Arriva komt met alternatief HSL plan
Arriva komt met alternatief HSL plan
Arriva komt met alternatief HSL plan
Staatssecretaris Wilma Mansveld (spoor) moet 3 maanden de tijd nemen om samen met vervoerbedrijf Arriva te kijken naar een alternatief voor de uitgevallen Fyra. Dat zei Arriva-directeur Anne Hettinga donderdag tijdens een gesprek met de Tweede Kamer. "We zijn al 12,5 jaar verder, dus 3 maanden is in mijn ogen niet heel erg veel. En het is in het belang van de reiziger en de belastingbetaler.'' Lees verder
Als het zo doorgaat hebben we bijna de hele dag een kwartierdienst tussen Nederland en België.
Staatssecretaris Wilma Mansveld (spoor) moet 3 maanden de tijd nemen om samen met vervoerbedrijf Arriva te kijken naar een alternatief voor de uitgevallen Fyra. Dat zei Arriva-directeur Anne Hettinga donderdag tijdens een gesprek met de Tweede Kamer. "We zijn al 12,5 jaar verder, dus 3 maanden is in mijn ogen niet heel erg veel. En het is in het belang van de reiziger en de belastingbetaler.'' Lees verder
Als het zo doorgaat hebben we bijna de hele dag een kwartierdienst tussen Nederland en België.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Mansveld weigert Arriva op Fyratrajct
31-10-13 12:03 uur - Bron: ANP
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) staat niet open voor het alternatief dat vervoeder Arriva zegt te kunnen bieden voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Mansveld meldt dat is besloten om niet met andere partijen dan de NS om tafel te gaan. 'Omdat er op dit moment geen sprake van een nieuwe aanbesteding is, kan er niet met Arriva/Deutsche Bahn worden gesproken over het voorstel', aldus Mansveld.
Lees verder.
31-10-13 12:03 uur - Bron: ANP
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) staat niet open voor het alternatief dat vervoeder Arriva zegt te kunnen bieden voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Mansveld meldt dat is besloten om niet met andere partijen dan de NS om tafel te gaan. 'Omdat er op dit moment geen sprake van een nieuwe aanbesteding is, kan er niet met Arriva/Deutsche Bahn worden gesproken over het voorstel', aldus Mansveld.
Lees verder.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
ach, je probeert wat. :Y
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Dat hele Arrivaplan is overduidelijk een springplank het Hoofdrailnet op gezien de voorwaarden. Het speelde ook heel goed in op spelende sentimenten voor het internationaal vervoer en niet al te best in op de plek waar de reizigers veel waard voor hun geld krijgen. Niet dat het internationale deel van het NS plan goed is. Wat dat betreft is het een beetje van de regen in de drup. Jammer maar helaas.
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Internationaal is toch open access? Wat dat betreft kan Arriva/DB wel Amsterdam/Den Haag - Brussel - Parijs/Londen aanbieden. Jammer dat de provincie dan geen verbinding heeft van Arriva.
Het is een spectrum.
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Ja, dat kunnen ze doen maar dat willen ze niet doen als ze niet de toegang krijgen tot een groot deel van het HRN. Leuk detail is overigens dat dat nou net weer niet onderhands gegund mag worden aan Arriva.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Er is echter een probleem, er was ook geen aanbesteding op de oorspronkelijke HSL. Die werd onderhands gegund aan NS, dus in mijn ogen moet Mansveld wel degelijk aan tafel gaan met Arriva. NS had hierbij vele malen gefaald in de onderhandse gunning met hun "Fyra-debacle", echter wil de regering volgens mij niet dat de NS hiervoor gestraft wordt en andere partijen met een beter alternatief komen. Pas nadat andere partijen met een beter alternatief kwamen, kwam de NS pas met een alternatief (die niet veel beter is dan de Fyra).
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Er was geen openbare aanbesteding nee, maar er is wel een concessie aan HSA/NS Hispeed verleend. Die kun je niet zomaar openbreken (en blijkbaar heeft Mansveld daar ook gewoon geen zin in).
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
^^ De concessie van HSA (Fyra, geldig t/m 31 dec 2014) is wel degelijk openbaar aanbesteed. De nieuwe HRN-concessie (met een internationale paragraaf, die nog voordat de concessie is getekend wordt aangepast van Fyra naar Benelux+) is onderhands aan NSR verleend.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Oh ja, dat klopt (en NS had de grootste zak met geld :)). Was inderdaad in de war met HRN die wel onderhands was aanbesteed.
Nou ja, dan geldt des te meer: HSL-concessie openbreken is niet zo gemakkelijk.
Nou ja, dan geldt des te meer: HSL-concessie openbreken is niet zo gemakkelijk.
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Ik neem aan dat er een clausule voor wanprestatie in die concessie zit en dat aan die eisen ruimschoots is voldaan door NSH.. Dus op zich was openbreken echt wel mogelijk geweest als men inmiddels NS niet al vergeven had.
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Het lastige is dat een groot deel van de wanprestatie weer afkomstig is van de leverancier van de HSA. Als de HSA vervolgens wel maximaal haar best heeft gedaan om toch wat te regelen is het ontbinden van de concessie erg gecompliceerd.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Er kwam wel een aanbestedingsronde, maar bij de eerste werd op aandringen van de tweede kamer de NS naar voren geschoven om een bod te kunnen doen, die gaf echter een verkeerd bod (te veel aangeboden), vervolgens kwam een tweede ronde waarbij het ministerie ontevreden was over de meeste partijen omdat die te hoog hadden ingeschreven (achteraf gezien misschien wel verstandig aangezien de HSL nu erg duur is en verlies lijdt) en bij de derde kwam HSA goed uit de bus, mogelijk omdat die gewoon het grootste zak geld had en omdat de Tweede Kamer al eerder aandrong op de NS (in dit geval dan NS en KLM). Het mag dan wel openbaar aanbesteed zijn, maar de regering wou in mijn ogen juist hebben dat NS op die concessie ging rijden. Ik kan me misschien vergissen, maar zo zie ik het. Daarnaast koos NS zelf ervoor om een fabrikant te nemen die al niet zo'n goede naam had en om een volledig nieuw ontwerp te kiezen. NS koos zelf er ook voor om door te gaan met de V250 ondanks de slechte referenties van het testpersoneel en het vele testen dat volgde. Wat moet er überhaupt gebeuren voordat er een contract wordt opgebroken? Er reden zelfs volgens mij op sommige dagen geen treinen en vertragingen waren extreem. Te extreem als je het mij vraagt.
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Dat zou best kunnen werken denk ik. Mits betrouwbaar en betaalbaar. Die snelweg is fucking druk.wouter15 schreef:Als het zo doorgaat hebben we bijna de hele dag een kwartierdienst tussen Nederland en België.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Arriva komt met alternatief HSL plan
Mooi. Dat betekent gewoon passagiersvervoer van de lijn af, en met goederentreinen gaan rijden. De A 16/E 19 is namelijk vooral druk door vrachtverkeer
De NS levert haar wanprestatie wel op het internationale gedeelte van het HSL-vervoer. Volgens mij is dat geliberaliseerd. Punt is dat de private partijen alleen de HSL willen exploiteren als daar een significant gedeelte binnenlands vervoer bij zit. Dat is namelijk het kippevlees op het bot (spreekwoordelijk gezegd).
Het binnenlandse HSL-gedeelte wordt natuurlijk geïntegreerd met het hoofdrailnet en onderhands aanbesteed aan de NS. Dat is inmiddels zo goed als geregeld geloof ik.
De NS levert haar wanprestatie wel op het internationale gedeelte van het HSL-vervoer. Volgens mij is dat geliberaliseerd. Punt is dat de private partijen alleen de HSL willen exploiteren als daar een significant gedeelte binnenlands vervoer bij zit. Dat is namelijk het kippevlees op het bot (spreekwoordelijk gezegd).
Het binnenlandse HSL-gedeelte wordt natuurlijk geïntegreerd met het hoofdrailnet en onderhands aanbesteed aan de NS. Dat is inmiddels zo goed als geregeld geloof ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten