NS past dienstregeling aan om storm

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Edwin »

Wat ik opmerkelijk vond is dat zowel de s4900 als de s700 en s12700 niet reden gister. Daardoor was er een minimaal aanbod tussen Almere C (- Weesp) - Duivendrecht in mijn ogen.
Het houdt het volgende in vanaf Almere Centrum gezien:
IC t12715 v6:57
IC t2616 v7:02
SPR t4316 v7:06
SPR t4916 v7:10
SPR t4618 v7:17
En dit gaat zo elk half uur door.

Ik denk dat de 4300 uitpuilde gisteren. Wanneer de IC reizigers niet eerder naar het station gaan gaan die allemaal extra in de 4316. De reizigers van de 4916 zullen de 4316 wel kunnen halen, ik neem niet aan dat men het risico neemt om kort van te voren pas op Almere Centrum aan te komen. Eventueel mensen die willen wachten gaan dan met de 7:17 mee en stappen over op Weesp voor de richting Utrecht op Diemen Zuid en verder. Ik hoop dat mensen naar Schiphol en verder de s2600 hebben genomen en niet de sprinter van 7:06.

Hoe kan het zo zijn dat er door twee treinen per half uur eruit te gooien er heel veel druk komt op één trein die altijd al goed vol is?

De Flevolijn is een lijn die in de spits regelmatig (te) vol is. Zou de NS niet juist in plaats van de serie 700/12700 een extra sprinter/sneltrein (de benaming bestaat helaas niet meer officieel) elk half uur moeten inzetten tussen Almere Oostvaarders en Hoofddorp in het tijdspad van de 700/12700. Hier kan dan eventueel Almere Poort, Diemen Zuid en Amsterdam RAI overgeslagen worden om niet teveel tijd te verliezen t.o.v. de 700/12700.

Want minder treinen in de spits op de Flevolijn is minder capaciteit aanbieden dan dat er vraag is.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Thom91 »

Sinds wanneer gaat de 4900 naar Dvd/Wp?
Komt wel goed schatje.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Somoht »

Edwin schreef:Wat ik opmerkelijk vond is dat zowel de s4900 als de s700 en s12700 niet reden gister. Daardoor was er een minimaal aanbod tussen Almere C (- Weesp) - Duivendrecht in mijn ogen.
Het houdt het volgende in vanaf Almere Centrum gezien:
IC t12715 v6:57
IC t2616 v7:02
SPR t4316 v7:06
SPR t4916 v7:10
SPR t4618 v7:17
En dit gaat zo elk half uur door.

Ik denk dat de 4300 uitpuilde gisteren. Wanneer de IC reizigers niet eerder naar het station gaan gaan die allemaal extra in de 4316. De reizigers van de 4916 zullen de 4316 wel kunnen halen, ik neem niet aan dat men het risico neemt om kort van te voren pas op Almere Centrum aan te komen. Eventueel mensen die willen wachten gaan dan met de 7:17 mee en stappen over op Weesp voor de richting Utrecht op Diemen Zuid en verder. Ik hoop dat mensen naar Schiphol en verder de s2600 hebben genomen en niet de sprinter van 7:06.

Hoe kan het zo zijn dat er door twee treinen per half uur eruit te gooien er heel veel druk komt op één trein die altijd al goed vol is?

De Flevolijn is een lijn die in de spits regelmatig (te) vol is. Zou de NS niet juist in plaats van de serie 700/12700 een extra sprinter/sneltrein (de benaming bestaat helaas niet meer officieel) elk half uur moeten inzetten tussen Almere Oostvaarders en Hoofddorp in het tijdspad van de 700/12700. Hier kan dan eventueel Almere Poort, Diemen Zuid en Amsterdam RAI overgeslagen worden om niet teveel tijd te verliezen t.o.v. de 700/12700.

Want minder treinen in de spits op de Flevolijn is minder capaciteit aanbieden dan dat er vraag is.
Ja dit is mijn grootste probleem met LUD, de Flevolijn en de Zuidtak worden te hard gesnoeid, Lelystad en Almere krijgen gewoon dik 50% langere reistijd aan de broek richting Schiphol, Utrecht en Amsterdam Zuid.
En het daar in de plaats koppelen van de (12)700 aan de 2600 in Lelystad, is ook vraagtekens bij te plaatsen omdat je dan zo'n lange omloop krijgt dat je altijd wel ergens gezeik onderweg hebt. Zo ook gister. Het begon bij Delft, toen Leiden en vervolgens Zwolle en was er helemaal geen 2600 noch 12(700) meer.
Daarnaast kunnen ze ook niet op een korte termijn in de planner zetten dat de trein doorrijdt als 2600 en andersom dus krijg je een chronische reisinfomisser van een verkeerd perron en niet bestaande overstap.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Thom91 »

Je vergeet Amsterdam.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Wubbo »

De s2600 reed op een gegeven moment alleen nog maar tussen Rtd en Rsd (maar ook op dat stuk is hij een tijdje opgeheven geweest, al was dat volgens mij voor de problemen in Flevoland). Verder begrijp ik het gedoe in Flevoland niet zo: in de hele Randstad wordt in de treindienst gesnoeid en ongeveer de helft van de treinen gereden (zeg maar op alles tussen Haarlem en Dordrecht en alles rond Gouda). Waarom zou dat dan alleen in Flevoland een probleem zijn? Het idee is juist dat je de druk op een baanvak vermindert. Dat doe je door een of meerdere treinseries op te heffen. Wordt het probleem in Flevoland kleiner als de s2600 wordt opgeheven?

Dit trouwens los van de discussie of LUD een goede maatregel is, daar geef ik nu geen mening over.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Somoht »

Wubbo schreef:De s2600 reed op een gegeven moment alleen nog maar tussen Rtd en Rsd (maar ook op dat stuk is hij een tijdje opgeheven geweest, al was dat volgens mij voor de problemen in Flevoland). Verder begrijp ik het gedoe in Flevoland niet zo: in de hele Randstad wordt in de treindienst gesnoeid en ongeveer de helft van de treinen gereden (zeg maar op alles tussen Haarlem en Dordrecht en alles rond Gouda). Waarom zou dat dan alleen in Flevoland een probleem zijn? Het idee is juist dat je de druk op een baanvak vermindert. Dat doe je door een of meerdere treinseries op te heffen. Wordt het probleem in Flevoland kleiner als de s2600 wordt opgeheven?

Dit trouwens los van de discussie of LUD een goede maatregel is, daar geef ik nu geen mening over.
Om eerlijk te zijn omdat het de trein is die ik altijd neem :P

En ja de druk op de Flevolijn is normaal al (te) hoog, zeker door de 2600 en de 12(700) die vlak achter elkaar rijden, Almere heeft imo gewoon te veel stations. Ik vraag mij echter af of door de koppeling naar Leeuwarden/Groningen de kans op vertraging in de 2600 vanaf Lelystad niet al te hoog wordt. Cross-platform kan net zo goed in de 4 minuten halteringstijd
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Suus »

Rondom Weesp blijven sowieso alle sprinters rijden behalve de s4900, dat is op andere plekken in het land waar LUD actief wordt niet het geval, die vallen terug van een kwartierdienst tot een halfuursdienst. Op dat punt valt het in Almere nog wel mee, het had erger gekund en zeker de s4300 rijdt volledig dubbel met andere treinseries.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Klaasje »

LUD is grofweg de dienstregeling van de zondagochtend. Of die lijnvoering doordeweeks overdag logisch is bij schappen lijkt geen issue en dan hebben we het nog niet over de spits gehad. In de praktijk is de (12)s700 overdag gewoon drukker dan de s2600 daarnaast is op de zuidtak de spitspiek groter dan op de tak naar Amsterdam CS. Als je vanuit het standaardBUP gaat schrappen is vanuit reizigersoogpunt het schrappen van de s2600 op Lls-Asd logischer dan het schrappen van de (12)s700. Als je dan naar logistieke redenen kijkt is het laten rijden van de (12)s700 ook logischer omdat je ten opzichte van de s12600 autmatisch al een vorm van isolatie hebt omdat het hele land dan niet aan het hele land vasthangt.

Wat overigens ook kan is de oplossing van de s800 in Noord Holland: Een paar spitstreinen rijden. Desnoods slechts Lls-Asdz.

Wat overigens raar is, is dat er de hele dag geen tweesporige stremming op Lelystad-Hoofddorp is geweest maar er een groot deel van de dag er geen enkele trein reed op dat stuk. De enige stremming die er op dat stuk is geweest is een boom op één van de twee sporen op Wp - Mbga. Die sporen liggen voor het gedeelte waar er bomen in de buurt zijn echter heel ruim uit elkaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Suus »

Zover ik weet heeft er bij RAI een hijskraan op het spoor gelegen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Thom91 »

De 800 rijdt alleen in Noord-Holland in de NH'se tegenspitsrichting.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Klaasje »

Dan rijden die ritten voor Utrecht-Amsterdam. Maar dan blijft het punt wel staan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Vinny »

"Door de weeks gaan mensen naar het werk, en op zondag gaan ze naar de kerk"

Het lijkt me dat bij een insnijding van de dienstregeling men niet zomaar kan terugvallen op weekend-diensten. Het lijkt me gewoon veel zinvoller om te kijken naar de daadwerkelijke vervoerspatronen en dan denk ik dat je inderdaad beter Almere-Amsterdam Zuid in stand kan blijven houden dan Lelystad-Amsterdam Centraal en dat geldt wellicht voor een heleboel andere relaties eveneens. Dat er een aantal knooppuntstations in eeuwigdurende verbouwingen zijn terechtgekomen helpt overigens ook niet mee, maar daar kan de NS weer niet veel aan doen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Edwin »

Thom91 schreef:Sinds wanneer gaat de 4900 naar Dvd/Wp?
Niet, maar mensen van de 4900 moeten via Weesp naar Utrecht dus komen ook op het traject Almere - Weesp (in de 4300) terecht.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Edwin »

De 2600 schraap en de (12)700 wel laten rijden met een extra stop op Weesp, zou dat dan iets zijn? Dan kunnen reizigers voor Amsterdam Centraal op Weesp overstappen en niet het traject Almere - Weesp nog voller maken. De 2600 stopte met de winterdienstregeling ook wel eens extra op Weesp.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Klaasje »

Extra stop te Weesp past niet in de dienstregeling.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Geert »

Somoht schreef:Ja dit is mijn grootste probleem met LUD, de Flevolijn en de Zuidtak worden te hard gesnoeid, Lelystad en Almere krijgen gewoon dik 50% langere reistijd aan de broek richting Schiphol, Utrecht en Amsterdam Zuid.
Tja, ook Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht werd erg hard gesnoeid en dat zijn ook overbevolkt trajecten. LUD is een beheersmaatregel voor de treinenloop, niet voor passagiersstromen... Gezien de hoeveelheid storingen gisteren (alleen al 32 storingberichten, maar dat was maar topje v/d ijsberg) vraag ik me af of LUD uiteindelijk nog veel waarde had. Met name de opstart van Amsterdam kostte heel veel tijd en LUD was juist bedoeld om dat te vergemakkelijken (minder treinen, meer mat en personeel).
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:Extra stop te Weesp past niet in de dienstregeling.
Dus de (12)700 moet z.s.m. Weesp voorbij voor achteropkomende treinen naar Amsterdam CS om daarna tergend langzaam naar Duivendrecht te rijden? Daarom dacht ik aan die eventuele extra stop.

Doordat de (12)700 vervalt kan de 2600 wel die extra stop maken omdat ie achter zich een tijdje niets heeft.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Klaasje »

De 12(700) heeft slechts een minuut rijtijd meer dan noodzakelijk op Alm-Dvd. Die ene minuut is het traag rijden van Dmnz naar Dvd. Als je gaat stoppen op Weesp heb je daar zeker drie minuten voor nodig. Het probleem is alleen dat de 12(700) op de rest van de route ook niet erg ruim in het jasje zit waardoor je alle speling eigenlijk wel nodig hebt om een beetje op tijd te kunnen blijven met wat vertraging.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door ThePretender »

renevisscher schreef:Wat reed er eigenlijk nog over de Westtak dan? op de s3300 na rijden alle treinen in de normale dienst naar Amsterdam Centraal, een station wat helemaal plat lag. Ik dacht dat de s3300 ook niet reed, dus volgens mij reed er dan niets. Een pendel Hoofddorp - Zaandam had dus heel mooi gekund. (Mits daar ook geen obstakels waren op het spoor uiteraard).
De s3300 reed wel het vaakst van de overige treinen, ook al was dat niet zo vaak. Je moet er dus zeker van zijn dat de s3300 niet rijdt, wil je keren op de Hemboog.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Somoht schreef:Ja dit is mijn grootste probleem met LUD, de Flevolijn en de Zuidtak worden te hard gesnoeid, Lelystad en Almere krijgen gewoon dik 50% langere reistijd aan de broek richting Schiphol, Utrecht en Amsterdam Zuid.
Tja, ook Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht werd erg hard gesnoeid en dat zijn ook overbevolkt trajecten. LUD is een beheersmaatregel voor de treinenloop, niet voor passagiersstromen... Gezien de hoeveelheid storingen gisteren (alleen al 32 storingberichten, maar dat was maar topje v/d ijsberg) vraag ik me af of LUD uiteindelijk nog veel waarde had. Met name de opstart van Amsterdam kostte heel veel tijd en LUD was juist bedoeld om dat te vergemakkelijken (minder treinen, meer mat en personeel).
Persoonlijk zie ik veel meer in het doorvoeren van eilandbedrijfjes. Of de LUD op zich zinvol is geweest kan ik niet beoordelen - het is wel zo dat de dienstregeling uiteindelijk in een groot deel van Nederland wel hervat kon worden. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Overigens vermoed ik ook dat de aankondiging mede bedoelt is om het reizigersaanbod te beperken. Ik denk dat het dan handiger is om gewoon de KNMI-indeling te volgen en bij code rood een negatief reisadvies te geven.

In Friesland werd halverwege de dag het gehele openbaar vervoer "om veiligheidsredenen" stilgelegd. Wel een beetje lullig als je op school zit en je kunt niet meer naar huis...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Somoht »

Vinny schreef:
Geert schreef:
Somoht schreef:Ja dit is mijn grootste probleem met LUD, de Flevolijn en de Zuidtak worden te hard gesnoeid, Lelystad en Almere krijgen gewoon dik 50% langere reistijd aan de broek richting Schiphol, Utrecht en Amsterdam Zuid.
Tja, ook Amsterdam-Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht werd erg hard gesnoeid en dat zijn ook overbevolkt trajecten. LUD is een beheersmaatregel voor de treinenloop, niet voor passagiersstromen... Gezien de hoeveelheid storingen gisteren (alleen al 32 storingberichten, maar dat was maar topje v/d ijsberg) vraag ik me af of LUD uiteindelijk nog veel waarde had. Met name de opstart van Amsterdam kostte heel veel tijd en LUD was juist bedoeld om dat te vergemakkelijken (minder treinen, meer mat en personeel).
Persoonlijk zie ik veel meer in het doorvoeren van eilandbedrijfjes. Of de LUD op zich zinvol is geweest kan ik niet beoordelen - het is wel zo dat de dienstregeling uiteindelijk in een groot deel van Nederland wel hervat kon worden. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Overigens vermoed ik ook dat de aankondiging mede bedoelt is om het reizigersaanbod te beperken. Ik denk dat het dan handiger is om gewoon de KNMI-indeling te volgen en bij code rood een negatief reisadvies te geven.

In Friesland werd halverwege de dag het gehele openbaar vervoer "om veiligheidsredenen" stilgelegd. Wel een beetje lullig als je op school zit en je kunt niet meer naar huis...
Ja als reizigeraanbod beperkende maatregel werkt ie prima en dat is denk ik wel het verschil geweest dat er geen echt een groot drama maandag heeft plaatsgevonden. Als je zo'n LUD echter te vaak doet krijg je die mensen de trein niet meer in en zullen de mensen die niet anders kunnen toch weer de trein nemen. Immers één dagje thuis werken kan wel maar dagen achter elkaar wordt problematich
Pallice
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 17:46

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Pallice »

Overigens, in Denemarken heeft DSB beweerd dat de problemen naar aanleiding van de storm nog zeker tot maandag duren. NS is echt niet zo slecht soms :wink:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door deadlock »

In Denemarken ging het er nog iets heftiger aan toe dan bij ons.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Pallice
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 17:46

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Pallice »

Klopt, alleen daar staat wel tegenover dat ze dit hadden zie aankomen.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: NS past dienstregeling aan om storm

Bericht door Xanland »

Naar aanleiding van maandag kom ik net nog het onderstaande tegen:
http://www.ns.nl/storingen/#prio-201310311729

Als je in delen kan kappen heb je maximaal .5/1 uur vertraging denk ik. Ach, zolang je de bovenleiding maar niet raakt. :P

Edit: Meh, 2 uur...? Ze zullen het wel weten.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten