Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Zou ook eindelijk eens tijd worden, dat ding is haast van voor de oorlog man. Buiten dat sta je daar 's avonds laat als vrouw alleen ook niet veilig te wachten op de bus volgens mij.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door The best »

Daar kan je prima als vrouw 's avonds alleen op de bus wachten hoor, Zo onveilig is dat deel van Groningen nu ook weer niet.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door groningen »

In Groningen heb ik inderdaad een gelede bus gezien waarvan ik zeker weet dat het vroeger niet zo was. Het zou inderdaad wel lijn 1 of 5 geweest kunnen zijn. Het niet gebruiken van de keerlus op de Elzenlaan scheelt pluminus 200 meter; dus zeg maar 30 seconde's zonder stop.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

Lijn 1 rijdt vanaf het begin van dit jaar geleed, lijn 5 rijdt nog steeds met een gewone bus.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door marlies »

Zat toevallig laatst nog in een bus op lijn 5 vast bij die lus door een verkeerd geparkeerde auto. Dat was achteruit en steken voor de chauffeur.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door The best »

Lijn 5 heeft wel vaker last van in een bocht geparkeerde auto's, is ook vaak het geval bij het rondje door Paddepoel en bij het Noorderplantsoen.

Keek vandaag weer eens in de brievenbus en heb netjes een brief gekregen over de verplaatsing van de halte, het klonk allemaal wel logisch.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

Vandaag rond 20 over 2 stonden de 3057 met het opschrift 'online' en de al wel omgespoten, maar nog niet bestickerde 3059 op het CS. De 3057 reed op lijn 3, en de 3059 toonde 'gereserveerd' op de lijnfilm.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door rener »

3058 in het zwart zonder stickers op 165
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Wat ik me nog afvroeg, in de plannen wordt gesproken over een 'speciaal designpakket'. Houdt dit bij de omgebouwde bussen op bij alleen een andere kleur en nieuw interieur + wifi, of kunnen we aan de buitenkant nog meer dingen verwachten? Wat ik bijvoorbeeld erg mooi vind is als de achterwielen wat meer bedekt worden, zoals sommige Capacity's ook hebben. Dit brengt ook nog andere voordelen met zich mee; de bussen worden aanzienlijk minder snel vies. Ik vind het zelf geen gezicht als de bussen er op een regenachtige dag (of nog erger, sneeuw en zout) zo smerig uit zien, dit is met name rond de wielkasten het geval. En zeg nou zelf, dit is toch vele malen beter?:

Afbeelding


Capacity:

Afbeelding

Op een plaatje zag ik ook dat er wieldoppen ingetekend zijn, dit vind ik al een stuk strakker ogen, maar zou nog liever bovenstaande zien.

Misschien wat kleine details, maar het geeft toch veel meer "smoel".
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Daniel »

De kleurstelling van die demo's lijkt wel verdacht veel op de kleurstelling die de reeds omgeschilderde Citaro G's in Groningen nu hebben... De brochure van Mercedes zal het OVBGD wel aardig geïnspireerd hebben :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Daniel schreef:De kleurstelling van die demo's lijkt wel verdacht veel op de kleurstelling die de reeds omgeschilderde Citaro G's in Groningen nu hebben... De brochure van Mercedes zal het OVBGD wel aardig geïnspireerd hebben :P
Heeft vast te maken met het design van de Capacity's. Deze kunnen gewoon als "standaard" metrodesign (maar dan in het oranje?) aangeschaft worden. Het zal dan in ieder geval wat meer een eenheid uitstralen in combinatie met de nieuwe Qlink lijnen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael »

Wordt de Capacity eigenlijk ook met het nieuwe front geleverd of gewoon nog het oude front? Op de Mercedes website kan ik niks vinden over de Capacity.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Maurice Hooikammer »

Oranje blegh
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Ik zou geen rekening houden met dat designpakket Cpt. Iglo ;)
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

Cpt.Iglo schreef:Wat ik me nog afvroeg, in de plannen wordt gesproken over een 'speciaal designpakket'. Houdt dit bij de omgebouwde bussen op bij alleen een andere kleur en nieuw interieur + wifi, of kunnen we aan de buitenkant nog meer dingen verwachten? Wat ik bijvoorbeeld erg mooi vind is als de achterwielen wat meer bedekt worden, zoals sommige Capacity's ook hebben. Dit brengt ook nog andere voordelen met zich mee; de bussen worden aanzienlijk minder snel vies. Ik vind het zelf geen gezicht als de bussen er op een regenachtige dag (of nog erger, sneeuw en zout) zo smerig uit zien, dit is met name rond de wielkasten het geval. En zeg nou zelf, dit is toch vele malen beter?:

Afbeelding


Capacity:

Afbeelding

Op een plaatje zag ik ook dat er wieldoppen ingetekend zijn, dit vind ik al een stuk strakker ogen, maar zou nog liever bovenstaande zien.

Misschien wat kleine details, maar het geeft toch veel meer "smoel".
ik vind het er lelijk uitzien die dichte wielkasten en de wieldoppen. Dat opene geeft het iets stoers.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

@ Kevster: waarom niet? Er is nog niets bekend gemaakt (we weten nog niet eens welk model Citaro en Capacity het wordt), dus alles zou nog mogelijk moeten zijn toch? Of weet jij al wat meer? ;)
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

Het zal wel teveel kosten :-p
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:@ Kevster: waarom niet? Er is nog niets bekend gemaakt (we weten nog niet eens welk model Citaro en Capacity het wordt), dus alles zou nog mogelijk moeten zijn toch? Of weet jij al wat meer? ;)
O je bedoelt voor de nieuwe bussen. Dat had ik even niet begrepen. Daar weet ik het fijne wat betreft designpakketen. Ik weet wel dat de Capacity's het metrouiterlijk in het oranje krijgen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Ik doelde inderdaad op de nieuwe bussen, maar ik zou het uiteraard alleen maar mooi vinden als de overige (omgebouwde) bussen precies hetzelfde designpakket krijgen als de nieuwe bussen. Maar daar zijn nog geen details over bekend begrijp ik?

Ik wist overigens niet dat het al bekend was dat de Capacity's in metrovariant aangeschaft worden, dus bedankt voor dat nieuwtje. ;) Maar hoe zit het met het verdere design, is het plaatje dat eerder langs gekomen is hier een goede referentie voor?

Afbeelding
(uiteraard los van de vreemde wielen en het MAN front met Mercedes-logo ;))
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Bastiaan »

Dat plaatje was een impressie uit het begin om te laten zien hoe het eruit zou kunnen zien. Er was ook een dergelijk ontwerp voor de Qlink, maar dan zwart/wit. Maar zoals je aan de bussen 3050 e.v. kunt zien, wordt het ontwerp uiteindelijk iets heel anders en dat geldt ook voor de Capacity's. Wat het ontwerp dan uiteindelijk precies wordt en welke productnaam daaraan gekoppeld wordt, dat wordt de komende maanden pas langzaam duidelijk. Dus wacht maar gewoon af :)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Zernikeliner ;).

En wat Bastiaan zegt klopt inderdaad.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Ben erg benieuwd, mijn geduld wordt nu in ieder geval wel op de proef gesteld. ;)

In de HOV-visie wordt overigens gesproken over een eindbeeld met een BRT systeem. In dat geval zouden ze bijvoorbeeld kunnen refereren aan het systeem in de Franse stad Nantes (wiki). Als ik dit zo bekijk, dan kan ik wel tot de conclusie komen dat we in Nederlandse steden op het gebied van OV toch wel hopeloos achterlopen.. :X
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Kevster »

Ik ken persoonlijk het systeem in Nantes niet, maar ik denk dat als we het eindbeeld moeten vergelijken met een andere Nederlandse stad het het meest nog gaat lijken op bijvoorbeeld Almere. Ook is er voor bepaalde lijnen gekeken naar de Zuidtangent rond Schiphol.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Soortvanhenk »

Vanavond bus 3050 (slim) op lijn 39.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

De gemeente Groningen wil toch bekijken of de huidige lijnen 4 en 5 behouden kunnen blijven. Lijn 4 vanwege de Oosterparkwijk die in de nieuwe plannen minder goed bediend zou worden en lijn 5 vanwege de Hortusbuurt die van openbaar vervoer verstoken zou worden.

bron: http://www.oogtv.nl/2013/10/toch-hoop-v ... en-4-en-5/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten