SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Michael »

SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

EINDHOVEN - SP-Kamerlid Farshad Bashir baalt ervan dat de toiletten in treinen zo vaak vies zijn. Hij wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld met de NS een plan maakt om ervoor te zorgen dat reizigers voortaan schone wc's treffen, zo liet hij zondag weten. Brabanders twijfelen daarentegen aan de haalbaarheid van een plan.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/20177 ... 80%99.aspx

In het bericht gaat het over Brabant. Maar ik denk dat het wel een landelijk probleem is, vandaag dat ik het in de categorie OV in geheel Nederland plaats.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Soortvanhenk »

Vertel ons iets wat we niet weten :-p
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Suus »

Nooit problemen met de toiletten van SGM hoor?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Geert »

Probeer eens het toilet in een gemiddelde VIRM. Toiletpapier vaak op, grafitti, met een beetje pech niet eens water...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:Nooit problemen met de toiletten van SGM hoor?
Welk toilet ;)? Overigens deel ik wel de mening van de kamerlid. Maar ik lees niets over de toiletten van Arriva (m.u.v. de treinen in de Achterhoek) of van Veolia, terwijl die treinen ook een toilet hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Suus »

SGM-III heeft een toilet. Het is een goed bewaard geheim, dat wel. En dat houd ik graag zo, zelfs al is het goed aangegeven :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Aking »

Gelijk na de bakovergang naast de eerste klas toch? :')
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door dylanwild94 »

ja klopt ja :D vaak gebruik van gemaakt op de hoekse lijn als ik nodig moest. :wink:

maar volgens mij zijn niet alle wc erg smerig alleen de VRIM is het extreem en vind de de SGM op het randje rendabele/ tot gewoon not done is.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door jesse-cruzu »

Nachtnetreinen in het weekend blijven het ergst! Ook dan worden er alleen VIRM's ingezet.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door VIRM »

Als je op een balkon vlakbij de WC staat heerst er soms al een penetrante pislucht... :S

Maarja, wat is er precies tegen om tijdens een kering wat meer schoonmakers in te huren en je trein wel een goede, grondige schoonmaakbeurt te geven?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door hauptbahnhof »

Dat antwoord weet je al toch?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Meltrain »

De schoonste toiletten zijn in Plan V en DD-AR vind ik.SGM en ICRm vind ik ook prima en met NID heb ik nog weinig ervaring.
ICM heeft weliswaar schonere toiletten dan VIRM, maar in ICM heb ik ook het vaakst dat het water en/of toiletpapier op zijn (vermoedelijk door de lage toiletdichtheid).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door dylanwild94 »

Meltrain schreef:De schoonste toiletten zijn in Plan V en DD-AR vind ik.SGM en ICRm vind ik ook prima en met NID heb ik nog weinig ervaring.
ICM heeft weliswaar schonere toiletten dan VIRM, maar in ICM heb ik ook het vaakst dat het water en/of toiletpapier op zijn (vermoedelijk door de lage toiletdichtheid).
in een ICMm kan ik in de wc dansen vergeleken met een SGM of VIRM hoor. en de wc in een DDZ zijn ook top :pos:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Probeer eens het toilet in een gemiddelde VIRM. Toiletpapier vaak op, grafitti, met een beetje pech niet eens water...
Dat heeft volkomen niets met het materieel te maken, maar met het specifieke inzetgebied van de betreffende trein. Het valt me altijd op dat treintoiletten het domein van tokkies is. Is het nou zo veel moeite om de boel in goede staat achter te laten voor de volgende reiziger?

Maar goed, dat toiletpapier of water op is, is natuurlijk verantwoordelijkheid van de vervoerder. Die moet op tijd de boel bijvullen. Dat gebeurt dus ook al niet meer tegenwoordig :|
Maar ik lees niets over de toiletten van Arriva (
Die zijn over het algemeen prima.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door webguy »

Hmm. hoewel ik er vaak over lees, ben ik recentelijk geen vieze wcs tegengekomen eigenlijk. Nou reis ik meestal alleen Utrecht - Arnhem, en in de spits, maar dan is de "kleine" V-IRM WC altijd prima verzorgd - doekjes voor je handen en geloof ook wc papier.
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door jesse-cruzu »

De oorzaak ligt toch altijd bij de desbetreffende reiziger, die het blijkbaar het fatsoen niet heeft om een toilet te gebruiken waarvoor die gediend is.
De NS kan wel meer schoonmakers gaan inhuren. Maar dat kost hun weer tijd en geld.
Het probleem moet je dan toch bij de bron zien aan te pakken. En dat zijn asociale reizigers die er een troep van maken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door marlies »

Het probleem ligt lang niet altijd aan asociale reizigers. Als een trein bijv op de Noord/Oost een schoonmaakbeurt op een kering heeft gemist is hij al behoorlijk lang onderweg en ook bij normaal beschaafd gebruik is een toilet vaak dan echt onacceptabel smerig. Uitzonderingen daargelaten ligt het ook niet aan asociale reizigers als het water, het toiletpapier of de handdoekjes op zijn. Of het prullenbakje uitpuilt.

Bovendien, aso's zijn er. Heel vervelend, maar het is nu eenmaal zo. Dan kan je je kop in het zand steken en lekker niets doen omdat het niet je eigen schuld is als spoorbedrijf of je kan in het belang van je niet-asociale klanten de troep die de aso's maken opruimen en maatregelen nemen om asociaal gedrag zo veel mogelijk tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Daniel »

Het zal ook niet altijd aan het missen van schoonmaakbeurten liggen: met de tegenwoordige omlopen is een trein op Rotterdam - Groningen/Leeuwarden zes uur onderweg tussen twee lange keringen. Niet zo gek dat dan een keer het WC-papier opraakt, maar in de 10 minuten keertijd in Rotterdam kan je nou ook niet even grondig alle toiletten gaan schoonmaken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door marlies »

Planmatig 6 uur rijden zonder schoonmaak zou natuurlijk geen probleem zijn als die vervelende reizigers de toiletten gewoon niet zouden gebruiken. Het rijden van treintjes zou sowieso een stuk gemakkelijker zijn als ze gewoon leeg waren. Soms heb ik het idee dat de NS-top daar stiekem daadwerkelijk van droomt. Al bleek met de V200 dat een trein zonder (noemenswaardige hoeveelheid) passagiers betrouwbaar laten rijden alsnog moeilijk kan zijn :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Vinny »

Mijn voorstel is gewoon om één euro per toiletbeurt te vragen. Eénzelfde systeem wat je tegenkomt bij openbare toiletten: je moet eerst geld in de automaat gooien voordat de deur wordt ontgrendeld en na gebruik valt die zelf in het slot. Hierdoor werp je een drempel op zodat mensen gestimuleerd worden op de stations naar de WC te gaan. Daar is vaak een schoonmaakteam aanwezig en zijn de toiletten veel beter schoon te houden. En alle mensen met een zwakke blaas kunnen gewoon naar het het toilet. Ze zijn wat meer geld kwijt, maar ach, die WC voorziening is voor de NS ook niet gratis (allesbehalve zelfs) en wat mij betreft is "de gebruiker betaalt" een prima uitgangspunt voor het verlenen van extra service.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door dylanwild94 »

dan moet je dus zowel op het station als in de trein betalen :evil:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Klaasje »

Logischerwijs zou je de huidige situatie eerder andersom verwachten. In de trein is het lastig om aan milieuvoorschriften te voldoen en om het toilet schoon te houden terwijl dat op een station veel makkelijker is.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door marlies »

Dan moeten de toiletten op de stations fors goedkoper (of zelfs gratis) en moet het niveau van de toiletten in de treinen op een veel hoger niveau. Zonder dat lijkt me niet dat die maatregel geaccepteerd wordt.

Nog even los van de praktische bezwaren (gedoe met muntjes voor zowel de reiziger als de NS die er automaten voor in deuren moet gaan bouwen die om de haverklap gesloopt gaan worden door mensen die dat voor de 12 euro 30 die er in zit over hebben...).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door Ronald »

marlies schreef:Nog even los van de praktische bezwaren (gedoe met muntjes voor zowel de reiziger als de NS die er automaten voor in deuren moet gaan bouwen die om de haverklap gesloopt gaan worden door mensen die dat voor de 12 euro 30 die er in zit over hebben...).
OV-chipkaart :idea:
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: SP: 'Toiletten in trein werkelijk ranzig’

Bericht door dylanwild94 »

Ronald schreef:
marlies schreef:Nog even los van de praktische bezwaren (gedoe met muntjes voor zowel de reiziger als de NS die er automaten voor in deuren moet gaan bouwen die om de haverklap gesloopt gaan worden door mensen die dat voor de 12 euro 30 die er in zit over hebben...).
OV-chipkaart :idea:
ik teken *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten