Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

LtnGeorge schreef:Veranderd er meer aan deze lijn en de 325 en 335?
Ja.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Meltrain »

busburger schreef:
Geert schreef:Waarschijnlijk om enigszins dynamisch met de routes om te kunnen gaan? Ik weet dat op Schiermonnikoog bijvoorbeeld vier verschillende routes gereden worden als het druk is, en als het rustig is rijdt bij wijze van spreken één bus een gecombineerde route van alle bestemmingen. Lijnnummers zijn dan niet handig tenzij je alle bussen hetzelfde lijnnummer geeft.
Op Schiermonnikoog maken ze het zelfs nog bonter door "eigen" routenummers (quasi-lijnnummers 1, 2, 3, .....) voor de verschillende routes op de bussen te zetten in plaats van de officiële lijnnummers (nog uit de FRAM-tijd) 140 en 141; soms ook combinaties zoals "2-4".
Ook volgens de site van Arriva rijden op Schiermonnikoog alleen de lijnen 1 t/m 5. Dat zijn sinds medio juni de officiële lijnnummers. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ICE105 »

BR628 schreef:
LtnGeorge schreef:Veranderd er meer aan deze lijn en de 325 en 335?
Ja.
Zo'n reactie daar kan ik de humor wel van inzien :D
LtnGeorge
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 18:11

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door LtnGeorge »

Ik ook :wink:

Hoe graag er veel mensen informatie over zouden willen zal er toch maar gewacht moeten worden tot halverwege november. Wanneer arriva de nieuwe dienstregeling zal publiceren.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door busburger »

Meltrain schreef:
busburger schreef:
Geert schreef:Waarschijnlijk om enigszins dynamisch met de routes om te kunnen gaan? Ik weet dat op Schiermonnikoog bijvoorbeeld vier verschillende routes gereden worden als het druk is, en als het rustig is rijdt bij wijze van spreken één bus een gecombineerde route van alle bestemmingen. Lijnnummers zijn dan niet handig tenzij je alle bussen hetzelfde lijnnummer geeft.
Op Schiermonnikoog maken ze het zelfs nog bonter door "eigen" routenummers (quasi-lijnnummers 1, 2, 3, .....) voor de verschillende routes op de bussen te zetten in plaats van de officiële lijnnummers (nog uit de FRAM-tijd) 140 en 141; soms ook combinaties zoals "2-4".
Ook volgens de site van Arriva rijden op Schiermonnikoog alleen de lijnen 1 t/m 5. Dat zijn sinds medio juni de officiële lijnnummers. :Y
Ja, dat heb ik nu ook gezien (en voor de andere Waddeneilanden heeft zo'n verandering niet plaatsgevonden). Maar in augustus j.l. kreeg ik in de buurt van de boot nog een ongedateerd busboekje in handen waarin de lijnnummers 140 en 141 werden gebruikt. Vandaar mijn opmerking.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Statler Rail »

De website van Arriva is op dat punt ook verwarrend. Als je de dienstregeling per lijn opvraagt worden de lijnnummers 1 t/m 5 gebruikt, terwijl als je het busboekje Schiermonnikoog in PDF download, nog steeds lijn 140 en 141 worden gebruikt. Bij de bushaltes op Schier staan volgens mij überhaupt geen lijnnummers.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Geert »

Klopt, en meestal op de bus zelf ook niet (alhoewel ik afgelopen zomer af en toe wel een lijnnummer op een bus zag, en dat was dan idd 1 t/m 5).
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ICE105 »

In 2014 gaat de spoorlijn Sneek-Stavoren naar een symmetrietijd van :00 ipv de huidige :19. In Zuidwest verwacht ik daarom qua tijdligging bij de bussen de nodige wijzigingen, daar zijn nu nog veel buslijnen met symmetrietijd van ongeveer :15/45, het zou mooi zijn al die meegaan met de trein en Qliner 315 naar :00 symmetrie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

:shock: De trein sluit nu goed aan op de NS-treinen naar Zwolle. Wordt die overstap nu vernaggeld?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door busburger »

Geert schreef:Klopt, en meestal op de bus zelf ook niet (alhoewel ik afgelopen zomer af en toe wel een lijnnummer op een bus zag, en dat was dan idd 1 t/m 5).
In de richting van de boot zag ik in augustus j.l. sowieso niets anders dan "NAAR DE BOOT" als routeaanduiding. Andere reisbestemmingen lijken niet van belang op die momenten!
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

Vinny schreef::shock: De trein sluit nu goed aan op de NS-treinen naar Zwolle. Wordt die overstap nu vernaggeld?
Op papier zeker niet. De stoppende IC uit de richting Zwolle komt nu aan om .56 dus voor een deel van de mensen wordt de overstap juist beter. De stoppende IC richting Zwolle vertrekt om .04 dus ook die overstap is prima haalbaar, zeker omdat de Stavorentrein nu om .16 aankomt en straks rond .56

Enige nadeel aan deze verschuiving is dat een deel van de reizigers een langere overstap krijgt op de trein van/naar Groningen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

Ach. De laatste keer dat ik in Groningen was, moest ik 59 minuten wachten op de aansluitende trein naar Sneek. Kan moeilijk slechter :lol:
Was als ik me goed herinner ook een speciaal geval ergens op zondagavond als er een wat rare uitdunning plaatsvindt. In het weekend komt de trein uit Stavoren overigens op .00 uit in Leeuwarden, met een krappe vier minuten aansluiting op de IC naar Schiphol, Den Haag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Hans »

Hallo allen,

In augustus ben ik op Schiermonnikoog geweest en de bussen voerden toen lijnnummer 1 t/m 5. Ook in het busboekje wat ik uit de bus haalde werd hier over gesproken.

Bekijk hier de lijnennetkaart maar eens (en meer info over de bus op Schier).

http://www.openbaarvervoerschiermonniko ... kaart.html

Hans
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Busfoto.nl »

Wegens de storm is het busverkeer van Arriva Friesland stilgelegd. Op dit moment rijdt er nog 1 bus in de hele provincie, dat is een wagen van lijn 94 bij Reduzum :D
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Z2N »

Nog steeds chaos zeven uur later: van alle bussen van de concessie NZWF zijn er wel acht op de weg, de helft daarvan op de lijn 315-corridor. Zelfs de complete stadsdienst in Leeuwarden ligt stil.. :shock:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

Rond half zes gewoon stadslijn 34 zien rijden en bij CS reden nog meer bussen. Ook onderweg van Hr naar Lw lijn 28 gewoon zien rijden. Wat is je bron? Indien Albatros uitstaat of verstoord is is het logisch dat sites als ovradar ed geen info weergeven maar dat wil niet zeggen dat er dus niks rijdt. Uit zeer betrouwbare bron namelijk vernomen dat rond 15u00 het busverkeer weer is opgestart.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Z2N »

In dat geval heeft Arriva inderdaad zijn albatros uitgezet, met zes Arriva-bussen in heel Leeuwarden op de 9292-app is het anders wel heel rustig daar..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Somoht »

Z2N schreef:In dat geval heeft Arriva inderdaad zijn albatros uitgezet, met zes Arriva-bussen in heel Leeuwarden op de 9292-app is het anders wel heel rustig daar..
Weet niet of de albatros uitstaat kan ook zijn dat de meuk daar toevallig ook in storing ligt.
/edit
reden dat ik denk aan technische storing is dat het erg lijk op wat gezeik wat ook in Zuid-Holland-Noord voorkwam en toen stormde het niet
LtnGeorge
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 18:11

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door LtnGeorge »

vanmiddag rond 10 voor 4 was de eerste 315 in een aantal uren tijd weer in Groningen.
Tegen de tijd dat ik rond half 5 in Heerenveen was reden alle lijnen daar weer volgens dienstregeling.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Somoht »

Somoht schreef:
Z2N schreef:In dat geval heeft Arriva inderdaad zijn albatros uitgezet, met zes Arriva-bussen in heel Leeuwarden op de 9292-app is het anders wel heel rustig daar..
Weet niet of de albatros uitstaat kan ook zijn dat de meuk daar toevallig ook in storing ligt.
/edit
reden dat ik denk aan technische storing is dat het erg lijkt op wat gezeik wat ook in Zuid-Holland-Noord voorkwam en toen stormde het niet
Aangezien de actuele reisinformatie nu nog plat ligt was dat vermoeden juist :/
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Maurice Hooikammer »

Busfoto.nl schreef:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SIy0N-wGfnc[/youtube]

Je hebt gelijk dat het meer een opsomming is dan een leuk verslagje. Met behulp van onderstaand filmpje probeer ik het geheel een beetje op te leuken.

Het busvervoer op Ameland wordt uitgevoerd door Arriva. In de zomermaanden worden er drie lijnen gereden, in de wintermaanden twee. Vanaf de boot van Wagenborg van Holwerd naar de haven in Nes kan er over worden overgestapt op bussen naar Nes/Buren en Ballum/Hollum.

De basisvloot bestaat uit een drietal Irisbus Citelis serie 6613 - 6615. Daarnaast is de voormalige Groninger Citybus 252 (geleed) en de Groninger stadsbus 552. Deze bussen staan gestald aan de Achterdijken in Nes. In tegenstelling tot Schiermonnikoog, waar ik een paar maanden geleden was, rijden de meeste bussen op Ameland op aardgas.

Een leuk en beknopt busbedrijf wordt hier uitgevoerd, van groot belang voor de vele toeristen die hier jaarlijks aankomen.
Mooi filmpje! De 223 is nu in Bolsward bij Cosmo Trucks vanwege een doorgebrande remplaat, die stond bijna in de hens...

De laatste chauffeur was zeker Rinse, want die maakt altijd lichsignalen (ook naar mij!)
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

Somoht schreef:
Somoht schreef:
Z2N schreef:In dat geval heeft Arriva inderdaad zijn albatros uitgezet, met zes Arriva-bussen in heel Leeuwarden op de 9292-app is het anders wel heel rustig daar..
Weet niet of de albatros uitstaat kan ook zijn dat de meuk daar toevallig ook in storing ligt.
/edit
reden dat ik denk aan technische storing is dat het erg lijkt op wat gezeik wat ook in Zuid-Holland-Noord voorkwam en toen stormde het niet
Aangezien de actuele reisinformatie nu nog plat ligt was dat vermoeden juist :/
uhuh. Zo langzamerhand verschijnen er toch weer een aantal bussen op schermen.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ICE105 »

De dienstregeling vanaf 15 december staat online op Arriva.nl onder Uw reis>Dienstregeling>Dienstregeling per lijn.
Qliner 315 schuift inderdaad 30 min richting Emmeloord en de laatste rit van Groningen naar Heerenveen rijdt 90 min later, goed bezig! *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Meltrain »

Wat ik voorlopig heb gezien: lijn 71 en 132 worden samengevoegd tot één lijn 71, er komt een nieuwe lijn 170 tussen Leeuwarden en Minnertsga en lijn 198 vervalt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
LtnGeorge
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 18:11

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door LtnGeorge »

Tevens lijkt lijn 315 uitgebreid te zijn.

Waar er voorheen alleen een halfuursdienst was tussen Heerenveen en Groningen rijdt deze nu vanaf Lemmer naar Groningen (en terug).

Verder zijn op de meeste lijnen de vertrektijden met 1 of 2 minuten aangepast zo te zien.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten