Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Citaro »

ARNHEM - Het Gelders college van Gedeputeerde Staten wil een planstudie laten uitvoeren naar het koppelen van de treindiensten Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Apeldoorn. Hierdoor ontstaat een doorgaande treindienst Winterswijk-Apeldoorn.

Gedeputeerde Conny Bieze: 'De koppeling van de treindiensten maakt de spoorverbinding Winterswijk-Apeldoorn sneller en betrouwbaarder. Treinen rijden vaker op tijd, reizigers zijn sneller in Apeldoorn en de reistijd naar de randstad wordt verkort.'

Lees verder op: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... mage_title
Laatst gewijzigd door Citaro op wo 30 okt 2013, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Citaro »

Net als vroeger, zou mooi zijn als dit gerealiseerd kan worden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Michael 1988 »

Moet mogelijk zijn lijkt mij. Het is dezelfde vervoerder die er nu rijdt. Alleen moet in Zutphen wel de spoorindeling anders worden gezet. Nu staat de stoptrein van Zutphen naar Winterswijk samen met de sprinter naar Nijmegen op spoor 1 en de stoptrein naar Apeldoorn samen met de stoptrein naar Oldenzaal op spoor 2. En de Intercity's staan weer op spoor 3. Vaak staan alle 4 de stoptreinen te gelijk op hun spoor. Het kan misschien anders geplaatst worden door bijvoorbeeld de stoptrein van Zutphen naar Nijmegen te verplaatsen naar spoor 2a en de doorgaande stoptrein Winterswijk - Apeldoorn op spoor 1 (of andersom). Maar goed, dat is iets voor Prorail, Arriva, NS en mogelijk ook Syntus. Overigens snapte ik het al niet waarom dat niet al gerealiseerd werd toen Arriva het vervoer overnam. Nu moeten reizigers dus overstappen in Zutphen.

Overigens kan in mijn ogen de treindienst ook gekoppeld worden aan de diensten Arnhem - Winterswijk en Arnhem - Tiel. Tenminste bij de laatste tot de knip in Elst, maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door AppleMoose »

Ik zie zo een,twee,drie niet wat er verbouwd moet worden. Stopper Zutphen - Oldenzaal naar spoor 1, en stopper Winterswijk-Apeldoorn naar spoor 2. Stoptrein Zutphen - Apeldoorn "vervalt" dan lijkt me, dan moet dat toch prima kunnen zo?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb niets over verbouwing gehad, ik heb het over verschuiving! En ja ik weet dat de stoptren Zutphen - Apeldoorn vervalt. Ik heb het over de huidige situatie. Overigens jouw oplossing van de doorgaande stoptrein Winterswijk - Apeldoorn naar Spoor 2 en de stoptrein Zutphen - Oldenzaal naar spoor 1 kan ook. Maar het was een suggestie. Er zal sowieso verwisseld moeten worden aangezien de treindiensten die ze willen koppelen niet op hetzelfde spoor staan in Zutphen (daar waar de koppeling plaats vind).
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Citaro »

Lees ook: http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.1596684

Hierin staat dat Arriva 's ochtends 1 directe rit Winterswijk - Apeldoorn gaat aanbieden. Kan dit niet terug vinden in de reisplanner, weet iemand hier meer van?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door AppleMoose »

Michael 1988 schreef:Ik heb niets over verbouwing gehad, ik heb het over verschuiving!
In het artikel wordt daar wel over gesproken, daar had ik het over :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Freek »

Natuurlijk moet er iets verbouwd worden, waar wil je anders de trein uit Apeldoorn de trein uit Winterswijk laten kruizen. Als je dit allemaal creatief doet, en dat is het plan, krijg je een mooi plaatje waarin overstappen èn kruizen mogelijk zijn.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Michael 1988 »

Perronverlegging is misschien niet helemaal nodig, maar als ik het goed heb gezien op Google Maps is er een kruizingsmogelijkheid tussen spoor 1 en 2 op station Zutphen. Verbouwing op het traject heb ik nog buiten beschouwing gelaten. Maar ja, beide trajecten zijn enkelspoor dus verbouwing daar is denk ik sowieso noodzakelijk.
Ronaldussen schreef:
Michael 1988 schreef:Ik heb niets over verbouwing gehad, ik heb het over verschuiving!
In het artikel wordt daar wel over gesproken, daar had ik het over :)
Het was dan handiger geweest als je even citeerde ;).
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op wo 30 okt 2013, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door AppleMoose »

Freek schreef:Natuurlijk moet er iets verbouwd worden, waar wil je anders de trein uit Apeldoorn de trein uit Winterswijk laten kruizen. Als je dit allemaal creatief doet, en dat is het plan, krijg je een mooi plaatje waarin overstappen èn kruizen mogelijk zijn.
Over dat kruisen heb ik inderdaad niet nagedacht. :@
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Suus »

Michael 1988 schreef:Perronverlegging is misschien niet helemaal nodig, maar als ik het goed heb gezien op Google Maps is er een kruizingsmogelijkheid tussen spoor 1 en 2 op station Zutphen. Verbouwing op het traject heb ik nog buiten beschouwing gelaten. Maar ja, beide trajecten zijn enkelspoor dus verbouwing daar is denk ik sowieso noodzakelijk.
De situatie in Zutphen is nu:
Spoor 1a: Sprinter Arnhem
Spoor 1b: Stoptrein Winterswijk
Spoor 2a: Stoptrein Apeldoorn
Spoor 2b: Stoptrein Hengelo
Spoor 3: IC Zwolle/Arnhem
Zutphen is een volledige knoop, dat houdt in dat alle sprinters tegelijkertijd in Zutphen zijn. Eerst komen alle stoptreinen binnen, daarna komt en vertrekt de IC naar Arnhem, vervolgens komt en vertrekt de IC naar Zwolle en dan rijden alle sprinters weer weg. In deze spooropstelling is er geen ruimte beschikbaar om een doorgaande treindienst in twee richtingen tussen Winterswijk en Apeldoorn te realiseren. Ik heb wel een mooi idee voor een oplossing, ik zal dat misschien later vanavond nog even schetsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Tochjo »

Citaro schreef:Hierin staat dat Arriva 's ochtends 1 directe rit Winterswijk - Apeldoorn gaat aanbieden. Kan dit niet terug vinden in de reisplanner, weet iemand hier meer van?
Jouw artikel is van mei 2012. Later werd volgens mij bekend dat dit toch niet door kon gaan, maar ik ben even vergeten wat de reden daarvoor was en kan het ook niet zo snel terugvinden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Freek »

@Michael 1988 Perronverlenging is inderdaad niet in beeld.
@Bee ik ben benieuwd
@ Tochjo Idee van Arriva was om in de ochtendspits een setje via de wissel tussen spoor 1/2 door te laten gaan naar Apeldoorn. Is niet doorgegaan omdat dit bij binnenkomen van de sprinter uit Apeldoorn een verlaagde snelheid betekenen. Verder blokkeerde de sprinter uit Nijmegen soms de wissel waardoor het ook onmogelijk is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Suus »

Afbeelding
Spoor 3(b) wordt een kopspoor, spoor 4 wordt een perronspoor. Het idee is als volgt:

Stoptrein naar Winterswijk komt als eerste binnen, op spoor 1b.
Stoptrein uit Arnhem komt binnen en keert op spoor 1a.
Sprinter naar Apeldoorn komt binnen op spoor 2
Sprinter uit Hengelo komt binnen en keert op spoor 3
Intercity's komen op spoor 4.

Mocht spoor 4 nu te kort worden voor de intercity's, dan zou je die nog naar spoor 2 kunnen verplaatsen en de sprinter naar Apeldoorn op spoor 4, maar dan heb je wel een kruising met de trein van/naar Hengelo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Karl »

Wat is het verschil met nu? Je blijft toch 6 perronfases houden?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Suus »

Je kan alleen nu de trein vanuit Apeldoorn naar spoor 1b rijden zonder dat je een trein van de andere kant moet ophouden als er vertraging is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Ruben »

Optie zonder verbouwing:
De stoptreinen uit Ww en Odz rijden tegelijk binnen naar resp. spoor 1 en 2 en de stoptreinen uit Ah en Apd ook. Daardoor kun je hoogstens de stoptreinen uit Odz en Apd richting spoor 3 verplaatsen, met die andere twee valt niets te doen omdat ze dan zouden moeten kruisen. Het naar 3 verplaatsen van de stoptrein uit Odz, zorgt er wel voor dat deze voor de IC uit Dv moet kruisen. Normaal is dit geen probleem, maar wel als de stoptrein uit Odz een paar minuten vertraagd is. Stel je verplaatst de stoptreinen uit Odz en Apd toch naar 3: de stoptrein naar Odz keert daar ook weer richting Odz, de stoptrein vanuit Apd gaat verder naar Ww. In de huidige opzet vertrekken deze treinen echter tegelijk, dat kan dan niet meer. Indien je de trein naar Odz iets kan vervroegen en/of de trein naar Ww iets verlaat kan laten vertrekken, is dat opgelost. Wel iets minder robuust dan dat het nu is dus.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door zone5324bericht... »

ben te lang al niet meer in Zutphen geweest, maar als ik de huidige situatie lees, staan alle stoptreinen op beide IC's te wachten.
Ik vermoed dat dit dus sowieso meer dan 5 minuten is, voordat beide IC's gepasseerd zijn.

waar is dan de eventuele winst van een doorgaande verbinding, behalve voor het niet over moeten stappen voor reizigers tussen de richting Winterswijk en Apeldoorn?
ook de doorgaande verbinding zal dus in Zutphen een aantal minuten stil staan om op beide IC's te wachten.

ik heb het artikel niet gelezen, maar alleen als de huidige situatie in Zutphen losgelaten wordt zie ik een versnelling mogelijk, anders blijft de reistijd volgens mij gelijk en hebben alleen de overstappers voordeel van het kunnen blijven zitten.

en gebeurd er wat op een van beide trajecten is de kans heel groot, dat het andere traject daaradoor ook een verbinding gaat missen (Arriva heeft natuurlijk geen of nauwelijks reservecapaciteit voorhanden).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Freek »

Creatief bedacht, naar dat geeft nog niet aan waarom inhaalsporen ook nodig zijn.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door MdJ »

Heel simpel: In plaats van te Kbk en te Zp kruisen, willen ze in Vem kruisen. Oftewel:

Zp A .24/54
Zp V .25/55
Vem .00/30
Kbk .05/35
Apdm .12/42
Apd A . 14/44

Apd V .46/16
Apdm +.48/18
Kbk +. 55/25
Vem +.00/30
Zp A.05/35
Zp V.06/36

Voor Arriva (en de Provincie Gelderland) bespaard dat dus een treinstel, dus geld. Maar het wordt heel krap en de overstappen te Zp voor Apd-Zp worden beroerd...
Bij twijfel: gebruik beton.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Michael 1988 »

Freek schreef:@Michael 1988 Perronverlenging is inderdaad niet in beeld.
Nee klopt, las het verkeerd. Het ging om perronuitbreiding.
Bee schreef:Afbeelding
Spoor 3(b) wordt een kopspoor, spoor 4 wordt een perronspoor. Het idee is als volgt:

Stoptrein naar Winterswijk komt als eerste binnen, op spoor 1b.
Stoptrein uit Arnhem komt binnen en keert op spoor 1a.
Sprinter naar Apeldoorn komt binnen op spoor 2
Sprinter uit Hengelo komt binnen en keert op spoor 3
Intercity's komen op spoor 4.

Mocht spoor 4 nu te kort worden voor de intercity's, dan zou je die nog naar spoor 2 kunnen verplaatsen en de sprinter naar Apeldoorn op spoor 4, maar dan heb je wel een kruising met de trein van/naar Hengelo.
Waarschijnlijk is het perron op spoor 4 te kort in deze schets. Voor zover ik me herinner is er voor de IC af en toe bijna het gehele perron nodig op spoor 3, dus in deze situatie is perronverlegging wel noodzakelijk. Wat misschien ook kan, is om de spoorindeling anders hetzelfde te laten zoals het nu is. Dus de stoptrein uit Arnhem/Nijmegen op spoor 1a, stoptrein uit Winterswijk op spoor 1b, stoptrein uit Oldenzaal op spoor 2b en stoptrein uit Apeldoorn op spoor 2a. Treinen wel ongeveer tegelijk laten komen, maar ook te gelijk laten vertrekken, echter dan de treinen op dezelfde sporen dezelfde richting in. Dus spoor 1 richting het zuiden/westen (dus daar vertrekken de treinen richting Apeldoorn en Nijmegen en komen de treinen aan vanuit Winterswijk en Nijmegen) en spoor 2 richting het noorden/oosten (dus daar vertrekken de treinen richting Oldenzaal en Winterswijk en komen de treinen aan vanuit Apeldoorn en Oldenzaal). Zo hoeft er niet geschoven te worden en verbouwd bij die sporen. Wat wel kan is om spoor 4 of 5 te laten vervallen en daar een perron op aan te leggen en aan dat perron een van de IC's te laten stoppen. Zo hoeven de IC's elkaar niet te kruizen voor Zutphen en hoeven te stoptreinen niet direct op de IC's te wachten (kruizing met de IC's is alleen het geval met de stoptrein van en naar Apeldoorn).

Edit: Heb mijn bericht aangepast omdat ik las dat ik wat was vergeten in de tekst.
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op do 31 okt 2013, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Freek »

MdJ schreef:Heel simpel: In plaats van te Kbk en te Zp kruisen, willen ze in Vem kruisen.
Jij gaat door voor de koelkast ;) helemaal get plan. Vraagt anders dan in andere plannen geen extra perron. Bovendien is de Achterhoek eerder in de Randstad omdat de aansluiting in Apeldoor gehaald wordt. Hetzelfde geldt voor de tegenrichting. Knoop in Zutphen blijft dan ook bijna geheel instand. Daardoor ook laat dr uitgevoerde MKBA een zeer goed cijfer zien.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door MdJ »

Knoop te Apd wordt niet gehaald. Rijtijd Apd-Vem is te groot :wink: (tijden zijn op basis van nu, maar te Kbk wordt zeer snel gekruisd, sneller dan bij andere kruisingen met stop...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Freek »

Daarom worden ook daar maatregelen voor genomen zoals in de berichten staat. Knoop Apeldoorn wordt dan wel gehaald.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk

Bericht door Meltrain »

Maar vanuit / naar Apeldoorn mis je dan dus wel alle aansluitingen in Zutphen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten