Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Suus »

Als je denkt dat je er met zo'n lichte constructie komt heb je het ook mis trouwens.

Als ik deze foto's zie uit Wuppertal zit ik ook niet echt te wachten op een zweefbaan in de stad: http://www.schwebebahn.net/8-vohwinkel/+vohwinkel.htm

Geef mij de tram maar, dan kijk ik wel wat beter uit bij het oversteken :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Beetje flauw: de baan in Wuppertal is meer dan 100 jaar geleden gebouwd. Je gaat toch ook de prestaties van de auto's van toen niet vergelijken met de auto's van tegenwoordig? De techniek is sindsdien gelukkig wel wat verder ontwikkeld. Materialen zijn inmiddels heel wat sterker. Heb je wel eens gezien hoe slank de arm van een hoogwerker is? Weet je hoeveel ton zo'n ding kan liften?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door WSM »

Staal is nog steeds staal hoor.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Onderstaand ontwerp is minder extravagant dan het vorige.

Mijn punt is: met ontwerp kun je lelijke dingen minder lelijk maken, of lelijker, kwestie van smaak. Net als met straatlantaarns, etc.

Afbeelding

WSM schreef:Staal is nog steeds staal hoor.
Wie zegt dat het van staal moet worden gemaakt?? Moderne composiet-materialen zijn tot wel 7x zo sterk

(http://geco-composiet.nl/carbon-in-de-bouw/

.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door tsov »

We gaan nu wel heel erg diep in op een non-plan, maar goed. Ik ben geen technicus, verre van zelfs, maar ik betwijfel of een huis van 400+ jaar oud zo'n constructie kan houden. Ook al is het van koolstofvezel of weet ik het wat voor ruimtevaarttechnologie. De spantenbouw van zo'n huis is beresterk, begrijp me niet verkeerd, maar dit lijken me wat veel krachten, die ook nog eens naar buiten trekken...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Vinny »

https://maps.google.nl/?ll=52.078266,4. ... 9,,0,-10.6
Fapmateriaal voor onze topicstarter, om het maar eens in Fok!termen te omschrijven. En gewoon in ons koude kikkerlandje...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Vinny »

tsov schreef:We gaan nu wel heel erg diep in op een non-plan, maar goed. Ik ben geen technicus, verre van zelfs, maar ik betwijfel of een huis van 400+ jaar oud zo'n constructie kan houden. Ook al is het van koolstofvezel of weet ik het wat voor ruimtevaarttechnologie. De spantenbouw van zo'n huis is beresterk, begrijp me niet verkeerd, maar dit lijken me wat veel krachten, die ook nog eens naar buiten trekken...
Ik denk dat het idee gewoon is dat die dingen rusten op een eigen draagpaal die verwerkt wordt in de gevel (zo zou ik het althans doen). Neemt niet weg dat het foeilelijk, ongelofelijk duur, en totaal onrealistisch is. Daarnaast hebben de straten in Amsterdam een heel andere indeling als het plaatje, ze zijn veel breder, zodat je niet aan middenbermondersteuning ontkomt, en daar is juist vaak geen ruimte voor...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Vinny schreef: Ik denk dat het idee gewoon is dat die dingen rusten op een eigen draagpaal die verwerkt wordt in de gevel (zo zou ik het althans doen).
Precies. Het is een technische uitdaging waar met wat moeite altijd wel een oplossing voor is te vinden.
Vinny schreef:Neemt niet weg dat het foeilelijk, ongelofelijk duur, en totaal onrealistisch is. Daarnaast hebben de straten in Amsterdam een heel andere indeling als het plaatje, ze zijn veel breder, zodat je niet aan middenbermondersteuning ontkomt, en daar is juist vaak geen ruimte voor...
Voor brede straatjes kan het simpeler:

Afbeelding

Inderdaad weer even goed van binnen verstevigen. Hoezo onrealistisch? Deze gondels zijn bedoeld voor 6 personen en wegen minder dan twee ton. In wintersportgebieden hangen ze zware gondels voor vijftig personen aan een staalkabeltje van 20 mm. En soms vind ik die masten daar akelig slank. Ongelofelijk duur? Welk onderdeel is er zo duur? Het is bestaande technologie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Suus »

Laat ik het anders zeggen. Welke bewoner van een huis zou het prettig vinden als op niveau +1/+2 voor je slaapkamer, werkkamer, badkamer elke X-minuten een karretje voorbij zoeft? In bestaande bebouwing leveren dit soort dingen heel veel weerstand op. Als je al ziet hoeveel weerstand een buslijn door de straat kan opleveren...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:Laat ik het anders zeggen. Welke bewoner van een huis zou het prettig vinden als op niveau +1/+2 voor je slaapkamer, werkkamer, badkamer elke X-minuten een karretje voorbij zoeft?
Ik wil niet alle kritiek wegwuiven en overal een antwoord op hebben. Maatschappelijke weerstand is natuurlijk een probleem. Openbaar vervoer op straatniveau levert inkijk en overlast, maar die is inmiddels geaccepteerd. Inkijk op niveau 1 en 2, bij de slaapkamer en de douche, is een ander verhaal.

Toch wil ik er dit op zeggen: Als je goed kijkt zie je dat de hoogte van de gondeltjes precies zó is gekozen dat je geen inkijk hebt: vanuit de gondels kijk je naar de stenen ónder het raam. En vanuit het huis kijk je naar het dak of de onderkant van de gondels... :? :?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Ardan »

Niet elk pand heeft alle verdiepingen op dezelfde hoogte, dus dat laatste argument kan keihard de prullenbak in.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Geert »

Los van de inkijk, is het niet enorm lawaaiig als zo'n ding elke keer langs je huis zoeft (staal op staal)? Een tram is al vrij lawaaiig en dat ligt tenminste nog in de grond met een beetje demping. Zo'n zweefbaan die aan/in je huis wordt vastgemaakt (?) wordt nergens gedempt.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door tsov »

In Wuppertal maakt het nogal wat lawaai. Maarja, dat is 100 jaar oude techniek, dus dat mag je niet vergelijken hè? ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Meltrain »

Als je toch per se kleine onbemande karretjes wilt op eigen baan, waarom kan dat dan niet op de grond, zoals de Parkshuttle?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door paolie »

Je zal maar net even je hoofd uit het raam steken om naar buiten kijken.....
Maar even serieus: Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven. Denk dat geen enkele huiseigenaar voor dit soort constructies toestemming zal geven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door reisthijs »

tsov schreef:In Wuppertal maakt het nogal wat lawaai. Maarja, dat is 100 jaar oude techniek, dus dat mag je niet vergelijken hè? ;)
Is de modernere variant nou zo veel stiller? Oordeel zelf: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PTzeC-cV5ek[/youtube]
"Laat je ledematen bewegingen maken"
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door dylanwild94 »

ik denk dat dit hele topic de prullenbak in kan. de meest realistische suggestie was de h-bahn op Schiphol(zelfs dat zie ik niet gebeuren). de rest is gewoon compleet onzin en absoluut niet realistisch.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Chauf21 »

Ardan schreef:Maar verder kan ik in Nederland geen enkele plek bedenken waar een H-Bahn zinvol zou zijn.
Ik zie nog wel mogelijkheden tussen bijvoorbeeld het vliegveld van Rotterdam en metrostation Meijersplein, of van/naar de Waalhaven en een metrostation.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Geert schreef:… is het niet enorm lawaaiig als zo'n ding elke keer langs je huis zoeft (staal op staal….
De wielen zijn van hard-rubber. Ze piepen dus ook niet in de bochten.
paolie schreef: …. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven...
Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…
Meltrain schreef:Als je toch per se kleine onbemande karretjes wilt op eigen baan, waarom kan dat dan niet op de grond, zoals de Parkshuttle?
… in het centrum is op de grond vaak geen plaats. Neem de Leidsestraat in Amsterdam: als daar zo’n zweeftrein zou hangen kon je gewoon winkelen. Nu moet de meute de hele tijd uitwijken voor de trams. De trams kunnen daardoor bovendien niet harder dan 5 km/uur. Schiet allemaal niet op.
Chauf21 schreef: …Ik zie nog wel mogelijkheden tussen bijvoorbeeld het vliegveld van Rotterdam en metrostation Meijersplein, of van/naar de Waalhaven en een metrostation.
Of langs de Beneluxbaan in Amsterdam-Amstelveen. Daar past het prima in de omgeving en het scheelt toch weer gemiddeld een dodelijk slachtoffer per jaar…
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door BrengMe »

Rick Visser schreef:
paolie schreef: …. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven...
Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…
Dan heb ik liever een bus dan zo'n lelijk ding voor mijn raam.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door MdJ »

Rick Visser schreef:Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…
In zo'n pendeltje pasten toch maar 6 mensen? Apart om dan te vergelijken met dezelfde frequentie aan stadsbussen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Suus »

Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.
… dan doe je ze boven elkaar, dat kan ook …
MdJ schreef: …In zo'n pendeltje pasten toch maar 6 mensen? Apart om dan te vergelijken met dezelfde frequentie aan stadsbussen.
Als je een stuk of honderd van die voertuigen rondjes laat rijden, kun je enorme capaciteiten halen. Ze gaan toch automatisch. Als het perron lang genoeg is om een stuk of zes van die gondeltjes achter elkaar te laten stoppen kunnen de passagiers tegelijkertijd uitstappen en kom je tot behoorlijke passagiersaantallen per uur.

Hier http://www.slim-vervoer.nl/html/high_capacity.html staat dat een beetje uitgelegd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rick Visser op di 29 okt 2013, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door marlies »

Doet me een beetje denken aan de MetroMover van Miami. Daar wel een aantal keer gebruik van gemaakt, werkte op zich best aardig. Okay, daar rijdt het op rails maar wel op hoogte en volledig geautomatiseerd. Maar dan hebben we het over een Amerikaanse stad, niet echt bepaald mooi om te zien. In een oud Nederlands centrum zou zoiets veel te veel pijn aan je ogen doen. Misschien dat het in Rotterdam kan, dat is dan nog wel de meest Amerikaans-achtige stad van NL :P

Afbeelding
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.
In de lucht kan dat wel. De beperkende factor op de grond is namelijk dat het voetpad te smal wordt bij dubbelspoor.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten