Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastricht
Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastricht
Uiterlijk op 1 januari 2018 gaat de tram rijden over een afstand van 35 km tussen de stations van Hasselt en Maastricht, met 3 haltes op Nederlands grondgebied.
Zie http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl
Zie http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Tegen die tijd zijn de tramrails in Hasselt die daar al enige tijd liggen (!) alweer aan vervanging toe :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Als de geplande rijtijden gehaald worden wordt dat (tegen mijn verwachting in) best een interessant snelle verbinding.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Nee, maar even serieus, dit blijft een van de meest onzinnige ideeën ooit. Omdat de NMBS niet wil meewerken bouw je vervolgens maar een eigen spoorinfrastructuur op naast de bestaande spoorbaan Hasselt - Y Beverst en vervolgens over een vrijgehouden oude spoorbedding naar Maastricht. De grootste halteafstand is 8 kilometer, wat niet eens zo vreemd is als je een lijn van 35 kilometer bouwt met maar 12 haltes waarvan 7 binnen de stedelijke omgevingen van Hasselt en Maastricht.
Bouw toch gewoon een trein, dan heb je geen onzinnig derde spoor nodig tussen Hasselt en Y Beverst of een tramspoor tussen Lanaken en Maastricht waar voor veel geld de spoorbaan is opgeknapt door ProRail en Infrabel vanwege een papierfabriek die failliet is gegaan.
Bouw toch gewoon een trein, dan heb je geen onzinnig derde spoor nodig tussen Hasselt en Y Beverst of een tramspoor tussen Lanaken en Maastricht waar voor veel geld de spoorbaan is opgeknapt door ProRail en Infrabel vanwege een papierfabriek die failliet is gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Er zijn soms hele goede redenen om niet met NMBS/Infrabel of NS/Prorail samen te willen werken. Zeker als je als regionale of lokale overheid het ov kosteneffectief wilt verbeteren en daar een zak geld voor beschikbaar hebt is het zelf doen vaak een stuk effectiever. Eigenlijk is dat best wel zonde maar het bewijs dat het tot goede resultaten kan leiden is knetterhard. Kijk maar naar Randstadrail.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Alleen kost het de overheid nu 300 miljoen euro aan nieuw spoor terwijl met 10 kilometer nieuw spoor, aan te leggen voor misschien 50 miljoen, ook wel af had gekund. Nu zit er een PPS-constructie aan vast, altijd goed voor een flinke financiële last voor de overheid (en daarmee de burger). De ringweg van Luik en de Diabolo-spoorlijn zijn daar goede Belgische voorbeelden van...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Hasselt: 32 km tram tussen Hasselt & Maastricht
11/10/'13 - Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) keurde de Vlaamse regering vandaag twee dossiers goed voor 40 km nieuwe tramverbindingen in Limburg en Antwerpen. Voor Spartacus 1 en Brabo 2 werd de biedingsleidraad en de erkenning als PPS-project goedgekeurd. De kandidaat-bouwconsortia kunnen hun offerte indienen. De aanleg van de tramverbindingen gaat zowel in Antwerpen als in Limburg gepaard met een herinrichting van de omgeving. Daarbij is er ook aandacht voor veilige en comfortabele fietspaden.
Na een principiële beslissing in het najaar 2011 geeft de Vlaamse regering nu haar definitieve goedkeuring voor de aanleg van de eerste sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht. De start van de werken voor de tramlijn is gepland in het voorjaar van 2015. Vanaf eind 2017 sporen reizigers op 38 minuten tussen beide provinciehoofdsteden. De tram heeft onderweg 13 haltes, 10 in Vlaanderen en 3 in het Nederlandse Maastricht. In Vlaanderen stopt de tram in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken. Met de goedkeuring van sneltramlijn 1 zorgt de Vlaamse Regering voor een betere ontsluiting van de provincie Limburg, één van de aandachtspunten uit het SALK2-rapport.
De totale geïndexeerde kostprijs voor het Vlaamse gedeelte van de sneltramlijn Hasselt –Maastricht, dat via PPS en lease gerealiseerd zal worden, bedraagt 217 miljoen euro. Dit bedrag omvat de infrastructuur, de stelplaats en de sneltramvoertuigen.
De kostprijs van de sneltramlijn Hasselt – Maastricht werd geïndexeerd t.o.v. van het prijspeil meegedeeld in september 2011. Door het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomsten met de verschillende betrokken steden en gemeenten werd bovendien een verdere detaillering mogelijk.
De kostprijs van de Vlaamse infrastructuur, die via PPS zal gerealiseerd worden, bedraagt in totaal 135,5 miljoen euro. Van dit bedrag neemt Hasselt 1,8 miljoen euro ten laste voor de heraanleg van de Stokerijstraat en de uitbreiding van de ondergrondse parking aan het Kolonel Dusartplein. Lanaken neemt 2 miljoen euro ten laste voor de aanleg van twee pleinen (t.h.v. Heilig Hart en Europaplein). Dit zijn specifieke extra wensen van de betrokken gemeenten die mee opgenomen worden in het project.
Naast de infrastructuur zijn er 12 elektrische sneltrams en een stelplaats in Hasselt voor de sneltrams voorzien. De 12 elektrische trams vertegenwoordigen een geraamde totale aankoopwaarde van 56,4 miljoen euro. De sneltramvoertuigen zullen worden verworven via lease. De bouw van de stelplaats wordt geraamd op 25 miljoen euro en zal via PPS worden gerealiseerd.
lees verder
11/10/'13 - Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) keurde de Vlaamse regering vandaag twee dossiers goed voor 40 km nieuwe tramverbindingen in Limburg en Antwerpen. Voor Spartacus 1 en Brabo 2 werd de biedingsleidraad en de erkenning als PPS-project goedgekeurd. De kandidaat-bouwconsortia kunnen hun offerte indienen. De aanleg van de tramverbindingen gaat zowel in Antwerpen als in Limburg gepaard met een herinrichting van de omgeving. Daarbij is er ook aandacht voor veilige en comfortabele fietspaden.
Na een principiële beslissing in het najaar 2011 geeft de Vlaamse regering nu haar definitieve goedkeuring voor de aanleg van de eerste sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht. De start van de werken voor de tramlijn is gepland in het voorjaar van 2015. Vanaf eind 2017 sporen reizigers op 38 minuten tussen beide provinciehoofdsteden. De tram heeft onderweg 13 haltes, 10 in Vlaanderen en 3 in het Nederlandse Maastricht. In Vlaanderen stopt de tram in Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Lanaken. Met de goedkeuring van sneltramlijn 1 zorgt de Vlaamse Regering voor een betere ontsluiting van de provincie Limburg, één van de aandachtspunten uit het SALK2-rapport.
De totale geïndexeerde kostprijs voor het Vlaamse gedeelte van de sneltramlijn Hasselt –Maastricht, dat via PPS en lease gerealiseerd zal worden, bedraagt 217 miljoen euro. Dit bedrag omvat de infrastructuur, de stelplaats en de sneltramvoertuigen.
De kostprijs van de sneltramlijn Hasselt – Maastricht werd geïndexeerd t.o.v. van het prijspeil meegedeeld in september 2011. Door het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomsten met de verschillende betrokken steden en gemeenten werd bovendien een verdere detaillering mogelijk.
De kostprijs van de Vlaamse infrastructuur, die via PPS zal gerealiseerd worden, bedraagt in totaal 135,5 miljoen euro. Van dit bedrag neemt Hasselt 1,8 miljoen euro ten laste voor de heraanleg van de Stokerijstraat en de uitbreiding van de ondergrondse parking aan het Kolonel Dusartplein. Lanaken neemt 2 miljoen euro ten laste voor de aanleg van twee pleinen (t.h.v. Heilig Hart en Europaplein). Dit zijn specifieke extra wensen van de betrokken gemeenten die mee opgenomen worden in het project.
Naast de infrastructuur zijn er 12 elektrische sneltrams en een stelplaats in Hasselt voor de sneltrams voorzien. De 12 elektrische trams vertegenwoordigen een geraamde totale aankoopwaarde van 56,4 miljoen euro. De sneltramvoertuigen zullen worden verworven via lease. De bouw van de stelplaats wordt geraamd op 25 miljoen euro en zal via PPS worden gerealiseerd.
lees verder
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Het blijkt dat De Lijn niet zo goed in staat is om berekeningen te maken, want na een tweede onderzoek blijkt de potentiële kostendekkingsgraad van deze lijn niet 38,5 maar 20,8%. Voor elke euro die de reiziger betaald wordt er straks bijna 5 euro Vlaams belastinggeld tegenaan gesmeten.
Dit omdat De Lijn een te lage prijs voor de tramstellen had genomen en omdat ze ook de inkomsten van reizigers die met de trein naar een tramstation gaan hadden meegerekend, maar uiteraard zijn die inkomsten voor de NMBS.
Bron: VRT Nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... m_rendabel
Dit omdat De Lijn een te lage prijs voor de tramstellen had genomen en omdat ze ook de inkomsten van reizigers die met de trein naar een tramstation gaan hadden meegerekend, maar uiteraard zijn die inkomsten voor de NMBS.
Bron: VRT Nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... m_rendabel
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Denk dat de kostendekkingraad ook al zou stijgen als niet die enorm goedkope tarieven van De Lijn in die tram gaan gelden. €3 of nog goedkoper voor een enkeltje Hasselt-Maastricht is gewoon veel te goedkoop..
Vraag me trouwens af hoe ze het gaan doen met de OVchipkaart,mobib en huidige systeem van De Lijn.
Vraag me trouwens af hoe ze het gaan doen met de OVchipkaart,mobib en huidige systeem van De Lijn.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Bee schreef:Het blijkt dat De Lijn niet zo goed in staat is om berekeningen te maken, want na een tweede onderzoek blijkt de potentiële kostendekkingsgraad van deze lijn niet 38,5 maar 20,8%. Voor elke euro die de reiziger betaald wordt er straks bijna 5 euro Vlaams belastinggeld tegenaan gesmeten.
Dit omdat De Lijn een te lage prijs voor de tramstellen had genomen en omdat ze ook de inkomsten van reizigers die met de trein naar een tramstation gaan hadden meegerekend, maar uiteraard zijn die inkomsten voor de NMBS.
Bron: VRT Nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... m_rendabel
Zou een treinverbinding niet rendabeler zijn?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
De aanlegkosten van een treinverbinding zullen sowieso lager zijn dan de aanlegkosten van de tramverbinding. De tramlijn wordt 35 kilometer lang, maar als je 10 kilometer nieuwe spoorlijn bouwt tussen Y Beverst en Lanaken ben je er ook, want het tracé tussen die twee plaatsen is er al, dat is een oude spoorbedding die onbebouwd is gebleven en zelfs de oude spoorbrug bij Gellik is blijven liggen.
Een andere besparing is dat tussen Hasselt Oost en Y Beverst de geplande trambaan als een derde spoor direct langs de bestaande spoorlijn gaat lopen met o.a. een halte direct naast station Diepenbeek en een halte direct naast het spoor in Beverst. Door de aanleg van de trambaan moet ook de spoorlijn verbouwd worden, want het aantal overwegen moet uit veiligheidsoverwegingen verminderd worden door de komst van het derde spoor, er is echter geen geld om ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen met als gevolg een inbreuk op de bewegingsvrijheid van de bewoners.
Een andere besparing is dat tussen Hasselt Oost en Y Beverst de geplande trambaan als een derde spoor direct langs de bestaande spoorlijn gaat lopen met o.a. een halte direct naast station Diepenbeek en een halte direct naast het spoor in Beverst. Door de aanleg van de trambaan moet ook de spoorlijn verbouwd worden, want het aantal overwegen moet uit veiligheidsoverwegingen verminderd worden door de komst van het derde spoor, er is echter geen geld om ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen met als gevolg een inbreuk op de bewegingsvrijheid van de bewoners.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
En je kunt dan direct die zinloze extra L-trein naar Tongeren wat nuttiger gebruiken :Y .
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Zou zelf de IR C vanaf Hasselt splitsen in een treindeel naar Luik en een Treindeel naar Maastricht. Als lijn 20 niet wordt geëlektrificeerd zou ik IR e doortrekken naar Maastricht. Denk dat een directe verbinding Maastricht-Antwerpen meer reizigers trekt dan een trein Maastricht-Hasselt(Tongeren).
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
De dienstregeling in Belgisch Limburg gaat volgend jaar wel op de schop. Ik heb er zeker geen probleem mee als het een gewone stoptreinverbinding wordt, zowel Hasselt als Maastricht zijn spoorknopen waar goede verbindingen naar allerlei bestemmingen zijn, zoals enerzijds Amsterdam als anderzijds Brussel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Het moet 4 euro zijn.Bee schreef:Het blijkt dat De Lijn niet zo goed in staat is om berekeningen te maken, want na een tweede onderzoek blijkt de potentiële kostendekkingsgraad van deze lijn niet 38,5 maar 20,8%. Voor elke euro die de reiziger betaald wordt er straks bijna 5 euro Vlaams belastinggeld tegenaan gesmeten.
Bron: VRT Nieuws: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... m_rendabel
Een kostendekkingsgraad van 20% betekent dat per 5 euro kosten, 1 euro door de reizigers betaald wordt. Dus blijven nog 4 euro over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Het MER is ondertussen klaar
zie hier
zie hier
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Definitieve plan uitgewerkt voor tram Hasselt - Maastric
Redelijk vernietigend rapport.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 101 gasten