Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Ben ik weer :)
Ik was maandag in Delft voor de open dag. Er wordt daar een trambaan aangelegd naar de TU, alles ligt open. Even nagezocht: ligt al zeker vanaf juli allemaal open:
Duurt lang en ik vind een tram een onhandig vervoermiddel. Hij is gevaarlijk (er vallen jaarlijks doden) en zit ander verkeer in de weg:
Ik heb er al eerder over geschreven: in Düsseldorf en Dortmund hebben ze al zeker tien jaar een goed functionerend ander systeem. Het heet H-Bahn. Het is een zogenaamde suspended monorail: eentje die hangt. Om die aan te leggen hoeft niet de hele straat open:
Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:
In Delft is de beslissing al genomen, maar in Groningen komen ze er niet uit: de regiotram is van de baan en het busplan biedt ook geen oplossing. Zou dit niet iets zijn voor Groningen?
Ik was maandag in Delft voor de open dag. Er wordt daar een trambaan aangelegd naar de TU, alles ligt open. Even nagezocht: ligt al zeker vanaf juli allemaal open:
Duurt lang en ik vind een tram een onhandig vervoermiddel. Hij is gevaarlijk (er vallen jaarlijks doden) en zit ander verkeer in de weg:
Ik heb er al eerder over geschreven: in Düsseldorf en Dortmund hebben ze al zeker tien jaar een goed functionerend ander systeem. Het heet H-Bahn. Het is een zogenaamde suspended monorail: eentje die hangt. Om die aan te leggen hoeft niet de hele straat open:
Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:
In Delft is de beslissing al genomen, maar in Groningen komen ze er niet uit: de regiotram is van de baan en het busplan biedt ook geen oplossing. Zou dit niet iets zijn voor Groningen?
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Voordeel van een trambaan is dat je er ook bussen over kan laten rijden, dat gebeurt bij de TU ook al over een paar maanden.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Leuk gedaan met die plaatjes...
Voor Groningen ben je denk ik te laat. Er is al een besluit genomen over het alternatief voor de Regiotram en dat is het plan met de HOV-bussen via verschillende corridors. De eerste bussen in Qlink-huisstijl rijden reeds rond en de Mercedes Capacity-bussen volgen komend jaar.
O ja, er zou ook nog eventueel een kabelbaan in Groningen komen, maar ik geloof niet dat iemand daar nog serieus in gelooft.
Voor Groningen ben je denk ik te laat. Er is al een besluit genomen over het alternatief voor de Regiotram en dat is het plan met de HOV-bussen via verschillende corridors. De eerste bussen in Qlink-huisstijl rijden reeds rond en de Mercedes Capacity-bussen volgen komend jaar.
O ja, er zou ook nog eventueel een kabelbaan in Groningen komen, maar ik geloof niet dat iemand daar nog serieus in gelooft.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Hier komen geen GTL8s maar RegioCitadis wat alleen besloten is. Tevens hebben bijna enkele GTL8 een botsneus die op jou plaatje er niet staat.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
En... hoe rendabel gaat een tram naar de TU zijn als de afschafing van de SOV doorgaat?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Een bus is ook gevaarlijk, en in een stedelijk gebied zijn mensen sowieso al gewend aan een tram. Wat betreft dat gebeuren met de SOV, dan kan je de bouw van de uithoflijn ook wel stop zetten en vele andere over verbindingen.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Minder zwaar? Rails waar een tram over rijdt die je om de zoveel decimeter ondersteunt met een dwarliggertje versus hangende monorails met overspanningen van 10+ meter en kolommen om de belastingen weer af te voeren naar de grond? Waar zijn de tonnen staal en beton dan gebleven?Rick Visser schreef:Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Gewoon een magneetzweefbaan door het centrum ;)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Is het niet peperduur om aan te leggen en te onderhouden?
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Tramstellen zijn vele malen zwaarder dan de treinstellen van de H-Bahn. Ik ken de getallen niet, maar als je je afvraagt waar alle staal en beton is gebleven: deze tram rijdt in Dortmund en Düsseldorf. Je kunt op de site zien hoe het er daadwerkelijk uitziet. http://www.h-bahn.info/de/galerie.phpWSM schreef:Minder zwaar? Rails waar een tram over rijdt die je om de zoveel decimeter ondersteunt met een dwarliggertje versus hangende monorails met overspanningen van 10+ meter en kolommen om de belastingen weer af te voeren naar de grond? Waar zijn de tonnen staal en beton dan gebleven?Rick Visser schreef:Kruisingen, bruggen, het is allemaal minder zwaar en relatief makkelijk te overbruggen:
Of rij een stukje mee: http://www.youtube.com/watch?v=iUVasGhia4M
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Elke 25 meter een paal en daartussen in massa geproduceerde standaard baanstukken. De weg hoeft niet open, dat scheelt enorm. De stations zijn wel wat duurder, want die moeten allemaal op hoogte: zie het filmpje, dan kun je misschien zelf inschatten waar de kosten liggen: http://www.youtube.com/watch?v=iUVasGhia4MGeert schreef:Is het niet peperduur om aan te leggen en te onderhouden?
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Oh ja natuurlijk, eens in de zoveel tijd moet dit verhaaltje weer naar boven komen. Beste Rick, je brengt deze discussie ongeveer elk jaar op, maar steeds komt er dezelfde conclusie uit rollen. Ja, ik vind H-Bahnen ook prima dingen. Maar in Nederland wil men dit niet. Te duur, te onderhoudsgevoelig en vooral wil men zoiets niet voor zijn slaapkamerraam hebben zweven en al helemaal niet in een historische binnenstad. Ik ken alledrie de systemen die er in het Ruhrgebied zijn, en ze zijn geweldig. Maar het argument 'Ja maar daar kan het, dus hier ook' gaat hier nou eenmaal niet op.
Ik doe ook maar wat
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Er is ook nog iets als esthetiek in de wereld. Dat houdt in dat iets dat op de ene plek mooi en modern kan zijn op een andere locatie een vlag op een modderschuit wordt. Even de argumenten waarom het wel kan op de drie plekken in Duitsland waar zo'n apparaat bestaat:
-Dortmund: universiteitscampus met lelijke nieuwbouw.
-Düsseldorf: luchthaven. Per definitie meer functioneel dan esthetisch verantwoord.
-Wuppertal: aangelegd rond 1900, toen moderniteit het toverwoord was.
Zie het nu serieus voor je dat iemand het leuk vindt om deze ontiegelijk ontsierende palen over de Groningse Grote Markt pal naast de Martinitoren te zien staan? Nee toch? Als je nu zou voorstellen om zo'n ding te bouwen tussen, laten we zeggen, de vertrekhallen van Schiphol en P3 Lang Parkeren: be my guest. Ik heb alleen een vermoeden dat Schiphol niet echt bereid is dit te financieren, want het zal een klein beetje duurder zijn dan de vijf busjes die nu op en neer pendelen.
-Dortmund: universiteitscampus met lelijke nieuwbouw.
-Düsseldorf: luchthaven. Per definitie meer functioneel dan esthetisch verantwoord.
-Wuppertal: aangelegd rond 1900, toen moderniteit het toverwoord was.
Zie het nu serieus voor je dat iemand het leuk vindt om deze ontiegelijk ontsierende palen over de Groningse Grote Markt pal naast de Martinitoren te zien staan? Nee toch? Als je nu zou voorstellen om zo'n ding te bouwen tussen, laten we zeggen, de vertrekhallen van Schiphol en P3 Lang Parkeren: be my guest. Ik heb alleen een vermoeden dat Schiphol niet echt bereid is dit te financieren, want het zal een klein beetje duurder zijn dan de vijf busjes die nu op en neer pendelen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Je hebt gelijk. In Nederland verstopt 'men' zijn steden liever.Ardan schreef:--... Maar in Nederland wil 'men' dit niet. Te duur, te onderhoudsgevoelig ....
Of 'men' geeft miljarden uit aan een tunneltje van een kilometer of tien.
Wie zijn die 'men' eigenlijk?
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
http://www.youtube.com/watch?v=mZQjnBTPKNc
Laat ik dinsdag nou een filmpje van dat ding gemaakt hebben
Laat ik dinsdag nou een filmpje van dat ding gemaakt hebben
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Vast en zeker ligt er riolering en andere ondergrondse infrastructuur in de weg en daar wordt in dit soort projecten altijd veel te weinig rekening mee gehouden !Rick Visser schreef: De weg hoeft niet open, dat scheelt enorm.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
De belastingbetalers?Rick Visser schreef:Wie zijn die 'men' eigenlijk?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Sinds wanneer kan de belastingbetaler zelf bepalen waar z'n geld aan uitgegeven wordt?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Door te stemmen bij verkiezingen onder andere.
Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen.
Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden om invloed uit te kunnen oefenen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Het voordeel van een tram (en bus) is dat haltes vrij eenvoudig aan te leggen zijn. Kwestie van een paar stoeptegels, een wachthokje en een prullenbak. Bij een H-bahn is dat wat lastiger lijkt me. Bovendien kun je met een tram vrij makkelijk keren op een kopspoortje. Hoe werkt dat bij een H-bahn?
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
@Wubbo, de H-bahn in Dortmund vertrekt bij de halte gewoon weer in de andere richting terug, net zoals een normale trein kopmaakt.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Ik ben het met tsov eens dat een H-Bahn op Schiphol niet zou misstaan, en nog wel een succes kon worden ook. P30-Plaza-P40 of zo. Heb je alleen wel wat viaducten, parkeerdekvoetgangersbruggen en de Schipholtunnel als obstakeltjes onderweg maar dat moet op zich wel op te lossen zijn. De haltes liggen dan relatief ver uit elkaar waardoor een H-Bahn snel is, sneller dan bussen of trams kunnen zijn. En je hebt er ook geen last van NIMBY's. Maar verder kan ik in Nederland geen enkele plek bedenken waar een H-Bahn zinvol zou zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van innovatieve verkeers-/vervoersoplossingen. Maar ik ben van mening dat je overvolle buslijnen, zéker in steden, eerst moet vertrammen en niet meteen een H-Bahn moet neerkwakken. Zo gigantisch veel extra capaciteit genereert dat volgens mij niet, het ziet er alleen erg gelikt uit. Ik ben daarom ook een grote voorstander van de tram naar de Uithof, en vind ik het jammer dat de Groningse tram (nog) niet doorgaat, al ken ik de drukte Groningen-Zernike alleen van de verhalen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van innovatieve verkeers-/vervoersoplossingen. Maar ik ben van mening dat je overvolle buslijnen, zéker in steden, eerst moet vertrammen en niet meteen een H-Bahn moet neerkwakken. Zo gigantisch veel extra capaciteit genereert dat volgens mij niet, het ziet er alleen erg gelikt uit. Ik ben daarom ook een grote voorstander van de tram naar de Uithof, en vind ik het jammer dat de Groningse tram (nog) niet doorgaat, al ken ik de drukte Groningen-Zernike alleen van de verhalen.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
... beetje fantasie...tsov schreef:Er is ook nog iets als esthetiek in de wereld. [...] Zie het nu serieus voor je dat iemand het leuk vindt om deze ontiegelijk ontsierende palen over de Groningse Grote Markt pal naast de Martinitoren te zien staan?
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Echt ooeerlelijk. :X
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Gelukkig hebben we monumentenzorg...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten