Er rijden nog steeds intercities naar Amsterdam in de nieuwe plannen... En Brussel blijft vanuit Dordt nog steeds goed bereikbaar met overstap in Breda.Wij
-gemeenteraadsleden van Dordrecht
-reizigers
-bedrijven uit de regio Drechtsteden
constateren
-dat dit slecht is voor:
- de reizigers die dagelijks vertrekken vanaf station Dordrecht richting Amsterdam en Brussel
-de bedrijvigheid en de economische ontwikkeling in Dordrecht en de regio
-
en verzoeken
alles in het werk te stellen om voor Dordrecht de Intercity status te behouden
Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het is al jaren zo dat Dordrecht het verliezen van de IC naar Den Haag ziet als het verlies van de IC-status. Terwijl er dus inderdaad nog gewoon een IC- én Sprinter-kwartiersdienst geboden wordt.
Eigenlijk zelfs een luxepositie gezien de grootte van de stad: Dordrecht had tot het verdwijnen van de Benelux liefst 7x/uur een IC en 4x/uur een Sprinter naar de dichtstbijzijnde grote stad (Rotterdam) terwijl bijvoorbeeld Amersfoort (met 32.000 inwoners meer) al jaren 4 ICs en 2 Sprinters naar Utrecht heeft. Voor steden van dergelijke omvang op een kwartiertje van de grote stad is dat op zich een prima verbinding.
Als de politiek zich toch druk gaat maken kunnen ze dat beter over de bussen naar het achterland doen: de dienstregeling is nog nooit zo makkelijk geweest om op aan te sluiten (ri. Rotterdam vertrekken IC en Sprinter vrijwel gelijk, andersom komen ze vrijwel gelijktijdig aan) maar de aansluitingen zijn nog nooit zo beroerd geweest als ze nu zijn. En dat notabene voor de meest gevraagde verbinding. Niet gek dat het aantal treinreizigers op station Dordrecht een behoorlijke daling heeft gekend recent.
Eigenlijk zelfs een luxepositie gezien de grootte van de stad: Dordrecht had tot het verdwijnen van de Benelux liefst 7x/uur een IC en 4x/uur een Sprinter naar de dichtstbijzijnde grote stad (Rotterdam) terwijl bijvoorbeeld Amersfoort (met 32.000 inwoners meer) al jaren 4 ICs en 2 Sprinters naar Utrecht heeft. Voor steden van dergelijke omvang op een kwartiertje van de grote stad is dat op zich een prima verbinding.
Als de politiek zich toch druk gaat maken kunnen ze dat beter over de bussen naar het achterland doen: de dienstregeling is nog nooit zo makkelijk geweest om op aan te sluiten (ri. Rotterdam vertrekken IC en Sprinter vrijwel gelijk, andersom komen ze vrijwel gelijktijdig aan) maar de aansluitingen zijn nog nooit zo beroerd geweest als ze nu zijn. En dat notabene voor de meest gevraagde verbinding. Niet gek dat het aantal treinreizigers op station Dordrecht een behoorlijke daling heeft gekend recent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Ze zullen een snelle verbinding met Breda, Eindhoven en Venlo kwijt raken, ze verliezen een extra IC richting Rotterdam en Den Haag én op bijna alle andere relaties worden de reistijden langer, en/of ziet de reiziger zich geconfronteerd met meer overstappen t.o.v. de situatie zoals die was toen de Beneluxtrein nog reed.
Volkomen begrijpelijk dat ze daar niet zo blij mee zijn in Dordrecht. De Drechtsteden hebben samen meer den 200.000 inwoners en staan op nummer 6 grootste agglomeraties van het land:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geografie_van_Nederland
Volkomen begrijpelijk dat ze daar niet zo blij mee zijn in Dordrecht. De Drechtsteden hebben samen meer den 200.000 inwoners en staan op nummer 6 grootste agglomeraties van het land:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geografie_van_Nederland
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Veruit het grootste deel van het vervoer dat de aanvoer vanuit de agglomeratie verzorgt rijdt echter om het kwartier of halfuur, daarvoor voegt die extra trein (huidige s1900) niet zoveel voor toe. Of nouja, die zorgt nu nog 2x/uur voor een wat kortere overstap op een IC, maar als Arriva gewoon fatsoenlijke aansluitingen zou bieden op de trein dan kunnen de ICs die wel blijven ook een goede aansluiting op het overig OV hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Volgens de Monitor Stedenbaanplus uit september jl. (http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... 13_web.pdf, p58) is het aantal reizigers op station Dordrecht tussen 2011 en 2012 juist met 8% gegroeid. Wellicht dat de Arriva-chippers hier nog niet bij zitten, want van de MLL-stations ontbreken de cijfers. Wel is het aantal reizigerskilometers tussen Dordrecht en Arkel dat jaar gegroeid met 14% (p21). Geen daling op station Dordrecht in ieder geval lijkt me. :DDaniel schreef:Als de politiek zich toch druk gaat maken kunnen ze dat beter over de bussen naar het achterland doen: de dienstregeling is nog nooit zo makkelijk geweest om op aan te sluiten (ri. Rotterdam vertrekken IC en Sprinter vrijwel gelijk, andersom komen ze vrijwel gelijktijdig aan) maar de aansluitingen zijn nog nooit zo beroerd geweest als ze nu zijn. En dat notabene voor de meest gevraagde verbinding. Niet gek dat het aantal treinreizigers op station Dordrecht een behoorlijke daling heeft gekend recent.
Mogelijk is dit in het busvervoer anders, maar dan zou ik de oorzaak daarvan met name zoeken in het afschaffen van bijvoorbeeld de combinatieabonnementen NS + stad/streek. De slechte (extreem dure) tarievenaansluiting vandaag de dag :neg: moet zich ergens in de cijfers gaan wreken, al ben ik bang dat dit niet in het nadeel van NS zal zijn: de fietsenstallingen puilen uit inmiddels.
Ik ben het overigens met je eens dat het aansluitende Arriva-vervoer te Dordrecht beter kan mikken op de kwartierdiensten richting Rotterdam i.p.v. de 1900.
Dat laat echter onverlet dat de voorziene halfuurlijkse doortrekking van de IC A'dam - Dordt als stoptrein naar Breda geen adequate vervanging is van de 1900 voor reizigers tussen Dordrecht en de Brabantse steden en verder. Vandaar deze draad.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Weet iemand wat een snelle verbinding Den Haag CS Eindhoven Venlo gaat betekenen voor andere stations die nu worden aangedaan? Ik denk aan Den Haag HS, Delft, Helmond?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Niks als het goed is - alleen tussen Rotterdam en Breda duikt die trein de HSL op.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Is het dan al zeker dat die trein ook Eindhoven - Venlo gaat rijden? In alle plannen is slechts gesproken over Den Haag - Eindhoven.hleef schreef:Weet iemand wat een snelle verbinding Den Haag CS Eindhoven Venlo gaat betekenen voor andere stations die nu worden aangedaan? Ik denk aan Den Haag HS, Delft, Helmond?
Den Haag HS zal zeker aangedaan worden, er zijn weinig redenen om dat over te slaan.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
In oude HSL-plannen stond wel dat HS overgeslagen zou gaan worden. Maar ik betwijfel of dat nog steeds het geval gaat zijn. Het lijkt mij echter niet waarschijnlijk dat een station als Tilburg overgeslagen wordt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Voorlopig is dat alleen maar één van de mogelijke oplossingen. Dat is het probleem met deze draad: er worden allemaal aannames gedaan maar we weten nog niet wat ze bij NS van plan zijn. Als ze dat zelf al weten.OVinspecteur schreef:Dat laat echter onverlet dat de voorziene halfuurlijkse doortrekking van de IC A'dam - Dordt als stoptrein naar Breda geen adequate vervanging is van de 1900 voor reizigers tussen Dordrecht en de Brabantse steden en verder. Vandaar deze draad.
Nee. Over de bediening van dat trajectdeel is nog niets bekend.Geert schreef:Is het dan al zeker dat die trein ook Eindhoven - Venlo gaat rijden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het IC-traject Eindhoven - Venlo zou gekoppeld moeten worden aan de as A'dam - Utrecht - Eindhoven. Op die as rijdt dan iedere 10 minuten een IC, waarvan er 2 doorgaan naar Maastricht, 2 naar Heerlen en dus 2 naar Venlo. Maar dat kan pas nadat er diverse werken zijn uitgevoerd (Utrecht, Meteren, 's-Hertogenbosch - Vught) en dat duurt dus nog wel een aantal jaren.Geert schreef:Is het dan al zeker dat die trein ook Eindhoven - Venlo gaat rijden?
Tussen Breda en Eindoven staan 4 IC's gepland (2 daarvan Den Haag - Eindhoven). Interessante vraag: hoe zit dat dan met de aansluitingen in Eindhoven? Ik weet niet hoe lang het duurt voordat de extra IC's Breda - Eindhoven gaan rijden en wat daarvoor nodig is.
Volgens de meest recente berichten zou de omlegging van de huidige IC Den Haag - Venlo naar de HSL al actueel zijn over een jaar (dienstregeling 2015). Voor Eindhoven - Venlo verandert er dan zeer waarschijnlijk nog niets. Of NS die belofte daadwerkelijk kan en gaat inlossen is de vraag, maar hun eerste zorg nu is die concessie binnenhalen inclusief HSL.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
4 IC's per uur tussen Breda en Eindhoven? Heb jij andere plannen gezien dan ik?
Er staat 32x per dag. Dat is dus 2x/uur over 16 uren verspreid.
Er staat 32x per dag. Dat is dus 2x/uur over 16 uren verspreid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Hij heeft de plannen voor het 'spoorboekloos reizen' gezien. Daarin staat dat er in de toekomst 4 IC's moeten gaan rijden tussen Breda en Eindhoven.
Dan heb je het alleen over de treinen die via de HSL rijden.Bee schreef:Er staat 32x per dag. Dat is dus 2x/uur over 16 uren verspreid.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Dat zou ook niet per dgl. 2015 in gaan.
Ik moet het allemaal nog maar zien. Er is niet eens materieel voor... :')
Ik moet het allemaal nog maar zien. Er is niet eens materieel voor... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
De zesde stad van ons land, krap kleiner dan Ehv? Denk het niet.Klaasje schreef:In oude HSL-plannen stond wel dat HS overgeslagen zou gaan worden. Maar ik betwijfel of dat nog steeds het geval gaat zijn. Het lijkt mij echter niet waarschijnlijk dat een station als Tilburg overgeslagen wordt.
Komt wel goed schatje.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Over deze hele kwestie heb ik een hele andere mening dan de gewone massa. Ik zal vier verschillende dingen rond deze kwestie voorstellen:
1. Dordrecht moet helemaal degraderen naar stopstation en Lage Zwaluwe als IC station bombarderen
2. Tussen Dordrecht en Delft alleen maar stoptreinen inzetten
3. Zowel de IC vanuit Venlo als die uit Vlissingen over de HSL laten rijden
4. Zowel de 3600 als de 13600 nieuwe bestemmingen geven
Tussen Delft en Schiedam is er weinig sporen beschikbaar en om zoveel mogelijk treinen in te laten passen is het handig om maar 1 treinsoort te gebruiken. Sterrenburg en Stadspolders zijn veruit de drukste wijken van Dordrecht en hebben beiden een prima station. Dus beide stations kunnen een veel grotere functie bedienen dan ze nu doen. Ze moeten wel minstens 4x p uur maar het liefst 6x p uur bediend worden met een lijn die rechtstreeks (zonder extra lange haltetijd) naar Rotterdam en verder rijden. Omdat 12 IC's en 6 stoppers per uur echt overkill is tussen Dordrecht en Rotterdam stel ik het volgende voor:
6x IC Sterrenburg Den haag CS (als stoptrein tussen Delft en Sterrenburg) (Er moet wel een keerperron in Sterrenburg gemaakt worden)
6x IC Stadspolders Amsterdam CS (als stoptrein tussen Delft en Stadspolders)*
6x Stoptrein Rotterdam stadion Leiden CS
Omdat het traject Rotterdam Den Haag super druk is moet er op dit traject wel 6 extra treinen per uur komen.
*Het zou handig zijn om de Merwedelinge lijn mee te laten integreren met het landelijk net maar dit wordt moeilijk.
Ik zal graag tussen station Lage Zwaluwe en de Moerdijkbrug een aansluiting tussen de HSL en het gewone net willen maken. Hierdoor kan Lage Zwaluwe als overstap station gebruikt worden. Op dit station wil ik graag dat de volgende series stoppen.
IC Dordrecht Zwolle (rijdt tussen Dordrecht en Breda als stoptrein) 2x p uur
Stoptrein Dordrecht Roosendaal 2x p uur
IC Venlo Amsterdam (Via HSL) 2x p uur
IC Vlissingen Amsterdam (Via HSL) 2x p uur
Beneluxtrein Rotterdam, Dordrecht, Brussel (over het gewone net)
Hierdoor krijgt Breda, Tilburg, Roosendaal 4x p uur een verbinding met Rotterdam/Amsterdam (2x direct, 2x indirect)
Hierdoor krijgt Rotterdam ook een betere verbinding met Amsterdam 4x over de HSL en 6x over het normale spoor.
Een nadeel is dat Den Haag geen verbindingen internationale verbindingen meer heeft maar met elke 5 minuten een IC R’dam Den Haag is een goede overstap gewoon mogelijk.
Om Roosendaal met Breda te laten verbinden stel ik de volgende lijnen voor
13600 doortrekken naar Roosendaal
Stoptrein Middelburg Breda
Hierdoor wordt Roosendaal 4x in het uur met Breda verbonden en dat is een verbetering ten opzichte van de oude situatie.
Kort samengevat het plan klinkt extreem maar ik denk dat het wel een goede oplossing is omdat:
-De Dordse wijken (Sterrenburg en Stadspolders) zal beter bediend worden
-De steden in Brabant en Zeeland krijgen een snellere verbinding met R'dam en Amsterdam
-Er is een hogere frequentie tussen Den Haag en Rotterdam
1. Dordrecht moet helemaal degraderen naar stopstation en Lage Zwaluwe als IC station bombarderen
2. Tussen Dordrecht en Delft alleen maar stoptreinen inzetten
3. Zowel de IC vanuit Venlo als die uit Vlissingen over de HSL laten rijden
4. Zowel de 3600 als de 13600 nieuwe bestemmingen geven
Tussen Delft en Schiedam is er weinig sporen beschikbaar en om zoveel mogelijk treinen in te laten passen is het handig om maar 1 treinsoort te gebruiken. Sterrenburg en Stadspolders zijn veruit de drukste wijken van Dordrecht en hebben beiden een prima station. Dus beide stations kunnen een veel grotere functie bedienen dan ze nu doen. Ze moeten wel minstens 4x p uur maar het liefst 6x p uur bediend worden met een lijn die rechtstreeks (zonder extra lange haltetijd) naar Rotterdam en verder rijden. Omdat 12 IC's en 6 stoppers per uur echt overkill is tussen Dordrecht en Rotterdam stel ik het volgende voor:
6x IC Sterrenburg Den haag CS (als stoptrein tussen Delft en Sterrenburg) (Er moet wel een keerperron in Sterrenburg gemaakt worden)
6x IC Stadspolders Amsterdam CS (als stoptrein tussen Delft en Stadspolders)*
6x Stoptrein Rotterdam stadion Leiden CS
Omdat het traject Rotterdam Den Haag super druk is moet er op dit traject wel 6 extra treinen per uur komen.
*Het zou handig zijn om de Merwedelinge lijn mee te laten integreren met het landelijk net maar dit wordt moeilijk.
Ik zal graag tussen station Lage Zwaluwe en de Moerdijkbrug een aansluiting tussen de HSL en het gewone net willen maken. Hierdoor kan Lage Zwaluwe als overstap station gebruikt worden. Op dit station wil ik graag dat de volgende series stoppen.
IC Dordrecht Zwolle (rijdt tussen Dordrecht en Breda als stoptrein) 2x p uur
Stoptrein Dordrecht Roosendaal 2x p uur
IC Venlo Amsterdam (Via HSL) 2x p uur
IC Vlissingen Amsterdam (Via HSL) 2x p uur
Beneluxtrein Rotterdam, Dordrecht, Brussel (over het gewone net)
Hierdoor krijgt Breda, Tilburg, Roosendaal 4x p uur een verbinding met Rotterdam/Amsterdam (2x direct, 2x indirect)
Hierdoor krijgt Rotterdam ook een betere verbinding met Amsterdam 4x over de HSL en 6x over het normale spoor.
Een nadeel is dat Den Haag geen verbindingen internationale verbindingen meer heeft maar met elke 5 minuten een IC R’dam Den Haag is een goede overstap gewoon mogelijk.
Om Roosendaal met Breda te laten verbinden stel ik de volgende lijnen voor
13600 doortrekken naar Roosendaal
Stoptrein Middelburg Breda
Hierdoor wordt Roosendaal 4x in het uur met Breda verbonden en dat is een verbetering ten opzichte van de oude situatie.
Kort samengevat het plan klinkt extreem maar ik denk dat het wel een goede oplossing is omdat:
-De Dordse wijken (Sterrenburg en Stadspolders) zal beter bediend worden
-De steden in Brabant en Zeeland krijgen een snellere verbinding met R'dam en Amsterdam
-Er is een hogere frequentie tussen Den Haag en Rotterdam
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Hoe wil je het voor elkaar krijgen om de ic uit Vlissingen over de HSL te laten rijden? De aasluiting ligt ter hoogte van de snelweg A59 terwijl de ic naar Vlissingen nu daarvoor al aftakt.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Ik wil graag een aanpassing maken. Dus een aansluiting tussen Lage zwaluwe en de Moerdijkbrug maken. Deze aansluiting is er niet net zoals het keerperron op Sterrenburg. De gewone binnenlandse lijnen worden natuurlijk pas in 2015 of misschien later pas over de HSL geleid dus er is nog tijd voor infrastructurele aanpassingen.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Als je nog iets wil waarbij je vergunningen nodig hebt (en dat gaat zeker gebeuren als je dusdanige aanpassingen rondom Lage Zwaluwe wil maken, waarbij waarschijnlijk grond nodig is, dus het bestemmingsplan moet worden aangepast, etc) zou ik eerder denken aan 2020 dan aan 2015.
Verder heeft je plan veel nadelen:
* De verbinding tussen de Dordtse regio en alle bestemmingen in de Randstad wordt trager, minder frequent of meer overstappen
* Op Den Haag HS gaan de treinen op geen enkele manier passen, je zal daar op een plek zonder ruimte de treinen naar Den Haag Centraal vrij moeten leggen van de treinen uit Laan van NOI
* Den Haag Centraal en Den Haag HS verliezen hun snelle verbinding met Rotterdam en Brabant, al die treinen moeten stoppen op Delft Zuid
* 18x per uur een stoppende trein op 1 spoor (Delft, Delft Zuid) past niet: volgens de geldende planningsnormen is dat maximaal 15x (elke 4 minuten) en waarschijnlijk haal je dat met de halteringstijden op Delft niet eens
* Lage Zwaluwe (dat heel weinig reizigers kent) heeft weinig toegevoegde waarde als IC-station
Verder heeft je plan veel nadelen:
* De verbinding tussen de Dordtse regio en alle bestemmingen in de Randstad wordt trager, minder frequent of meer overstappen
* Op Den Haag HS gaan de treinen op geen enkele manier passen, je zal daar op een plek zonder ruimte de treinen naar Den Haag Centraal vrij moeten leggen van de treinen uit Laan van NOI
* Den Haag Centraal en Den Haag HS verliezen hun snelle verbinding met Rotterdam en Brabant, al die treinen moeten stoppen op Delft Zuid
* 18x per uur een stoppende trein op 1 spoor (Delft, Delft Zuid) past niet: volgens de geldende planningsnormen is dat maximaal 15x (elke 4 minuten) en waarschijnlijk haal je dat met de halteringstijden op Delft niet eens
* Lage Zwaluwe (dat heel weinig reizigers kent) heeft weinig toegevoegde waarde als IC-station
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Mocht het zover komen dat de IC Den Haag - Eindhoven (- Venlo?) over de HSL omgeleid wordt zou ik gewoon de s13600 verlengen naar Dordrecht. Simpel zat! In Breda een paar minuten extra halt laten houden om een aansluiting te krijgen tussen de IC en de Sprinter (en inhaling van de sprinter), en als Dordrecht vindt dat een sprinter niet snel genoeg is moet de s13600 maar non-stop gaan rijden tussen Dordt en Breda.. (ik bedoel, Lage Zwaluwe hoeft toch geen vier treinen per uur, het is maar Lage Zwaluwe..) :)
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
- s2200 vanaf Ddr als IC door naar Bd.
- s5000 opheffen Ddr-Bd.
- s13600 vanaf Bd door als sprinter naar Ddr.
- s5000 opheffen Ddr-Bd.
- s13600 vanaf Bd door als sprinter naar Ddr.
Bij twijfel: gebruik beton.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Ik zou niet zo moeilijk doen met series omwisselen: in de nieuwe dienstregeling gaat de s5000 al een kwartier om en zit daarmee de s2200 niet meer in de weg, naast dat je dan al een soortgelijke tijdligging als met een doorgetrokken s13600 krijgt.
Met de kering van een serie uit het zuiden kom je in de huidige symmetrie trouwens ook behoorlijk rottig uit op Dordrecht (je staat er een halfuur) wat ook nog een uitdaging op kan leveren voor het spoorgebruik: je zou uitkomen op keren op spoor 3 waarschijnlijk. Vraag is alleen hoe happig men is op twee series (5000 en 13600) die dan rond dezelfde tijd vanuit verschillende richtingen op de beide fasen van spoor 3 zouden binnenkomen.
Met de kering van een serie uit het zuiden kom je in de huidige symmetrie trouwens ook behoorlijk rottig uit op Dordrecht (je staat er een halfuur) wat ook nog een uitdaging op kan leveren voor het spoorgebruik: je zou uitkomen op keren op spoor 3 waarschijnlijk. Vraag is alleen hoe happig men is op twee series (5000 en 13600) die dan rond dezelfde tijd vanuit verschillende richtingen op de beide fasen van spoor 3 zouden binnenkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Voor mij persoonlijk is dat laatste zeer positief, evenals dat alle treinen op Rlb stoppen in het plan van Hidihi.Wubbo schreef: Verder heeft je plan veel nadelen:
* Den Haag Centraal en Den Haag HS verliezen hun snelle verbinding met Rotterdam en Brabant, al die treinen moeten stoppen op Delft Zuid
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Ach feiten kloppen wel maar het is wel wat kort door de bocht gezien. Natuurlijk wordt de reistijd vanaf Dordrecht CS langer maar een reis eindigt vaak niet in Dordrecht CS. Je hebt vaak na transport (fiets/bus) om thuis te komen. Als je in Oudelandsehoek/Crabbehof/Sterrenburg/Stadspolders woont is station Sterrenburg/Stadspolders veel dichterbij. Dus de tijd die je verliest in de trein maak je goed met natransport.Wubbo schreef:* De verbinding tussen de Dordtse regio en alle bestemmingen in de Randstad wordt trager, minder frequent of meer overstappen
Lage Zwaluwe heeft toegevoegde waarden in overstapbewegingen(pas als er een aansluiting komt) en niet qua dorp grote. Ik vindt het idee dat passagiers uit Zeeland de HSL niet opkunnen en langs Dord moeten een beetje raar. Het grootste gedeelte van de passagiers gaan er pas in Rotterdam of verder uit. Daarom het idee van de treinaansluiting en Lage Zwaluwe als IC station.Wubbo schreef:* Lage Zwaluwe (dat heel weinig reizigers kent) heeft weinig toegevoegde waarde als IC-station
Ach de norm van 15x per uur geloof ik wel maar technisch gezien kunnen treinen wel 2 a 3 minuten van elkaar vertrekken. Daarom dacht ik dat 18x per uur wel mogelijk was. Maar als 15 x een absolute eis is dan moet ik het plan een beetje aanpassen.Wubbo schreef: 18x per uur een stoppende trein op 1 spoor (Delft, Delft Zuid) past niet: volgens de geldende planningsnormen is dat maximaal 15x (elke 4 minuten) en waarschijnlijk haal je dat met de halteringstijden op Delft niet eens
In mijn plan gaan er 6 treinen per uur naar Den Haag CS. Dat is in de huidige situatie ook al zo. Dus het moet wel mogelijk zijn.Wubbo schreef:* Op Den Haag HS gaan de treinen op geen enkele manier passen, je zal daar op een plek zonder ruimte de treinen naar Den Haag Centraal vrij moeten leggen van de treinen uit Laan van NOI
Delft zuid is maar een extra station. Ach de reistijd Den Haag naar Zeeland/brabant blijft ongeveer het zelfde. Reizigers vanuit Zeeland/Brabant winnen tijd door te reizen over de HSL. Deze tijdswinst kan gebruikt worden voor de overstap duur naar Den haag. Je kunt zeggen reizigers verliezen hun direct verbinding naar Den Haag maar in jouw opzet krijgen reizigers vanuit Zeeland geen snelle verbinding naar Amsterdam(de trein moet langs Den haag dus kan niet over de HSL rijden). Dus wat je ook doet je krijgt nooit een ideale situatie. Met mijn plan is Zeeland/brabant optimaal verbonden met Rotterdam/Amsterdam dat is een voordeel. Een ander voordeel is wil je echt dat Den haag verbindingen met zeeland/brabant behoudt zal dat nog wel kunnen. Dan knoop je de IC Sterrenburg-Den haag CS vast aan de IC Dordrecht-Zwolle/Stopper Dordrecht-Roosendaal. Het is langzamer dan overstappen op Rotterdam maar je behoud wel je directe verbindingWubbo schreef:* Den Haag Centraal en Den Haag HS verliezen hun snelle verbinding met Rotterdam en Brabant, al die treinen moeten stoppen op Delft Zuid
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Volgens mij is op de as Den Haag - Roosendaal/Breda een prima mogelijkheid om een tweetreinensysteem in PHS frequentie in te leggen, ten zuiden van Dordrecht uitgedund. Ik zie dus: IR Den Haag-Breda-Eindhoven. IR Den Haag-Roosendaal-Vlissingen, sprinters en de IC's rijden via de HSL.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten