Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het weekend

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het weekend

Bericht door Erwin »

Wanneer komt er eindelijk eens een goede volwaardige busverbinding tussen Zeewolde en Almere en Nijkerk in het weekend? Nu rijden alleen lijn 159 doordeweeks naar Almere, tot 18.00 uur en Lijn 142 ook doordeweeks tot een uurtje of 19.00 uur doordeweeks. Wanneer worden dit eens volwaardige lijnen die ook in het weekend veelvuldig rijden? Zeker in het weekend kom je Zeewolde niet uit om naar Almere te komen. Dan moet je 2x overstappen en in een U Bocht constructie via Lelystad naar Almere komen. En met de trein is het helemaal niet te doen. Eerst met de bus naar Harderwijk en dan helemaal omreisen met de trein via Hilversum naar Almere, of via Zwolle en Lelystad. Dat is toch gekkenwerk!
Ook in het weekend naar Amsterdam is natuurlijk een expeditie opzich. Als er nu een goede verbinding zou komen met de bus naar Almere vanuit Zeewolde, kun je daar de trein naar Amsterdam pakken. Kortom: wanneer wordt dit 'eiland op een eiland' Zeewolde eens goed bediend met goed OV? Het wordt hier steeds groter en groter maar het OV (Connexxion) blijft achter de feiten aan lopen, en dat moet stoppen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door fogeltje »

Hoeveel vraag is er? Het is natuurlijk weggegooid geld als er in het weekend lege bussen gaan rijden.
"Een touringcar is geen bus"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Milco »

Volgens mij hebben deze verbindingen in de avonduren en in de weekenden nog nooit gereden. Wellicht zouden de lijnen 142 en 159 in het weekend ieder uur tussen Nijkerk resp. Almere en Zeewolde, Mast kunnen rijden met aldaar een goede overstap tussen de lijnen 142 (Nijkerk), 144 (Harderwijk) en 159 (Almere) onderling.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

fogeltje schreef:Hoeveel vraag is er? Het is natuurlijk weggegooid geld als er in het weekend lege bussen gaan rijden.
Dat is onzin. Als deze dienst niet wordt aangeboden zul je dat nooit weten natuurlijk. Ik weet zeker dat als deze diensten worden aangeboden er heel wat mensen zonder rijbewijs hier van gebruik zullen maken. Je moet dat natuurlijk wel duidelijk promoten van te voren. Zo simpel is het.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Milco schreef:Volgens mij hebben deze verbindingen in de avonduren en in de weekenden nog nooit gereden. Wellicht zouden de lijnen 142 en 159 in het weekend ieder uur tussen Nijkerk resp. Almere en Zeewolde, Mast kunnen rijden met aldaar een goede overstap tussen de lijnen 142 (Nijkerk), 144 (Harderwijk) en 159 (Almere) onderling.
Hebben nog nooit gereden, maar dat wordt dus tijd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Wubbo »

Zeewolde heeft eigenlijk nooit een goede verbinding richting de Randstad gehad. Ook met de auto schiet het allemaal niet op: je mag je eerst eindeloos vermaken op een N-weg (Gooiseweg, N305) voordat je pas bij Almere eindelijk de snelweg op kan.

Hoe druk is de verbinding Zeewolde - Almere nu overdag buiten de spits? Dat zegt wel wat over de vraag naar deze verbinding in de avond en het weekend.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Zou ik niet weten hoe het nu is aangezien ik doordeweeks nooit die kant op moet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Klaasje »

Al jaren neemt de relatie tussen Almere en Zeewolde langzaam toe. Maar echt druk is het nog altijd niet. Interessant wordt het langzamerhand wel omdat Almere steeds meer voorzieningen krijgt en Zeewoldenaren steeds meer dingen in Almere gaan doen in plaats van Harderwijk en Amersfoort. Economisch gezien is de relatie tussen Zeewolde en de "Noordvleugel" inmiddels sterker dan tussen Zeewolde en de Veluwe/Amersfoort.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Tijdje niet meer in de gaten gehouden maar is er al zicht op verbetering?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Bakpapier »

Wat gek, ik dacht altijd dat Zeewolde functioneerde als een soort voorstad van Harderwijk?
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Zonnig »

Klaasje schreef:Al jaren neemt de relatie tussen Almere en Zeewolde langzaam toe. Maar echt druk is het nog altijd niet. Interessant wordt het langzamerhand wel omdat Almere steeds meer voorzieningen krijgt en Zeewoldenaren steeds meer dingen in Almere gaan doen in plaats van Harderwijk en Amersfoort. Economisch gezien is de relatie tussen Zeewolde en de "Noordvleugel" inmiddels sterker dan tussen Zeewolde en de Veluwe/Amersfoort.
Ik denk dat voor een periode van bijv 2 jaar dit als proef geprobeerd kan worden.

Te begonnen met elk uur (evt met een kleine bus en als het aanslaat met een grote.
Als er na 1 jaar gemiddeld minder dan 3 reizigers per rit zijn dan kan de lijn al met een jaar weer opgeheven worden anders gewoon de 2 jaar vol maken.

Een lijn Almere - Zeewolde - Nijkerk is dan proeflijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Z2N »

Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Helaas ontsluit die het dorp Zeewolde niet :P
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Z2N »

Typisch.. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sven
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 12:33
Locatie: Almere

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door sven »

Zeewolde heeft nu rond de 20.000 inwoners en de relatie met Almere is belanrijker dan vroeger. Alleen de uitbreiding van de dienst kost geld en dat heeft de province flevoland er niet voor over. vroeger reed de 159 overgens alleen in de spits.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Pff, het is toch godsgeklaagd!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Frans F »

Zonnig schreef:Te begonnen met elk uur (evt met een kleine bus en als het aanslaat met een grote. Als er na 1 jaar gemiddeld minder dan 3 reizigers per rit zijn dan kan de lijn al met een jaar weer opgeheven worden anders gewoon de 2 jaar vol maken.
De Provincies zijn net druk doende om lijnen met een paar reizigers per uur op te doeken en dan wil jij er weer een nieuwe bij gaan zetten. Zeker in het weekend als het personeel toeslagen krijgt moeten er sloten subsidie bij.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door visgraat »

Waarom zo negatief zeg? Op die manier krijg je inderdaad niet iets voor elkaar. Geld is natuurlijk altijd een issue. Maar dat wil niet zeggen dat alle uitbreiding onmogelijk is, want je kan:
a.) elders schrappen: Lijn 156 is meerdere malen ter discussie gesteld en eigenlijk wordt door meerdere forumgebruikers gesteld dat deze buiten de spits zo goed als leeg is en ook zeer beperkte meerwaarde biedt (gekeken naar het alternatief van 150 & 320 met beide een hoge frequentie). In dat kader kan je afvragen of je daar een besparing van uren kan doen die je (desnoods tegen een hoger uurtarief) voor een verbinding Almere - Zeewolde inzet. Ik zeg niet dat dat zo even kan, maar daar is wellicht met Connexxion over te praten.
b.) kijken of je je omlopen efficienter maakt, zodat je wellicht geen extra bussen nodig hebt. 's Avonds zijn de rijtijden ook vaak net (en soms zelfs flink) korter dan overdag. Je kan wellicht een combinatie maken met lijn 147 of 148 die ook in Harderwijk komen.

Ik kan moeilijk inschatten hoeveel reizigers een dergelijke verbinding kan trekken, maar een plaats van ruim 20.000 inwoners is toch een behoorlijke. Ik vind dan ook dat na 19 uur de mogelijkheden wel heel beperkt worden. Aan de andere kant heeft Zeewolde een heel ongelukkige ligging ten opzichte van vervoersaders. Hoe een busroute ook loopt, hij zal speciaal voor Zeewolde moeten rijden of op z'n minst een behoorlijke omweg. Maar ter vergelijking: Wijk bij Duurstede is ongeveer even groot en ligt ook in een soort uithoek. Lijn 41 Utrecht - Wijk bij Duurstede rijdt tot middernacht een halfuursdienst en lijn 56 Amersfoort - Wijk bij Duurstede van 20 uur tot middernacht een uurdienst (ook in weekend). Daarnaast heeft Wijk bij Duurstede ook nog eens nachtbussen. Dat is met name in de avond/nacht/weekend beduidend meer dan Zeewolde.

Opvallend vind ik dat bijvoorbeeld lijn 159 Almere - Zeewolde - Harderwijk overdag een halfuursdienst rijdt (niet minimaal), maar wel na 19 uur eindigt zonder redelijk alternatief. Veel lijnen die overdag een halfuursdienst rijden, rijden vaak tot circa 20 uur en/of gaan op een gegeven moment over op een uursdienst.

Verder vind ik de aansluiting opvallend. In de middaguren vertrekt lijn 159 uit Almere om :05 en :35, terwijl de intercity uit Den Haag, Leiden, Schiphol en Amsterdam Zuid om :03 en :33 aankomt. Dat is net niks. Dan kan je beter nog een paar minuten later vertrekken. Dat lijkt ook mogelijk, omdat de kering in Harderwijk speling heeft (10 minuten).

Na 19:05 uur kan je naar Zeewolde inderdaad alleen via Harderwijk. Naast dat Harderwijk relatief al slecht bereikbaar is, is daar de aansluiting 's avonds ook nog eens slecht. Vanuit de richting Amersfoort (Utrecht en Amsterdam) moet je 's avonds in Harderwijk ruim 20 minuten wachten.

De kortste omweg vanuit Almere zou zijn Almere - Lelystad - Harderhaven - Zeewolde, maar de twee aansluitingen zijn ook zeer belabberd (totaal een uur overstaptijd).

Kortom momenteel is het naar mijn idee ondermaats. Ik heb het idee dat al veel te winnen is door de dienstregeling aan te passen, maar misschien zie ik dan iets over het hoofd (met een bepaalde omloop of pauzetijden). Ik zal eens puzzelen of het anders kan (in de avond en weekend).
sven
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 12:33
Locatie: Almere

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door sven »

De lijn 159 behoord toe aan de concessie ijsselmond, bus 156 behoord tot de concessie Almere stad en streek. 156 in ruilen voor meer 159 kan niet zo maar. Zeker niet omdat er verschillende opdrachtgevers zijn (Almere en Flevoland).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Milco »

Lijn 159 is inderdaad belabberd: weinig goede aansluitingen en een grote route door Zeewolde, die ik persoonlijk te groot vind voor doorgaande reizigers tussen Almere en Harderwijk. (Tussen station Almere Centrum en station Harderwijk doet lijn 159 er ruim 65 minuten over, terwijl het dus de enige rechtstreekse verbinding is tussen deze twee plaatsen!) Ik zou zeggen: rijd met lijn 159, gezien vanaf Almere, de huidige route tot de Sportlaan, vanaf de halte Naarderweg verderop keren bij de rotonde en dan terug via de Sportlaan en de Giek naar de halte Langezand; dit lijkt mij enorm schelen qua reistijd voor doorgande reizigers Almere - Harderwijk v.v. Dit lijkt me niet de meest geniale route overigens, maar een andere goede optie om een stuk van de route te snijden is er niet naar mijn weten.

Lijn 142 zou ik dan, gezien vanaf Nijkerk, in Zeewolde de huidige route rijden tot de halte Mast, om vanaf daar via (de Giek en) de Sportlaan terug te rijden naar de Horsterweg. Vanaf daar kan de huidige route van lijn 159 gevolgd worden.
Wat mij betreft is een langere route voor lijn 142 niet erg: het is toch al niet de snelste verbinding tussen Harderwijk en Nijkerk. Lijn 103 van Syntus is op dat traject best leeg en kan wel wat reizigers gebruiken en in Nijkerk en Harderwijk stopt lijn 103 bij dezelfde haltes als lijn 142, alleen in Harderwijk worden deze in een andere volgorde bediend.

Eventueel zou ik er ook nog voor kiezen om in de winterperiode (oktober t/m maart) lijn 144 ook in de spits te rijden, één of twee keer per uur, omdat lijn 142 en 159 afgelopen winter behoorlijk druk waren en volgens mij gebeurt dit altijd wel in de wintermaanden, al weet ik dat niet zeker.

In de daluren, als lijn 159 ieder uur rijdt, is deze niet bepaald druk. Ik verwacht dus ook geen (grote) drukte tijdens de avonduren en in het weekend.

Wellicht is het mogelijk om tijdens deze perioden met 8-persoonsbusjes of Procity's te rijden. Ik denk wel dat als je 's avonds en in het weekend de hele route wil rijden met lijn 142 en 159, dat dat overkill is tussen Zeewolde en Harderwijk. Daarom zou ik zeggen: lijn 159 alleen tussen Almere Centrum en Zeewolde Mast, lijn 142 alleen tussen Nijkerk en Zeewolde Mast en met lijn 144 twee keer via de Mast rijden, dus óók tussen Kwartiermakerslaan en Langezand, zodat reizigers van Harderwijk naar Almere en Nijkerk niet de hele ronde door Zeewolde-Centrum meehoeven.

Ik zou dan pleiten voor een (redelijk tot goede) aansluiting van de lijnen 142, 144 en 159 bij de Mast in Zeewolde, zéker in de avond- en weekenduren. Daarnaast zouden de lijnen 142 en 160 op elkaar aan moeten aansluiten bij de Nijkerkersluis, op de tijden dat lijn 160 rijdt (gemiddeld eens in de twee uur).
Laatst gewijzigd door Milco op do 28 aug 2014, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door visgraat »

sven schreef:De lijn 159 behoord toe aan de concessie ijsselmond, bus 156 behoord tot de concessie Almere stad en streek. 156 in ruilen voor meer 159 kan niet zo maar. Zeker niet omdat er verschillende opdrachtgevers zijn (Almere en Flevoland).
Ja, dat klopt. Dat heb ik me niet beseft; het is misschien niet een goed voorbeeld, maar het gaat om het idee.
Als ik kijk naar lijnen die nu in de avonduren op Harderwijk komen van Connexxion: 144 (1 bus), 147 (2 bussen) en 148 (2 bussen) dan kan je daar misschien mee gaan schuiven in tijden om een andere omloop te maken, waardoor bussen korter stil staan en aansluitingen verbeteren.

Stel dat je i.p.v. 144 met 159 in de avonduren, zaterdag en zondag rijdt, zou dat zo misschien kunnen (daarbij ga ik er van uit dat 159 in de avonduren 5 minuten sneller is dan in de spits):

159: Almere vertrek 19:09 - aankomst Harderwijk 20:14 (aansluiting in Almere vanuit IC Amsterdam en Den Haag en in Harderwijk richting Utrecht)
147: Harderwijk vertrek 20:16 - aankomst Dronten 20:59 (aansluitingen in Harderwijk uit Utrecht en in Dronten net iets ruimer dan nu)
147: Dronten vertrek 21:01 - aankomst Harderwijk 21:44 (aansluiting in Harderwijk richting Utrecht)
148: Harderwijk vertrek 21:46 - aankomst Lelystad 22:17 (aansluiting in Harderwijk uit Utrecht en in Lelystad op stadsdienst)
148: Lelystad vertrek 22:24 - aankomst Harderwijk 22:55 (aansluiting in Lelystad vanuit IC Amsterdam en Den Haag en stadsdienst)
159: Harderwijk vertrek 22:57 - aankomst Almere 0:02 (aansluiting in Harderwijk uit Zwolle en ruimer uit Utrecht, kan tot Zeewolde rijden, maar vroegere ritten rijden door en beginnen dan weer bovenaan de lijst)

Dat hele rondje kost 5 uur en dus 5 bussen. Daarmee kost het geen bus extra t.o.v. huidige situatie. De bus staat veel korter stil; pauzes en chauffeurs moeten wel anders ingedeeld worden.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

Allemaal leuk al die ideetjes. Maar het gaat er gewoon om dat die bussen ook Almere in het weekend aan doen. Ik woon inmiddels in Zeewolde, dus de avonduren zijn inmiddels niet meer zo belangrijk. Nu kun je wel naar Almere en Amsterdam op een zaterdagmiddag b.v. Maar dat kan alleen of via de 'u bochtconstructie' bus naar Harderwijk en dan de trein met een overstap in Amersfoort op de IC, of nóg ingewikkelder met de bus naar Lelystad(!) en dan naar Amsterdam. Dan heb je dus twee(!) bussen voor nodig. Met een krappe aansluitingstijd tussen aankomst bus in Lelystad en de IC naar Amsterdam. Nog makkelijker zou zijn om reizigers uit Zeewolde richting Utrecht/Amersfoort de gelegenheid te geven om in het weekend naar Nijkerk te kunnen reizen en daar de trein te pakken. Dat scheelt een halfuur reistijd! Je kunt op die manier ook sneller naar Amsterdam komen, want alleen overstap in Amersfoort op IC, dus een win-win situatie. Dus van die 142 tussen Harderwijk/Zeewolde/Nijkerk een volwaardige lijn te maken die ook op zaterdag en zondag rijd. Kortom: het kan allemaal beter en effectiever en efficiënter. En het wordt nu toch echt tijd om dit te gaan invoeren. Je bent in het weekend zonder auto nergens op dit 'eiland' Zeewolde. Of je moet dus allemaal vreemde en tijdrovende capriolen uit halen om ergens te komen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door visgraat »

Wat je nu stelt vind ik vreemd:
Erwin schreef: Ik woon inmiddels in Zeewolde, dus de avonduren zijn inmiddels niet meer zo belangrijk.
Alsof die bussen speciaal op jouw behoefte afgestemd moeten worden.

Het uurpatroon, zoals ik heb laten zien, kan je ook op zaterdag en zondag rijden overdag en 's avonds. En dit kan dus zonder inzet van extra bussen in avonduren, zaterdag en zondag. Bijzonder toch? Zo was die ook bedoeld. Is daarmee je vraag beantwoord? Je kan zelfs in de ochtend andersom rijden, zodat je 's ochtends op de treinen en 's middags en 's avonds vanaf de treinen goede aansluiting biedt.

Als je ook nog Nijkerk wilt bedienen heb je wel meer bussen nodig. De verbinding met Almere lijkt ook belangrijker. Dat gaf je eerder ook aan.
Erwin
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 16:26

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door Erwin »

visgraat schreef:Wat je nu stelt vind ik vreemd:
Erwin schreef: Ik woon inmiddels in Zeewolde, dus de avonduren zijn inmiddels niet meer zo belangrijk.
Alsof die bussen speciaal op jouw behoefte afgestemd moeten worden.

Het uurpatroon, zoals ik heb laten zien, kan je ook op zaterdag en zondag rijden overdag en 's avonds. En dit kan dus zonder inzet van extra bussen in avonduren, zaterdag en zondag. Bijzonder toch? Zo was die ook bedoeld. Is daarmee je vraag beantwoord? Je kan zelfs in de ochtend andersom rijden, zodat je 's ochtends op de treinen en 's middags en 's avonds vanaf de treinen goede aansluiting biedt.

Als je ook nog Nijkerk wilt bedienen heb je wel meer bussen nodig. De verbinding met Almere lijkt ook belangrijker. Dat gaf je eerder ook aan.
Pff, ik denk het in het algemeen belang vriendelijke vriend!
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Busverbinding Zeewolde naar Almere en Nijkerk in het wee

Bericht door visgraat »

Dan ben ik wel benieuwd. Hoe zie jij een oplossing voor betere bereikbaarheid van Zeewolde die geen/nauwelijks extra geld kost en waarmee zoveel mogelijk reizigers gebaat zijn?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten