CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Reizigersorganisaties moeten een beslissende stem krijgen bij de invoering van een nieuwe OV-chipkaart.

Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Sander de Rouwe tegenover NU.nl.

Volgens hem zijn reizigersorganisaties als Rover nauwelijks betrokken geweest bij de ontwikkeling van de eerste OV-chipkaart en werden zij er pas bij gehaald toen het mis dreigde te gaan.

Lees meer
"Een touringcar is geen bus"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Jef400 »

Een nieuwe chipkaart? neem nou eens een keer dat systeem uit London over. Kost wat, maar het werkt wel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

JeffreyMeijer schreef:Een nieuwe chipkaart? neem nou eens een keer dat systeem uit London over. Kost wat, maar het werkt wel.
De markt open gooien sluit dat niet uit. Partijen kunnen ervoor kiezen het wiel nogmaals maar dan beter uit te vinden of bestaande oplossingen te gebruiken. Ik weet verder nog niet wat ik van dat idee moet vinden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Ik snap er geen barst van: hoe kan je de OV-Chipmarkt nu openstellen voor andere partijen dan TransLink? Voor je het weet heeft elk busbedrijf een andere OV-Chipkaart nodig :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit. Denk ik. Door verschillende aanbieders te hebben, zouden vervoerders kunnen gaan shoppen en bijvoorbeeld het systeem van ABC BV gaan gebruiken dat beter werkt en geen bugs heeft. Of zoiets. Ik denk dat men dit voor ogen heeft. Maar geen enkele vervoerder zal denk ik alle apparatuur uit de bus gaan slopen en nieuwe inbouwen om een iets beter systeem te krijgen. Dat kost ze teveel geld.

Vind het verder ook maar een wazig verhaal.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Duidelijk is in ieder geval dat in het verleden te veel aandacht is uitgegaan naar de belangen van de vervoerders en naar de operationele aspecten van het systeem, zonder goed na te denken over de implicaties voor de reiziger. Ik weet niet of vetorecht het beste middel is, maar de regie meer naar partijen halen die reizigers vertegenwoordigen (reizigersorganisaties en/of de politiek) lijkt mij wel wenselijk.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

fogeltje schreef:Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit.
Ah top! Behouden we alsnog de verschillende incheckpaaltjes, omdat het ene systeem niet samen kan werken met het andere! :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Ennes »

meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.

Ik kijk er nu al naar uit!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Ronaldussen schreef:
fogeltje schreef:Aan de chipkaarten zal niet zoveel veranderen, vooral het systeem wat erachter zit.
Ah top! Behouden we alsnog de verschillende incheckpaaltjes, omdat het ene systeem niet samen kan werken met het andere! :X
Ik had het nu vooral over bussen, had ik er misschien bij moeten zetten. In de bus maakt het niet veel uit. Wat treinen betreft kun je als overheid nog altijd verplichten dat alle vervoerders samen hetzelfde systeem moeten kiezen. Of komen met een paal die met alle onderliggende systemen overweg kan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Ennes schreef:meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.

Ik kijk er nu al naar uit!
Ja want het systeem dat er gekomen is zonder de reizigers mee te laten beslissen is zo goed :roll:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:meerdere reizigers partijen laten meebeslissen Hmmz.... Partij A wil dit, partij B wil dat, C wil zus en D wil zo, dan komt er dus een compromis met iets van alle partijen, met het gevolg dat het nog onoverzichtelijker zal worden.

Ik kijk er nu al naar uit!
Ja want het systeem dat er gekomen is zonder de reizigers mee te laten beslissen is zo goed :roll:
Volgens mij heb ik dat nergens gezegd, het feit dat er nu al teveel partijen bij betrokken zijn zorgt al voor een gedrocht, en er is ook niets mis met adviezen vanuit de gebruikersgroepen, maar uiteindelijke beslissingsbevoegdheden, dat gaat gewoon niet werken
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Ik snap er geen barst van: hoe kan je de OV-Chipmarkt nu openstellen voor andere partijen dan TransLink? Voor je het weet heeft elk busbedrijf een andere OV-Chipkaart nodig :X
Omdat banken nu ook bezig zijn met het uitrollen van contactloos betalen, kan het zo worden dat je je bankpas ook kunt gaan gebruiken als ov-chipkaart, waardoor die verschrikkelijke aanschafkosten van € 7,50 en € 11,- die je nu moet betalen ook meteen de nek omgedraaid kunnen worden.

Met je bankpas inchecken bij het beginpunt van je reis (er wordt GEEN € 4,-, € 10,- of € 20,- (of welk bedrag dan ook) afgeschreven omdat er uitgegaan moet worden van VERtrouwen in plaats van WANtrouwen) en uitchecken bij het eindpunt (zonder tussentijds uit- en in te checken bij eventuele overstappen) en de kosten van de reis worden direct van je bankrekening afgeschreven.

Zo zou ov-chipkaart 2.0 er globaal uit kunnen komen te zien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door reisthijs »

Je wil niet betalen voor een ov-chipkaart maar wel voor die extra nieuwe mogelijkheden van je bankpas?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door microshit »

ING begint binnenkort met de huidige passen te vervangen door de contactloze passen dat dat mogelijk zou maken... Zonder extra kosten. Betekent dus niet direct dat je daar extra voor gaat betalen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Ennes »

microshit schreef:ING begint binnenkort met de huidige passen te vervangen door de contactloze passen dat dat mogelijk zou maken... Zonder extra kosten. Betekent dus niet direct dat je daar extra voor gaat betalen.
Je betaalt nu al om je eigen geld uit te mogen geven, dus misschien niets extra, maar vorlopig betaal je nu al periodiek voor je bankpas. al kan ik me niet indenken dat de banken daar geen legitieme reden in zien om de zogenaamde servicekosten van de bankpassen op termijn te gaan verhogen, als er een nieuw foefje inzit.

En daarnaast is de vraag of we onze reizen ook wel gekoppeld zouden willen hebben aan onze bankpas
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door TomSteyl »

Ik snap eigenlijk niet waarom het Nederlandse systeem zo complex is.

In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.

In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door bartjemestrom »

TomSteyl schreef: In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Dat gebeurt nu ook al bij NS ;) Volgens mij ook al bij andere vervoerders.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

bartjemestrom schreef:
TomSteyl schreef: In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
Dat gebeurt nu ook al bij NS ;) Volgens mij ook al bij andere vervoerders.
Ik heb voor mijn 3 persoonlijke OV-chipkaarten geen cent hoeven te betalen. Een van de IB-Groep en twee van de NS. Geen idee hoe het bij de busboeren hier zit (Hermes, Arriva Brabant en ietsjes verderop Breng). Volgens mij moet je daar wel zelf voor een chipkaart zorgen als je een abonnement wilt kopen.
"Een touringcar is geen bus"
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door TomSteyl »

Als je een abonnement van NS hebt dan krijg je de OV-chipkaart gratis. Zo niet, dan € 7,50 dokken !
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Vinny »

TomSteyl schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom het Nederlandse systeem zo complex is.

In België kun je een Mobib-kaart (vergelijkbaar met OV-chipkaart) aanschaffen voor € 5,- die 5 jaar geldig is. Ben je hem naar een jaar moe, dan krijg je € 4,- terug enz. Bovendien is het mogelijk om zowel bij de MIVB als de NMBS direct aan het loket een persoonlijke kaart (dus met pasfoto en gegevens erop) te kopen. Dus niet wachten op een trage monopolist.

In Luxemburg kan het nog beter. Daar worden de chipkaarten helemaal GRATIS verstrekt bij de aanschaf van een dagkaart of abonnement e.d.
In Marseille ook, maar daar zijn de reisproducten wel iets duurder volgens mij dan wanneer je een kaart oplaadt. Scheelt een dubbeltje per reis geloof ik, dus zo'n 8%.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door VIRM »

Geert schreef:Duidelijk is in ieder geval dat in het verleden te veel aandacht is uitgegaan naar de belangen van de vervoerders en naar de operationele aspecten van het systeem, zonder goed na te denken over de implicaties voor de reiziger. Ik weet niet of vetorecht het beste middel is, maar de regie meer naar partijen halen die reizigers vertegenwoordigen (reizigersorganisaties en/of de politiek) lijkt mij wel wenselijk.
@Geert: het niet nadenken over de 'implicatie voor de reiziger' klinkt mij heel erg bekend. Ik moest meteen denken aan deze veelzeggende sketch: http://www.youtube.com/watch?v=ap9fklxX7U8
Beul van de blindegeleidelijn
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Tristan »

reisthijs schreef:Je wil niet betalen voor een ov-chipkaart maar wel voor die extra nieuwe mogelijkheden van je bankpas?
Het is niet alleen bedoeld om je bankpas meer mogelijkheden te geven, maar ook de AH bonuskaart of je ANWB-ledenpas of de seizoenskaart van je favoriete voetbalploeg of welk pasje, van welke aanbieder dan ook. Ieder bedrijf kan en mag dan een ov-chipkaart aanbieden, die door alle vervoerders geaccepteerd moeten worden.

De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Ennes »

Tristan schreef: De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door Tristan »

Ennes schreef:
Tristan schreef: De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de klant bij een 'gewone' handelsondernemingen, zoals winkels, makkelijk naar de concurrent kan overstappen: Vind je de prijzen bij de Albert Heijn te hoog? Dan doe je voortaan je boodschappen bij de Lidl. Is de collectie van de C&A te lelijk? Koop je je kleren voortaan bij H&M. Vind je de service van het Kruidvat niet goed? Dan ga je voortaan naar de DA.

Helaas is dat in het OV niet mogelijk, zeker zolang TLS monopolist blijft voor wat betreft ov-chipkaarten. Als ieder willekeurig bedrijf ov-chipkaarten aan mogen bieden, is het dus ook in het OV mogelijk om over te stappen naar de concurrent.

Het openstellen van de markt, vind ik dus een goede zaak. Ondernemingen die hun werk slecht doen (TLS dus), worden daardoor gedwongen om hun service snel te verbeteren, anders loopt iedereen naar de concurrent.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: CDA wil vetorecht reizigers bij nieuwe OV-chipkaart

Bericht door marlies »

Ennes schreef:
Tristan schreef: De vervoerders dienen zich dus aan de reiziger aan te passen in plaats van andersom, zoals nu het geval is.
Dat een en ander veel klantvriendelijker en beter kan onderschrijf ik, maar dat een bedrijf zich maar aan moet passen aan de klant... Je bent niet verplicht klant te worden hoor.
Uh, jawel hoor. Als je met het OV wilt reizen tussen Groningen en Zwolle ben je in alle praktische opzichten verplicht klant te worden bij NS. Het is niet als bij de AH dat wanneer het brood je niet bevalt je voortaan naar de Jumbo gaat. Een door de overheid aangewezen monopolist moet zich zo veel mogelijk aanpassen aan de klant.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 113 gasten