De Lijn Hermelijn 7206 ontspoord door een botsing (4 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

De Lijn Hermelijn 7206 ontspoord door een botsing (4 foto's)

Bericht door TheKnitter »

Vandaag was ik even in Antwerpen voor wat trams (had niks te doen (weekje vrij op 't werk), dus gaan we maar effe op pad). Toen ik mijn overstap maakte van lijn 11 naar lijn 4 raakte ik in Hermelijn 7206, die (helaas) ontspoorde door een botsing met een gloednieuwe Renault van nog geen half jaar oud. De Renault was total-loss, maar gelukkig geen gewonden. Automobiliste is wel voor de zekerheid meegenomen naar het ziekenhuis.

Ik heb enkele foto's gemaakt toen ik hier een ruime 2 uur heb staan wachten:
Afbeelding
De Lijn 7206 versus Renault, Een botsing op de Dascottelei in Antwerpen
Vandaag was ik even in Antwerpen, en nam daar na lijn 11 een willekeurige lijn 4 naar eindpunt Silsburg.
De reis liep lekker vlot, totdat er een automobiliste in deze gloednieuwe (nog geen 6 maanden oud!) Renault niet goed naar links keek, en zo de trambaan wilde oversteken. En daar kwam net Lijn 4 aanrijden. Het was een klap, en ik merkte gelijk dat dit niet goed was. Ik zat ook nog eens achter de trambestuurder, en zag het zelf aankomen.
Gelukkig waren er geen gewonden te betreuren, maar deze Renault krijgt een enkeltje naar de sloper. De tram? Die krijgt wat nieuwe beplating voorin en een nieuwe deur, en rijdt binnenkort weer vrolijk rond in Antwerpen.
Hierdoor is het laatste stuk van lijn 4 zo'n 2 uur versperd geweest. Helaas lukte het de Nooddienst van DeLijn niet om de tram al rijdend in de rails te krijgen, en hebben ze hem uiteindelijk omhoog moeten pompen. Er kon wel op eigen krachtg naar de stelplaats gereden worden.

Afbeelding
Hulptroepen van DeLijn
Binnen het halfuur waren de nooddiensten van DeLijn aanwezig. De Mercedes-vrachtwagen in beeld kan voor bovenleidingsproblemen ingezet worden, maar dit voertuig wordt ook gebruikt om het personeel naar incidenten te vervoeren. Het aanwezige gereedschap in het voertuig kan namelijk ook nodig zijn, terwijl er niet naar de bovenleiding gekeken hoeft te worden. De Ford van DeLijn is de Nooddienstleider, die communiceert met de Verkeersleiding over wat er voor omleiding ingesteld moet worden, er bussen aangerukt moeten worden, en zorgt dat het overige personeel die aanwezig komt aan het werk gaat.
De Unimog daarachter is een wagen die gebruikt wordt voor het afslepen van een gestrande tram, maar heeft ook materieel voor het hersporen bij zich.
Uiteindelijk was dit voertuig niet nodig voor het afslepen, de draaistellen hadden nauwelijks schade waardoor op eigen kracht rijden naar de stelplaats gewoon kon.

Afbeelding
Unimog voor de ontspoorde Hermelijn
Omdat er na veel moeite met achteruit rijden van de Hermelijn, en speciale blokken in de groeven ook niet mochten helpen, werd uiteindelijk besloten om de Unimog in te zetten. Veel werk werd er door de Unimog niet gedaan, het ging voornamelijk om het gereedschap wat deze Unimog mee heeft.
De Hermelijn werd omhoog gepompt met een hydraulische pomp/krik, en vervolgens met een andere hydraulische pomp/krik werd het voorste draaistel weer in de rails geholpen.
Toen het draaistel weer in de rails stond is er 100 meter mee gereden zonder problemen. Hierna is besloten de Hermelijn op eigen kracht naar de stelplaats te rijden.

De PCC op lijn 11 die hier op het "rechter" spoor rijdt, kwam uit de stelplaats voor versterking op lijn 11. De Nooddienst achtte het mogelijk om deze tram te laten passeren. Omdat het in Antwerpen niet mogelijk is om door te wisselen naar het "tegenspoor" werd lijn 4 wel gestaakt en werd een pendeldienst met een standaardbus ingesteld. Één halte eerder was al een keerlus aanwezig voor lijn 9. Nu werd deze keerlus ook gebruikt door lijn 4. Lijn 11 nam maar even reizigers mee, terwijl die hier normaal leeg had doorgereden.

Afbeelding
Hermelijn hersporen
Hier de 2 hydraulische pompen die gebruikt werden om de Hermelijn omhoog te helpen. De linkse horizontale pomp werd pas bediend als de Hermelijn hoog genoeg was. Daarna werd het blok rechts van de verticale pomp verwijderd, en kom de horizontale pomp de Hermelijn op zijn plek hijsen.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De Lijn Hermelijn 7206 ontspoord door een botsing (4 fot

Bericht door dylanwild94 »

mooie reportage . dit soort dingen behoren bij mijn andere hobby "incidentenfotografie" :mrgreen:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten