Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Nee, want die komt weer binnen voor de knoop. Alleen de IC gaat verloren.
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Tenzij tussen Zutphen en Vem iets versneld kan worden valt het wel mee... Anders wordt een aankomst van .05/35 vanuit Apeldoorn en een vertrek van 06/36 van de stoptreinen naar Oldenzaal en Nijmegen vrij lastig...
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
- Locatie: Gelderland
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
zone5324bericht... schreef:ben te lang al niet meer in Zutphen geweest, maar als ik de huidige situatie lees, staan alle stoptreinen op beide IC's te wachten.......Waar is dan de eventuele winst van een doorgaande verbinding, behalve voor het niet over moeten stappen voor reizigers tussen de richting Winterswijk en Apeldoorn?
Jullie bedenkingen zijn juist. (Behalve dan dat Arriva er een trein mee wil besparen want dat is niet eens het geval.)MdJ schreef:Heel simpel: In plaats van te Kbk en te Zp kruisen, willen ze in Vem kruisen. Oftewel:
Zp A .24/54
Zp V .25/55
Vem .00/30
Apd A . 14/44
Apd V .46/16
Vem +.00/30
Zp A.05/35
Zp V.06/36
Voor Arriva (en de Provincie Gelderland) bespaard dat dus een treinstel, dus geld. Maar het wordt heel krap en de overstappen te Zp voor Apd-Zp worden beroerd...
:? Degenen die zich hier al op het sporen-gebruik in de Zutphen-knoop hebben gestort zijn te voorbarig.
Wel mogelijk en niets kostend is om de tijden een kwartier verschuiven. De winst zit zo niet in een snellere trein maar bij de Apeldoorn-overstap en het vervallen van de Zutphen-overstap. Met name belangrijk voor Eibergers, Needenaren en Borculoërs die ook nog een stuk met de bus moeten. Laat hen toch niet wachten op studie, financieringsbesluit en ombouwtijd. Gewoon volgend jaar december rijden:
Ww :05/:35
Zp A. :40/:10 en V. :50/:20
Apd A. :10/:40, IC V. 13/:43
Apd V. :20/:50, IC A. :18/:48
Zp A. :40/:10 en V. :50/:20
Ww :25/:55
Op de Syntus-lijn houdt men (in de lopende concessie) de huidige tijden. Lochemmers hebben overdags een bus naar Deventer om daar de trein naar Amsterdam Centraal pakken (deze reisweg is niet eens duurder). Het zou dom zijn om provinciaal geld aan te wenden voor het behoud van hun huidige reistijd over Apeldoorn. En daarna misschien te ontdekken dat overdags de Berlijn-Amsterdam-trein niet meer stopt in Apeldoorn...
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Simpelweg een kwartier verschuiven wil je niet omdat je dan de knoop verliest (wordt intensief gebruikt), je problenen krijgt met de brugopeningen en met goederenpaden.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
- Locatie: Gelderland
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Dat wil ik wel! Want wat is nou belangrijker:
Dat de Achterhoekers niet meer zo'n vermoeiende dagretourreis naar de Randstad hebben?
Of dat Achterhoekse forensen en scholieren de vlotte overstap naar Deventer en Arnhem houden? Mij lijkt het eerste.
Aan de brugopening had ik niet gedacht. Maar als het niet voldoende tijd is, kan men het oprekken door maar eens per uur in Voors-Empe te stoppen. Om :08 (en :40) komt zo de trein naar Winterwijk over de IJsselbrug; daarna is doorvaart mogelijk; en om :22 (en :50) passeert de trein naar Apeldoorn.
Voor een goederenpad (?) vormt kwartiersverschuiving op het Winterswijk-baanvak natuurlijk geen beletsel. En rond Zutphen worden de reizigersdiensten meer gespreid, wat niet zondermeer negatief is voor niet-reizigerstreinen.
Ik merk nog op dat Freek, en ook de anderen op dit topic, én gedeputeerde er kennelijk net als ik van uitgaan dat versnelling van de intercity (Lent etc. vervallen) niet gaat doorwerken benoorden Arnhem. Want anders staat de Zutphen-knoop op losse schroeven. Dan is het wel heel speculatief om over een noodzaak van passeerspoor, baanvakversnelling, perronverlenging of over de brugopening te spreken.
Dat de Achterhoekers niet meer zo'n vermoeiende dagretourreis naar de Randstad hebben?
Of dat Achterhoekse forensen en scholieren de vlotte overstap naar Deventer en Arnhem houden? Mij lijkt het eerste.
Aan de brugopening had ik niet gedacht. Maar als het niet voldoende tijd is, kan men het oprekken door maar eens per uur in Voors-Empe te stoppen. Om :08 (en :40) komt zo de trein naar Winterwijk over de IJsselbrug; daarna is doorvaart mogelijk; en om :22 (en :50) passeert de trein naar Apeldoorn.
Voor een goederenpad (?) vormt kwartiersverschuiving op het Winterswijk-baanvak natuurlijk geen beletsel. En rond Zutphen worden de reizigersdiensten meer gespreid, wat niet zondermeer negatief is voor niet-reizigerstreinen.
Ik merk nog op dat Freek, en ook de anderen op dit topic, én gedeputeerde er kennelijk net als ik van uitgaan dat versnelling van de intercity (Lent etc. vervallen) niet gaat doorwerken benoorden Arnhem. Want anders staat de Zutphen-knoop op losse schroeven. Dan is het wel heel speculatief om over een noodzaak van passeerspoor, baanvakversnelling, perronverlenging of over de brugopening te spreken.
Laatst gewijzigd door Kritiekelaar op za 02 nov 2013, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Het tweede. De eerste kent nauwelijks nut in het dagelijks leven en heeft ook nauwelijks economische of sociale functie in tegenstelling tot de bereikbaarheid van werkgelegenheid, onderwijs en sociale activiteiten binnen een goed bereisbare afstand.Kritiekelaar schreef:Dat wil ik wel! Want wat is nou belangrijker:
Dat de Achterhoekers niet meer zo'n vermoeiende dagretourreis naar de Randstad hebben?
Of dat Achterhoekse forensen en scholieren de vlotte overstap naar Deventer en Arnhem houden? Mij lijkt het eerste.
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Inderdaad. De meeste Achterhoekers forenzen naar Arnhem, Deventer en Zwolle. En Enschede maar dat hier even terzijde.
Ik doe ook maar wat
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Een probleem met een goederenpad bij Zutphen kan ik me niet zo goed voorstellen (dat ligt daar niet), maar bij Apeldoorn zou dat een probleem kunnen zijn. Daar ligt wel een pad, en dat is niet te schuiven omdat het ingeklemd ligt tussen de IC's.
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Ook niet met een PHS-trein? In ieder geval moet je bij de verbouw van station Zutphen daar wel rekening mee houden.
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Dan zou dat goederenpad (dat dan uit Arnhem komt en richting Deventer gaat, of andersom) een probleem hebben met diezelfde brugopening, dus daar sluit een van de problemen zich in ieder geval uit ;-)
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
- Locatie: Gelderland
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Dan zou dit het beste recht doen aan de meningen:
- Op werkdagen geen verandering.
- In het weekend doorgaande treindienst Winterswijk-Apeldoorn met directe Randstad-IC-overstap.
- Alleen bus 72 Lichtenvoorde-Eibergen-Neede (die los staat van de rest van het net en tot s'avonds laat rijdt) schuift in het weekend een kwartier mee met de trein.
- Borculo (verbonden met Ruurlo en Lochem) profiteert dus niet mee maar gaat er evenmin op achteruit. Hetzelfde geldt voor wie in Zutphen de stadsbus naar het station gebruikt.
Als Arriva dit aankondigt, weten de Achterhoekers dat ze er sowieso over een jaar wat op vooruit gaan. Ongeacht of er in de nabije toekomst nog iets wezenlijks gaat veranderen aan de Zutphen-knoop.
Andere mogelijkheden zijn er thans gewoon niet.
Want MdJ toont dat aansluiten in zowel Zutphen als Apeldoorn niet mogelijk is. Zelfs niet als de provincie ruim vijf miljoen steekt in een baanvakversnelling Zutphen-Apeldoorn van 1 á 2 minuten. Ze moet trouwens secuur omgaan met haar budget: zie topic Doemscenario voor Gelderse spoorlijnen.
- Op werkdagen geen verandering.
- In het weekend doorgaande treindienst Winterswijk-Apeldoorn met directe Randstad-IC-overstap.
- Alleen bus 72 Lichtenvoorde-Eibergen-Neede (die los staat van de rest van het net en tot s'avonds laat rijdt) schuift in het weekend een kwartier mee met de trein.
- Borculo (verbonden met Ruurlo en Lochem) profiteert dus niet mee maar gaat er evenmin op achteruit. Hetzelfde geldt voor wie in Zutphen de stadsbus naar het station gebruikt.
Als Arriva dit aankondigt, weten de Achterhoekers dat ze er sowieso over een jaar wat op vooruit gaan. Ongeacht of er in de nabije toekomst nog iets wezenlijks gaat veranderen aan de Zutphen-knoop.
Andere mogelijkheden zijn er thans gewoon niet.
Want MdJ toont dat aansluiten in zowel Zutphen als Apeldoorn niet mogelijk is. Zelfs niet als de provincie ruim vijf miljoen steekt in een baanvakversnelling Zutphen-Apeldoorn van 1 á 2 minuten. Ze moet trouwens secuur omgaan met haar budget: zie topic Doemscenario voor Gelderse spoorlijnen.
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Een Belgische constructie (in het weekend andere dienstregeling dan doordeweeks) schept verwarring.
Bovendien moet je lijn 23 (alsmede lijn 20 en lijn 56) meeschuiven anders krijg je dramatische overstappen in Ruurlo (wachttijd van meer dan 20 minuten), en moet je lijn 74 ook door laten rijden naar Enschede (anders laat je reizigers een kwartier wachten in Haaksbergen). Doe dus maar niet je plannetje.
Bovendien moet je lijn 23 (alsmede lijn 20 en lijn 56) meeschuiven anders krijg je dramatische overstappen in Ruurlo (wachttijd van meer dan 20 minuten), en moet je lijn 74 ook door laten rijden naar Enschede (anders laat je reizigers een kwartier wachten in Haaksbergen). Doe dus maar niet je plannetje.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
- Locatie: Gelderland
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Welkom op het forum Erno,
Ja, Belgische constructies kunnen verwarrend zijn maar hebben een goede onderliggende reden; net als vast je naam :o. Op treindienstgebied is dat: trachten iedereen steeds met 1 overstap in het centrum van het land te brengen. Over zulks gaat ook dit topic, daar ben ik voor, en niet op de lange termijn pas.
Een WInterswijk-Apeldoorn-trein blijkt nu slechts mogelijk buiten de Zutphen-knoop. Ardan, Klaasje en Freek zeggen dat die knoop voor veel vaste reizigers van flink belang is. Allicht mag deze trein van hen er wel in het weekend komen (?)
Jij kent het OV hier goed, want je geeft kort een juist beeld van de complicaties mocht de Ruurlo-bus meeschuiven met de weekendtrein. En niet meeschuiven betekent een 'dramatische' wachttijd van ruim 20 minuten in Ruurlo. Mis: ik laat een wachttijd van 50 minuten ontstaan op zondag. En die is on-dramatisch aangezien Borculo's vroegste bussen gelijktijdig richting Ruurlo en Deventer rijden: dan pak je in Deventer de intercity (of in Lochem of Doetinchem de trein voor het zuiden). De terugreis blijft even snel met -ja- 20 minuten wachten in Ruurlo maar niet meer in Apeldoorn. Dit is het zekere plaatje. Laten we niet uitsluiten dat slimme (Arriva-)mensen toch in staat zijn Borculo te doen meeprofiteren.
Vind je met mij dat de Winterswijk-Apeldoorn-trein er volgend jaar dagelijks moet komen? Of kun je nu het Belgische compromis steunen? Of moet alles blijven zoals het is. En wat vinden zij die aan het begin van dit topic meededen?
Ja, Belgische constructies kunnen verwarrend zijn maar hebben een goede onderliggende reden; net als vast je naam :o. Op treindienstgebied is dat: trachten iedereen steeds met 1 overstap in het centrum van het land te brengen. Over zulks gaat ook dit topic, daar ben ik voor, en niet op de lange termijn pas.
Een WInterswijk-Apeldoorn-trein blijkt nu slechts mogelijk buiten de Zutphen-knoop. Ardan, Klaasje en Freek zeggen dat die knoop voor veel vaste reizigers van flink belang is. Allicht mag deze trein van hen er wel in het weekend komen (?)
Jij kent het OV hier goed, want je geeft kort een juist beeld van de complicaties mocht de Ruurlo-bus meeschuiven met de weekendtrein. En niet meeschuiven betekent een 'dramatische' wachttijd van ruim 20 minuten in Ruurlo. Mis: ik laat een wachttijd van 50 minuten ontstaan op zondag. En die is on-dramatisch aangezien Borculo's vroegste bussen gelijktijdig richting Ruurlo en Deventer rijden: dan pak je in Deventer de intercity (of in Lochem of Doetinchem de trein voor het zuiden). De terugreis blijft even snel met -ja- 20 minuten wachten in Ruurlo maar niet meer in Apeldoorn. Dit is het zekere plaatje. Laten we niet uitsluiten dat slimme (Arriva-)mensen toch in staat zijn Borculo te doen meeprofiteren.
Vind je met mij dat de Winterswijk-Apeldoorn-trein er volgend jaar dagelijks moet komen? Of kun je nu het Belgische compromis steunen? Of moet alles blijven zoals het is. En wat vinden zij die aan het begin van dit topic meededen?
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Ook in het weekend is de directe omgeving belangrijker. Het is makkelijker om even in Deventer, Arnhem of Apeldoorn te winkelen dan in Amersfoort, Utrecht of helemaal Amsterdam.Kritiekelaar schreef:Een WInterswijk-Apeldoorn-trein blijkt nu slechts mogelijk buiten de Zutphen-knoop. Ardan, Klaasje en Freek zeggen dat die knoop voor veel vaste reizigers van flink belang is. Allicht mag deze trein van hen er wel in het weekend komen (?)
-
- Berichten: 3543
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Wat dacht je vanaf reizigers die naar Arnhem en Nijmegen willen, die zijn een half uur extra aan het reizen en dat half uur bestaat uit wachten, terwijl het voor een marginale groep voordeel oplevert. En verder in Lochem rijdt de bus niet via het station. Ik denk dat je eerst beter in de reizigerspatronen moet verdiepen, voordat je van dit soort voorstellen doet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Waarschijnlijk is dit weer eens een mooi voorbeeld van een concessieverlener die iets bedenkt achter het bureau zonder te kijken naar de reizigerspatronen.
Re: Gelderland wil treinverbinding Apeldoorn - Winterswijk
Nee, dat is het dus niet. Het is een concessieverlener en vervoerder samen die snappen dat als je het slim aanpakt je beiden kan hebben. En minder treinstellen èn een knoop èn sneller in de Randstad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten