Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaartje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Daniel »

Tja, m'n ervaringen als proefpersoon zijn momenteel behoorlijk positief. Vandaar dat ik toch wel erg graag de overstap maak.
Mits ik het komende jaar überhaupt per trein blijf reizen trouwens, dat hangt een beetje af van hoe de uiteindelijke busdienstregeling uitpakt. (Maar uitgaande van de plannen lijkt dat een hogere frequentie met meer reiscomfort die liefst 35% goedkoper is te worden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Het huidige uitstel zal er wel gekomen zijn naar aanleiding van het Locov advies om het pas in te voeren zodra alle regionale vervoerders dit product ook kunnen verwerken in hun systemen.
Welk uitstel? In de advieseaanvraag van NS stond al dat de verkoop van Jaartrajectabonnementen stopt per 1 januari 2014. Dat plan wordt dus gewoon doorgezet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Freek »

Nee, dat is uitgesteld, invoering stond gepland voor november, dat schuift op naar januari. Rest schuift mee op.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door reisthijs »

Och ja, ik wacht nu al 4 jaar op een oplossing dan kunnen die paar maandjes er ook nog wel bij...

Wel een beetje vreemd om dan te stellen dat het papieren treinkaartje verdwijnt 'in de loop van volgend jaar', als er tot in 2015 reizigers met een jaartrajectkaart blijven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Suus »

De verkoop van Jaartrajectabonnementen stopt op 1 maart 2014: http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonne ... -vrij.html :)

De verkoop van Traject Vrij Jaar start in januari.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door reisthijs »

Nog een jaar langer reizen met mijn Jaartrajectabonnement dus (einddatum in februari).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Tochjo »

Je zou natuurlijk je jaartrajectabonnement zelf op kunnen zeggen en Traject Vrij aanschaffen, als je graag over wilt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door reisthijs »

Zolang de voordelen niet opwegen tegen de nadelen hou ik het maar gewoon bij mijn huidige abonnement zolang dat nog kan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Tochjo »

Uit je bericht kon ik niet opmaken of je het juist jammer vond of niet. Maar ik begrijp wat je bedoelt, ik reis ook graag nog tot en met augustus met mijn jaartrajectabonnement :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Daniel »

De antwoorden op de veelgestelde vragen werken ook wel wat verwarrend. Deze bijvoorbeeld...
Kan ik voor de einddatum van mijn Jaartrajectabonnement al overstappen naar Traject Vrij?
Ja, dat zou kunnen vanaf 1 januari 2014. Wij raden dit echter niet aan, omdat u het huidige Jaartrajectabonnement op dient te zeggen en voor de resterende tijd restitutie ontvangt die lager is dan waar u nog voor reist. Voor het huidige Jaartrajectabonnement betaalt u namelijk slechts 10 maanden van de 12. De laatste 2 maanden reist u gratis. Als u het Jaartrajectabonnement op zou zeggen, dan ontvangt u geen geld terug (restitutie) voor de laatste 2 maanden en dient u wel te gaan betalen voor het nieuwe Traject Vrij abonnement. Dit is financieel onvoordelig. Wij raden dit daarom af.
...zou alleen opgaan als je het in de laatste twee maanden opzegt. Met TrajectVrij Jaar betaal je immers ook gewoon 10 maanden voor een jaar reizen. Als het al onvoordelig is dan zou dat zijn omdat je eerder in het jaar 2014 over gaat naar de tarieven van dat jaar (voor kaarten die eind 2013 ingaan), maar dat speelt al minder als je kaart in 2014 in zou gaan voor de datum dat de verkoop stopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

reisthijs schreef:Nog een jaar langer reizen met mijn Jaartrajectabonnement dus (einddatum in februari).
Inderdaad. Mooi. De mijne loopt af eind januari.

Het Jaartrajectabonnement staat nog steeds "open". Dat lijkt me echt een 'bug' te zijn.
Wat wil zeggen als ik incheck/uitcheck en buiten mijn traject reis er gewoon niets wordt afgeschreven, er wordt ook geen rekening opgemaakt blijkt uit Mijn NS.

Ben al 3 keer gecontroleerd en alle 3 OK bevonden. Ik was immers ingechecked er staat ook geld op mijn kaart.
Ik luister dan de reklame van Nick en Simon en check dus gewoon braaf en en uit en koop geen kaartje.
Ik ben toch niet fout ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Daniel »

De brief niet gehad? Omdat steeds meer poortjes gaan sluiten heeft men het mogelijk gemaakt om ze met een jaartrajectabonnement te openen, 'tis echter nog niet de bedoeling om ermee te gaan reizen buiten je traject op die manier.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

Brief niet gehad, althans dat is misschien 8 maanden geleden. Moet ik dat onthouden? Nee, dus. Systeem is dus fout, niet ik. De reiziger die nick en simons raad opvolgt.
Geen een rechter zal ns hierin gelijk geven...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Daniel »

Die brief is vorige week verstuurd, althans, toen ontving ik 'm. Overal in de communicatie van NS staat dat je met de jaartrajectkaart nog niet hoeft in- en uit te checken dus waarom zou je dat wel doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

Hoeft niet, mag dus wel. Dus check in en uit buiten mijn traject. Dat ze verzuimen het systeem aan te zetten om geld van mijn chipkaart af te schrijven of een rekening niet sturen is niet aan mij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Suus »

Reizigers met een JTK mogen niet in- en uitchecken. Het kan wel omdat er op meerdere stations pilots zijn gehouden met gesloten chippoortjes en om de doorstroming te verbeteren is het in- en uitchecken van deze kaarten aangezet, maar er gebeurd verder niets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door reisthijs »

Het in- en uitchecken is niet voor die pilot aangezet, dat kon al langer. Alleen eerst was het gewoon met reizen op saldo tegen vol tarief. Gewoon zoals een OV-chipkaart standaard hoort te werken dus. NS heeft nooit gezegd dat je daar geen gebruik van mocht maken.

Nu hebben ze blijkbaar zomaar ineens het reizen met die kaart gratis gemaakt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Suus »

De functie van een JKT is nu als een sleutelkaart, dat is eerlijker dan dat er bedragen worden afgeschreven die meer zijn dan wat je had mogen verwachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

Maw. JTK houders reizen gewoon legaal gratis door een fout in het systeem?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door Suus »

Nee, want een JTK functioneert niet als vervoersbewijs buiten je traject maar als kortingskaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

Bee schreef:Nee, want een JTK functioneert niet als vervoersbewijs buiten je traject maar als kortingskaart.
Hoe moet ik dat weten...
Nog steeds wordt er NUL euro afgeschreven op de reis buiten mijn traject. ook vandaag weer :D
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door marlies »

Dat je 0 euro betaalt komt omdat je zwartrijdt. Buiten je traject is het een pasje om de poortjes open te doen, geen vervoersbewijs. Het zou me niets verbazen dat conducteurs niet goed op de hoogte zijn en je er 99/100 keer mee wegkomt, maar uiteindelijk rij je gewoon zwart. Of je dat ziet als een mooi mazzeltje of als een reden om toch maar een kaartje met korting te kopen de volgende keer laat ik aan je eigen geweten over.

Vergelijk het met de situatie in sommige andere landen waarbij je een metropoortje open kan laten gaan door een willekeurig papiertje in een stempelautomaat te steken in plaats van een kaartje. Als dat willekeurige papiertje toevallig een kaartje van dezelfde vervoerder voor de bus of een andere lijn is maakt dat het niet ineens legaal.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door webguy »

Conducteur krijgt bij controle van een OVC een kleur te zien - zwart voor OK, blauw = waarschuwing (niet ingecheckt abonnement bijvoorbeeld) en rood = fout (niet ingecheckt, etc). Bij controle lijkt me dat de conducteur moet zien dat je buiten het traject op zichtkaart reist, en dan bij OVC controle een "rood" krijgt. Overigens wel verwarrend, want de NS Business Card oude stijl lijkt geloof ik op de JTK qua uiterlijk en daar moeten conducteurs niks van zeggen - de klant krijg achteraf een rekening.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door marlies »

Ik kan me voorstellen dat het technisch niet mogelijk is onderscheid te maken tussen JTK ingecheckt en op het juiste traject (groen) en ingecheckt en buiten je traject (blauw of rood). Of dat men die moeite niet heeft genomen voor een abonnementsvorm die aan het uitsterven is. Maar ook dan geldt: dat je er mee weg komt betekent niet dat het mag.

never mind, ik begreep het niet helemaal goed :)
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wegwerpchipkaart NS wordt duurder dan papieren treinkaar

Bericht door huibf »

Mijn JTK is toch een chipkaart? Ik kan er wel gewoon mee in de bus betalen?
Nick en Simon maken reklame dat je altijd moet in en uitchecken. Dat doe ik dus. Ik heb er notabene gewoon geld en autoreload op staan...

Ik ben 3x gecontroleerd. 2x was het gewoon OK. 1x lirt ik mijn kaat zien, en dat was al voldoende. Alle 3 buiten het traject...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten