Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Suus »

Het is een schandalige vertoning dat tienduizenden reizigers nog 14 maanden in de stromende regen en gure wind moeten overstappen op een verbinding die slechts tijdelijk (4 maanden) zou verdwijnen. De communicatie is bovendien al maanden onacceptabel: Posters met "Wist u al dat vanaf 28 augustus de metrotunnel weer open is?" noem ik geen communiceren, dat noem ik reizigers kleineren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Thom91 »

Boehoehoehoe, de metro rijdt vaker naar Diemen-Zuid man, huil niet.
Komt wel goed schatje.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door FLJ »

Thom91, wat is dat voor domme kinderachtige reactie? Als je goed leest is dat Bee zijn punt niet, het gaat om de communicatie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Thom91 »

Ik liet me even gaan. Ik heb twee parallelle discussies met dezelfde persoon op een ander medium. Excuses :@
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Ik vind de discussie over het ontvlechten of vervlechten een beetje schrijnend worden als ik eerlijk ben. De argumenten worden steeds minder geloofwaardig. Op zich heb ik er niet zoveel op tegen dat de volledige vervlechting opgegeven wordt maar zorg er dan wel voor dat een aantal belangrijke relaties wel zo min mogelijk overstappen hebben. Uithoorn-Amstelstation/Weesperplein met twee overstappen is gewoon niet te verkopen. Zo zijn er wat meer relaties die met kleine aanpassingen in het veranderde net best beter kunnen.
Nou ja, en wees gewoon eerlijk en communiceer ook goed. Op de website van GVB staat nog steeds niets over een ontvlecht metronet tot 2014. Echt slecht.
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Petitionaris »

Dag mensen,

Ik volg de discussie over de metro en dus ook het ontvlechten al langer. Zelf ben ik een scholier die tweemaal daags met metro 54 en 50 reist (verbinding Gein-Zuid). Ik moet nu elke keer overstappen, wat op zich al een ongemak is; en als ik 's ochtends mijn verbinding mis doordat de ene metro te vroeg vertrekt (of de andere te laat komt), ben ik meteen vijf minuten later, mis ik de aansluiting met tram 5, met alle gevolgen van dien. Overigens geldt dat ook voor vele anderen met mij. En dan heb ik het nog niet over de ENORME drukte in vooral metro 50 tijdens de ochtendspitsen, het zijn nog net geen Japanse taferelen.

Nu ik het nieuws zie dat men tot en met 2014 deze toestand wilt aanhouden (die overigens voor slechts 2/3 maanden was aangekondigd..), word ik toch wel een beetje panisch, omdat het netwerk er totaal niet klaar voor is. Overigens de reizigers ook niet: let maar eens op op Van der Madeweg, als metro 50 en 54 aankomen. Het merendeel van de inzittenden van de 50 gaat naar de 54 en vice versa - het lijkt net een wachtwisseling.

Daarom bedacht ik een petitie te starten, gericht aan Stadsregio en het GVB, om op zijn minst de beslissing te heroverwegen en met de reizigers te communiceren hierover. Ik vroeg me alleen af of daar wel animo voor is, vandaar dat ik het op dit forum verkondig.

Wat denkt men hiervan?

Bij voorbaat dank!
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door BrengMe »

Het lijkt me een goed idee, maar ik denk dat daar niet naar geluisterd zal worden door het GVB.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door fred1954 »

BrengMe schreef:Het lijkt me een goed idee, maar ik denk dat daar niet naar geluisterd zal worden door het GVB.
De SRA moet hier nog mee akkoord gaan, en daar heb ik zo mijn vraagtekens bij. Als de SRA dit plan goedkeurt, is de Stadsregio niet meer geloofwaardig naar haar burgers toe. Het hele metrovervoer in Amsterdam wordt zo wel een lachtertje.

Ik zeg: aanbesteden die hele hap, desnoods aan een buitenlandse vervoerder. Kijken of die het beter kunnen. Ik denk van wel.

Het GVB moest zich schamen om überhaupt met dit soort plannen te komen. En verhalen over overbelasting e.d.? Dat konden ze bij wijze van spreken al op de tekentafel weten wat de M5 afneemt aan stroom en wat dat voor consequenties dat heeft voor bekabeling en onderstations e.d. in het Amsterdamse metronet.

Maar goed, als die plannen doorgang vinden, wordt 2014 (volgens het GVB) een rommeljaar, maar vergeet niet dat in 2015-2016 de Amstelveenlijnen (5,51) er in Amstelveen en Buitenveldert voor 2 jaar uitgaan, i.v.m. de ombouw van de trambaan. Dus 2015 en 2016 worden ook een rommeljaren. Dan 2017, opening NZL, weer een rommeljaar?? :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Suus »

Ik zou nu eindelijk wel eens een advies van de RAR willen zien, die zijn in dit hele verhaal tot nu toe niet gehoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door robert55 »

Misschien gerealteerd: het Vervoersplan 2014 voor de stadsconcessie is [voor zover ik kan zien] nog niet goedgekeurd; voor de streekconcessies is dat al eind september gebeurd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door marlies »

Het GVB gaat zich niets aantrekken van een petitie maar een petitie kan wel voor extra aandacht van de media en daarmee politici zorgen. Helemaal geen slecht idee dus. Maar als je er voor gaat, ga er dan ook echt voor. Niet een online petitietje aanmaken, de link posten op wat OV-fora en het daar bij laten. Maar schrijf een duidelijk stuk tekst waarin je uitlegt wat de feiten zijn (3 maanden wordt een half jaar tot oneindig), wat de gevolgen zijn van deze verslechtering voor de meeste reizigers, dat de reizigers niet weten waar ze aan toe zijn etc etc. En stap daarmee naar wat lokale/regionale pers. Als je het goed speelt kan je er op z'n minst voor zorgen dat het GVB publiekelijk verantwoording moet afleggen hierover, iets dat nu niet gebeurt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Ik zou nu eindelijk wel eens een advies van de RAR willen zien, die zijn in dit hele verhaal tot nu toe niet gehoord.
Wat is RAR? Via Google vind ik alleen Roshal ARchive of Regio Art Rijnmond. :?
Edit: een stukje lager staat Reizigers Advies Raad.... :oops:

Maar is het anders toch maar een beter idee om lijn 54 op te heffen en 50 en 53 normaal te laten rijden? Dan is alleen de verbinding Gein - centrum verbroken.
Bee schreef:Het is een schandalige vertoning dat tienduizenden reizigers nog 14 maanden in de stromende regen en gure wind moeten overstappen op een verbinding die slechts tijdelijk (4 maanden) zou verdwijnen.
Mee eens. De reizigers uit Amstelveen moeten op het waardeloze station Spaklerweg overstappen van 51 op 54. Daar moet echt eens een overkapping komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Alargule »

Ik vind ontvlechting prima zolang aan randvoorwaarden wordt voldaan: tenminste dezelfde frequenties danwel capaciteit op de lijnsegmenten als voor ontvlechting; maximaal 1 extra overstap voor dezelfde reis in het metronet als voor ontvlechting, tenminste 95% gegarandeerde overstappen op overstapstations en volledig overkapte overstapstations.

Ergo: Spaklerweg en Van der Madeweg overkappen; spitsfrequentie lijn 54 tenminste 16x per uur - met volledige exploitatie door M5 dezelfde vervoerscapaciteit als voor ontvlechting - en geen ontkoppeling Amstelveenlijn. Dat laatste wordt met de huidige plannen onmogelijk en daarmee wordt ook volledige ontvlechting onmogelijk, omdat je vanaf Zuid een alternatieve rechtstreekse verbinding met de Oostlijnstations boven Spaklerweg moet creëren. Met de regiotramplannen voor een lijn naar het Amstelstation had je dat probleem niet gehad.
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Petitionaris »

marlies schreef:Het GVB gaat zich niets aantrekken van een petitie maar een petitie kan wel voor extra aandacht van de media en daarmee politici zorgen. Helemaal geen slecht idee dus. Maar als je er voor gaat, ga er dan ook echt voor. Niet een online petitietje aanmaken, de link posten op wat OV-fora en het daar bij laten. Maar schrijf een duidelijk stuk tekst waarin je uitlegt wat de feiten zijn (3 maanden wordt een half jaar tot oneindig), wat de gevolgen zijn van deze verslechtering voor de meeste reizigers, dat de reizigers niet weten waar ze aan toe zijn etc etc. En stap daarmee naar wat lokale/regionale pers. Als je het goed speelt kan je er op z'n minst voor zorgen dat het GVB publiekelijk verantwoording moet afleggen hierover, iets dat nu niet gebeurt.
Waar ik aan dacht is een petitie op petities.nl gericht aan de Gemeente, waardoor het sowieso in de gemeentepolitiek zal belanden. Is dat een goed idee?

Uiteraard ben ik van plan om de petitie wijd te verspreiden en ook media ervoor op te zoeken (gezien de reacties onder het AT5-artikel lijkt me dat geen enkel probleem)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door marlies »

Lijkt me een prima idee :)
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Petitionaris »

Overigens, een goede zaak: in 2016 en 2017 worden de Oostlijnstations opgeknapt, volgens een medewerker van hierzijnwij.nu. Wordt tijd ook.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Wubbo »

Ah, dan kan de metro vast weer een tijd niet rijden, en is er weer een reden voor een ontvlochten metronet :evil:
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door marlies »

Ik weet niet of ik daar om moet lachen of huilen, want je hebt misschien nog wel gelijk ook :P
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Petitionaris »

Hebben ze in elk geval tot 2018 een voorraad redenen om het ontvlochten metronet te behouden!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door STF »

Voor de liefhebbers een actuele lijst met bestemmingen die GVB bussen op dit moment kunnen tonen:
Afbeelding

PS. Dit is een echte geteste versie want de indexlijst die boven de chauffeur hangt is behoorlijk verouderd, klopt weinig meer van.

Afbeelding
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door fred1954 »

Tramverkeer in Amsterdam vrijwel totaal stilgezet (melding van 11.13u GVB site) Alleen lijn 26 rijdt nog. Trams staan op CS of eindpunt stil. Er zijn teveel stremmingen in de stad door de storm.

Edit: Treinverkeer ook stilgelegd rond Amsterdam CS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Suus »

Lijn 26 ligt inmiddels ook stil.

Lijn 15 rijdt via Derkinderenstraat, niet via de Hoofdweg tussen Postjesweg en Surinameplein.
Lijn 37 rijdt via de A10 in plaats van de Schellingwouderbrug
Lijn 44 rijdt een omleiding tussen Develstein en Station Diemen Zuid, niet via de Bergwijkdreef.
Lijn 48 rijdt via de Haarlemmerweg, niet via Transformatorweg
Lijn 65 rijdt via Wielingenstraat, niet via Churchilllaan en Scheldestraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door VIRM »

Naja, als ik de GVB-website zag, ligt in ieder geval een deel van het tramnet op z'n gat.

Rijden de metro's nog wel?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Beter kijken. Alles ligt plat.
Metro rijdt wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Suus »

Metro's rijden met ernstige vertragingen en moeten langzamer rijden en hebben last van gladde sporen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten