreselijk groot verschil dus.
ik tel er in de daluren nu 5. Dat worden er straks in de daluren 7 per uur, waarvan 5 via de HSL en 2 via het conventionele spoor.

In de spitsuren zijn het er zes en straks waarschijnlijk negen. In de spits geen probleem, maar in de daluren overkill.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Thom91 »

OVinspecteur schreef:
Thom91 schreef: Het doortrekken van s2200 zie ik meer zitten, zeker als ze het voormalig postperron te Bd trein gereed gaan maken. En verder zijn aan de oostzijde van Breda twee keersporen waar je naast een Fyra ook een andere tren kan keren.
Dat zou dan per uur inclusief Benelux-plus neerkomen op 5x IC en 2x semi-IC tussen R'dam en Breda. Vind ik fors. Zeker als de kortste reistijd (via de HSL) de standaard gaat zetten voor het treinkaartje (lees: een respectabele tariefsverhoging op de OV-chip :roll:).

En keren te Breda doen dan (zover ik kan nagaan):
- Benelux-plus (in 2 richtingen);
- IC A'dam - Breda (HSL);
- semi-IC A'dam - Dordrecht - Breda (klassiek);
- IC Eindhoven - Breda
- sprinter 's-Hertogenbosch - Breda.
Eventuele extra shuttles/sprinters richting Dordrecht, Roosendaal en Tilburg heb ik dan nog niet meegeteld.
Het is ongeveer de enige knappe manier om de weggevallen s1900 te vervangen. Tenzij je alle reizigers tussen Ddr en Bd in een sprintertje wilt duwen. Weet niet wat de vraag daar is.

Extra shuttles Rotterdam - Breda - Eindhoven ga nog wel vol krijgen denk ik. Zal zo maar eens de snelste route kunnen worden naar Amsterdam. ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door reisthijs »

De in het rapport voorgestelde oplossing, de extra IC op het traject Breda-Eindhoven in Dordrecht laten beginnen vind ik toch een veel mooiere oplossing.
ov'tje schreef:ik tel er in de daluren nu 5. Dat worden er straks in de daluren 7 per uur, waarvan 5 via de HSL en 2 via het conventionele spoor.
Nu gooi je dus wel alle mogelijke treinen op een hoop. Niemand gaat met de stoptrein van Rotterdam naar Breda, beetje raar om die mee te tellen.

Als je van Rotterdam naar Breda wilt heb je nu 4 reismogelijkheden per uur, straks dus één extra.

Wel kan je stellen dat een verlengde s2200 niet veel toevoegt: voor de reizigers tussen Dordrecht en Breda maakt het niets uit of die trein uit Rotterdam komt of in Dordrecht begint. Die doelgroep heeft meer aan een trein die verder door rijdt dan Breda.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door mijack1985 »

'Politiek vanaf maandag breed in actie voor behoud Intercity status Centraal Station Dordrecht'

DORDRECHT /DRECHTSTREEK - De NS zegt, zeker met de nieuwe dienstregeling vanaf 2015, maar naar de wensen van de reizigers te willen luisteren. Dordrecht en regio (met circa 270.000 inwoners) hebben echter de indruk, dat de NS steeds minder luistert naar de wensen vanuit de Drechtsteden.

Om de HSL verbinding toch te benutten, wil de NS minder doorgaande treinen over het oude spoor langs Dordrecht laten rijden. Zo zou de verbinding Den Haag CS naar Eindhoven niet meer langs Dordrecht CS komen. Om politiek Den Haag wakker te schudden voor Dordtse en regionale belangen, is er ook een petitie opgesteld.

De acties vanaf maandag zijn ook bedoeld om via internet handtekeningen te verzamelen onder de petitie. De Dordtse politiek geeft de volgende info over de actie richting Kamer en NS.

Bron:Dordrecht.net
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten