N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door mijack1985 »

N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Als het van N-VA afhangt, worden ook de spoorwegen geregionaliseerd. En die worden dan niet opgedeeld in een tweeledige onderneming zoals volgend jaar staat te gebeuren, maar in zes verschillende bedrijven: een Vlaamse en een Waalse NMBS die de treinen doen rijden, een Vlaamse, Brusselse en Waalse Infrabel die het spoornet onderhouden en één confederale veiligheidsdienst die het verkeer monitort op het hele Belgische net. Dat schrijft Het Laatste Nieuws op gezag van de partijwoordvoerder.

Als het van N-VA afhangt, wordt ook het personenvervoer geliberaliseerd en opengesteld voor private maatschappijen.
Vandaag geeft N-VA in detail prijs hoe het confederale België er moet uitzien en wat de precieze rol van Brussel wordt.

Bron:De Morgen

Vond wel een opvallend bericht uit België, maar volgens mij zijn er binnenkort weer verkiezingen daar..
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Suus »

Het is al niet zo goed gesteld met de NMBS, maar op deze manier kan je de spoorwegen net zo goed opheffen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Karl »

Opzich wel goed dat er een partij is die het (dis)functioneren van NMBS aan de kaak stelt. De politiek-geografische context alsmede de relaties met de vakbonden maken het er immers niet gemakkelijker op.

Ik denk dat een combinatie van het Nederlandse en Duitse (deelstaat) model prima werkt voor een land als België. Wel scheiding tussen infrastructuur en vervoer (NL); wel samenloop trajecten tussen regionaal en nationaal vervoer (D) en een gemeenschappelijke tarifiering.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het is al niet zo goed gesteld met de NMBS, maar op deze manier kan je de spoorwegen net zo goed opheffen.
Dat valt wel mee. Het sprintersegement rond Brussel (City-Rail) moet je dan onder de MIVB brengen. Of als losstaand RER-net (S-bahn is voor een Frans/Nederlandstalige stad waarschijnlijk net even te gewaagd) in de markt zetten. Het Vlaamse gedeelte van de NMBS kan je prima aan DB/Arriva verkopen en het Franse deel aan Veolia. De gewesten hebben nu sinds eind jaren '80 het wegbeheer overgenomen van de landelijke overheid, daar kan het spoorwegnet op zich ook wel bij.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Suus »

Misschien wel gemerkt, dat als je bij Eijsden op de A2 België inrijdt, dat je dan eerst een slecht stukje snelweg tegenkomt dat in Vlaanderen ligt voordat je het Waalse biljartlaken tegenkomt. Dat soort problematiek zie ik ook ontstaan bij de spoorlijnen, er zijn meerdere lijnen die op een korte afstand de gewestgrenzen passeren en als elk infrabedrijf dan een andere planning aanhoudt. Infrabel kan perfect werken met een verdeelsleutel plus mogelijkheden om als gewest zelf extra te investeren.

Ik denk wel dat de huidige verdeelsleutel onhandig is. Het is nu 60% Vlaanderen en 40% Wallonië op basis van de lengte van het net, maar het net in Wallonië is duurder in onderhoud door de vele bruggen en tunnels die de Ardennen met zich mee brengen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Thom91 »

Het hanteren van een verdeelsleutel is sowieso al dubieus.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Ardan »

@Bee: Dit dus? Dat is inderdaad wel een enorme overgang ja!
Ik doe ook maar wat
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Michael 1988 »

Vinny schreef:het Franse deel aan Veolia.
Is dat wel zo verstandig als Veolia hun vervoerstak wil afstoten ;)? Ik denk dat je eerder Transdev bedoelt dan. Overigens een ander bedrijf zoals Keolis of First Group is ook mogelijk voor beide gewesten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Geert »

In Duitsland en in andere landen gebeurt ook wel dat het stukje asfalt tussen de laatste afrit voor de grens en de grensovergang van erbarmelijke kwaliteit is. Of dat hier nou typisch is omdat het laatste stukje Vlaams is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Suus »

Het valt iets té exact samen met de gewestgrenzen Geert :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Vinny »

Michael 1988 schreef:
Vinny schreef:het Franse deel aan Veolia.
Is dat wel zo verstandig als Veolia hun vervoerstak wil afstoten ;)? Ik denk dat je eerder Transdev bedoelt dan. Overigens een ander bedrijf zoals Keolis of First Group is ook mogelijk voor beide gewesten.
Ach het was een voorbeeld :)
Misschien wel gemerkt, dat als je bij Eijsden op de A2 België inrijdt, dat je dan eerst een slecht stukje snelweg tegenkomt dat in Vlaanderen ligt voordat je het Waalse biljartlaken tegenkomt. Dat soort problematiek zie ik ook ontstaan bij de spoorlijnen, er zijn meerdere lijnen die op een korte afstand de gewestgrenzen passeren en als elk infrabedrijf dan een andere planning aanhoudt. Infrabel kan perfect werken met een verdeelsleutel plus mogelijkheden om als gewest zelf extra te investeren.
De Belgische snelwegen lagen er tot een aantal jaar geleden sowieso bedroevend bij. Ik heb sterk de indruk dat de decentralisatie van het wegbeheer een positieve impuls heeft gegeven aan de mate van instandhouding. Maar goed, ik ga uit van een beetje slimheid van onze zuiderburen. Op het moment dat een spoorlijn (of snelweg) een paar honderd meter in een ander gewest loopt kun je gewoon de boel beheerstechnisch ontsnipperen. Bij internationale kunstwerken zie je dat ook wel. Maasbruggen worden hetzij door de Belgische beheerder hetzij door Rijkswaterstaat beheerd, dat is per brug verdragstechnisch geregeld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Jef400 »

Geert schreef:In Duitsland en in andere landen gebeurt ook wel dat het stukje asfalt tussen de laatste afrit voor de grens en de grensovergang van erbarmelijke kwaliteit is. Of dat hier nou typisch is omdat het laatste stukje Vlaams is?
Naar mijn weten zijn er geen (snel)wegovergangen tussen Vlaanderen en Duitsland.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Geert »

Dat schreef ik ook niet. Maar laten we hier maar weer on-topic gaan.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Stéphane »

Vinny schreef:... Op het moment dat een spoorlijn (of snelweg) een paar honderd meter in een ander gewest loopt kun je gewoon de boel beheerstechnisch ontsnipperen. Bij internationale kunstwerken zie je dat ook wel. Maasbruggen worden hetzij door de Belgische beheerder hetzij door Rijkswaterstaat beheerd, dat is per brug verdragstechnisch geregeld.
Dat is nu net wat niet gebeurd is, als je op de E40 tussen Brussel en Luik rijdt, rijdt je afwisselend op vlakke asfalt en dan weer op beton met van die vervelende afwateringsgroeven.

Mij lijkt het beter om een maatschappij voor landelijk IC vervoer te behouden en regionale spoorlijnen te integreren in De Lijn of de TEC, kunnen die eindelijk eens hun parallelle buslijnen opheffen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: N-VA wil spoorwegen in zes splitsen

Bericht door Fles »

Die lui zijn compleet geschift. Eigenlijk zou je heel België gewoon los moeten zagen en af moeten zinken waar het diep genoeg is. Zelfs de Fransen willen het er niet bij hebben, dat zegt wel genoeg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten