CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Reizigersorganisaties moeten een beslissende stem krijgen bij de invoering van een nieuwe OV-chipkaart.
Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Sander de Rouwe tegenover NU.nl.
Volgens hem zijn reizigersorganisaties als Rover nauwelijks betrokken geweest bij de ontwikkeling van de eerste OV-chipkaart en werden zij er pas bij gehaald toen het mis dreigde te gaan.
Lees meer
Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Sander de Rouwe tegenover NU.nl.
Volgens hem zijn reizigersorganisaties als Rover nauwelijks betrokken geweest bij de ontwikkeling van de eerste OV-chipkaart en werden zij er pas bij gehaald toen het mis dreigde te gaan.
Lees meer
"Een touringcar is geen bus"
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Een nieuwe chipkaart? neem nou eens een keer dat systeem uit London over. Kost wat, maar het werkt wel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
De markt open gooien sluit dat niet uit. Partijen kunnen ervoor kiezen het wiel nogmaals maar dan beter uit te vinden of bestaande oplossingen te gebruiken. Ik weet verder nog niet wat ik van dat idee moet vinden.JeffreyMeijer schreef:Een nieuwe chipkaart? neem nou eens een keer dat systeem uit London over. Kost wat, maar het werkt wel.
"Een touringcar is geen bus"
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Ik snap er geen barst van: hoe kan je de OV-Chipmarkt nu openstellen voor andere partijen dan TransLink? Voor je het weet heeft elk busbedrijf een andere OV-Chipkaart nodig :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit. Denk ik. Door verschillende aanbieders te hebben, zouden vervoerders kunnen gaan shoppen en bijvoorbeeld het systeem van ABC BV gaan gebruiken dat beter werkt en geen bugs heeft. Of zoiets. Ik denk dat men dit voor ogen heeft. Maar geen enkele vervoerder zal denk ik alle apparatuur uit de bus gaan slopen en nieuwe inbouwen om een iets beter systeem te krijgen. Dat kost ze teveel geld.
Vind het verder ook maar een wazig verhaal.
Vind het verder ook maar een wazig verhaal.
"Een touringcar is geen bus"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Duidelijk is in ieder geval dat in het verleden te veel aandacht is uitgegaan naar de belangen van de vervoerders en naar de operationele aspecten van het systeem, zonder goed na te denken over de implicaties voor de reiziger. Ik weet niet of vetorecht het beste middel is, maar de regie meer naar partijen halen die reizigers vertegenwoordigen (reizigersorganisaties en/of de politiek) lijkt mij wel wenselijk.
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Ah top! Behouden we alsnog de verschillende incheckpaaltjes, omdat het ene systeem niet samen kan werken met het andere! :Xfogeltje schreef:Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.
Ik kijk er nu al naar uit!
Ik kijk er nu al naar uit!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Ik had het nu vooral over bussen, had ik er misschien bij moeten zetten. In de bus maakt het niet veel uit. Wat treinen betreft kun je als overheid nog altijd verplichten dat alle vervoerders samen hetzelfde systeem moeten kiezen. Of komen met een paal die met alle onderliggende systemen overweg kan.Ronaldussen schreef:Ah top! Behouden we alsnog de verschillende incheckpaaltjes, omdat het ene systeem niet samen kan werken met het andere! :Xfogeltje schreef:Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit.
"Een touringcar is geen bus"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Ja want het systeem dat er gekomen is zonder de reizigers mee te laten beslissen is zo goedEnnes schreef:meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.
Ik kijk er nu al naar uit!
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Volgens mij heb ik dat nergens gezegd, het feit dat er nu al teveel partijen bij betrokken zijn zorgt al voor een gedrocht, en er is ook niets mis met adviezen vanuit de gebruikersgroepen, maar uiteindelijke beslissingsbevoegdheden, dat gaat gewoon niet werkenGeert schreef:Ja want het systeem dat er gekomen is zonder de reizigers mee te laten beslissen is zo goedEnnes schreef:meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.
Ik kijk er nu al naar uit!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Omdat banken nu ook bezig zijn met het uitrollen van contactloos betalen, kan het zo worden dat je je bankpas ook kunt gaan gebruiken als ov-chipkaart, waardoor die verschrikkelijke aanschafkosten van € 7,50 en € 11,- die je nu moet betalen ook meteen de nek omgedraaid kunnen worden.Bee schreef:Ik snap er geen barst van: hoe kan je de OV-Chipmarkt nu openstellen voor andere partijen dan TransLink? Voor je het weet heeft elk busbedrijf een andere OV-Chipkaart nodig :X
Met je bankpas inchecken bij het beginpunt van je reis (er wordt GEEN € 4,-, € 10,- of € 20,- (of welk bedrag dan ook) afgeschreven omdat er uitgegaan moet worden van VERtrouwen in plaats van WANtrouwen) en uitchecken bij het eindpunt (zonder tussentijds uit- en in te checken bij eventuele overstappen) en de kosten van de reis worden direct van je bankrekening afgeschreven.
Zo zou ov-chipkaart 2.0 er globaal uit kunnen komen te zien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Je wil niet betalen voor een ov-chipkaart maar wel voor die extra nieuwe mogelijkheden van je bankpas?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
ING begint binnenkort met de huidige passen te vervangen door de contactloze passen dat dat mogelijk zou maken... Zonder extra kosten. Betekent dus niet direct dat je daar extra voor gaat betalen.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Je betaalt nu al om je eigen geld uit te mogen geven, dus misschien niets extra, maar vorlopig betaal je nu al periodiek voor je bankpas. al kan ik me niet indenken dat de banken daar geen legitieme reden in zien om de zogenaamde servicekosten van de bankpassen op termijn te gaan verhogen, als er een nieuw foefje inzit.microshit schreef:ING begint binnenkort met de huidige passen te vervangen door de contactloze passen dat dat mogelijk zou maken... Zonder extra kosten. Betekent dus niet direct dat je daar extra voor gaat betalen.
En daarnaast is de vraag of we onze reizen ook wel gekoppeld zouden willen hebben aan onze bankpas
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Ik snap eigenlijk niet waarom het Nederlandse systeem zo complex is.
In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.
In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.
In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Dat gebeurt nu ook al bij NS ;) Volgens mij ook al bij andere vervoerders.TomSteyl schreef: In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Ik heb voor mijn 3 persoonlijke OV-chipkaarten geen cent hoeven te betalen. Een van de IB-Groep en twee van de NS. Geen idee hoe het bij de busboeren hier zit (Hermes, Arriva Brabant en ietsjes verderop Breng). Volgens mij moet je daar wel zelf voor een chipkaart zorgen als je een abonnement wilt kopen.bartjemestrom schreef:Dat gebeurt nu ook al bij NS ;) Volgens mij ook al bij andere vervoerders.TomSteyl schreef: In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
"Een touringcar is geen bus"
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Als je een abonnement van NS hebt dan krijg je de OV-chipkaart gratis. Zo niet, dan € 7,50 dokken !
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
In Marseille ook, maar daar zijn de reisproducten wel iets duurder volgens mij dan wanneer je een kaart oplaadt. Scheelt een dubbeltje per reis geloof ik, dus zo'n 8%.TomSteyl schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom het Nederlandse systeem zo complex is.
In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.
In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
@Geert: het niet nadenken over de 'implicatie voor de reiziger' klinkt mij heel erg bekend. Ik moest meteen denken aan deze veelzeggende sketch: http://www.youtube.com/watch?v=ap9fklxX7U8Geert schreef:Duidelijk is in ieder geval dat in het verleden te veel aandacht is uitgegaan naar de belangen van de vervoerders en naar de operationele aspecten van het systeem, zonder goed na te denken over de implicaties voor de reiziger. Ik weet niet of vetorecht het beste middel is, maar de regie meer naar partijen halen die reizigers vertegenwoordigen (reizigersorganisaties en/of de politiek) lijkt mij wel wenselijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Het is niet alleen bedoeld om je bankpas meer mogelijkheden te geven, maar ook de AH bonuskaart of je ANWB-ledenpas of de seizoenskaart van je favoriete voetbalploeg of welk pasje, van welke aanbieder dan ook. Ieder bedrijf kan en mag dan een ov-chipkaart aanbieden, die door alle vervoerders geaccepteerd moeten worden.reisthijs schreef:Je wil niet betalen voor een ov-chipkaart maar wel voor die extra nieuwe mogelijkheden van je bankpas?
De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.Tristan schreef: De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Wat ik bedoel te zeggen is dat de klant bij een 'gewone' handelsondernemingen, zoals winkels, makkelijk naar de concurrent kan overstappen: Vind je de prijzen bij de Albert Heijn te hoog? Dan doe je voortaan je boodschappen bij de Lidl. Is de collectie van de C&A te lelijk? Koop je je kleren voortaan bij H&M. Vind je de service van het Kruidvat niet goed? Dan ga je voortaan naar de DA.Ennes schreef:Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.Tristan schreef: De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Helaas is dat in het OV niet mogelijk, zeker zolang TLS monopolist blijft voor wat betreft ov-chipkaarten. Als ieder willekeurig bedrijf ov-chipkaarten aan mogen bieden, is het dus ook in het OV mogelijk om over te stappen naar de concurrent.
Het openstellen van de markt, vind ik dus een goede zaak. Ondernemingen die hun werk slecht doen (TLS dus), worden daardoor gedwongen om hun service snel te verbeteren, anders loopt iedereen naar de concurrent.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart
Uh, jawel hoor. Als je met het OV wilt reizen tussen Groningen en Zwolle ben je in alle praktische opzichten verplicht klant te worden bij NS. Het is niet als bij de AH dat wanneer het brood je niet bevalt je voortaan naar de Jumbo gaat. Een door de overheid aangewezen monopolist moet zich zo veel mogelijk aanpassen aan de klant.Ennes schreef:Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.Tristan schreef: De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten