Live zien waar de bus is

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Live zien waar de bus is

Bericht door webguy »

Live zien waar de bus is
DELFT –Nooit meer lange tijd blauwbekken bij de bushalte of tevergeefs wachten op een bus die al voorbij gereden is. Op ovzoeker.nl en ovradar.nl is live te zien waar in Nederland welke bus rijdt, zodat reizigers precies weten wanneer ze de deur uit moeten op weg naar de halte. Het zijn de eerste twee initiatieven - sinds deze week online – die gebruik maken van de datagegevens van zeven busvervoerders, aangeleverd via de stichting OpenGeo.

„Wie op de bus staat te wachten, kan nu precies zien waar hij aan toe is”, zegt Alexander Overvoorde, ontwerper van ovzoeker.nl. „Je ziet live waar en hoe hard je bus ongeveer rijdt. Handig als je te laat van huis bent vertrokken en wil inschatten of een sprintje trekken nog zin heeft of om te zien waar de bus rijdt als het bijvoorbeeld sneeuwt.”

Bron: Spits

Kijk dus op OVradar (van lid Somoht) of OVZoeker
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door BR628 »

OV zoeker vind ik zelf stukken overzichtelijker en duidelijker dan OV radar. Komt voornamelijk door het kleurgebruik.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door webguy »

OVradar heeft wel als voordeel dat 'ie de lijn waarop de bus rijdt in het oranje weergeeft als je er op klikt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Suus »

Tijd dat iemand het beste of both worlds maakt. :wink: :P

Overigens vind ik het vreemd dat beide apps geen voertuigen van het GVB laten zien maar de diverse vertrektijdenapps voor de telefoon wel, daar maak ik graag gebruik van om te zien of de GVB-bus op tijd is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Xanland »

Sinds gister ben ik ook over bovenstaande idee in contact gekomen met de beheerder van OpenGeo. Dit wil ik ondere andere, voor zover mogelijk, laten neerkomen op het loskrijgen van actuele positieinformatie van Syntus en Qbuzz. Als dit niet lukt ga ik een poging wagen om te kijken wat de huidige mogelijkheden met betrekking tot live informatie voor Syntus zijn en hier iets op te realiseren.

Mooi toeval en mooi om te zien dat er meerdere mensen ook aan werken. :)
Bee schreef:Tijd dat iemand het beste of both worlds maakt. :wink: :P

Overigens vind ik het vreemd dat beide apps geen voertuigen van het GVB laten zien maar de diverse vertrektijdenapps voor de telefoon wel, daar maak ik graag gebruik van om te zien of de GVB-bus op tijd is.
Dat is bij Syntus nu dus ook het geval. :x
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door webguy »

Reisinfo werkt ongeveer zo: Dienstregeling + positie = actuele vertrektijden.
Voor GVB is er wel dienstregeling en wel actueel, maar de tussenstap "positie" niet. Daar wordt aan gewerkt voor GVB, maar duurt nog even geloof ik. Voor Breng is het andersom - er is wel positie, maar niet actuele informatie. Deze kaarten tonen alleen de positie.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Xanland »

Zojuist las ik in mijn tijdlijn dat ook Breng ook weer actuele informatie mee gaat leveren. Kennelijk is de concessieverlener, die er eerst op tegen was oid, toch overgehaald.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Freek »

Graag gedaan ;)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Thom91 »

Ah, is ovradar eindelijk publiek gegaan? Beter!
Komt wel goed schatje.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Xanland »

*O* *bus* *O*

Nu Syntus en Qbuzz nog. Sowieso dat ik iets ga maken van het nu al bestaande wat mogelijk is. xD
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Somoht »

BR628 schreef:OV zoeker vind ik zelf stukken overzichtelijker en duidelijker dan OV radar. Komt voornamelijk door het kleurgebruik.
Gebruik je Firefox? Het (CSS) trucje om de kleuren uit de plattegrond werkt niet daar.
Afbeelding vs Afbeelding
Als de kaart in kleur is is het inderdaad heel lelijk :P
Bee schreef:Tijd dat iemand het beste of both worlds maakt. :wink: :P

Overigens vind ik het vreemd dat beide apps geen voertuigen van het GVB laten zien maar de diverse vertrektijdenapps voor de telefoon wel, daar maak ik graag gebruik van om te zien of de GVB-bus op tijd is.
GVB,EBS en Syntus leveren geen KV6 aan de NDOV loketten, wel aan GOVI (de DRIS leverancier in SRA en Overijssel), je kunt wel op de haltes (groene stippen) klikken voor GVB/EBS/Syntus vertragingen.
Xanland schreef:Zojuist las ik in mijn tijdlijn dat ook Breng ook weer actuele informatie mee gaat leveren. Kennelijk is de concessieverlener, die er eerst op tegen was oid, toch overgehaald.
Breng levert wel KV6 aan NDOV maar (nog) niet aan GOVI, dat zijn de X___ en A___ lijnen van CXX.
Laatst gewijzigd door Somoht op do 17 okt 2013, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door mijack1985 »

leuke apps hoor, vind OVradar toch net wat handiger.
Meteen even gechecht in mijn regio, zie je alleen de streekbussen van Arriva. De stadsbussen van Van Driel kan je dan weer niet zien, maar verder leuke apps hoor. :pos: *bus*

Iemand trouwens enig idee, waarom EBS, Syntus en GVB niet er tussen zitten??

ps Somoht heeft hier net al op geantwoord, thanks.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Daniel »

Hoe zit het eigenlijk met de actualisatie: had met OVradar het idee dat die wat traag de actuele positie verwerkte. Uurtje terug dat gecheckt aan de hand van een bus (lijn 8 in Amersfoort) waarvan ik zag dat die in de buurt was, maar die heb ik nooit daadwerkelijk langs zien rijden toen ik even naar buiten keek. Eenmaal terug bij de laptop was 'ie volgens de OVradar echter al wel langsgekomen.

Edit: een verbeterpuntje in de OVradar zou trouwens ook een vertraging in minuten zijn. Ik zie er net eentje met "+456 seconden", dan kom ik nou niet direct erop dat die bus +8 heeft...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:Hoe zit het eigenlijk met de actualisatie: had met OVradar het idee dat die wat traag de actuele positie verwerkte. Uurtje terug dat gecheckt aan de hand van een bus (lijn 8 in Amersfoort) waarvan ik zag dat die in de buurt was, maar die heb ik nooit daadwerkelijk langs zien rijden toen ik even naar buiten keek. Eenmaal terug bij de laptop was 'ie volgens de OVradar echter al wel langsgekomen.
Als het goed is onder de 3 seconden van vervoerder naar afnemer (dus ik), daar zit dan nog de tijd bovenop om van bus naar vervoerder te gaan. Daarnaast zit er nog tijd tussen mijn server en de client, maar dat is push en zou eigenlijk direct moeten gebeuren. Het werkt overigens het beste in moderne browsers zoals Chrome.
Wat er goed gebeurt kan zijn is dat de bus de 3G verbinding is kwijt geraakt waardoor er geen bericht is doorgestuurd. Dat kun je het beste in de gaten houden met de timestamp in het ballonnetje. Als alles goed is stuurt de bus bij elke haltepassage of na 60 seconden een bericht.
Is ook één van de redenen dat ik deze tool vorig jaar had gemaakt, de visualisatie van dit koppelvlak om storing(kjes) makkelijker te detecteren.

Had iemand al de geheime features gezien :P de zonekaart en buienradar? Die laatste was erg leuk met de sneeuw begin dit jaar.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Stéphane »

Somoht schreef:
Daniel schreef:... Had iemand al de geheime features gezien :P de zonekaart en buienradar? Die laatste was erg leuk met de sneeuw begin dit jaar.
Lijkt me inderdaad wel grappig om te zien hoe het land langzaamaan stilvalt. :) Lijkt me zeker bij de bus handig omdat die door verkeer- en weersomstandigheden wel eens durft afwijken van z'n route.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door lint41 »

Het zou wellicht ook nog leuk zijn te kunnen zoeken op voertuignummer, dan kunnen de nummertjesfreaks of fotografen onder ons een bepaald voertuig traceren om aan de 'collectie' toe te voegen. Verder een erg leuke applicatie!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door marvinkok »

Zitten wel een paar kleine bugjes in, maar dat zal door de aangeleverde data komen.
Zo zie ik lijn 60 en 61 in Twente sturctureel als TRAM 60 en 61 aangegeven worden met bijbehorende symbooltje (in ov-zoeker) ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door webguy »

Meld die bugjes vooral (hier of per PB ofzo), anders wordt dat nooit opgelost.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door cassie127 »

Zou nu mooi zijn als er een combi komt. http://kubus.mailspoor.nl/spoorkaart & http://ovzoeker.nl of http://ovradar.nl zodat je en trein en bus kan volgen. d
een aparte voor de bus
een aparte voor de trein
en een aparte voor allebei... wie gaat die maken???
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door cassie127 »

mijack1985 schreef:leuke apps hoor, vind OVradar toch net wat handiger.
Meteen even gechecht in mijn regio, zie je alleen de streekbussen van Arriva. De stadsbussen van Van Driel kan je dan weer niet zien, maar verder leuke apps hoor. :pos: *bus*

Iemand trouwens enig idee, waarom EBS, Syntus en GVB niet er tussen zitten??

ps Somoht heeft hier net al op geantwoord, thanks.
ik las in de spits dat er bij sommige vervoersbedrijven er nog fouten inzitten wadoor ze de data niet afgeven hier wordt aan gewerkt net als een app voor op je mbiel!
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door dennistd »

Op OVradar staat nu een CXX-icoontje in Twente, een Twents-icoontje is mooier natuurlijk. Even geknutseld: Afbeelding http://dennistd.nl/bus/logo-twents.png

Code: Selecteer alles

        } else if (lineplanningnumber[0] == 'D') {
            agency = 'TWENTS';
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Somoht »

dennistd schreef:Op OVradar staat nu een CXX-icoontje in Twente, een Twents-icoontje is mooier natuurlijk. Even geknutseld: Afbeelding http://dennistd.nl/bus/logo-twents.png

Code: Selecteer alles

        } else if (lineplanningnumber[0] == 'D') {
            agency = 'TWENTS';
Done, maar het is nu grijs op grijs zo'n beetje. Zou je er wat Twents rode tinten aan kunnen toevoegen?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door marvinkok »

Keek gisteren rond een uur of 4 even naar de OV radar, en toen viel me ineens in de buurt van Vorden een Twents-logo op, na een klik bleek dat een rit van lijn 656 te zijn, scholierenlijn tussen Doetinchem en Apeldoorn. Klein foutje in het logo, gezien dat (volgens de wiki) onder de Veluwe valt ;)

Overigens is nu vrijwel heel Nederland te zien :)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Live zien waar de bus is

Bericht door Somoht »

marvinkok schreef:Keek gisteren rond een uur of 4 even naar de OV radar, en toen viel me ineens in de buurt van Vorden een Twents-logo op, na een klik bleek dat een rit van lijn 656 te zijn, scholierenlijn tussen Doetinchem en Apeldoorn. Klein foutje in het logo, gezien dat (volgens de wiki) onder de Veluwe valt ;)

Overigens is nu vrijwel heel Nederland te zien :)
Connexxion rit? De enige manier hoe je een Twents logo kan zien is een CXX rit met een D... lijnsysteemnummer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten