Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door dylanwild94 »

Chauf21 schreef:
Ardan schreef:Maar verder kan ik in Nederland geen enkele plek bedenken waar een H-Bahn zinvol zou zijn.
Ik zie nog wel mogelijkheden tussen bijvoorbeeld het vliegveld van Rotterdam en metrostation Meijersplein, of van/naar de Waalhaven en een metrostation.
ik ben van mening dat z'n h-bahn alleen functioneel is in industrie gebieden. waarom in steden een woonwijken en dan vooral met hoogbouw zit je met lawaai,privacy een een uitzicht van de bewonders die je belemmerd in hun uitzicht. dus het dik-doorgestreepte kan ook niet omdat je dan door een woonwijk(pendrecht) door moet. en verder in de industrie gebieden is het aanbod van passagier zo laag dat het de h-bahn te duur is in aanschaf/bouw
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Meltrain »

Je zou eventueel vanaf station Rhoon naar de Waalhaven kunnen, al ga je dan wel door Rhoon-Noord.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Een zweeftrein in de Amsterdamse Leidsestraat zou tegen hetzelfde probleem oplopen als de trams, namelijk dat de straat erg smal is om twee voertuigen naast elkaar te hebben rijden.
Voor de Leidsestraat zie ik het meest in een tramtunnel, het liefst onder de Leidsegracht. Dat kan met conventionele techniek gebouwd worden. Als je echt gek wil doen, laat je de tunnel door lopen onder de Overtoom en het Surinameplein. Vervolgens waardeer je tram 1 op tot R-net sneltram. :wink:
Er moeten een paar huizen worden afgebroken en er sneuvelen een paar (mooie) bomen. Maar je wint er heel veel aan ruimtelijke kwaliteit mee. De Overtoom kan een mooie groene stadsboulevard worden, het is nu één groot verkeersriool. Veel mooier dan die halve skiliften in ieder geval.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Vinny schreef: Voor de Leidsestraat zie ik het meest in een tramtunnel, het liefst onder de Leidsegracht. Dat kan met conventionele techniek gebouwd worden.
... Duuuurrrr!! .....
Vinny schreef: Er moeten een paar huizen worden afgebroken en er sneuvelen een paar (mooie) bomen.
... Doe maar ruig!....
Vinny schreef: De Overtoom kan een mooie groene stadsboulevard worden, het is nu één groot verkeersriool. Veel mooier dan die halve skiliften in ieder geval.
.... terwijl de Overtoom nu juist zo'n brede straat is waar het wél zou kunnen. Om onderstaand te bouwen hoef je niets af te breken en is relatief goedkoop, de straat hoeft nauwelijks open: paar paaltjes, dragers ertussen, en klaar.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Suus »

Kan je ook even een station in die straat intekenen? Bak beton tot en met wordt het dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door dylanwild94 »

Meltrain schreef:Je zou eventueel vanaf station Rhoon naar de Waalhaven kunnen, al ga je dan wel door Rhoon-Noord.
of je laat de h-banh een stukje parallel/boven de metro rijden en dan net na rhoon het weiland in. richting de waalhaven.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:Kan je ook even een station in die straat intekenen? Bak beton tot en met wordt het dan.
Waarom Beton?? Ben je meteen van die lelijke trambovenleiding af en al die draden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rick Visser op vr 01 nov 2013, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Vinny »

OMFG :shock: Kijk eens naar de liftuitgang. Dat je echt serieus met zo'n gedrocht aan komt... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Suus »

Lelijke bovenleiding en al die draden? Ik vind dat nog altijd een minder grote eyesore dan die die gigantische masten in het midden van de weg en zo'n enorm bovengronds station. Als je echt van hemelvervuiling af wil kan je beter een ondergrondse spoorverbinding bouwen.

Bovendien is mijn ervaring uit Amsterdam dat de keuzes die bestuurders voor straatlantaarns hebben gemaakt weinig smaakvol zijn, dan zie ik liever bovenleiding en verlichting draadgespannen aan een mast of gewoon alles tussen gebouwen opgehangen worden.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 01 nov 2013, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door dylanwild94 »

maar de h-banh is helemaal niet zo goedkoop want de straat moet sowieso minimaal afgesloten worden(kost al geld) en open gebroken omdat er heipalen in de grond moeten komen voor de palen waar de hangende baan op hangt/draagt. :twisted:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Vinny »

en zo'n enorm bovengronds station.
En dan is de reizigerswachtruimte expres niet ingetekend... :cry:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Klaasje »

Rick Visser schreef:paar paaltjes
Die paaltjes moeten en de kracht van het gewicht van de baan en van het gewicht van de voertuigen tillen. Daarnaast mag de hele boel niet omwaaien. Die paar paaltjes zijn dus onderheide betonnen funderingsblokken van een paar ton. Heien kan je in een bestaande omgeving vergeten vanwege de herrie en trillingen, dat moet anders worden opgelost en dan moeten er bergen met vloeibaar beton door de hele stad worden vervoert en op locatie moet de hele boel in elkaar gegoten worden. Langdurige overlast gegarandeerd, kosten gegarandeerd en dan hebben we het er nog niet over gehad dat je in de tussentijd het tramverkeer over de route wel kan vergeten.

Overigens vraag ik mij wel af hoe je het voor elkaar krijgt om een beetje knappe vervoerscapaciteit te regelen als het in én uitstappen door één deur moet. Lange treintjes kunnen niet want het in- en uitstappen duurt te lang en frequente losse voertuigen leiden tot opstoppingen op centrale punten.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Voor de aanleg van een normale trambaan en ook voor onderhoud ligt de straat soms meer dan een maand open, dus het is onredelijk te verwachten dat voor een nieuw vervoers-syteem de straat niet open mag. Waarom zou je niet mogen heien in deze omgeving? Er wordt toch overal in de stad geheid? Hoe zijn de nieuwe flats op het WG-terrein anders ooit aangelegd? Voor elke fundering rijden vrachtwagens met vloeibaar beton door de stad.

Waarom moet er opeens worden uitgestapt door één deur? Deze treinstellen hebben twee deuren en die mogen gebruikt worden.

Trams hebben een chauffeur en moeten wachten voor het stoplicht. Daarom kun je er moeilijk meer dan 6 per uur over een lijn sturen, want dat wordt te duur en ze halen elkaar in (6x300=1800 passagiers per uur). Deze geautomatiseerde treinstellen hebben geen chauffeur nodig, en zijn volledig gescheiden van het overige verkeer, ze zullen elkaar niet inhalen. Tijdens de spits kunnen er dus makkelijk 40 per uur worden gebruikt (40x45 is ook 1800 passagiers).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Ardan »

Volgens je laatste berekening net zoveel als een tram dus.

Als de vervoersvraag écht zo groot is kan een conventionele metro dan denk ik ook lonend zijn. Kun je 12 x 960 = 11520 reizigers per uur vervoeren. Bam. Als we dan aan wishful thinking gaan doen, doe het dan goed..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Suus »

Rick Visser schreef:Trams hebben een chauffeur en moeten wachten voor het stoplicht. Daarom kun je er moeilijk meer dan 6 per uur over een lijn sturen, want dat wordt te duur en ze halen elkaar in (6x300=1800 passagiers per uur). Deze geautomatiseerde treinstellen hebben geen chauffeur nodig, en zijn volledig gescheiden van het overige verkeer, ze zullen elkaar niet inhalen. Tijdens de spits kunnen er dus makkelijk 40 per uur worden gebruikt (40x45 is ook 1800 passagiers).
Ik weet hoe je het voor je ziet dat trams elkaar inhalen, maar dat is een beetje lastig als je op rails rijdt. En frequenties hoger dan 6x/uur zijn ook wel degelijk mogelijk bij trams. De trams die over deze lijn rijden, rijden soms zelfs elke 5 minuten. Op een deel van het traject rijdt op hetzelfde moment nog een tramlijn elke vijf minuten. Daarmee komt de capaciteit uit op 3600 reizigers per uur *O*

Trams hebben verkeerslichtenbeinvloeding en kunnen bij het aanrijden van een verkeerslicht de cyclus aanpassen en zo vaak heel snel weer wegrijden. Een trambaan kan bijna volledig gescheiden worden van het verkeer worden indien nodig maar is zo ontworpen dat het ook mét het verkeer kan omgaan en heeft gewoon remlichten en knipperlichten zodat je er heel flexibel mee kan omgaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Ardan schreef: Als de vervoersvraag écht zo groot is kan een conventionele metro dan denk ik ook lonend zijn. Kun je 12 x 960 = 11520 reizigers per uur vervoeren. Bam. Als we dan aan wishful thinking gaan doen, doe het dan goed..
10 kilometer metro kost –hoeveel was het?- 4,5 miljard, ofwel 450 miljoen/km.
Bee schreef: Op een deel van het traject rijdt op hetzelfde moment nog een tramlijn elke vijf minuten. Daarmee komt de capaciteit uit op 3600 reizigers per
12 trams = 12x salaris chauffeur.
40 zweeftreinstellen = 2x operator. Diezelfde operator kan ook andere lijnen bedienen. Tel uit je winst.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Trams hebben verkeerslichtenbeinvloeding en kunnen bij het aanrijden van een verkeerslicht de cyclus aanpassen en zo vaak heel snel weer wegrijden.
Was het maar altijd zo. In Amsterdam verschilt dat echt per lijn maar sommige lijnen, bijvoorbeeld lijn 25 heeft grotendeels lichten die star werken, en dan komen we er ook nog 2 tegen die star werken, maar de tram zich ook nog moet aanmelden. Dus als je net 5 seconden aan komt rijden voordat het licht eigenlijk wit zou worden is het simpel, te laat en een hele cyclus wachten. De kruising Ceintuurbaan/Van Woustraat en Prins Hendrikkade/Kamperbrug hebben o.a. zulke lichten. Kost heel veel tijd en dan heb je nog regels dat je voor een inlopende wissel moet wachten (de rechter tram moet wachten totdat de linker gepasseerd is, ook al gaat die rechtdoor; op deze foto)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Wubbo »

Rick Visser schreef:
Bee schreef: Op een deel van het traject rijdt op hetzelfde moment nog een tramlijn elke vijf minuten. Daarmee komt de capaciteit uit op 3600 reizigers per
12 trams = 12x salaris chauffeur.
40 zweeftreinstellen = 2x operator. Diezelfde operator kan ook andere lijnen bedienen. Tel uit je winst.
Je antwoordt niet op het door Bee aangedragen punt. Hij heeft het namelijk over de capaciteit. Als je 3600 man/uur wil halen met voertuigen van 45 personen, moet je 80x/uur rijden. Hoe doe je dat?
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Wubbo schreef: Je antwoordt niet op het door Bee aangedragen punt. Hij heeft het namelijk over de capaciteit. Als je 3600 man/uur wil halen met voertuigen van 45 personen, moet je 80x/uur rijden. Hoe doe je dat?
Je hebt niet op elke lijn zo'n grote capaciteit nodig. Maar als het nodig is (in de spits) kun je de frequentie opvoeren: in 30 seconden kunnen mensen in- en uitstappen. Theoretisch kunnen dus 120 treinstellen per uur ingezet worden. Technisch is het geen probleem en het is niet onveilig: een simpel radartje of sensor zal voorkomen dat ze op elkaar botsen. Het zal af en toe misschien wat ophopen, maar dat gebeurt bij trams ook: daar zie je wel eens drie of vier tramstellen achter elkaar bij een halte wachten om mensen te laten uitstappen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Geert »

Rick Visser schreef:Waarom Beton?? Ben je meteen van die lelijke trambovenleiding af en al die draden.

Afbeelding
De verhouding van de karretjes+station ten opzichte van de straat klopt niet. Hoe kun je grote reizigersaantallen verwerken op zo'n smal station? En hoe smal zijn die karretjes wel niet als ze smaller zijn dan de personenauto's in de foto die je plaatst?
Rick Visser schreef:Je hebt niet op elke lijn zo'n grote capaciteit nodig. Maar als het nodig is (in de spits) kun je de frequentie opvoeren: in 30 seconden kunnen mensen in- en uitstappen. Theoretisch kunnen dus 120 treinstellen per uur ingezet worden.
30 seconden voor:
- aankomst in station
- uitstappen van reizigers
- instappen van nieuwe reizigers
- vertrekken uit station

Ik vind het vrij ambitieus om dat allemaal in 30 seconden te doen.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Soortvanhenk »

Er kunnen ook meerdere karretjes per keer aan 1 station he. Dan heb je 1 minuut of 1.5 minuut per karretje. (wat niet weg neemt dat ik het systeem lelijker vindt als een bus/tram).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Wubbo »

Dat betekent wel dat die karretjes in kolonne rijden, want op het volgende station doen ze dan weer hetzelfde.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

Als trams in colonne rijden heeft het overige verkeer daar flink last van. Stadsbussen en taxi's kunnen er ook niet meer langs.
Deze zweeftreinen hebben niets met het andere verkeer te maken. Dus als ze in colonne rijden (eigenlijk 'zweven') is dat toch niet erg?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Wubbo »

Trams hoeven niet in colonne te rijden, want die rijden (120x per uur * 45 reizigers per zweefding / 300 reizigers per tram) 18x per uur = nog niet eens elke 3 minuten. Da's heel iets anders dan elke 30 seconden.

En nu ben ik nog steeds benieuwd naar hoe het in- en uitstapproces werkt als je elke 30 seconden een voertuig hebt, en naar je antwoord op de overige opmerkingen die Geert maakte.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Met de tram naar TU-Delft (en Groningen?)

Bericht door Rick Visser »

De voertuigen van de H-Bahn hebben een lengte van 9.20m. Bij een perronlengte van 30 meter is er ruimte voor 3 voertuigen, die tegelijkertijd kunnen in- en uitstappen. Bij opstoppingen kunnen er steeds 3 tegelijk doorschuiven die dan allemaal anderhalve minuut hebben. Bij een langer perron zelfs meer: in dit voorbeeld zie je hoe dat in zijn werk gaat: http://www.slim-vervoer.nl/html/high_capacity.html

Trams hoeven niet in colonne te rijden, maar het gebeurt toch. Toen ik in Amsterdam woonde heb ik meer dan eens meegemaakt dat ik twintig minuten moest wachten, waarna er drie trams tegelijk aan kwamen rijden. Dat kwam natuurlijk doordat elders in de stad het verkeer was vastgelopen.

Ik heb de fotoshop te snel gemaakt: je kunt niet goed zien hoe het perspectief is. Dit zijn de afmetingen van een voertuig: http://www.h-bahn.info/de/technik/fahrzeuge.php. Perronbreedte is 1,50 meter. Dat is smal, maar wel een halve meter breder dan het perron bij een tramhalte. Als dat bij een tram geen probleem is, is het dat ook niet bij H-Bahn. Beter dan bij een tram zelfs: de perrons zijn beveiligd met deuren die tegelijk met die van het voertuig opengaan.

Het station in de fotoshop kan natuurlijk veel fraaier, zie hieronder. Maar het blijft een kwestie van smaak.

Afbeelding

Stations hoeven overigens niet op straat: H-bahn leent zich door zijn geringere afmetingen uitstekend om halteplaatsen vlak langs (of zelfs binnen in) een gebouw te maken, zodat de trappen en liften in het gebouw geplaatst kunnen worden. Dat is comfortabel wachten. (Woonboulevard, winkelcentrum, ziekenhuis).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rick Visser op zo 03 nov 2013, 14:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten