Nieuwe bussen DAV

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
arjan1978
Berichten: 18
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 11:33

Nieuwe bussen DAV

Bericht door arjan1978 »

Van de week zag ik bij Scania Alblasserdam 2 nieuwe Q-liners staan van het merk Volvo die ook in en rond Leiden rijden.
En ik heb ze ook inmiddels zien rijden op lijn 387
Weet iemand of er nog meer nieuwe bussen komen in het DAV gebied
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door marvinkok »

Ze zijn wel nieuw voor DAV, maar komen gewoon vanuit Zuid-Holland-Noord. Schijnen daar over te zijn.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door mijack1985 »

Ik had vandaag in Utrecht de 7701 & 7703 gezien.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door dylanwild94 »

zijn het dan ook 3 asser's :?: gezien het wagenparknummer :?:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door nvdw »

7701 en 7702 rijden vanuit Alblasserdam en zijn dus te zien op lijn 388. De 7703 staat in Schelluinen en rijdt op de 387. Het zijn alledrie tweeassers.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door dylanwild94 »

dan zijn het volgens gloed nieuwe bussen aangezien de 7700 serie bij zuid Holland noord 3 asser's zijn :wink:

zo uit mijn hoofd.


ik was te snel de 3 asser's zijn de 7770 serie :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door ov'tje »

Er gaan nog wel meer bussen richting DAV komen denk ik. Alle bussen die rond 2002/2003 ingestroomd zijn zullen zo langzamerhand vervangen moeten worden om aan de concessie-eisen te voldoen, dus ik verwacht wel dat er binnen niet al te lange tijd een bestelling voor nieuw materieel zal volgen, tenzij Arriva dat uit kan stellen door eind volgend jaar de iets nieuwere Brabantse bussen door te schuiven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Daniel »

De leeftijdseis voor DAV is een maximaal gemiddelde, daarvoor helpen die behoorlijk jonge Volvo's dus erg goed. En de serie nieuwe hybrides in Dordrecht maakt ook bijna een kwart van het standaardbus-wagenpark uit dus die hebben het gemiddelde ook aardig verlaagd.

De verschuiving uit Waterland zette echter weer relatief weinig zoden aan de dijk gezien die bussen niet gek veel jonger waren dan wat ze vervingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door nvdw »

Er is in de concessie DAV sprake van een maximale gemiddelde leeftijd en een maximale leeftijd van een bus, uit mijn hoofd iets van 8 respectievelijk 12 jaar, in elk geval behoorlijk ruim. Een paar relatief nieuwe bussen trekken het gemiddelde dus aardig naar beneden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door zone5324bericht... »

de meeste bussen uit 2002/2003 waren inderdaad al met de komst van de Waterland-bussen vervangen de overige 6200-serie bussen komen uit 2004...
ook al zijn de Waterland-bussen nauwelijks jonger is elk klein beetje voor Arriva winst om geen nieuwe bussen te moeten aanschaffen...

waarbij het wel grappig is, dat de Waterland-bussen over het algemeen meer gereden hebben in een kortere tijd dan de DAV-Wrights, dus leeftijd is meer van belang dan kilometerstand...:-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Daniel »

Ehm, 6200-bussen uit 2004 bestaan echt niet hoor... ze komen er hooguit in de buurt: de nieuwste Wright was de 6301 uit september 2003 (staat een mooi lijstje met de bouwjaren in de laatste Autobuskroniek)
Bussen uit 2002 zijn uitsluitend vervangen door Volvo 7700's overigens, dat waren in DAV immers alleen de ex-Maastrichtse Citaro's van de stadsdienst Dordrecht en de 5985 (ook van Dordrecht-stad).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Michael 1988 »

Er zullen mogelijk wel nieuwe bussen aangeschaft moeten worden. De gelede bussen zijn uit 2005 en de Integro's zijn uit 2003/2004. Arriva heeft nergens anders nog gelede bussen die in de loop der tijd vrijkomen en dat geldt ook voor de Integro's.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door zone5324bericht... »

Daniel schreef:Ehm, 6200-bussen uit 2004 bestaan echt niet hoor... ze komen er hooguit in de buurt: de nieuwste Wright was de 6301 uit september 2003 (staat een mooi lijstje met de bouwjaren in de laatste Autobuskroniek)
Bussen uit 2002 zijn uitsluitend vervangen door Volvo 7700's overigens, dat waren in DAV immers alleen de ex-Maastrichtse Citaro's van de stadsdienst Dordrecht en de 5985 (ook van Dordrecht-stad).
dan weet ik niet wat er uit 2004 was, maar ik heb zeker weten 2004 op verschillende plaatjes zien staan die voorin naast de voordeur geplaatst zijn.

maar het maakt mij ook niet veel uit, er wordt toch al genoeg met cijfertjes gegoocheld, dus dit kan er ook nog wel bij...
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door ICE105 »

Michael 1988 schreef:Er zullen mogelijk wel nieuwe bussen aangeschaft moeten worden. De gelede bussen zijn uit 2005 en de Integro's zijn uit 2003/2004. Arriva heeft nergens anders nog gelede bussen die in de loop der tijd vrijkomen en dat geldt ook voor de Integro's.
Zuid Holland HWGO loopt eind 2014 af, daar zit nog wel een beetje geleed en wat Integro's. Omdat Brabant Oost ook eind 2014 afloopt zijn er dan zeker genoeg standaard bussen beschikbaar. Als Arriva met de huidige vloot tot eind 2014 aan de eisen kan voldoen hoeft er niet iets nieuws te komen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door BR628 »

ICE105 schreef:Zuid Holland HWGO loopt eind 2014 af
Nee, is verlengd tot december 2015.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Michael 1988 »

ICE105 schreef:
Michael 1988 schreef:Er zullen mogelijk wel nieuwe bussen aangeschaft moeten worden. De gelede bussen zijn uit 2005 en de Integro's zijn uit 2003/2004. Arriva heeft nergens anders nog gelede bussen die in de loop der tijd vrijkomen en dat geldt ook voor de Integro's.
Zuid Holland HWGO loopt eind 2014 af, daar zit nog wel een beetje geleed en wat Integro's. Omdat Brabant Oost ook eind 2014 afloopt zijn er dan zeker genoeg standaard bussen beschikbaar. Als Arriva met de huidige vloot tot eind 2014 aan de eisen kan voldoen hoeft er niet iets nieuws te komen.
Er zit niets geleeds in HWGO wat van Arriva zelf is. De enige gelede bussen die Arriva nog zelf heeft zijn de Scania's in DAV, de MAN's in NZWF en Ameland en 3 Citaro's op Terschelling. De Scania's zijn uit 2005, 2 Citaro's zijn uit 2004, 1 Citaro is uit 2005 en de MAN's zijn uit 2008. Er rijden ook nog 2 gelede Citaro's bij Arriva Touring, maar ook die zijn uit 2004 en dus ook geen verbetering t.o.v. de Scania's. Er rijden overigens 7 Scania's nog in DAV tegenover de 4 jongere MAN's. Als er wel enkele gelede's rondrijden in HWGO zijn deze niet in bezit van Arriva en/of mogelijk afkomstig uit de DAV of qua leeftijd niet jonger dan de Scania's. Wat betreft de Integro's, De enige jongere Integro's/Qliner bussen dan die uit DAV (en die binnen een korte termijn beschikbaar zijn) zijn aanwezig in Groningen op de HOV-concessie daar. In DAV zijn momenteel (als ik het goed heb geteld) 28 Integro's uit 2003 en 1 uit 2004. In Groningen/Drenthe rijden 5 Integro's uit 2005 en 5 uit 2009. Het maakt qua leeftijd niet zoveel verschil uit bij 5 bussen en je komt alsnog minimaal 18 bussen voor de Qliners en 3 gelede bussen te kort. Daarnaast komen de Qliner bussen uit GD pas in december 2017 vrij en dan hebben de Integro's in DAV al een leeftijd van 14 jaar. De MAN's in Friesland/Ameland komen pas op z'n vroegst in december 2016 vrij als ze dan niet nog in Friesland blijven (concessie Ameland loopt tot december 2016). Voor na 2014 moeten waarschijnlijk dus gewoon nieuwe/jongere bussen gekocht worden, al dan niet eerder.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door zone5324bericht... »

de gelede bussen en Qliner bussen in HWGO zijn van TCR...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Michael 1988 »

Zoals ik al zei, niets van Arriva zelf ;). Overigens die bussen van TCR zijn wel wat jonger dan die Arriva in DAV heeft rijden (de gelede en de Integro's). Echter, qua jongere bussen zijn het maar 2 gelede Citaro's uit 2007 en 2 Integro's uit 2008. Ik weet niet of de 2 Volvo 8700's en de 2 MB Tourismo's ook op de Qlinerlijnen rijden, die stammen namelijk uit 2007 (Volvo's) en 2008 (MB's). Het probleem met dat er dan nog steeds een aantal bussen zijn die ouder dan 10 jaar zijn, blijf je houden. De zeeblauwe Integro's (61xx-serie) zijn nu al 10 jaar oud en moeten gewoon binnenkort vervangen worden als je gaat kijken naar de concessie eis.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door ICE105 »

zone5324bericht... schreef:de gelede bussen en Qliner bussen in HWGO zijn van TCR...
De TCR bussen uit Waterland zijn na het aflopen van deze concessie ingezet bij Arriva o.a. op Qliner 315, ik denk dat Arriva en TCR er ook na afloop van HWGO wel weer uitkomen. Door het verlengen van HWGO komen de Qliner bussen te laat vrij. Hiervoor moeten dus nieuwe bussen of 2e hands bussen (import?) op kop getikt worden. De gelede bussen uit HWGO, maar dat zijn er zo te zien maar 2 (TCR 411-412) kan je vanaf dec 2015 inzetten in DAV na overname.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Michael 1988 »

Maar dan nog zijn en blijven de bussen eigendom van TCR na 2015. Arriva zal die 2 gelede bussen dan over moeten kopen of huren van TCR. Mogelijk dat het dan beter is om 7 nieuwe gelede bussen te kopen of te leasen voor de korte periode die nog komt (concessie loopt tot 2018). Wat betreft de Qliner bussen zal het waarschijnlijk sowieso import worden. Connexxion heeft dit jaar wel een vloot aan 8700 vrij, maar die zijn uit 2005 en niet echt geheel een verbetering (wel een kleine, maar qua leeftijd maakt het niet zo veel verschil).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door nvdw »

De gelede Scania's worden in DAV niet meer in de reguliere dienst ingezet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Daniel »

Niet alleen niet ingezet, maar de bussen zijn in het geheel niet meer bij Arriva aanwezig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Meltrain »

Die bussen reden toch (voornamelijk) op de drukke lijnen (1)81 en 85?
Is ter compensatie dan de frequentie verhoogd of is de vervoersvraag afgenomen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door Daniel »

Op lijn 85 is de route in Leerdam aangepast, waardoor nu heel Leerdam 4x/uur een bus heeft. Dat waren in de tijd dat er geledes reden twee takken die beide 2x/uur reden (waarvan er eentje nog even lijn 185 heeft geheten).
Die aanpassing was volgens mij sowieso pas mogelijk nadat de geledes weg waren omdat die niet door Leerdam Oost konden rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Nieuwe bussen DAV

Bericht door nvdw »

De invoering van lijn 185 was inderdaad gedaan omdat (quote busboekje Arriva) de route door wijk West voor gelede bussen lastig te nemen zou zijn. Nooit wat van gemerkt want na opheffing van de 185 waren de gelede bussen overal in Leerdam te zien.

Buiten de bus is de trein in Leerdam ook een reële reismogelijkheid naar Utrecht. Bovendien scheelt het weer een aparte bussoort die dan weer aan bepaalde omlopen vastzit (immers zijn er al midibussen, standaards en Q-liners)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 82 gasten