Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Als je denkt dat je er met zo'n lichte constructie komt heb je het ook mis trouwens.
Als ik deze foto's zie uit Wuppertal zit ik ook niet echt te wachten op een zweefbaan in de stad: http://www.schwebebahn.net/8-vohwinkel/+vohwinkel.htm
Geef mij de tram maar, dan kijk ik wel wat beter uit bij het oversteken
Als ik deze foto's zie uit Wuppertal zit ik ook niet echt te wachten op een zweefbaan in de stad: http://www.schwebebahn.net/8-vohwinkel/+vohwinkel.htm
Geef mij de tram maar, dan kijk ik wel wat beter uit bij het oversteken
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Beetje flauw: de baan in Wuppertal is meer dan 100 jaar geleden gebouwd. Je gaat toch ook de prestaties van de auto's van toen niet vergelijken met de auto's van tegenwoordig? De techniek is sindsdien gelukkig wel wat verder ontwikkeld. Materialen zijn inmiddels heel wat sterker. Heb je wel eens gezien hoe slank de arm van een hoogwerker is? Weet je hoeveel ton zo'n ding kan liften?
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Staal is nog steeds staal hoor.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Onderstaand ontwerp is minder extravagant dan het vorige.
Mijn punt is: met ontwerp kun je lelijke dingen minder lelijk maken, of lelijker, kwestie van smaak. Net als met straatlantaarns, etc.
(http://geco-composiet.nl/carbon-in-de-bouw/
.
Mijn punt is: met ontwerp kun je lelijke dingen minder lelijk maken, of lelijker, kwestie van smaak. Net als met straatlantaarns, etc.
Wie zegt dat het van staal moet worden gemaakt?? Moderne composiet-materialen zijn tot wel 7x zo sterkWSM schreef:Staal is nog steeds staal hoor.
(http://geco-composiet.nl/carbon-in-de-bouw/
.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
We gaan nu wel heel erg diep in op een non-plan, maar goed. Ik ben geen technicus, verre van zelfs, maar ik betwijfel of een huis van 400+ jaar oud zo'n constructie kan houden. Ook al is het van koolstofvezel of weet ik het wat voor ruimtevaarttechnologie. De spantenbouw van zo'n huis is beresterk, begrijp me niet verkeerd, maar dit lijken me wat veel krachten, die ook nog eens naar buiten trekken...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
https://maps.google.nl/?ll=52.078266,4. ... 9,,0,-10.6
Fapmateriaal voor onze topicstarter, om het maar eens in Fok!termen te omschrijven. En gewoon in ons koude kikkerlandje...
Fapmateriaal voor onze topicstarter, om het maar eens in Fok!termen te omschrijven. En gewoon in ons koude kikkerlandje...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Ik denk dat het idee gewoon is dat die dingen rusten op een eigen draagpaal die verwerkt wordt in de gevel (zo zou ik het althans doen). Neemt niet weg dat het foeilelijk, ongelofelijk duur, en totaal onrealistisch is. Daarnaast hebben de straten in Amsterdam een heel andere indeling als het plaatje, ze zijn veel breder, zodat je niet aan middenbermondersteuning ontkomt, en daar is juist vaak geen ruimte voor...tsov schreef:We gaan nu wel heel erg diep in op een non-plan, maar goed. Ik ben geen technicus, verre van zelfs, maar ik betwijfel of een huis van 400+ jaar oud zo'n constructie kan houden. Ook al is het van koolstofvezel of weet ik het wat voor ruimtevaarttechnologie. De spantenbouw van zo'n huis is beresterk, begrijp me niet verkeerd, maar dit lijken me wat veel krachten, die ook nog eens naar buiten trekken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Precies. Het is een technische uitdaging waar met wat moeite altijd wel een oplossing voor is te vinden.Vinny schreef: Ik denk dat het idee gewoon is dat die dingen rusten op een eigen draagpaal die verwerkt wordt in de gevel (zo zou ik het althans doen).
Voor brede straatjes kan het simpeler:Vinny schreef:Neemt niet weg dat het foeilelijk, ongelofelijk duur, en totaal onrealistisch is. Daarnaast hebben de straten in Amsterdam een heel andere indeling als het plaatje, ze zijn veel breder, zodat je niet aan middenbermondersteuning ontkomt, en daar is juist vaak geen ruimte voor...
Inderdaad weer even goed van binnen verstevigen. Hoezo onrealistisch? Deze gondels zijn bedoeld voor 6 personen en wegen minder dan twee ton. In wintersportgebieden hangen ze zware gondels voor vijftig personen aan een staalkabeltje van 20 mm. En soms vind ik die masten daar akelig slank. Ongelofelijk duur? Welk onderdeel is er zo duur? Het is bestaande technologie.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Laat ik het anders zeggen. Welke bewoner van een huis zou het prettig vinden als op niveau +1/+2 voor je slaapkamer, werkkamer, badkamer elke X-minuten een karretje voorbij zoeft? In bestaande bebouwing leveren dit soort dingen heel veel weerstand op. Als je al ziet hoeveel weerstand een buslijn door de straat kan opleveren...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Ik wil niet alle kritiek wegwuiven en overal een antwoord op hebben. Maatschappelijke weerstand is natuurlijk een probleem. Openbaar vervoer op straatniveau levert inkijk en overlast, maar die is inmiddels geaccepteerd. Inkijk op niveau 1 en 2, bij de slaapkamer en de douche, is een ander verhaal.Bee schreef:Laat ik het anders zeggen. Welke bewoner van een huis zou het prettig vinden als op niveau +1/+2 voor je slaapkamer, werkkamer, badkamer elke X-minuten een karretje voorbij zoeft?
Toch wil ik er dit op zeggen: Als je goed kijkt zie je dat de hoogte van de gondeltjes precies zó is gekozen dat je geen inkijk hebt: vanuit de gondels kijk je naar de stenen ónder het raam. En vanuit het huis kijk je naar het dak of de onderkant van de gondels... :? :?
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Niet elk pand heeft alle verdiepingen op dezelfde hoogte, dus dat laatste argument kan keihard de prullenbak in.
Ik doe ook maar wat
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Los van de inkijk, is het niet enorm lawaaiig als zo'n ding elke keer langs je huis zoeft (staal op staal)? Een tram is al vrij lawaaiig en dat ligt tenminste nog in de grond met een beetje demping. Zo'n zweefbaan die aan/in je huis wordt vastgemaakt (?) wordt nergens gedempt.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
In Wuppertal maakt het nogal wat lawaai. Maarja, dat is 100 jaar oude techniek, dus dat mag je niet vergelijken hè? ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Als je toch per se kleine onbemande karretjes wilt op eigen baan, waarom kan dat dan niet op de grond, zoals de Parkshuttle?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Je zal maar net even je hoofd uit het raam steken om naar buiten kijken.....
Maar even serieus: Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven. Denk dat geen enkele huiseigenaar voor dit soort constructies toestemming zal geven.
Maar even serieus: Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven. Denk dat geen enkele huiseigenaar voor dit soort constructies toestemming zal geven.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Is de modernere variant nou zo veel stiller? Oordeel zelf: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PTzeC-cV5ek[/youtube]tsov schreef:In Wuppertal maakt het nogal wat lawaai. Maarja, dat is 100 jaar oude techniek, dus dat mag je niet vergelijken hè? ;)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
ik denk dat dit hele topic de prullenbak in kan. de meest realistische suggestie was de h-bahn op Schiphol(zelfs dat zie ik niet gebeuren). de rest is gewoon compleet onzin en absoluut niet realistisch.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Ik zie nog wel mogelijkheden tussen bijvoorbeeld het vliegveld van Rotterdam en metrostation Meijersplein, of van/naar de Waalhaven en een metrostation.Ardan schreef:Maar verder kan ik in Nederland geen enkele plek bedenken waar een H-Bahn zinvol zou zijn.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
De wielen zijn van hard-rubber. Ze piepen dus ook niet in de bochten.Geert schreef:… is het niet enorm lawaaiig als zo'n ding elke keer langs je huis zoeft (staal op staal….
Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…paolie schreef: …. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven...
… in het centrum is op de grond vaak geen plaats. Neem de Leidsestraat in Amsterdam: als daar zo’n zweeftrein zou hangen kon je gewoon winkelen. Nu moet de meute de hele tijd uitwijken voor de trams. De trams kunnen daardoor bovendien niet harder dan 5 km/uur. Schiet allemaal niet op.Meltrain schreef:Als je toch per se kleine onbemande karretjes wilt op eigen baan, waarom kan dat dan niet op de grond, zoals de Parkshuttle?
Of langs de Beneluxbaan in Amsterdam-Amstelveen. Daar past het prima in de omgeving en het scheelt toch weer gemiddeld een dodelijk slachtoffer per jaar…Chauf21 schreef: …Ik zie nog wel mogelijkheden tussen bijvoorbeeld het vliegveld van Rotterdam en metrostation Meijersplein, of van/naar de Waalhaven en een metrostation.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Dan heb ik liever een bus dan zo'n lelijk ding voor mijn raam.Rick Visser schreef:Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…paolie schreef: …. Je zal maar iedere 5 minuten zo'n gevaarte op minder dan een meter van je slaapkamerraam hebben zoeven...
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
In zo'n pendeltje pasten toch maar 6 mensen? Apart om dan te vergelijken met dezelfde frequentie aan stadsbussen.Rick Visser schreef:Jawel. Maar als het alternatief nou is dat er elke vijf minuten een stadsbus door de straat dendert? Ook niet leuk…
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
- Contacteer:
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
… dan doe je ze boven elkaar, dat kan ook …Bee schreef:Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.
Als je een stuk of honderd van die voertuigen rondjes laat rijden, kun je enorme capaciteiten halen. Ze gaan toch automatisch. Als het perron lang genoeg is om een stuk of zes van die gondeltjes achter elkaar te laten stoppen kunnen de passagiers tegelijkertijd uitstappen en kom je tot behoorlijke passagiersaantallen per uur.MdJ schreef: …In zo'n pendeltje pasten toch maar 6 mensen? Apart om dan te vergelijken met dezelfde frequentie aan stadsbussen.
Hier http://www.slim-vervoer.nl/html/high_capacity.html staat dat een beetje uitgelegd.
Laatst gewijzigd door Rick Visser op di 29 okt 2013, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
Doet me een beetje denken aan de MetroMover van Miami. Daar wel een aantal keer gebruik van gemaakt, werkte op zich best aardig. Okay, daar rijdt het op rails maar wel op hoogte en volledig geautomatiseerd. Maar dan hebben we het over een Amerikaanse stad, niet echt bepaald mooi om te zien. In een oud Nederlands centrum zou zoiets veel te veel pijn aan je ogen doen. Misschien dat het in Rotterdam kan, dat is dan nog wel de meest Amerikaans-achtige stad van NL
Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)
In de lucht kan dat wel. De beperkende factor op de grond is namelijk dat het voetpad te smal wordt bij dubbelspoor.Bee schreef:Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.
Komt wel goed schatje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten