Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

En 9292ov is niet een betrouwbare bron voor reisinfo...
Met excuses, maar zondag werd zo'n beetje elke trein afwijkend (en op het laatste moment) ingelegd. Het is dan echt niet meer mogelijk om betrouwbare reisinformatie te verstrekken helaas. Vooral voor internationale reizigers niet: ik heb er een vrij slecht gevoel over...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

De aanpassingen in de dienstregeling voor maandag waren nergens te vinden op internet,
Ik hoop dat zo snel mogelijk een nooddienstregeling beschikbaar komt. Hangt ook even af van de werkzaamheden bij Delft. Ik hoop dat die vannacht zijn afgerond, maar het gaat vriezen vannacht en dus is de kans erg groot dat dit ook geen doorgang kan vinden.... :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Caspar »

Vinny schreef:
En 9292ov is niet een betrouwbare bron voor reisinfo...
Met excuses, maar zondag werd zo'n beetje elke trein afwijkend (en op het laatste moment) ingelegd. Het is dan echt niet meer mogelijk om betrouwbare reisinformatie te verstrekken helaas. Vooral voor internationale reizigers niet: ik heb er een vrij slecht gevoel over...
9292ov had zelfs op teletekst kunnen lezen dat er gister geen enkele trein vanaf Duivendrecht hoog zou vertrekken.
Op Asd was de CTA óók blanco, waarop ik instappers kon mededelen dat dit inderdaad de trein naar Amr was. Ook in de AV was onze trein niet meer terug te vinden, terwijl die er gewoon in had moeten staan met ca. +20, want juist in een afwijkende situatie wil ik dat weten.
Dat de t800 extra stopt in Hvs ipv Asa heb ik vanochtend in Castricum gelukkig wel gehoord door de omroep. In Hvs zelf werd omgeroepen dat er een extra trein zou gaan vertrekken naar Amsterdam en Alkmaar, enige minuten voor binnenkomst. Op de CTA stond ook Extra trein. Op de CTA's van Ass en Asd stond bij de t800 naar 't Zuiden gewoon Intercity Heerlen/Maastricht. Met in het rood als extra opmerking, stopt niet in Amsterdam Amstel en stopt extra in Hilversum. Naar Alkmaar weet ik dan weer niet vandaag/ Maar zaterdagavond stonden de treinen naar Alkmaar gewoon in de CTA's op Asd. Zei het dat er erg veel spoorafwijkingen waren.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Jurjen »

Die omroepberichten waren er inderdaad, en wellicht dat enige CTA's ze ook toonden, maar hoe kan het toch dat zo'n omgeleide IC niet in de AV/Reisplanner opgenomen kan worden, terwijl een trein wel als 'opgeheven' in beide kan verschijnen, ook last-minute? Juist in zulke situaties is het fijn als ik 5 minuten voor aankomst op het station op internet al kan zien wat me te wachten staat, met vertragingen tot op de minuut nauwkeurig...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Geert »

Sidenote: alle extra pendeltreinen tussen Rotterdam en Den Haag werden netjes vermeld op de mobiele AV's (als extra trein). En als ze daar op de AV's staan kun je daar ook mee plannen (met de mobiele reisplanner). Ik snap dus niet waarom het kennelijk zo lastig is voor de internetafdeling van NS om iets dergelijks ook toe te voegen aan de normale reisplanner - in feite zijn beide planners (functioneel) gelijk, maar hebben ze een andere interface.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Jurjen »

Geert schreef:Sidenote: alle extra pendeltreinen tussen Rotterdam en Den Haag werden netjes vermeld op de mobiele AV's (als extra trein). En als ze daar op de AV's staan kun je daar ook mee plannen (met de mobiele reisplanner). Ik snap dus niet waarom het kennelijk zo lastig is voor de internetafdeling van NS om iets dergelijks ook toe te voegen aan de normale reisplanner - in feite zijn beide planners (functioneel) gelijk, maar hebben ze een andere interface.
En vooral: waarom kunnen ze dat in Den Haag en R'dam wel, maar in A'dam en Utrecht niet!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Caspar »

Het vervelende is, als een trein eerst wordt opgeheven, en later toch besluit de trein te gaan rijden, is de trein al opgeheven in dat systeem; Rijdt vandaag niet. Zaterdag bv werd een half uur na oorspronkelijke vetrektijd ineens vermeld dat de betreffende trein toch zou gaan rijden. Systeem geeft in dat geval aan Extra trein. Zonder verdere info (als bv stopt niet in Heiloo) Na een bepaalde tijd (volgens mij een uur ofzo) nadat een trein in 1e instantie is opgeheven verdwijnt ie ook uit het systeem waardoor ook Extra Trein, niet meer getoond kan worden.
Dat zal dus ongetwijfeld gebeurd zijn met een aantal treinen van de 800 serie. Dat in eerste instantie gekeerd zou worden op Asd.
Laatst gewijzigd door Caspar op ma 24 nov 2008, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Geert »

Toch stonden er in Rtd op de mobiele AV echte extra treinen vermeld, het waren namelijk patroontijden die ik niet herkende (geen normale reizigerstreintijden) en dus van de pendeltreinen bleken te zijn. Dat zal dan wel onder bijsturingsnummers hebben gereden, lijkt me.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Caspar »

Dat kan, maar moet dan wel idd als extra trein worden aangemaakt. Als het een last minute beslissing is, is het veel sneller om in een CTA even ''Extra trein'' te zetten dan die trein opnieuw aan te maken. Bij voetbal wedstrijden in de Bijlmer met extra stops van de t3000 is dat ook nogal een klusje om de extra stops erin te krijgen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Geert »

Dat zal het verschil dan zijn. :)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Jurjen »

Ware het niet dat ik het niet heb over direkt na het ongeval, maar dat zo'n 36 uur later op maandagochtend de omgeleide treinen in Hvs in het geheel niet getoond werden: niet op CTA, TAS scherm of ns.nl-mobiel-AV, en de trein waar ik in zat op de ns.nl-mobiel-AV ook een spooktrein was: hij stond nergens meer in de AV. Niet als extra trein, niet als IC naar Schagen, rijdt niet verder dan Alkmaar. Helemaal niks. En in de chaos direct na een ongeval snap ik het wel, maar niet 36 uur later, als de maatregelen bekend zijn.

Immers stonden bij de AV van Alkmaar voor de s3000 wel 'Rijdt niet verder dan Amsterdam Centraal' en voor de s800 'Trein wordt omgeleid'. Met dié informatie kon ik wat, en m'n vriendin in de s800 zetten i.p.v. de s3000.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Wubbo »

Over die actuele reisplanner: sinds ongeveer een half jaar is die geimplementeerd op de railpockets van het NS-personeel. Men hoopt door het eerst daar te implementeren (beperkte testgroep) de eventuele fouten eruit te halen. De bedoeling is dat de actuele reisplanner dan ook gewoon op de internetsites komt, maar dat is dus een lopend proces.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

De problemen met betrekking tot de informatievoorziening rondom de vestoring in Amsterdam zijn bekend. Het heeft er o.m. mee te maken dat voor een dergelijke calamiteit geen vastgesteld draaiboek is, waardoor bijsturing nogal creatief is geweest met het omleiden/inkorten van treinseries. Daarnaast was de informatie ook intern niet altijd even adequaat omdat het overzicht ontbrak. Dan geldt toch een beetje de regel: beter geen informatie dan verkeerde informatie. Zeker voor ICE reizigers heb ik het idee dat nogal wat mensen de voor vertrek gereed staande ICE op A'dam Bijlmer gemist hebben :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Wubbo »

Beter omroepen dat je geen informatie hebt dan geen informatie geven, is het dan alsnog. En het verbaast me dat er geen versperringsmaatregel is voor Amsterdam Oostzijde niet bereikbaar (of Amsterdam Muiderpoort onbereikbaar). Dan kom je al een heel eind namelijk.

Prognose van herstel is ondertussen begin volgende week, aldus ProRail. Geplande schouwwerkzaamheden voor komende nacht zijn afgeblazen rond Amsterdam, ivm het gebeuren.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door playertwo »

Lekker zinvol bericht krijg je dan: Er is geen of beperkt treinverkeer mogelijk, we hebben nog geen informatie.

Krijg dan zoiets van: zoek zelf wel m'n eigen weg als ze toch niets zinvols kunnen melden. Beter geen omroep, dan een nutteloze omroep.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Jurjen »

playertwo schreef:Lekker zinvol bericht krijg je dan: Er is geen of beperkt treinverkeer mogelijk, we hebben nog geen informatie.

Krijg dan zoiets van: zoek zelf wel m'n eigen weg als ze toch niets zinvols kunnen melden. Beter geen omroep, dan een nutteloze omroep.
Nee, omroepen dat er nog niks concreets bekend is, en info later volgt is beter dan niks omroepen, want: omroep stuk? hebben ze geen zin? houden ze informatie achter? hell, misschien zijn er aliens geland op het spoor en mogen wij niks weten! ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

Beter omroepen dat je geen informatie hebt dan geen informatie geven, is het dan alsnog. En het verbaast me dat er geen versperringsmaatregel is voor Amsterdam Oostzijde niet bereikbaar (of Amsterdam Muiderpoort onbereikbaar). Dan kom je al een heel eind namelijk.
Er werd omgeroepen dat er geen treinverkeer mogelijk was tussen Amsterdam Centraal en A'dam Bijlmer/ArenA en tussen Amsterdam en Amersfoort beperkt treinverkeer. Dát was in ieder geval feitelijk correct...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Wubbo »

"Dames en heren, op dit moment is er geen treinverkeer mogelijk naar Amsterdam Muiderpoort. Wij houden u via de omroepinstallatie op de hoogte".

Mocht er dan alsnog wat gaan rijden maak je reizigers alleen maar blij, en de precieze oorzaak erbij mag ook wel in een later berichtje. Weten de reizigers in ieder geval dat ze voorlopig even koffie kunnen gaan halen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

Dát werd - op Amsterdam Centraal - al op zondagavond omgeroepen. Juist de fine-tuning ontbrak; het is voor de reiziger vervelend als de trein ineens zonder aankondiging de zuidtak op rijdt, of dat de trein ineens wordt berpekt tot Schiphol.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Wubbo »

Maar er is geen reden waarom je specifieke treininformatie (die kennelijk bekend is want het gaat ook gebeuren met die trein) niet omroept. Een algemeen en weinig inhoudelijk bandje werkt alleen in het begin van een verstoring (fase 1, ik neem aan dat jij dan begrijpt wat ik bedoel).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Vinny »

Op ons intranet is een tooltje waar ongeveer dit staat:
Verstoring Amsterdam Muiderpoort:
Gevolgen:
s800: Rijdt via een andere route
* stopt niet in Amsterdam Amstel
* stopt wel in Hilversum
s1500: Rijdt niet tussen Amsterdam en Amersfoort
etc.
Zondag en maandag heb ik geconstateerd dat hier fouten in zaten. Geen wonder dat ze dat dus nog niet op de website zetten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door Wubbo »

Want? Omdat er een trein anders is moet je maar niet meer informatie geven? Dan kunnen we het spoorboekje ook wel afschaffen, stel je voor dat er een trein te laat is.

De algemene regel is inderdaad: s1500 Amf-Asd eruit, s3900 Lls-Asd eruit, s3000 Asd-Ut eruit, s800 omgeleid Asd-Ut met stop Hvs (geen stop Asa). Dat kun je best vermelden (al is het dan wat minder cryptisch dan ik het hier doe). Dat de s3000 in de spitsen wel op Ut-Dvd rijdt en dat enkele s3900 in de spits wel in de Flevopolder rijden doet daar niks aan af.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door deadlock »

De 1500 reed gisteravond helemaal niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door JeePee »

Dat zegt Wubbo ook. Welgeteld één post boven je :roll:
Wubbo schreef:De algemene regel is inderdaad: s1500 Amf-Asd eruit...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Goederentrein kantelt nabij Amsterdam CS

Bericht door M57 »

Nee, de s1500 rijdt normaal gesproken ook meer dan een paar ritten Amersfoort - Apeldoorn - Deventer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten