Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door OVinspecteur »

En behalve Kunstmin zijn ook de publiekstrekkers Energiehuis, het Hof, filmhuis The Movies en bioscoop Wolff in aan-/verbouw (niet open momenteel). Als die opengaan zal de klandizie voor bus 10 wel toenemen :D . Maar dat duurt dus nog tot halverwege 2014 of zo :( .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Daniel »

Bij het Energiehuis komt de bus nu al he, The Movies komt aan de Nieuwstraat en is daarmee met de nieuwe route van lijn 10 niet gigantisch veel bereikbaarder. En de bioscoop komt op de Stadswerven, da's meer wat voor lijn 4 (of je moet gaan zwemmen vanaf het eindpunt van lijn 10 :mrgreen: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door OVinspecteur »

Zwemmen is niet nodig hoor: http://cms.dordrecht.nl/dordt?waxtrapp= ... aKlPzBuBhB. Het stukje rond het Energiehuis hebben ze ook Stadswerven genoemd en daar komt ook de bios te staan. Lijn 10 komt daar inderdaad al, maar de komende jaren zullen er waarschijnlijk wel wat meer passagiers zijn dan op dit moment.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Daniel »

Inmiddels zijn de wijzigingen per 5 januari 2014 ook weer bekend, met behoorlijk wat kleine aanpassingen.

Een opvallende zijn de passeertijden rond het centraal station: de reizigers hebben er 2 jaar op mogen wachten, maar na een jaar altijd hopeloze aansluitingen en een jaar met alleen 's avonds en op zondag een goede aansluiting vindt in 2014 het 8e wereldwonder plaats. Op vrijwel alle lijnen zijn de vertrektijden aangepast om zo optimaal mogelijke aansluitingen op de treinen naar/uit Rotterdam te bieden in beide richtingen gedurende de hele dag. Vanuit sommige wijken is overigens wel iets meer geduld nodig: lijn 3 uit Crabbehof biedt bv. een overstap van ca. 13 minuten bij een kwartiersdienst, maar kan niet later aankomen gezien de overstaptijd vanuit Oudelandshoek met deze ligging zo'n beetje op het minimum zit met 5 minuten.

Verder zag ik wat bezuinigingen bij de hele vroege ritten waar het interval op lijn 3 en 5 vergroot wordt naar elke 30 resp. elke 15 minuten i.p.v. elke 15 / elke 10.
De combinatieritten van lijn 5 en 8 Stadspolders - Dordtse Kil gaan eruit, daar komt een rit Stadspolders - Sterrenburg voor in de plaats en lijn 8 zit op die tijden weer gewoon aan lijn 7 gekoppeld zoals de rest van de spits ook het geval is.

Met de lijntaxi's wordt ook wat gewijzigd, zo gaan die op lijn 2 ook op donderdag en vrijdagavond rijden en schuift het moment van de overgang van midi naar lijntaxi soms een half uurtje op. Op zondag was er vroeger op de avond ook één omloop van de twee op lijn 2 die met een taxibusje reed, maar dat wordt weer gewoon een midibusje.

Lijn 10 rijdt voortaan zijn laatste rit naar het station een half uur later (zaterdag 45 minuten omdat de hele dienstregeling een kwartier opschuift) Op zaterdagavond rijden er geen taxibusjes meer op die lijn en op zondag is er weer heel de dag een koppeling aan lijn 2.
Tot slot wordt lijn 801 omgenummerd tot lijn 501.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef: ...
Een opvallende zijn de passeertijden rond het centraal station: de reizigers hebben er 2 jaar op mogen wachten, maar na een jaar altijd hopeloze aansluitingen en een jaar met alleen 's avonds en op zondag een goede aansluiting vindt in 2014 het 8e wereldwonder plaats. Op vrijwel alle lijnen zijn de vertrektijden aangepast om zo optimaal mogelijke aansluitingen op de treinen naar/uit Rotterdam te bieden in beide richtingen gedurende de hele dag.

...

Lijn 10 rijdt voortaan zijn laatste rit naar het station een half uur later (zaterdag 45 minuten omdat de hele dienstregeling een kwartier opschuift) Op zaterdagavond rijden er geen taxibusjes meer op die lijn ...
Goed nieuws over die aansluitingen op het station en de bezetting van lijn 10 op zaterdagavond *O* . Nu moeten de combi-abonnementen NS + bus nog terugkomen om het dagelijks gebruik daarvan weer betaalbaar te maken.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door OVinspecteur »

Diep in de Alblasserwaard plant de provincie volgens berichten voor € 16 mln een ongelijkvloerse kruising tussen de N214 en de N216 vanwege vermeende filevorming aldaar (http://www.rijnmond.nl/nieuws/25-09-201 ... asserwaard). Nogal overdreven lijkt mij.

Maar dit is wel de plek waar de lijnen 74/674 (Schoonhovense veer - Gorinchem) en 388 (Utrecht - Dordrecht) elkaar kruisen en ik vraag me al een tijdje af waarom daar geen overstaphalte wordt aangelegd. Toegegeven dat er in de directe omgeving niet veel meer te vinden is dan een recreatieplas o.i.d., maar de overstapverbindingen lijken me heel interessant. Bijvoorbeeld Schoonhovense veer - Dordrecht ASZ/Gezondheidspark komt daarmee op ongeveer 38 - 45 min, bijna een halvering :!: van de huidige reistijd. Uiteraard moet er dan wel wat geschoven gaan worden met de huidige dienstregelingen.

Om de mogelijkheden nog beter te benutten zou je vervolgens lijn 90 ten westen van Schoonhovense veer kunnen koppelen aan lijn 74 tot R'dam - Nieuwpoort/Langerak - N214/N216 - Grorinchem. Passagiers van en naar Utrecht stappen bij de kruising over op 388. Het traject Nieuwpoort/Langerak - Ameide kan wellicht door een buurtbus gereden worden. Voor een goede ontsluiting van Ameide zou lijn 81/181 Utrecht - Ameide - Arkel (MLL) - Gorinchem kunnen gaan rijden. Arriva spaart zo dus per saldo het traject van lijn 90 Utrecht - Schoonhovense veer uit en verlegt in plaats daarvan lijn 81/181 tussen Lexmond en Meerkerk via Ameide.

Misschien draaf ik een beetje door met de laatste suggesties (en ik heb ze ook niet doorgerekend), maar er is een hoop mogelijk met die ene overstaphalte in niemandsland; zowel wat betreft reistijden als efficiency en extra passagiers .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Daniel »

Het is inderdaad die kruising ja, maar ik denk dat Arriva niks met het netwerk daar gedaan heeft omdat de 388 eigenlijk met de start van de kwartiersdienst op de MerwedeLingeLijn al een spitslijn zou worden. Dat 'ie nog rijdt hebben we waarschijnlijk te danken aan dat die lijn behoorlijk populair is geworden in met name Noordeloos (maar in mindere mate ook Bleskensgraaf) voor de verbinding richting Utrecht sinds 'ie daar haltes gekregen heeft. Niet heel wonderlijk: z'n route i.c.m. vluchtstrookgebruik op de A27 maakt het een best goed auto-alternatief.

Overigens herken ik het verkeersprobleem wel: december vorig jaar heb ik tijdelijk weer even naar m'n ouderlijk huis geforenst vanuit Utrecht met grotendeels de 388 en daar kon het in de avondspits inderdaad gigantisch vast staan. Met een beetje pech liep de bus dan al bij Noordeloos vast in de file om vervolgens tergend langzaam door naar de bewuste kruising te gaan. De andere kant op stond het verkeer dan vaak net zo vast.
Maar het lijkt me wel een veel goedkopere oplossing om gewoon de verkeerslichten beter af te stellen met langer groen voor de N214 (die veruit het drukst is van die twee provinciale wegen). Alle andere oplossingen inclusief een rotonde zullen waarschijnlijk behoorlijk duur uitpakken doordat er in de N214 vlak voor deze kruising een brug over de Smoutjesvliet ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Vinny »

Misschien draaf ik een beetje door met de laatste suggesties (en ik heb ze ook niet doorgerekend), maar er is een hoop mogelijk met die ene overstaphalte in niemandsland; zowel wat betreft reistijden als efficiency en extra passagiers .
Bij een rotonde is dat makkelijk(er) te realiseren. Bij een ongelijkvloerse kruising is het wat moeilijker. Soms zie je dan dat buslijnen de afrit nemen en een rondje rijden. Ik vind dat een weinig klantvriendelijke oplossing.
Maar je kunt altijd een voorstel neerleggen bij de vervoerder en concessiehouder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door nvdw »

Ik vraag me af of reizigers uit Streefkerk of Groot-Ammers nu zoveel winnen bij een omweg plus overstap. Ik denk het niet.

Het voordeel van de 90 in zijn huidige vorm is dat de vervoersvraag elkaar redelijk overlapt, waardoor het loont om het hele stuk te rijden, weliswaar aangevuld met enkele deeltrajecten (spitsritten Ameide etc). Ook in Nieuwpoort en Langerak zijn nog best wat reizigers.

De 81 omleggen via Ameide betekent minstens een kwartier extra reistijd voor Meerkerk-Utrecht en tilt de totale rijtijd van de lijn richting de anderhalf uur. Dan heb je het nog niet gehad over de gebrekkige infrastructuur tussen beide dorpen.

Voor de 74 is het vooral belangrijk dat de aansluiting bij het veer klopt voor reizigers van en naar Gorinchem. Dat is nu een hit and miss verhaal (vooral miss) dus hopelijk komt daar verbetering in. Aan de uurdienst zal niks veranderen, en de rijtijd maakt het mogelijk de lijn met één bus te doen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door zone5324bericht... »

in die paar jaar, dat ik zelf in dat gebied reed, dacht ik ook wel eens of een splitsing van lijn 90 op de rustige momenten met een belbus of taxibus voor het stuk ertussen niet een betere optie zou zijn.

vooral 's avonds is er tussen Groot-Ammers en Ameide nauwelijks vraag.
En als de grote bus Nieuwpoort zou kunnen vermijden, zou dat ook veel schelen.

maar de doorgaande verbinding zit er met name in, omdat Arriva zich verplicht heeft gesteld een directe verbinding tussen al die dorpjes te leveren + het aantal keren overstappen in et hele gebied te beperken.

het is uit onderzoek ook gebleken, dat reizigers in het algemeen liever een paar minuten langer in hetzelfde vervoermiddel zitten, dan om iets sneller te zijn met een overstap.
vooral vaak vanwege de onzekerheid of de overstap goed gaat en omdat ze vaak in het ene vervoermiddel kunnen/al zitten en ze hun (mogelijke) ziplaats liever niet opgeven als ze die bij de overstap niet weer terugkrijgen.

had ook vaak genoeg voorgesteld om vooral 's avonds vergelijkbare aanpassingen te doen met verbindingen op de Sportlaan, maar aarvoor gold ook hetzelfde + de verplichting voor Arriva om op bepaalde routes minimaal 1x/u rechtstreekse verbindingen aan te bieden (lijn 90 is ook zo'n route).
dus ook al zou Arriva er misschien wat mee willen doen, mogen ze het gewoon niet altijd...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door nvdw »

Ik denk ook dat de eisen van de concessiehouders voor wat betreft het voorzieningenniveau vaak gebaseerd zijn op het bestaande lijnennet, waardoor dat lijnennet zichzelf in stand houdt. Zo'n lijn als de 90 wordt in deze vorm al meer dan veertig jaar uitgevoerd. En om heel eerlijk te zijn lijkt het me knap moeilijk om meer klanten te trekken met nieuwe verbindingen dan klanten te verliezen die daardoor met overstappen of langere reistijd te maken krijgen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door OVinspecteur »

Ik vermoed dat reizigers uit Groot-Ammers, Streefkerk en Nieuw-Lekkerland niet langer onderweg zijn naar Utrecht als ze op de 388 moeten overstappen. De route via de N-wegen lijkt hemelsbreed om, maar is wellicht toch sneller (en comfortabeler) af te leggen; de afstand tot de A27 is een stuk korter dan via de kronkelende Lekdijk. Verder ontstaat er een nieuwe rechtstreekse verbinding naar Gorinchem en zijn er forse reistijdwinsten richting de Drechtsteden (vanuit Groot-Ammers, Schoonhoven en Nieuwpoort/Langerak). Een goede overstapknoop is daarvoor uiteraard noodzakelijk (kruising N214/N216). Het Schoonhovense veer moet hoe dan ook de bus als referentiepunt nemen voor zijn eigen schema lijkt me.

Ook tussen de kernen van de Alblasserwaard onderling zou je wat makkelijker kunnen reizen, bijvoorbeeld tussen Noordeloos en Groot-Ammers e.v. of tussen Bleskensgraaf en Groot-Ammers (via Goudriaan). De buurtbussen laat ik even buiten beschouwing, want die rijden wat minder regelmatig.

Lijn 81/181 via Ameide is misschien niet realistisch inderdaad, want duidelijk om. Wel zou Ameide er een mooie verbinding naar Gorinchem en de MLL mee krijgen.

De provincie werkt waarschijnlijk wel mee als ze denkt dat een andere opzet tot een verbetering leidt. Een aantal andere lijnen in het gebied is al eens aangepast volgens mij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef:De route via de N-wegen lijkt hemelsbreed om, maar is wellicht toch sneller (en comfortabeler) af te leggen; de afstand tot de A27 is een stuk korter dan via de kronkelende Lekdijk.
Je vergeet hier wel dat de 388 een stuk eerder de snelweg op komt dan bij Lexmond, dat stuk moet je dus ook nog meerekenen. En tussen Lexmond en Vianen maakt het eigenlijk al niet meer uit of je in een bus zit die de snelweg neemt of eentje die binnendoor gaat.
Verder ontstaat er een nieuwe rechtstreekse verbinding naar Gorinchem
Als ik me niet vergis sluiten de 90 en 74 vrij goed op elkaar aan vanuit de richting Nieuw-Lekkerland naar Gorinchem en v.v.
en zijn er forse reistijdwinsten richting de Drechtsteden (vanuit Groot-Ammers, Schoonhoven en Nieuwpoort/Langerak).
Hoezo? Of je nou vanaf Groot Ammers eerst naar het zuiden gaat en dan naar het westen of eerst naar het westen en dan naar het zuiden maakt niet zoveel uit. In de spitsrichting kan je bv. gewoon met de 90 richting Nieuw-Lekkerland reizen en daar op 19 overstappen, da's minstens net zo snel als met de 74 tussen Groot Ammers en de kruising N214/N216 gevolgd door de 388.
Ook tussen de kernen van de Alblasserwaard onderling zou je wat makkelijker kunnen reizen, bijvoorbeeld tussen Noordeloos en Groot-Ammers e.v. of tussen Bleskensgraaf en Groot-Ammers (via Goudriaan). De buurtbussen laat ik even buiten beschouwing, want die rijden wat minder regelmatig.
Het heeft waarschijnlijk zo z'n redenen dat die buurtbussen niet heel regelmatig rijden...
De provincie werkt waarschijnlijk wel mee als ze denkt dat een andere opzet tot een verbetering leidt. Een aantal andere lijnen in het gebied is al eens aangepast volgens mij.
Voornaamste aanpassingen die er geweest zijn zijn de integratie van 701 en 75 (beide 1x/2 uur en samen uurdienst, i.p.v. een uurlijkse 75 met een buurtbus er achteraan hobbelend op sommige tijden). Eerder al is 75 afgebogen naar Gorinchem via de buurtbusroute en werd de verbinding Noordeloos - Leerdam wegens de beperkte reizigersvraag een belbus. Net zoiets is vorig jaar met Schelluinen - Boven-Hardinxveld gebeurd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Daniel »

Streek-wijzigingen staan inmiddels ook op de Arriva-site met als meest opvallende wijziging: lijn 19 wordt weer ingekort tot Dordrecht - Kinderdijk. Het traject Kinderdijk - Alblasserdam (waarna voorheen overgelopen werd op lijn 16) gaat over naar een nieuwe lijn 18 Kinderdijk - Dordrecht. Tot 8.00 uur vormen lijn 16 en 18 samen de halfuursdienst Dordrecht - Alblasserdam, de rest van de ochtend rijdt lijn 18 kort achter lijn 16 aan via exact dezelfde route :?

's middags zit lijn 18 precies tussen twee ritten van lijn 16 in, waarmee er op het ene halfuur een kwartierdienst is en op het andere halfuur weer niet.
Resultaat is dus in ieder geval altijd een rechtstreekse verbinding tussen Kinderdijk en Dordrecht, want gezien de rijrichtingen van beide lijnen rijdt de bus simpelweg een rondje ('s ochtends als 18 naar Kinderdijk en als 19 terug, 's middags andersom)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door wouter15 »

Daniel schreef:Streek-wijzigingen staan inmiddels ook op de Arriva-site met als meest opvallende wijziging: lijn 19 wordt weer ingekort tot Dordrecht - Kinderdijk. Het traject Kinderdijk - Alblasserdam (waarna voorheen overgelopen werd op lijn 16) gaat over naar een nieuwe lijn 18 Kinderdijk - Dordrecht. Tot 8.00 uur vormen lijn 16 en 18 samen de halfuursdienst Dordrecht - Alblasserdam, de rest van de ochtend rijdt lijn 18 kort achter lijn 16 aan via exact dezelfde route :?

's middags zit lijn 18 precies tussen twee ritten van lijn 16 in, waarmee er op het ene halfuur een kwartierdienst is en op het andere halfuur weer niet.
Resultaat is dus in ieder geval altijd een rechtstreekse verbinding tussen Kinderdijk en Dordrecht, want gezien de rijrichtingen van beide lijnen rijdt de bus simpelweg een rondje ('s ochtends als 18 naar Kinderdijk en als 19 terug, 's middags andersom)
Heb je een link naar de wijzigingen? Ik kan ze op site van Arriva namelijk niet vinden.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door nvdw »

Onder 'Dienstregeling' kun je ook de dr per 5 januari 2014 selecteren. Best leuk om uit te pluizen (maar niet op de smartphone dus houd me tegoed)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door nvdw »

Andere wijzigingen:

Lijn 71
Blijft een belbus, maar rijdt nu van en naar Gorinchem Station in plaats van Schelluinen Rijksweg.

Lijn 74
De lusroute bij Nieuwpoort wordt alleen nog gereden op de momenten dat er geen taxibus rijdt, en bovendien 's ochtends in de volgorde industrieterrein-veer-Nieuwpoort en 's middags in tegengestelde richting, zodat de relatie Nieuwpoort-Gorinchem v.v. in de spitsrichting altijd de kortste route heeft. Bovendien zijn de aansluitingen op lijn 90 verbeterd.

Lijn 75
In de middag zijn twee ritten v.v. omgezet in een taxibus. Halte Begraafplaats in Sliedrecht wordt alleen nog aangedaan in de richting Burg. Winklerplein.

Lijn 77
Alle ritten worden door een taxibus gereden. Bovendien komt de route door de Kerkbuurt (Oosterbrug-Middeldiepstraat) in Sliedrecht te vervallen.

Lijn 81
Op zondag vervalt de laatste rit v.v. (23.30 uit Gorinchem, 0.30 uit Utrecht)

Lijn 85
De lusroute in Leerdam wordt nu van maandag t/m zondag de hele dag gereden: voor 13.00 uur in de volgorde Lingepolikliniek-Station-Pauluskerk-Huis ter Leede en na 13.00 uur andersom.

Lijn 87
Op zondag is er weer (deels) een aansluiting op lijn 90 bij Ridderkerk Sportlaan: de bussen naar Sliedrecht bieden dan overstap op de 90 naar Utrecht, en de 90 uit Utrecht aansluiting op de 87 naar Kralingse Zoom, maar nooit vice versa. Gevolg lijkt dat de 87 en 91 op zondag vrijwel gelijktijdig uit Sliedrecht vertrekken.

Lijn 90
- De bus van zaterdag 8.26 uur vanaf Schoonhovense Veer begint nu om 7.49 uur bij Alblasserdam halte Rijnstraat.
- De bus van zaterdag 0.03 uur vanaf R'dam Zuidplein gaat niet tot Schoonhovense Veer, maar tot Streefkerk halte Dorp.
- De bus van zaterdag 0.29 uur vanaf Utrecht Busstation West gaat na Schoonhovense Veer verder tot Alblasserdam halte Dam (aankomst 2.01 uur).

Lijn 387
Halfuursdienst op zondag tussen 11.00 en 17.00 uur.

Lijn 388
Extra ritten na 20.00 uur (niet tijdens vakantiedienstregeling).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Meltrain »

Lijn 92:
Rijdt op zondagmiddag een grote bus i.p.v. taxibusje. De ritten die wél met een taxibusje rijden, rijden niet meer via de halte Melkhuisje in Rijsoord en stoppen bij de halte Voorweg (ook in Rijsoord) voortaan aan de andere zijde van de kruising.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Daniel »

Dank voor het vast deels uitzoeken van het deel van het gebied waar ik wat minder bekend ben, ga d'r nu maar eens induiken voor de wijzigingspagina op de wiki.

Edit: nog een opmerkelijke aanpassing... Lijn 11/12 gaat zo te zien via het noordelijk deel van de Volgerlanden rijden, namelijk rechtstreeks van halte Bongerd naar halte Laan van Welhorst. Dat suggereert een route via de Bongerd en Sophialaan met een verplaatste halte Bongerd. Maarja, gezien die beide haltes nu ook al bediend worden is de vraag in hoeverre de nieuwe route echt iets toevoegt, of er moeten nog haltes bij gaan komen langs die nieuwe route medio dit jaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:
OVinspecteur schreef:De route via de N-wegen lijkt hemelsbreed om, maar is wellicht toch sneller (en comfortabeler) af te leggen; de afstand tot de A27 is een stuk korter dan via de kronkelende Lekdijk.
Je vergeet hier wel dat de 388 een stuk eerder de snelweg op komt dan bij Lexmond, dat stuk moet je dus ook nog meerekenen. En tussen Lexmond en Vianen maakt het eigenlijk al niet meer uit of je in een bus zit die de snelweg neemt of eentje die binnendoor gaat.
Ik heb het even nagerekend. Als ik de dienstregelingen van 90, 74 en 388 naast elkaar leg tussen Schoonhovense veer en Vianen Lekbrug kom ik voor beide routes uit op ongeveer 35 min. (rond 12.00u), overstaptijd N214/N216 meegerekend.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:
OVinspecteur schreef:en zijn er forse reistijdwinsten richting de Drechtsteden (vanuit Groot-Ammers, Schoonhoven en Nieuwpoort/Langerak).
Hoezo? Of je nou vanaf Groot Ammers eerst naar het zuiden gaat en dan naar het westen of eerst naar het westen en dan naar het zuiden maakt niet zoveel uit. In de spitsrichting kan je bv. gewoon met de 90 richting Nieuw-Lekkerland reizen en daar op 19 overstappen, da's minstens net zo snel als met de 74 tussen Groot Ammers en de kruising N214/N216 gevolgd door de 388.
Zo te zien wordt die overstap volgens 9292 niet (meer) geboden en lijn 19 rijdt alleen een paar keer in de spits. Vanaf Schoonhovense veer zou het via Nieuw-Lekkerland niet sneller zijn; over de Lekdijk kan de bus veel langzamer rijden en het stuk tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland is min of meer dubbel. Eerder al kwam ik voor Schoonhovense veer – Dordrecht ASZ/Gezondheidspark uit op 38 tot 45 minuten via de knoop N214/N216 (lijnen 74 + 388). Bij een snelle overstap in Nieuw-Lekkerland is 52 min. het hoogst haalbare voor de route 90 + 19 denk ik. Maar die reistijd zou wel verkort kunnen worden als lijn 90 tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland over de N480 zou gaan rijden, net als lijn 19. Bij de kruising met de N481 heb je dan een overstaphalte nodig, alweer in niemandsland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Lijn 77
Alle ritten worden door een taxibus gereden. Bovendien komt de route door de Kerkbuurt (Oosterbrug-Middeldiepstraat) in Sliedrecht te vervallen.
Deze lijn wordt daarnaast ook ingekort tot het Winklerplein (gaat nu nog naar De Lockhorst). Op veel 70'er lijnen zie ik trouwens ook de nodige verschuivingen van de vertrektijden waarmee deze lijnen een regelmatiger dienstregeling krijgen die niet per dag(deel) verschilt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Meltrain »

De inkorting tot station Boven Hardinxveld heeft die lijn dus geen goed gedaan, als nu zelfs in de spits een irisbus te groot is. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door Daniel »

Ik denk eerder dat het 'm in de stevige concurrentie door de trein zit: die is vanuit Hardinxveld-Giessendam behoorlijk aantrekkelijker geworden doordat er tegenwoordig altijd wel een station in de buurt is, terwijl lijn 77 een behoorlijke omweg maakte. De bus heeft daardoor alleen nog toegevoegde waarde als je toevallig langs de route in Sliedrecht moet zijn, maar wil je per trein verder dan is het nu altijd sneller die in Hardinxveld te nemen.

Je kon vorig jaar al het effect van een teruglopende vraag zien, toen zijn de tussenritten Hardinxveld - Sliedrecht er immers uit gegaan terwijl daarop ooit in de spits nog een 12-meterbus i.p.v. een midi reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Wijzigingen DAV-gebied (Arriva) per 6 januari 2013

Bericht door greyhound »

Naast de trein is er ook de boot naar Gorinchem vanaf Boven-Hardinxveld waarmee net als de in de trein je fiets (binnenkort) gratis mee kan.

Nog minder werk voor de Irisbusjes. Alleen op 73 (in de ochtend 2 ritten), 74 en 75 (in de ochtend en middagspits) zijn nog werkgebied voor deze busjes. Daar zijn volgens mij maximaal 4 busjes voor nodig plus de twee voor de stadsdienst in Gorinchem. Hoeveel zijn er in Dordrecht nog nodig?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 66 gasten