Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Jurre »

fred1954 schreef:
Ardan schreef:Ik probeer er in Berlijn altijd een beetje een sport van te maken om de controleurs al vantevoren te herkennen.
Ardan, als je bedoelt dat je zwart rijdt in Berlijn dan het volgende:

Openbaar vervoer in Duitsland en zeker in Berlijn is spotgoedkoop. Dat je dan juist daar er een sport van maakt om zwart te rijden, stuit me tegen de borst. :evil: Sorry. Ik heb sowieso een hekel aan zwartrijders en poortjestrappers. Ik betaal gewoon voor de rit en verwacht van anderen dat die dat ook doen.

Maar misschien bedoel je alleen dat je de controleurs wil herkennen, maar dat je wel betaald hebt, dat kan ik niet uit je bericht halen.
Ik ben al een keer of 8 in Berlijn geweest en koop meestal een ABC-kaart voor 72 uur, deze kost iets van €25. In al die keren met de S-Bahn en U-Bahn ben ik misschien twee keer gecontroleerd, waarvan één keer bij een hermetisch afgesloten station. Hier ging bij elke aankomende metro de helft van de controleurs de metro uitkammen en de helft controleerde op het perron.

Als je er een sport van wilt maken om de controleurs van te voren te herkennen moet je eens naar Budapest gaan. Die herken je nooit.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Ardan »

Ik heb ook altijd keurig een kaartje hoor :) En ik word bij elk bezoek altijd precies één keer gecontroleerd.
Ik doe ook maar wat
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Edwin »

Mojito schreef:Er is volgens mij een simpele oplossing voor om daar van af te komen: een wijziging van het in- en uitcheckregime. Inchecken in het voertuig bij chauffeur of conducteur, uitchecken op de halte.

Probleem is dan weer wel dat je alle haltes van een chipkaartlezer moet voorzien. Op rustige haltes zou eentje volstaan, op drukke haltes heb je er veel meer nodig, misschien wel voor elke deur een. Voordeel is wel dat je altijd nog terug naar de halte kunt als je per ongeluk toch vergeten bent uit te checken.
Wat denk je van ouderen die zich dna afvragen of ze al op de halte moeten inchecken...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door reisthijs »

En dat heb je het nog niet eens gehad over de technische (on)mogelijkheden van het chipkaartsysteem: er is een live verbinding nodig tussen de bus en die paaltjes, anders weten die paaltjes niet of en waar je bent ingecheckt.

(In Londen hebben ze het anders opgelost, daar heb je vaste ritprijzen die meteen bij het inchecken worden afgeschreven. Dan is uitchecken onnodig.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door fred1954 »

reisthijs schreef:
(In Londen hebben ze het anders opgelost, daar heb je vaste ritprijzen die meteen bij het inchecken worden afgeschreven. Dan is uitchecken onnodig.)
Ik vraag me dan af hoe ze dat daar doen met die Oystercard. Ik bedoel, als je incheckt kan er wel een vast bedrag afgeschreven worden, maar die incheckpaal weet helemaal niet hoever je gaat reizen. Ik kan me niet voorstellen, dat 3 haltes reizen met de metro in London net zo duur is als 10 haltes of zo. :?:
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door marlies »

Bij de metro check je in en uit (poortjes) dus weet het systeem de reisafstand. Voor bussen geldt een vast tarief, dus ja: 2 haltes is even duur als een half uur bussen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Alargule »

Mojito schreef:Er is volgens mij een simpele oplossing voor om daar van af te komen: een wijziging van het in- en uitcheckregime. Inchecken in het voertuig bij chauffeur of conducteur, uitchecken op de halte.
Ik zou zeggen: laat het inchecken ook alvast op de halte gebeuren. In combinatie met vliegende-brigades-in-burger kun je dan de doorstroomcapaciteit verhogen en het grijsrijden reduceren. Extra voordeel voor de reiziger is dat je niet meer in het voertuig hoeft uit te checken en bij het volgende voertuig hoeft in te checken bij een overstap - iets dat in het Amsterdamse netwerk van trams en en bussen vaak voorkomt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door marlies »

Ik had een keer dat de scanner van een tram m'n kaart maar niet wou pakken bij het uitchecken, en de deuren begonnen alweer dicht te gaan. Toen ben ik er maar snel uitgeglipt zonder uitchecken want ik was al wat laat voor m'n afspraak.. Bij de halte uitchecken heb je dat probleem niet.

Keerzijde: als treinen zouden werken als bussen/trams (in/uit-checken in het voertuig) hadden we al die waanzin van nu niet. Dan hoef je niet te weten bij welke vervoerder je reist, is 'via' omchecken niet nodig, etc etc. Maar ja, wel weer meer zwart- of grijsrijders en het afsluiten van stations middels poortjes is ineens geen optie meer.
Laatst gewijzigd door marlies op do 10 okt 2013, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Dat kost echt te veel geld, om op elke halte een of meerdere kaartlezers te zetten. Dan ben ik toch voor het Londonse systeem: standaardbedrag per rit dus niet hoeven uit te checken.
op dit moment zijn de tarieven £1,40 per rit als je gewoon incheckt, £2,40 voor een los kaartje en maximale tarief is £4,40 dus bij 4 ritten op een dag ga je gratis reizen (nou jah, 4e rit betaal je nog £0,20). Scheelt het uitchecken.

Enige nadeel is dat het dan niet eerlijk is als iemand een bus van Amsterdam CS naar het Haarlemmerplein neemt tegenover iemand die een bus neemt, ook van het CS, naar bijvoorbeeld Zaandam.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

marlies schreef:Ik had een keer dat de scanner van een tram m'n kaart maar niet wou pakken bij het uitchecken, en de deuren begonnen alweer dicht te gaan. Toen ben ik er maar snel uitgeglipt zonder uitchecken want ik was al wat laat voor m'n afspraak..
Vraag je toch restitutie aan als je op saldo hebt gereisd?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door marlies »

Was niet nodig, om redenen die mij niet geheel duidelijk waren werd mijn latere incheck (metro) als uitcheck gezien. Moet wel een vreemde bug in de apparatuur van het GVB geweest zijn. Vervolgens nog een keer ingecheckt en dat werd als overstap herkend. Uiteindelijk heeft het me dus geld bespaard.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door marlies »

hauptbahnhof schreef:Dat kost echt te veel geld, om op elke halte een of meerdere kaartlezers te zetten. Dan ben ik toch voor het Londonse systeem: standaardbedrag per rit dus niet hoeven uit te checken.
op dit moment zijn de tarieven £1,40 per rit als je gewoon incheckt, £2,40 voor een los kaartje en maximale tarief is £4,40 dus bij 4 ritten op een dag ga je gratis reizen (nou jah, 4e rit betaal je nog £0,20). Scheelt het uitchecken.

Enige nadeel is dat het dan niet eerlijk is als iemand een bus van Amsterdam CS naar het Haarlemmerplein neemt tegenover iemand die een bus neemt, ook van het CS, naar bijvoorbeeld Zaandam.
Het probleem is dat in London het gebied waarin de Oyster gebruikt wordt redelijk begrensd is en dat er niet veel vreselijk lange buslijnen zijn waarvoor geen veel beter alternatief is met ander OV. De OV-chip geldt voor het hele land en dan wordt het een wat ander verhaal. Je zou wel een dergelijk beleid kunnen invoeren voor stadsbussen in sommige steden maar dan krijg je de situatie dat je bij GVB niet hoeft uit te checken en bij Connexxion/EBS weer wel. Da's weer te verwarrend.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Per a.s. maandag wordt de M5-inzet uitgebreid naar ook buiten de spitsen. Planmatig zowel op lijn 50 als 54 kunnen 4 wagens met M5 (alleen zijn er geen 8 M5en afgeleverd), waarvan er 1 per lijn na de middagspits naar binnen gaat.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door JWM »

Maar volgensmij nog niet in de weekenden?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Idd. Het gaat alleen om doordeweekse dagen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door VIRM »

Vraagje: hebben metro's nou, net zoals bij de trein, bordjes die aangeven waar ze ongeveer moeten stoppen?
Ik stond gisteren helemaal achterin een enkel BN'netje van De Boelelaan/VU naar Zuid. De bestuurder stopte op Zuid zowat helemaal vooran het perron. Lekker klantvriendelijk in de stromende regen. :(
Beul van de blindegeleidelijn
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door marlies »

Ja, volgens mij zitten daarvoor bordjes tussen de rails bij het GVB.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door FLJ »

Klopt, maar men houdt zich er lang niet altijd aan.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Er zijn idd "bakborden" alleen voor treinlengte 1 en 2 wordt er geen verschil gemaakt tussen een ZM of BN/CAF. Voor treinlengte 3 zijn er 2 varianten. Een bord op zn punt, net als de anderen en eentje op een van de vlakken. Deze zijn voor BN/CAF.

Mijn ervaring is dat vooral op lijn 50/51 men zich er niet altijd aanhoudt. Er komen namelijk verschillende treinlengtes voor en men vergeet wel 's hoeveel wagens men mee heeft dus rijdt men vaak door naar een bordje verder rijdt. De snelheid waarmee men het station binnenrijdt hangt er ook vanaf.

Dit komt bijvoorbeeld ook in de Leidsestraat voor, waar de trambestuurder moet kijken als ie de brug over de Keizersgracht of Prinsengracht op rijdt (net in de knik) even in de spiegel kijkt of er een tram achter zit. Zo weet de bestuurder of hij bij de 1e kopteken of bij de 2e moet halteren en wordt er niet onnodig het doorgaande autoverkeer over de grachten tegengehouden. Het gebeurt wel 's dat een bestuurder niet oplet en dan voor de zekerheid maar meteen naar voren rijdt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:en men vergeet wel 's hoeveel wagens men mee heeft
Serieus? -o-
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Als men 3 gewend is en dan een keer 2 heeft dan kan dat gebeuren ja. Op zich is dat alleen een probleem bij de stations met maar 1 uitgang aan de kop van het perron in 1 richting. Op lijn 50 zijn het er 5 richting Isolatorweg en 3 richting Gein. Met 2 wagens sta je sowieso niet dichtbij de uitgang omdat bakbord 2 voor een treinlengte van 2 zilvermeeuwen is.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door VIRM »

Vandaag twee keer de M5 buiten zien spelen. :)
De eerste keer was rond 13:45 op Sloterdijk, maar dit was helaas een instructierit.
De andere keer was rond 14:55 bij Postjesweg (hij reed de andere kant op richting Gaasperplas).
Beul van de blindegeleidelijn
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Edwin »

VVD Amsterdam wil de eindbestemming van tramlijn 10 veranderen van Van Hallstraat naar Westerpark (Bron). Tevens willen ze een betere verbinding voor de route CS - Westerpark - Sloterdijk. Oftewel het opnieuw in leven brengen van bus 60, maar dan na Van Hallstraat/Westerpark door laten rijden over de Haarlemmerweg, en -plein naar CS (met haltes Van Limburg Stirumstraat, Haarlemmerplein, Buiten Oranjestraat, Buiten Brouwersstraat en Singel naar CS).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Vinny »

Ik heb al jaren geleden geroepen dat de 21 het rondje Staatsliedenbuurt zou moeten overslaan, en de 60 het vervoer daar zou moeten overnemen, en dan wel doorrijden naar Amsterdam Centraal natuurlijk. Belangrijkste reden dat het niet kon was de capaciteit van de Haarlemmerweg. Ik denk overigens dat de reconstructie van het Haarlemmerplein de doorstroming wel ten goede komt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door robert55 »

Ik weet niet of de doorstroming op de smalle Haarlemmerweg beter gaat worden, ik denk dat die pas rustiger wordt als automobilisten niet meer voorlangs CS mogen.

Overigens rijdt lijn 10 al een tijdje met bestemming Van Hallstraat / Westerpark [tweede regel in kleine letters]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten