Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Dat zien we dan wel weer.

Is het eigenlijk al eens voorgekomen dat een zittende vervoerder zich (al dan niet onder nieuwe naam zoals toen Veolia ipv BBA) NIET heeft ingeschreven?
"Een touringcar is geen bus"
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door tsov »

Volgens mij is het wel eens voorgekomen, maar ik weet niet meer precies waar. Was dat niet SRR Streek, wat toen Qbuzz is geworden?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Karl »

Volgens mij ook, maar dat was ook een rare concessie. SRR deed de concessie op de markt voor maar liefst drie jaar en daarna was al bekend dat de concessie naar RET ging.
Het is een spectrum.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Bee schreef:Het niet inschrijven van Veolia zou betekenen dat ze het personeel in Brabant keihard laten vallen. Ik vraag mij af hoe de buschauffeurs daarop zouden reageren :wink:
Buschauffeurs enzo gaan gewoon over naar de nieuwe werkgever... Hor dat zit met de concessiemanager weet ik niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

tsov schreef:Volgens mij is het wel eens voorgekomen, maar ik weet niet meer precies waar. Was dat niet SRR Streek, wat toen Qbuzz is geworden?
Klopt en in hetzelfde jaar ook Zuidoost-Friesland (dat was Arriva, maar daar was Qbuzz ook de enige inschrijver).
Met twee concessies waar Qbuzz de enige inschrijver was, kon het bedrijf zich wel heel makkelijk toegang tot de markt verschaffen. :wink:

Ik weet niet zeker (meer) of Veolia Transport had ingeschreven op de concessie Provincie Utrecht. Voor eind 2008 werd het gebied in het noordwesten van Utrecht immers gereden door BBA.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Was dat ook niet zo met Vlieland, waar TCR toendertijd nog onder eigen naam reed? Maar ik vraag me af of Arriva ook nog heeft ingeschreven (de andere concessiehouder in Brabant).
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door ICE105 »

Michael schreef:uhhh. In het bericht van OB staat dat Veolia zich gewoon inschrijft.
Waarom niet? Inschrijven met een hoog risicoloos bod kan altijd.
kas
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 11:48

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door kas »

Mij is inmiddels het volgende ter ore gekomen v.w.b. de inschrijvers:

West-Brabant: Arriva, Veolia
Oost-Brabant: Arriva, Veolia, Syntus
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Statler Rail »

Ja klopt. Zie ook dit persbericht of dit nieuwsbericht.

Gelukkig dat er in ieder geval inschrijvingen zijn, maar nu even afwachten hoe de vervoerders omgaan met de onzekerheid over de OV-studentenkaart...
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door mijack1985 »

oh ja, dat was vandaag. Vind ik alsnog weinig inschrijvers, vergeleken met dit artikel uit maart. Qbuzz is weggevallen, EBS heeft blijkbaar hun handen vol aan Waterland en die buitenlandse vervoerder die nog niet hier in NL actief is doet dus ook niet mee.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Connexxion is ook weggevallen. Maar ik vind het wel jammer dat Connexxion en/of Hermes niet inschrijven op concessies waar Veolia ook op inschrijft en andersom. Het zijn dan wel bedrijven met hetzelfde moederbedrijf, maar het zijn twee aparte bedrijven (Hermes reken ik even bij Connexxion omdat het een dochterbedrijf is van Connexxion). Maar wel opvallend dat Syntus zich ook hier heeft ingeschreven, maar wel alleen maar op Oost-Brabant. Ik dacht dat Syntus zich alleen op Oost-Nederland (lees Overijssel, Gelderland en Flevoland) wou richten. Maar de kans wordt dus groot dat de zittende vervoerders blijven.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door BR628 »

Michael 1988 schreef:Connexxion is ook weggevallen. Maar ik vind het wel jammer dat Connexxion en/of Hermes niet inschrijven op concessies waar Veolia ook op inschrijft en andersom. Het zijn dan wel bedrijven met hetzelfde moederbedrijf, maar het zijn twee aparte bedrijven
Connexxion heeft vermoedelijk geen moment (echt) meegedaan in de strijd, want zoals je zelf al zegt is het al sinds jaren zo dat slechts een van beide vervoerders inschrijft op een concessie, niet beide tegelijk.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

BR628 schreef:
Michael 1988 schreef:Connexxion is ook weggevallen. Maar ik vind het wel jammer dat Connexxion en/of Hermes niet inschrijven op concessies waar Veolia ook op inschrijft en andersom. Het zijn dan wel bedrijven met hetzelfde moederbedrijf, maar het zijn twee aparte bedrijven
Connexxion heeft vermoedelijk geen moment (echt) meegedaan in de strijd, want zoals je zelf al zegt is het al sinds jaren zo dat slechts een van beide vervoerders inschrijft op een concessie, niet beide tegelijk.
Dat vind ik best jammer,zou Hermes graag terug willen hebben in Limburg.
Beide bedrijven werken niet samen,anders zou je nooit [wiki]Lijn 75 Roermond Station - Deurne Ziekenhuis (2007)[/wiki]knippen om je concerngenoot op kosten te jagen door gewoon het lijnstuk Meijel-Deurne terug te geven aan Hermes,waardoor Hermes een toerboer moet inhuren en veel kosten heeft aan mat-ritten Liessel-Helmond.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Michael 1988 schreef:Connexxion is ook weggevallen. Maar ik vind het wel jammer dat Connexxion en/of Hermes niet inschrijven op concessies waar Veolia ook op inschrijft en andersom. Het zijn dan wel bedrijven met hetzelfde moederbedrijf, maar het zijn twee aparte bedrijven (Hermes reken ik even bij Connexxion omdat het een dochterbedrijf is van Connexxion). Maar wel opvallend dat Syntus zich ook hier heeft ingeschreven, maar wel alleen maar op Oost-Brabant. Ik dacht dat Syntus zich alleen op Oost-Nederland (lees Overijssel, Gelderland en Flevoland) wou richten. Maar de kans wordt dus groot dat de zittende vervoerders blijven.
Connexxion en docters mochten niet inschrijven van de aandeelhouders van Transdev.
Alleen het zittende bedrijf. Dus Veolia.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Michael 1988 schreef:Ik dacht dat Syntus zich alleen op Oost-Nederland (lees Overijssel, Gelderland en Flevoland) wou richten.
Oost-Brabant ligt toch ook behoorlijk in het oosten, dus wat dat betreft past het nog wel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Karl »

Michael 1988 schreef:(...) Maar ik vind het wel jammer dat Connexxion en/of Hermes niet inschrijven op concessies waar Veolia ook op inschrijft en andersom. Het zijn dan wel bedrijven met hetzelfde moederbedrijf, maar het zijn twee aparte bedrijven (Hermes reken ik even bij Connexxion omdat het een dochterbedrijf is van Connexxion). (...)
Rare kronkel. Dus Hermes en Connexxion schrijven niet allebei in, omdat Hermes een dochter is van CXX; maar dat CXX en Veolia niet inschrijven, omdat zij zusters zijn is wel vreemd.

Ik volg Brabant niet helemaal; maar voor zover ik heb begrepen is het een concessie waarbij de provincie alles bepaald; maar de vervoerder de kosten/baten heeft.
Het is een spectrum.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

Dat is goed verwoord.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:
Michael 1988 schreef:Connexxion is ook weggevallen. Maar ik vind het wel jammer dat Connexxion en/of Hermes niet inschrijven op concessies waar Veolia ook op inschrijft en andersom. Het zijn dan wel bedrijven met hetzelfde moederbedrijf, maar het zijn twee aparte bedrijven (Hermes reken ik even bij Connexxion omdat het een dochterbedrijf is van Connexxion). Maar wel opvallend dat Syntus zich ook hier heeft ingeschreven, maar wel alleen maar op Oost-Brabant. Ik dacht dat Syntus zich alleen op Oost-Nederland (lees Overijssel, Gelderland en Flevoland) wou richten. Maar de kans wordt dus groot dat de zittende vervoerders blijven.
Connexxion en docters mochten niet inschrijven van de aandeelhouders van Transdev.
Alleen het zittende bedrijf. Dus Veolia.
Maar Veolia is het zittende bedrijf voor West-Brabant, niet voor Oost-Brabant. Tenzij Midden-Brabant bij Oost-Brabant is gevoegd. Zal overigens dan nog wat worden als de concessie Zeeland wordt aanbesteed. Daar zijn beide vervoerders de zittende vervoerders.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Statler Rail »

huibf schreef:Connexxion en docters mochten niet inschrijven van de aandeelhouders van Transdev.
Alleen het zittende bedrijf. Dus Veolia.
Volgens mij mogen bedrijven die tot dezelfde holding behoren (Transdev) niet op dezelfde concessie inschrijven. Anders zou je als holding meerdere dochterbedrijven kunnen oprichten en dan elke met een andere biedingsvariant laten inschrijven. Dat mag niet, varianten zijn niet toegestaan.
Michael 1988 schreef:Maar Veolia is het zittende bedrijf voor West-Brabant, niet voor Oost-Brabant. Tenzij Midden-Brabant bij Oost-Brabant is gevoegd.
Dat is ook het geval. Midden-Brabant is voor het grootste deel naar Oost-Brabant gegaan.
Michael 1988 schreef:Zal overigens dan nog wat worden als de concessie Zeeland wordt aanbesteed. Daar zijn beide vervoerders de zittende vervoerders.
Dat wordt inderdaad interessant. In principe zou Transdev volgens mij moeten kiezen welk dochterbedrijf zij laat bieden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

Statler Rail schreef:
Michael 1988 schreef:Zal overigens dan nog wat worden als de concessie Zeeland wordt aanbesteed. Daar zijn beide vervoerders de zittende vervoerders.
Dat wordt inderdaad interessant. In principe zou Transdev volgens mij moeten kiezen welk dochterbedrijf zij laat bieden.
Het moet wel heel raar lopen, wil dat niet Connexxion (of een nieuw-bedachte dochter) zijn, want:
1) Connexxion rijdt nu in het grootste deel van de provincie.
2) Connexxion (of haar voorgangers) is historisch gezien de vervoerder van heel Zeeland (m.u.v. Tholen).
3) Er zijn nog steeds plannen om Veolia Transport te verkopen.
4) Connexxion heeft een betere naam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Meltrain schreef:3) Er zijn nog steeds plannen om Veolia Transport te verkopen.
Hoe meer concessies Veolia heeft, des te meer kans is er dat Veolia Transport verkocht kan worden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Michael 1988 schreef:Maar Veolia is het zittende bedrijf voor West-Brabant, niet voor Oost-Brabant. Tenzij Midden-Brabant bij Oost-Brabant is gevoegd.
Dat is ook het geval. Midden-Brabant is voor het grootste deel naar Oost-Brabant gegaan.

Je hebt gelijk, was ik vergeten. Las het net terug op de eerste pagina.
Meltrain schreef:
Statler Rail schreef:
Michael 1988 schreef:Zal overigens dan nog wat worden als de concessie Zeeland wordt aanbesteed. Daar zijn beide vervoerders de zittende vervoerders.
Dat wordt inderdaad interessant. In principe zou Transdev volgens mij moeten kiezen welk dochterbedrijf zij laat bieden.
Het moet wel heel raar lopen, wil dat niet Connexxion (of een nieuw-bedachte dochter) zijn, want:
1) Connexxion rijdt nu in het grootste deel van de provincie.
2) Connexxion (of haar voorgangers) is historisch gezien de vervoerder van heel Zeeland (m.u.v. Tholen).
3) Er zijn nog steeds plannen om Veolia Transport te verkopen.
4) Connexxion heeft een betere naam.
Persoonlijk zie ik liever dat Veolia inschrijft op die concessie. Zoals je al zegt, er zijn nog steeds plannen om Veolia Transport te verkopen. Hoe meer (interessante) concessies Veolia heeft, hoe aantrekkelijker het wordt om het bedrijf in Nederland over te nemen. Connexxion heeft nu al meer concessies in Nederland dan Veolia. 13 voor Connexxion (incl. SRE en SRAN, excl. Twente) tegenover 5 voor Veolia (incl. de fast ferry, excl. Brabant). Als Connexxion Zeeland verliest en Veolia gaat zich inschrijven op Zeeland en wint blijven er voor Connexxion alsnog 11 over (incl. SRE en SRAN). Dat zijn er meer dan Veolia (die dan op 5 blijft). Als Veolia Zeeland verliest wordt het alleen maar onaantrekkelijker om het bedrijf over te kopen, mits dat ook daadwerkelijk nog doorgaat. Ik ga overigens nog niet vooruit blikken op de uitslag van de concessie Brabant, dus die blijft even buiten beschouwing. Maar goed het gaat hier om de concessie Brabant en niet om de concessie Zeeland en/of de verhoudingen tussen Connexxion en Veolia.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Michael 1988 schreef:Ik dacht dat Syntus zich alleen op Oost-Nederland (lees Overijssel, Gelderland en Flevoland) wou richten.
Cees Anker (directeur Syntus) heeft hierover een duidelijke uitspraak gedaan in het OV Magazine van 22 augustus 2013.
Dit staat er letterlijk.
Keolis heeft ambitieuze plannen. Het bedrijf heeft nu een omzet van bijna 5 miljard euro en wil groeien naar 7 miljard in 2017. Die groei moet buiten Frankrijk worden gerealiseerd. want in Frankrijk is weinig ruimte. Nederland moet nadrukkelijk bijdragen aan die groei/ Daarom heb ik ook ja gezegd toen mij werd gevraagd of ik langer wilde blijven. Ik wil daar graag bij zijn. Het betekent dat Syntus gaat meedoen aan aanbestedingen in heel Nederland en niet alleen in de regio Oost. De komende jaren komt ongeveer de helft van Nederland op de markt (Anker somt vervolgens staccato uit zijn hoofd de concessies op die worden aanbesteed). In principe komt alles in aanmerking, dus niet alleen multimodale concessies in de regio, maar ook vervoer in de Randstad, busconcessies en regionale treinen. Maar het moet wel bij ons passen. De verbinding tussen Brussel en Den Haag is niets voor ons, misschien eerder voor SNCF. Maar Enschede - Zwolle is weer wel interessant.
🍉
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door wwijker »

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... fe9a2bf581
Nieuwe stadsbus Arriva, als het de concessie wint?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibf »

wwijker schreef:https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... fe9a2bf581
Nieuwe stadsbus Arriva, als het de concessie wint?
neus en positie voorwiel heeft wel wat weg van de phileas
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten