Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Buslijn Tilburg-Reusel dreigt deels te verdwijnen
REUSEL-DE MIERDEN - Een deel van de ritten op Lijn 143 Reusel Busstation - Tilburg Centraal Station verdwijnt mogelijk vanaf 2015. Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant wil doordeweekse ritten na 21.30 uur laten vervallen.

In het weekeinde zou de busdienst helemaal verdwijnen.
http://www.ed.nl/regio/reusel-de-mierde ... -1.4013466

vind het helemaal wegvallen van die lijn schandalig voor Hilvarenbeek,dan rijdt er in het weekend nog maar 1x per 2 uur een bus naar het safaripark Beekse Bergen. Hoge en Lage mierden zworden dan helemaal niet meer bedient in het weekend.
Opvallend vind ik dat de gemeente Arendonk die bus wil behouden,reizigers naar Tilburg kunnen veel goedkoper Lijn 450 Tilburg Centraal Station-Turnhout Station nemen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Tja de vraag is hoeveel reizigers gedupeerd worden. De provincie merkt langzaam dat het geld opraakt en ze niet elke hele zwakke lijn in stand kunnen houden.

En er zijn meer plaatsen die nu al maar 1x per 2 uur een bus hebben op zondag of zelfs niks in het weekend.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Als er een bus behouden moet blijven voor in het weekend i.p.v. lijn 143, is het dan niet makkelijk om voor dan of een belbus te gebruiken of een buurtbus (die dus alleen zaterdag en zondag rijdt)? Nu bestaat er volgens mij geen belbus meer in Brabant, terwijl het bij BBA juist nog wel bestond (vooral stadsdiensten).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Ronald »

Laat de inschrijvende vervoerders maar met een mooi plan komen. Dat is nou juist een belangrijk doel van de aanbestedingen lijkt me :!:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Als er een bus behouden moet blijven voor in het weekend i.p.v. lijn 143, is het dan niet makkelijk om voor dan of een belbus te gebruiken of een buurtbus (die dus alleen zaterdag en zondag rijdt)? Nu bestaat er volgens mij geen belbus meer in Brabant, terwijl het bij BBA juist nog wel bestond (vooral stadsdiensten).
Mogelijk is het een eis van de provincie dat er geen belbussen mogen rijden. In het SRE zijn ze uit den boze bijvoorbeeld.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Even in het pve kijken!
Als ze het minimum aanbod geven gaat alleen het stuk Reusel-hilvarenbeek eruit en de 142 best-hilvarenbeek.
En dan na 21.30 en weekends. De 141 blijft wel de hele rit rijden.
Typisch dat het weer net de concessieoverschreidende lijnen zijn!

Je wordt er idd niet vrolijk van.
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

Nu we het toch hebben over lijnen die geschrapt worden:

http://maasdriehoek.kliknieuws.nl/nieuw ... p-de-schop

De lijnen 91 en 92 lagen enigsinds voor de hand zeker lijn 92 tussen Langenboom en Grave is vrijwel altijd leeg (in de daluren), echter ben ik het niet eens met het verdwijnen van lijn 90 tussen Grave en Heesch, oke er zitten niet veel mensen in, maar meestal wel een paar, voor hun gaat dat dus betekenen dat ze moeten omrijzen via Nijmegen (99 en dan trein) of via Uden (99 en dan 160) in beide gevallen aanzienlijk langere reistijd. maar voor mensen woonachtig in Langeboom ontstaan er problemen daar rijdt dan in de daluren helemaal géén bus meer.

mijn advies zou zijn kleine bus op lijn 90 van Grave naar Heesch en vanuit daar een grote naar Hertogenbosch, Maar ben wel benieuwd hoe het met lijn 90 zit wat betreft het weekend? blijft de bus dan ook alleen maar rijden tussen Hertogenbosch en Heesch of wordt deze in het weekend wel doorgetrokken tot Grave?

MVG
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Geez, dat wordt een flinke kaalslag in die regio! Ben benieuwd of men dan nog steeds zo lyrisch is over het spotgoedkope vervoer in Brabant. Wat dat betreft deel ik dan toch de mening van huibf, dan liever over de jaren iets meer betalen maar een goed lijnnetwerk houden met mooie frequenties.

Lijn 92 was voor de komst van Arriva al grotendeels vervallen en reed alleen op maandag t/m vrijdag overdag van Grave naar Mill. Overigens kan die lijn in het weekend niet verdwijnen want dan rijdt hij nog steeds niet. Lijn 91 is ook altijd een zwakke lijn geweest volgens mij. Vroeger reed die van Nijmegen via Grave en Beers naar Mill en verder naar Uden. Vanaf 1986 reed hij via Cuijk en slechts tot Mill. Tussen Mill en Uden reed een buurtbus. Dat is later weer naar lijn 91, maar een sterke lijn is het nooit geworden, getuige de frequenties in het weekend. Voor Arriva werd op zondag niet gereden tussen Mill en Uden.

Lijn 90 was ooit een "stamlijn" bij Zuidooster. Maar die is ook behoorlijk afgetakeld. Voor Heesch zou men wellicht iets met lijn 96 kunnen verzinnen. Deze rijdt nu tot Reek. Laat lijn 90 tot Schaijk rijden zodat men kan overstappen. Als men lijn 96 iets verder kan laten doorrijden zou op de Reekse Heide een overstap op lijn 99 gerealiseerd kunnen worden (halte Rijksweg). Lijn 96 zou dan een lusroute kunnen rijden, want keren zit er niet in. Dus lijn 96 door laten rijden zoals hij richting Zeeland rijdt, maar bij de rotonde niet rechtdoor richting Zeeland maar linksaf richting Nijmegen. Bij de halte Rijksweg kan men overstappen en hij draait even later weer linksaf, waar normaal lijn 90 in draait richting Reek. Niet geheel ideaal. Eventueel lijn 93 deels in ere herstellen door lijn 96 vanaf Reek te laten rijden naar Grave. Deze varianten zijn beide niet te rijmen met de spitsverbinding met Zeeland, maar die zou je dan kunnen slachtofferen afhankelijk van wat meer reizigers dupeert. Natuurlijk kan ook daar een overstap met lijn 99 verzonnen worden bij de Rijksweg, mits daar een veilige oversteek voor voetgangers komt.
"Een touringcar is geen bus"
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

wat je beschrijft wat betreft lijn 90 tot Schaijk behoort idd tot de mogelijkheden, echter zou indien de dienstregeling hetzelfde blijft de keringstijd zo lang worden dat hij net zo goed weer helemaal tot Grave kan zou kunnen rijden.

Ik deel de mening ook wat betreft prijzen, stel je wil naar de stad en gaat van Grave naar Hertogenbosch dan is dat nu voor €5.50 te doen en een klein uurtje onderweg, dat vind de gemiddelde reiziger lang genoeg. volgens het nieuwe systeem zou je voor €5.50 via Uden moeten reizen, dus eerst lijn 99 en dan overstap 160 dan ben je ongeveer 1,5uur onderweg, tja daar hebben mensen echt geen zin in dus dan besluiten ze of om met de auto te gaan of helemaal niet, dus ik denk dat je door dit soort constructies waarbij mensen moeten gaan puzzelen om ergens te komen je ze gewoon de bus uit jaagt hoe goedkoop het ook is.

en ja ik woon in Grave en reisde eigenlijk wel met alle lijnen ik vind het echt een ontzettende tegenvaller dat we er zo op achteruit gaan, en natuurlijk nog veel erger voor mensen die woonachtig zijn in de regio Mill en Cuijk want zoals je al zeg het is een pure kaalslag zeker voor Cuijk blijft er niet een bus over in het weekend

EDIT: aan het einde van het artikel staat dat er vanavond meer informatie staat in het weekkrantje de "Maasdriehoek", die krijgen wij thuis dus zodra hij er is zal ik hem goed doorlezen en eventuele relevante informatie wil ik jullie hier natuurlijk niet onthouden :wink:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

jwalk1 schreef:wat je beschrijft wat betreft lijn 90 tot Schaijk behoort idd tot de mogelijkheden, echter zou indien de dienstregeling hetzelfde blijft de keringstijd zo lang worden dat hij net zo goed weer helemaal tot Grave kan zou kunnen rijden.

Ik deel de mening ook wat betreft prijzen, stel je wil naar de stad en gaat van Grave naar Hertogenbosch dan is dat nu voor €5.50 te doen en een klein uurtje onderweg, dat vind de gemiddelde reiziger lang genoeg. volgens het nieuwe systeem zou je voor €5.50 via Uden moeten reizen, dus eerst lijn 99 en dan overstap 160 dan ben je ongeveer 1,5uur onderweg, tja daar hebben mensen echt geen zin in dus dan besluiten ze of om met de auto te gaan of helemaal niet, dus ik denk dat je door dit soort constructies waarbij mensen moeten gaan puzzelen om ergens te komen je ze gewoon de bus uit jaagt hoe goedkoop het ook is.

en ja ik woon in Grave en reisde eigenlijk wel met alle lijnen ik vind het echt een ontzettende tegenvaller dat we er zo op achteruit gaan, en natuurlijk nog veel erger voor mensen die woonachtig zijn in de regio Mill en Cuijk want zoals je al zeg het is een pure kaalslag zeker voor Cuijk blijft er niet een bus over in het weekend

EDIT: aan het einde van het artikel staat dat er vanavond meer informatie staat in het weekkrantje de "Maasdriehoek", die krijgen wij thuis dus zodra hij er is zal ik hem goed doorlezen en eventuele relevante informatie wil ik jullie hier natuurlijk niet onthouden :wink:
Kun je dat artikel anders niet inscannen/foto van maken en online zetten?

Wat betreft Cuijk, Cuijk zelf heeft natuurlijk nog de Maasboemel. De dorpen erom heen worden al harder getroffen omdat ze verder van het station afliggen.
"Een touringcar is geen bus"
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

Jawel hoor wil ik best doen, ik moet alleen nog uitvogelen hoe ik een foto plaats op het forum
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Je kunt onder andere via tinypic.com je foto online uploaden en een link krijgen die je in een forum bericht kunt gebruiken.
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

Ja ik had ook al wat site's gevonden, helaas stond er in de krant dezelfde informatie als op internet, dus was niet de moeite om te uploaden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

jwalk1 schreef:Ja ik had ook al wat site's gevonden, helaas stond er in de krant dezelfde informatie als op internet, dus was niet de moeite om te uploaden.
Jammer. Als je in de toekomst ooit wat op het forum wilt plaatsen, tinypic is een optie. Je kunt ook contact opnemen met mij en mij dan het bestand mailen, dan kan ik het op dropbox gooien en delen.
"Een touringcar is geen bus"
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door jwalk1 »

O ik ben er al achter hoe het werkt ik werk zelf met imageshack. En zodra ik nieuwe info heb meld ik deze uiteraard
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

jwalk1 schreef:echter zou indien de dienstregeling hetzelfde blijft de keringstijd zo lang worden dat hij net zo goed weer helemaal tot Grave kan zou kunnen rijden.
Dan zou je kunnen overwegen om lijn 90 gewoon helemaal op de schop te gooien. Lijn 90 als huidige lijn alleen als spitslijn naar Grave (daarbuiten Heesch). En daarbuiten lijn 96 doortrekken naar Grave via de route van lijn 90. Voordeel: in de spitsuren kan lijn 96 dan gewoon blijven rijden naar Zeeland. Nadeel: relatie Heesch-Grave vervalt wel.

Ik weet niet hoe dat uitkomt met rijtijden en keringen van lijn 96, een extra bus zal het hoe dan ook kosten. Wellicht dat er dan toch ruimte is om iets met Heesch te doen (of ergens anders aansluiting op lijn 90)? Maar lijn 96 rijdt wel met ProCity's. Overigens is het natuurlijk maar de vraag of lijn 96 zelf überhaupt blijft bestaan. Dat lijkt me namelijk ook een slachtofferkandidaat, minimaal voor de weekenden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

In het PvE zie ik nu dat lijn 96 net zo hard geslachtofferd wordt, alleen nog maar spitslijn met enkele ritten van/naar Zeeland.

Voorts staan Heesch-Grave en lijn 96 op de lijst voor potentiële verbuurtbussing. Wellicht dat ze dan alsnog gecombineerd kunnen worden.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Lijkt wel alsof alleen de driehoek Eindhoven, Den Bosch en Oss interessant is hier in Oost-Brabant. Alles buiten die driehoek wordt of buurtbus of een erg grote verlaging van de frequenties. Oke, binnen die driehoek lopen ook enkele buurtbuslijnen, maar volgens mij wel de meest drukke buslijnen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BR628 »

Tja lege bussen kosten geld.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Het zijn inderdaad de enige bussen waar mensen inzetten. Ik snap alleen die 160 niet. Die zou nu de hele week moeten gaan rijden. Is daar echt zoveel vraag naar in het weekend? Ik hoorde ooit het verhaal dat die lijn het initiatief was een Bossche ambtenaar die in Uden woonde en graag snel en zonder overstappen naar zijn werk wilde en op zaterdag ook wel eens naar de stad wil.

In de spitsuren is het nog een goed gevulde bus volgens mij, maar volstaat de 152 met overstap in Veghel niet in de weekenden?

Het landelijke gebied in Oost-Brabant is overigens altijd een probleem geweest. Hermes heeft niet voor niks geëxperimenteerd met de lijntaxi eind jaren 90. En toevallig reden ze vooral in het Land van Cuijk.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Nog twee weken en dan is bekend welke vervoerders hebben ingeschreven, als ze überhaupt willen. Wat denken we?

Ik denk dezelfde vervoerders... En niemand anders.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ik denk voor Oost-Brabant, Arriva, Veolia en Hermes en voor Midden- en West-Brabant (of hoe dat gebied nu gaat heten), Connexxion, Arriva en Veolia. Misschien dat Qbuzz hier ook nog gaat inschrijven, maar Syntus zie ik dat zo gauw niet doen. Die hebben zich volgens mij nu meer gefocust op Gelderland, Overijssel en Flevoland.
fogeltje schreef:Het zijn inderdaad de enige bussen waar mensen inzetten. Ik snap alleen die 160 niet. Die zou nu de hele week moeten gaan rijden. Is daar echt zoveel vraag naar in het weekend? Ik hoorde ooit het verhaal dat die lijn het initiatief was een Bossche ambtenaar die in Uden woonde en graag snel en zonder overstappen naar zijn werk wilde en op zaterdag ook wel eens naar de stad wil.

In de spitsuren is het nog een goed gevulde bus volgens mij, maar volstaat de 152 met overstap in Veghel niet in de weekenden?

Het landelijke gebied in Oost-Brabant is overigens altijd een probleem geweest. Hermes heeft niet voor niks geëxperimenteerd met de lijntaxi eind jaren 90. En toevallig reden ze vooral in het Land van Cuijk.
Lijn 160 zit ook buiten de spits nog regelmatig vol. Tenminste het heeft altijd wel reizigers van Den Bosch naar Uden. Maar de helft stapt al uit in Schijndel meestal. Sommige reizigers met eindbestemming Uden reizen namelijk ook via Oss.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Ik denk voor Oost-Brabant, Arriva, Veolia en Hermes en voor Midden- en West-Brabant (of hoe dat gebied nu gaat heten), Connexxion, Arriva en Veolia. Misschien dat Qbuzz hier ook nog gaat inschrijven, maar Syntus zie ik dat zo gauw niet doen. Die hebben zich volgens mij nu meer gefocust op Gelderland, Overijssel en Flevoland.
fogeltje schreef:Het zijn inderdaad de enige bussen waar mensen inzetten. Ik snap alleen die 160 niet. Die zou nu de hele week moeten gaan rijden. Is daar echt zoveel vraag naar in het weekend? Ik hoorde ooit het verhaal dat die lijn het initiatief was een Bossche ambtenaar die in Uden woonde en graag snel en zonder overstappen naar zijn werk wilde en op zaterdag ook wel eens naar de stad wil.

In de spitsuren is het nog een goed gevulde bus volgens mij, maar volstaat de 152 met overstap in Veghel niet in de weekenden?

Het landelijke gebied in Oost-Brabant is overigens altijd een probleem geweest. Hermes heeft niet voor niks geëxperimenteerd met de lijntaxi eind jaren 90. En toevallig reden ze vooral in het Land van Cuijk.
Lijn 160 zit ook buiten de spits nog regelmatig vol. Tenminste het heeft altijd wel reizigers van Den Bosch naar Uden. Maar de helft stapt al uit in Schijndel meestal. Sommige reizigers met eindbestemming Uden reizen namelijk ook via Oss.
Buiten de spits, maar hoe zit het op zaterdag? Voldoet de 158/152 combo dan niet gewoon?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat de zittende vervoerders een gok wagen. Of Connexxion/Hermes zich nog eens wil branden aan Brabant weet ik niet, vooral met het nieuwe PvE. Uit nostalgische overwegingen zie ik wel graag Hermes terugkeren in Oost-Brabant. Maar dat zal je op de bussen toch bijna niet gaan zien (hoewel ze wel hun eigen logo mogen plaatsen in tegenstelling tot Arnhem/Nijmegen).
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Ik had begrepen dat er ook een buitenlandse vervoerder had geïnteresseerd was. Maar of ie ook daadwerkelijk heeft ingeschreven durf ik niet te zeggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten