Korte vragen #4

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:GVB-NS-CXX werkt prima bij mij op een chipkaart.
Bij mij met mn SOV in de kortingsperiode niet.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

VIRM schreef:Kan iemand mij uitleggen wat nu precies de bedoeling van R-Net is in de praktijk?
Als ik het goed heb, is het HOV met goede aansluitingen en een lelijk uiterlijk.

Want de praktijk is wat weerbarstiger, lijkt mij.
Ik keek gisteravond voor iemand naar de dienstregeling van R-Net lijn 394 (Amsterdam Centraal-Zaandam). Deze komt bijvoorbeeld om :25 aan op een zondag (rijdt eens in het halfuur). Dat terwijl de treinen dan om :25, :25, :28, :30, :34 en :34 vertrekken (en op de zondag ook slechts eens in het halfuur gaan). Wat is dan het nut van het optuigen van een R-NET merk als er eigenlijk niks verandert met aansluitingen e.d?
R-Net is om hoog openbaar verover tussen verschillende (middel)grote steden/de Randstad onder één noemer te scharen, ze goede overstapmogelijkheden op elkaar te geven e.d. Het staat nog steeds in de steigers, want pas in 2028 moet het hele Randstadnet klaar zijn.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door reisthijs »

Kortom, ze hebben er nu alleen maar een nieuw labeltje opgeplakt, in de praktijk merk je er verder weinig van.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #3

Bericht door Edwin »

reisthijs schreef:Kortom, ze hebben er nu alleen maar een nieuw labeltje opgeplakt, in de praktijk merk je er verder weinig van.
In de praktijk merk ik in Almere er wel wat van: nieuwe abri's, DRISsen en nieuwe fietsenstallingen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #3

Bericht door Ronald »

Dat kan ook als de bussen niet rood zijn.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Korte vragen #3

Bericht door M57 »

Wubbo schreef:Nee hoor. Er beginnen al onderhoudsroosters voor 12 uur. Een ervan is het onderhoudsrooster in de Hemtunnel (start om 23.50 uur). Het onderhoudsrooster op Zaandam start om 00.00 uur...
Op grote emplacementen zijn de meeste onderhoudsroosters juist midden op de dag, maar dat levert de reizigers vaak hoogstens een spoorwijziging.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #3

Bericht door Suus »

Ronald schreef:Dat kan ook als de bussen niet rood zijn.
Precies, en dan heb je ook nog "echt R-NET" en "nep R-NET". Want op Bijlmer heeft R-NET 300 extra brede, extra schuine haltes waar de bus als een hand in een handschoen inpast en wel profiteren van dynamische reisinformatie, terwijl de rode bussen van R-NET Almere een beetje zijn weggemoffeld tussen de stads- en streekbussen in en het mogen doen met een papieren vertrekstaatje.

Sterker nog, de R-NET 300 bussen hebben meer en betere reisinfo dan de metro, want het Trein & Metrobord op het Bijlmerbusstation is al maanden een soort van defect en heeft slechts 7 karaktertekens van de onderste ±8 volledige regels toegewezen gekregen om metroinfo te tonen, dus meer dan 54GEIN2 staat er niet op :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #4

Bericht door Edwin »

Ik had laatst op een zaterdagochtend dat de eerste rit 328 ri. Holendrecht op de rechterhalte van de 300 halteerde. Scheelde wel stukje lopen :)
Maar verder is het niet begrijpen dat de 328 zo ver weg van de 300 de halte heeft.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Milco »

Richting Holendrecht heb ik dat wel vaker gezien, het is dan toch alleen maar uitstappen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Suus »

Er worden wel vaker bussen die voor alleen uitstappen zijn op halte 1 of 2 binnengenomen daar. Vanochtend had ik een chauffeur die hem pontificaal achter een R-NET-bus parkeerde op halte 1, daar ben ik dat weer niet zo'n fan van eerlijk gezegd :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Milco »

En dan wel zeker netjes een paar minuten wachten tot de 300 wegreed? Wat een l*l :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #4

Bericht door Edwin »

Vandaag rijdt er drie dagen een Schaatsbus, de Arriva 8522, (zie foto onderaan), gratis van station Heerenveen naar Thialf v.v.
Of gebruik te maken van de gratis Schaatsbus die pendelt tussen het NS-station (vanaf perron B) en Thialf (halte Heremaweg) op:
- Vrijdag 25 oktober: Pendelen tussen 13:30 - 15:30u en tussen 19:30 - 21u
- Zaterdag 26 oktober: Pendelen tussen 12 - 14u en tussen 17 - 19u
- Zondag 27 oktober: Pendelen tussen 10:15 - 12:15u en tussen 17:30 - 19:00u
QBuzz is houder van de concessie Concessie Zuidoost-Friesland waaronder Heerenveen e.o. ook vallen. Mag er zomaar gedoogd worden dat Arriva, houder van de concessie Concessie Noord- en Zuidwest-Friesland en Schiermonnikoog, in het gebied van QBuzz een gratis bus aanbiedt en hiermee concurreert met QBuzz-lijnen?

Afbeelding
Remember to check-out with your ov-chipcard.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Korte vragen #4

Bericht door ov'tje »

ik zou in dit geval ja zeggen. Waarom? Er zijn uitzonderlijke omstandigheden van kracht, want het baanvak Heerenveen - Steenwijk ligt eruit vanwege werkzaamheden, waardoor het station Heerenveen IJsstadion niet bereikbaar is en de schaatsfans daar niet uit kunnen stappen. Ik denk dat daarom voor deze oplossing gekozen is.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #4

Bericht door Edwin »

ov'tje schreef:ik zou in dit geval ja zeggen. Waarom? Er zijn uitzonderlijke omstandigheden van kracht, want het baanvak Heerenveen - Steenwijk ligt eruit vanwege werkzaamheden, waardoor het station Heerenveen IJsstadion niet bereikbaar is en de schaatsfans daar niet uit kunnen stappen. Ik denk dat daarom voor deze oplossing gekozen is.
Wanneer de treinen wel gereden hadden was er ook niet gestopt bij Heerenveen IJsstadion. Dat kost organisatiecomité Thialf teveel geldt, dit wordt nog maar 1 à 2 keer per schaatsseizoen gedaan. Verder stoppen de stopbussen tussen Steenwijk en Heerenveen ook niet bij Heerenveen IJsstadion.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #4

Bericht door Meltrain »

Zo te zien heeft Thialf deze gratis bus geregeld. Het is ingehuurd vervoer, dus dat mogen ze doen bij wie ze willen. In dit geval dus bij Arriva.
Vergelijkbaar geval: deze maandag waren er open dagen op de TU Delft, waarvoor ook allerlei extra bussen (vooral touringcars) waren gehuurd die tussen het station en de TU pendelden. Je zou kunnen zeggen dat dat concurrentie is met Veolia en de RET, maar dat is natuurlijk onzin.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen #4

Bericht door ThePretender »

Waarom vertrekken de treinen van de s4000 vanaf Asb ineens twee minuten later dan normaal? Op bijvoorbeeld Dvd staat de vertrektijd xx.02/xx.32 op de borden alsof dat de standaardtijd is, in plaats van xx.00/xx.30. Vanaf Asd zijn de tijden weer normaal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

Werkzaamheden te Asd, ongeveer 40% van de perronfases is BD.
Komt wel goed schatje.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Korte vragen #4

Bericht door ov'tje »

Edwin schreef:
ov'tje schreef:ik zou in dit geval ja zeggen. Waarom? Er zijn uitzonderlijke omstandigheden van kracht, want het baanvak Heerenveen - Steenwijk ligt eruit vanwege werkzaamheden, waardoor het station Heerenveen IJsstadion niet bereikbaar is en de schaatsfans daar niet uit kunnen stappen. Ik denk dat daarom voor deze oplossing gekozen is.
Wanneer de treinen wel gereden hadden was er ook niet gestopt bij Heerenveen IJsstadion. Dat kost organisatiecomité Thialf teveel geldt, dit wordt nog maar 1 à 2 keer per schaatsseizoen gedaan. Verder stoppen de stopbussen tussen Steenwijk en Heerenveen ook niet bij Heerenveen IJsstadion.
ik kan me juist uit andere jaren herinneren dat er bij een NK afstanden wel degelijk gestopt werd bij de halte IJsstadion.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen #4

Bericht door ThePretender »

Thom91 schreef:Werkzaamheden te Asd, ongeveer 40% van de perronfases is BD.
Kan je me dan de relatie uitleggen tussen het late vertrek vanaf Asb en daardoor ook de late aankomst op Asd (de trein waarin ik zat stond tien minuten voor het CS te wachten omdat er allerlei treinen langs moesten)?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

Geen perron vrij.
Komt wel goed schatje.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Korte vragen #4

Bericht door ThePretender »

Oké, ik was onduidelijk, fair enough. Waarom vertrokken de treinen laat vanuit Asb?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

Omdat er in Asd geen perroncapaciteit was om die trein eerder binnen te nemen. Ze moesten op elkaar wachten in plaats van naast elkaar te staan. (IC's en Sprinters uit Amstel.)
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #4

Bericht door VIRM »

Klein vraagje: wat is de reden waarom NS pas twee weken van tevoren werkzaamheden aankondigt? Best irritant als je iets meer dan twee weken van tevoren plant en je pas later moet ontdekken dat er opeens werkzaamheden inclusief bijbehorend busvervoer zijn. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #4

Bericht door Thom91 »

Het is zelfs 10 dagen. En het is kut met peren, want ik heb er zelfs een keer mee aan de telefoon gehangen bij NSHiSpeed.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #4

Bericht door Geert »

NS is bang dat werkzaamheden misschien op het laatste moment niet doorgaan en daarom wil men ze niet eerder aankondigen. Beetje idioot aangezien veel van die werkzaamheden al lang bekend zijn, erg onhandig als je je reis wilt plannen...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daelea en 33 gasten