Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

In dit soort gevallen zou remzand en/of magneetremmen goed van pas komen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door robert55 »

De ponten hebben [voor zover ik kon zien, het zicht was soms te slecht] doorgevaren.
Het Distelweg veer had in de ochtendspits de 54, in plaats van de kleine pontjes die hier normaal de spitsdienst varen, wel zo prettig. Als de inzet op het IJplein veer normaal (een grote en een middelgrote] normaal was, waren dus alle 50-ers vandaag in dienst.
Op het moment van aanleggen op de Distelweg klapte vanochtend de zijwand van de abri [oude model] er uit. Gelukkig niemand binnen drie meter.

Het FH plantsoen staat trouwens vol met trams. Misschien niet helemaal een handige plek, maar die bomen hebben het goed gehouden.
Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Petitionaris »

Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Alargule »

Leuk initiatief; ik ben benieuwd hoeveel handtekeningen je gaat verzamelen.

Zelf zal ik hem niet ondertekenen omdat in mijn ogen de onderliggende problemen waar het Amsterdamse metronet momenteel en in de toekomst mee te kampen heeft/zal hebben niet opgelost gaan worden met betere communicatie danwel terugkeer naar het vervlochten net. Die onderliggende problemen zijn voornamelijk terug te voeren op de staat van het materieelpark, met veel verouderd en/of niet inzetbaar materieel en de vertraagde en problematisch verlopende instroom van het M5-materieel. Ook de nu al met ruim drie jaar vertraagde renovatie van de oostlijntunnel en de toekomstige plannen om de stations aan te pakken zorgen al jaren voor veel problemen die niet zijn terug te voeren op een ontvlochten netwerk (het is er een gevolg van).

Daarnaast is er de Tunnelwet, die restricties plaatst op het aantal treinen in de oostlijntunnel, waardoor een terugkeer naar het vervlochten netwerk feitelijk niet eens meer wettelijk is toegestaan (tenzij met lagere frequenties uitgevoerd, wat mij zeer onwenselijk lijkt). Ook de toekomstige ontkoppeling van de Amstelveenlijn en de onzekere toekomst van het netwerk na deze ontkoppeling zijn problemen die een oplossing behoeven waar vervlechting geen rol in kan spelen.

Ook wordt er in de petitie naar het GVB gewezen. Op zich logisch, daar zij de uitvoerende partij zijn. Maar er zijn meer partijen betrokken/verantwoordelijk voor de huidige toestand van het netwerk. DIVV/Dienst Metro heeft fout op fout gestapeld in de uitvoer en coördinatie van de renovatiewerkzaamheden van de oostbuis. SRA is niet bij machte geweest een robuuste en toekomstvaste oplossing voor de Amstelveenlijn te bedenken. De Amsterdamse politiek lijkt niet van zins te zijn de middelen beschikbaar te stellen om Amsterdam het metronet te geven dat het verdient, waarschijnlijk geschrokken door het dossier van de Noord/Zuidlijn.

Kortom: de huidige problemen vallen niet op te lossen door het netwerk weer te vervlechten. Dat is hooguit een doekje voor het bloeden voor de reiziger, die op de langere termijn nog veel meer de nadelige gevolgen van het falen van de diverse betrokken partijen zal gaan voelen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef:
Daarnaast is er de Tunnelwet, die restricties plaatst op het aantal treinen in de oostlijntunnel, waardoor een terugkeer naar het vervlochten netwerk feitelijk niet eens meer wettelijk is toegestaan (tenzij met lagere frequenties uitgevoerd, wat mij zeer onwenselijk lijkt). Ook de toekomstige ontkoppeling van de Amstelveenlijn en de onzekere toekomst van het netwerk na deze ontkoppeling zijn problemen die een oplossing behoeven waar vervlechting geen rol in kan spelen.
Je zegt eigenlijk dat er in de Oostlijnbuis in de toekomst nog 1 lijn (54?) overblijft. Ik zie lijn 53 niet meer terugkomen, zeker niet als men die ontvlechting wil handhaven. Lijn 51 verdwijnt sowieso over een paar jaar uit de Oostbuis. Dus blijft er niet meer veel vervoer over op dat stuk Oostlijn. Dat afgezet tegen die torenhoge kosten van het moderniseren van de Oostbuis.......en niet te vergeten alle ellende van de afsluitingen van de afgelopen jaren. :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Suus »

Ik zie lijn 53 nog wel terugkeren eerlijk gezegd. De laatste jaren van lijn 51 zitten eraan te komen dus een terugkeer van die lijn in de tunnel is op korte termijn wel te vergeten.

Daarnaast is er een zeer geringe doorgaande vraag bij metrostation Van der Madeweg voor de huidige lijn 50 Gaasperplas - Isolatorweg, er wordt daar buitengewoon veel overgestapt sinds het huidige houtje-touwtjenet van kracht is. De toekomst van de Oostlijnen zijn bovendien onduidelijk omdat de ontwikkelingen rondom een IJmeer-metrolijn dat ook zijn.

Tot die tijd is het beter voor de klant als lijn 53 en 54 elk om de 8 minuten rijden (in de tunnel kom je uit met 2,5 minuut rijtijd plus 1 minuut halteertijd voor een station) en lijn 50 weer richting Gein te laten rijden. Zo is er van Gein tot Centraal wel elke 4 minuten een metro maar heeft iedereen weer zijn verbinding terug én nog steeds een acceptabele bediening van de metrotunnel (die met de 18 tot 24 metro's per uur wel enigszins overbediend was)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door fred1954 »

Bee schreef:
Tot die tijd is het beter voor de klant als lijn 53 en 54 elk om de 8 minuten rijden (in de tunnel kom je uit met 2,5 minuut rijtijd plus 1 minuut halteertijd voor een station) en lijn 50 weer richting Gein te laten rijden. Zo is er van Gein tot Centraal wel elke 4 minuten een metro maar heeft iedereen weer zijn verbinding terug én nog steeds een acceptabele bediening van de metrotunnel (die met de 18 tot 24 metro's per uur wel enigszins overbediend was)
Overbediend op dat stuk misschien wel, maar de meeste mensen kwamen op hun bestemming zonder over te stappen. Kijk eens naar de volgende schematische kaart van het OV-net van Düsseldorf. Hoeveel metrolijnen er rijden over de zogenaamde Stammstrecke: http://www.rheinbahn.de/fahrplan/Linien ... eldorf.pdf tussen Hbf en Heinrich Heine Allee. (Let op de blauwe lijnen in het midden van de kaart). Over VERvlechting gesproken! Ok, de tunnel bevat wat meer sporen dan de Oostbuis, maar toch. Optimale vervlechting, ideaal voor de reiziger. Vrijwel alle metrolijnen rijden op die Stammstrecke en passagiers kunnen meestal zonder overstappen op hun bestemming komen.

Edit: ook buiten de Stammstrecke is er op vele plekken vervlechting met U-bahn en Strassenbahn. Overigens een stad met MAAR 594.000 inwoners!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Suus »

De capaciteit van de "metro"voertuigen in Düsseldorf is dan ook totaal niet vergelijkbaar met de metrotreinen die in Amsterdam worden gebruikt, de schaal van de Amsterdamse metrovoertuigen is altijd al groter geweest.

Daarnaast heeft de Düsseldorfse sneltram drie forse uitlopers naar Neuss, Krefeld en Duisburg die voor extra vervoer zorgen, in Amsterdam is de metro voornamelijk een Amsterdams feestje en is Düsseldorf als stad een stuk extensiever dan Amsterdam: Düsseldorf is verspreid over 217 vierkante kilometer, Amsterdam moet het met een extra 210.000 inwoners op 165 vierkante kilometer doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Düsseldorf kun je niet vergelijken met hier. Daar rijden de U-stadtbahnen om de 20 a 15 min overdag (of rijden alleen in de spits) (m.u.v. U79 die om de 10 minuten rijdt). Heb nu niet zoveel tijd om een en ander uit te rekenen maar het is denk ik niet veel meer wagens per uur per richting vergeleken met het Amsterdamse vervlochten metronet. Tevens is heeft die tunnel in Düsseldorf 2 sporen per richting en waar er minder in en uit wordt gevoegd want 1 spoor is voor de wagens van en naar Ronhalle/Ehrenhof en de andere is voor de wagens van en naar Nordstraße. Verder zijn het Stadtbahnwagens die wellicht ook minder capaciteit hebben.
Ik zie lijn 53 nog wel terugkeren eerlijk gezegd. De laatste jaren van lijn 51 zitten eraan te komen dus een terugkeer van die lijn in de tunnel is op korte termijn wel te vergeten.
Ik denk eerlijk gezegd niet. Denk eerder dat lijn 51 blijft, alleen niet van en naar Amstelveen maar van en naar Isolatorweg (of in ieder geval die richting). Die zou dan naar CS kunnen en lijn 50 blijft naar GPP gaan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door JWM »

GVB twittert nu dat het oude vervlochten net toch binnenkort weer terugkeert. Datum nog onbekend (december 2014 waarschijnlijk :twisted: ).
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

En nog steeds is het een drama om de metrodienstregeling te vinden, ook niet op 9292. Donderdag moet ik rond 10:00 beginnen en moet een stukje met de metro en de bus. Krijg nu alleen maar busverbindingen naar Station Bijlmer en dan overstappen.

Vrijdag begin ik rond 7:00 en dan krijg ik alleen maar de alom bekende melding "something went wrong".

Op de GVB-site krijg ik een afwijkende? dienstregeling van vrijdag te zien en anders dienstregeling van 26-8 tot 14-12. Zal maar die gebruiken om te kijken hoe ik naar het werk moet :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Meltrain »

Ehm, jij werkt bij het GVB. Kun je dan niet aan een chef vragen of die niet weet hoe de dienstregeling van de metro's vanaf volgende week is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Ardan »

Ik wou net zeggen ja.. het is toch van de zotte dat zelfs GVB'ers zélf het niet eens weten?
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Alargule »

Tekenend voor de organisatie (of het gebrek daaraan)...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Ik werk niet bij de metro dus een manager vragen heeft geen zin :roll:
Kennisgevingen over de metro krijg ik ook niet direct meer te zien dus ik ben het daar niet mee eens.

Overigens, op de site staat wel de dienstregeling vanaf 26 aug tot 14 december, Ontvlochten dus.
Alleen raak ik in de war want als ik de dienstregeling open, krijg ik een dienstregeling van vrijdag, alleen geldig op 29 oktober. Snap jij het?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door FLJ »

Uit de berichten op Twitter wordt ik ook niets wijs.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Somoht »

Is ook de schuld van 9292. Ik heb zelf vorige week woensdag de metrodienstregeling ontvangen en ik weet ook dat deze gewoon op de ND-OV loketten 9292opendata.org en die van Stichting OpenGeo staat.

http://opentripplanner.nl/index.html?mo ... tinIndex=0
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Overigens, Somoth, weet jij al iets van actuele tijden van de metro af? Hoe ver ze daar mee zijn...
Er wordt nu gedaan alsof het via de mobiele website wel kan, maar dat zijn ook gewone dienstregelingtijden.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Overigens, Somoth, weet jij al iets van actuele tijden van de metro af? Hoe ver ze daar mee zijn...
Er wordt nu gedaan alsof het via de mobiele website wel kan, maar dat zijn ook gewone dienstregelingtijden.
Ze zijn er nog mee bezig. Het kwam tot voor kort binnen in de acceptatie/testomgeving maar het wel gehoord dat er nog wat probleempjes waren. Als die weg zijn kan het in productie. Stiekem zelf wel een paar keer gebruikt, toen ik moest kiezen tussen 5 of 51 vanaf Zuid :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Vinny »

En als je ontvlecht valt er denk ik meer voor te zeggen om de 53 naar Centraal te laten rijden en de 54 naar Isolatorweg. De relatie Holendrecht-Amsterdam Centraal wordt immers ook per sprinter aangeboden tegen nagenoeg dezelfde reistijd, en hetzelfde geldt voor de relatie Diemen Zuid-Amsterdam Zuid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Klaasje »

Je vergeet de frequentiefactor daarnaast doe je net alsof CS en Muiderpoort een redelijk alternatief zijn voor Wibautstraat-Nieuwmarkt waar de echte bestemmingen liggen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Áls er (gedeeltelijk) ontvlochten moet worden dan ben ik toch voor opheffen van lijn 53. Het is zo dat de meeste mensen vanuit de Gaasperplastak richting CS moeten, maar dat geldt ook vanaf de Geintak.
Alleen is het zo dat de huidige lijn 50 meer tot z'n recht komt. In de daluren redelijk rustig en in de spits een stuk drukker. Hier kan het materieelinzet op worden aangepast, bijv in de toekomst 2x4 bakken in de spits en daarbuiten alleen 4 bakken.

Verder is het mooi dat er een treinverbinding is tussen Holendrecht en CS, alleen de trein behoort niet meer tot het stadsvervoer. Even 4 strippen stempelen op station Gein en dan op Duivendrecht op de trein overstappen zit er niet in. Met stadsvervoerabonnementen zit dat er ook niet meer in. M.a.w. men zal geen trein nemen maar gewoon met de metro reizen. Ook de frequentie (elke 30 minuten) is te weinig hiervoor.


Verder over de petitie: ik teken hem ook niet. Voor mij wegen de voordelen van het huidige metronet zwaarder dan de nadelen. Voordeel vind ik toch de hogere frequentie (ook op zondagochtend waar ik nu 8x per uur met de metro kan i.p.v. 4 keer direct en 4x met een ongegarandeerde overstap op Van der Madeweg). Uiteraard speelt mee dat ik voornamelijk van de Geinlijn gebruik maak en daarom dus weinig last heb van het ontvlechten.

De petitie is op dit moment vooral voor het terughalen van lijn 53. Als de petitie meer iets in de richting van het beter maken van de dienstverlening rond het ontvlochten metronet, dan was ik er meer eens mee:
*aansluitingen zo veel mogelijk garanderen. Uiteraard kan er niet gewacht worden op een metro met +3 maar het is lullig als je met lijn 54 richting CS aankomt op Van der Madeweg en je nog net lijn 50 de hoek om ziet gaan op de flyover.
Volgens mij is het heel makkelijk. I.p.v. op de aansluiting wachten als deze volgens het wachtsein dichtbij is, gewoon wachten tot de aansluiting er is.
*overstapstations meer overdekken
*lijn 50 met z'n 2 wagens wat meer richting het midden van het perron halteren. Hoeven de mensen vanuit de voorste c.q achterste wagen van lijn 54 niet te rennen maar schuin het perron oversteken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door Geert »

Alargule schreef:Zelf zal ik hem niet ondertekenen omdat in mijn ogen de onderliggende problemen waar het Amsterdamse metronet momenteel en in de toekomst mee te kampen heeft/zal hebben niet opgelost gaan worden met betere communicatie danwel terugkeer naar het vervlochten net.
Waarom zou je niet eisen dat het GVB duidelijk zijn dienstregeling communiceert? Vragen erover werden door het GVB gewoon omweken, ik vind dat niet normaal van een bedrijf dat pretendeert heel Amsterdam te vervoeren. Kijk, dat de metro niet in een keer het pareltje van Amsterdam wordt met betere communicatie is duidelijk, maar het biedt een reiziger wel meer zekerheid en duidelijkheid. De huidige gang van zaken niet.
Ook wordt er in de petitie naar het GVB gewezen. Op zich logisch, daar zij de uitvoerende partij zijn. Maar er zijn meer partijen betrokken/verantwoordelijk voor de huidige toestand van het netwerk. DIVV/Dienst Metro heeft fout op fout gestapeld in de uitvoer en coördinatie van de renovatiewerkzaamheden van de oostbuis. SRA is niet bij machte geweest een robuuste en toekomstvaste oplossing voor de Amstelveenlijn te bedenken. De Amsterdamse politiek lijkt niet van zins te zijn de middelen beschikbaar te stellen om Amsterdam het metronet te geven dat het verdient, waarschijnlijk geschrokken door het dossier van de Noord/Zuidlijn.
Ik zie hier een hele opsomming met ellende, maar geen een die de falende communicatie van GVB goedpraat (wat de eerste eis van de petitie is). En evenmin zijn alle problemen die je noemt een excuus om een ontvlochten dienstregeling slecht uit te voeren. Daar gaat die petitie over, niet over alle achterliggende problemen van de Amsterdamse metro.
hauptbahnhof schreef:Ik werk niet bij de metro dus een manager vragen heeft geen zin :roll:
Jouw manager kan het toch weer aan zijn manager vragen, etc. net zolang totdat je het weet of de directeur hebt bereikt ;)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door hauptbahnhof »

Geert schreef:
hauptbahnhof schreef:Ik werk niet bij de metro dus een manager vragen heeft geen zin :roll:
Jouw manager kan het toch weer aan zijn manager vragen, etc. net zolang totdat je het weet of de directeur hebt bereikt ;)
Mwah, is de vraag wanneer ik hem tegenkom. Daar ga ik mijn manager niet mee lastigvallen. Genoeg andere manieren om aan het antwoord te komen, en dat heb ik dus ook gedaan: op andere manier antwoord gevonden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Bericht door JWM »

En dat is? Wanneer keert het vervlochten net weer terug?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten