Mag ik even kwijt #143

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Jef400 »

Ardan schreef:Een pasverbroken relatie is al kut genoeg van zichzelf, maar al helemaal als je erachter komt dat je gewoon gedumpt bent voor een ander.
Pijnlijk!!!
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Daniel »

Biljetten kiezen kan daarnaast ook alleen als je bij je eigen bank pint. (Ik heb de optie althans tot op heden uitsluitend gehad als ik bij een ABN Amro-automaat pinde)

Vanmiddag trof ik nog een caissière met humor... kocht een paar van die grote warme dierenpantoffels. Ik die dingen afrekenen, krijg ik er het advies bij ze eens in de zoveel tijd wat te eten en te drinken te geven :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Biljetten kiezen kan daarnaast ook alleen als je bij je eigen bank pint. (Ik heb de optie althans tot op heden uitsluitend gehad als ik bij een ABN Amro-automaat pinde)
Probeer eens een automaat van de Rabobank dan, want daar kun je ook biljetten kiezen. (En bij ABN mag het ook met een pas van een andere bank...)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door STF »

Hier op de camping rekent men regelmatig met biljetten van 100 en 200 euro af.
Aan het einde van de vakantie gaan kampeerders even geld pinnen bij de geldautomaat hier om de hoek, toetsen bijvoorbeeld 500 euro in als gewenste bedrag en hoppa daar komen twee biljetten van 200 en een van 100.
Soms zelfs maar eentje van 500!

Ik heb zodoende de 100 en 200 euro biljetten echt zeer regelmatig in mijn handen en soms 500 euro biljetten.
Wij doen er totaal niet moeilijk over, tenzij men inderdaad een rolletje pepermunt er mee wil afrekenen, ja dag!

Pinnen kan bij ons niet (net zoals bij veel andere kleine bedrijven in Luxemburg); de abonnementskosten zijn dermate hoog dat het echt niet interessant is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Daniel »

@Geert: Hmm, Rabobank is een tijd geleden dat ik daar gepind heb maar kan niet herinneren dat er daar wel een keuze in zat.
Maarja, als ik al wat opneem dan is dat het vaakst hier in de omgeving en daar zitten bijna alleen ABN en ING-automaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door STF »

Schiet me nu te binnen dat mijn oma ooit ook een 500 euro biljet uit de geldautomaat in Nederland kreeg, maar dat is inmiddels wel elf jaar geleden geloof ik.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Thom91 »

Karig dat je niet kan pinnen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Daantje »

Bij de Rabobank moet je volgens mij in het beginscherm al kiezen voor geld opnemen of bedrag en biljetkeuze dus misschien is het daarom nog nooit opgevallen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:
Michael schreef:Ik dacht dat die briefjes van 100 gewoon uit de geldautomaat komen als je meer dan 100 euro opneemt. Maar dat weet ik niet zeker.
Briefjes van 100,- komen niet uit de geldautomaat in Nederland. Wel in Denemarken.
Ik heb wel eens een briefje van 100 uit een Nederlandse automaat getrokken. Was in Bataviastad in Lelystad.

Overigens is 100 euro een wettig betaalmiddel dus kun je ermee betalen (en moet je het als winkelier aannemen), alleen ben je niet verplicht om er voldoende wisselgeld voor in huis te hebben. Levert ook leuke gesprekken op met mensen met zo'n briefje ;-)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door marlies »

Da's niet helemaal waar, er is geen verplichting alle wettelijke betaalmiddelen aan te nemen mits het vooraf duidelijk is aangegeven en er een goede reden voor is. Daarom mogen 1 en 2 cent munten ook geweigerd worden, wat in veel winkels tegenwoordig gebeurt, óók als er gepast betaald wordt (en wisselgeld dus geen issue is).

Zie o.a. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... talen.html en http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ocent.html
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door STF »

Ik hoop dat ze in Luxemburg ooit die 1 en 2 cent eens afschaffen, we hebben er jaarlijks emmers vol van...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Fles »

STF schreef:Ik hoop dat ze in Luxemburg ooit die 1 en 2 cent eens afschaffen, we hebben er jaarlijks emmers vol van...

Ik heb 2 HO kolenwagens op een stukje Fleischmann Profi-gleis bovenop de boekenkast staan, 1 vol met 1cent muntjes en 1 vol met 2 cent muntjes. Beide royaal overgelopen inmiddels, maar het staat wel leuk :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Suus »

Elke keer in Duitsland krijg je die belastinggeldverspillende muntjes weer, het is een soort cholesterol voor mijn portemonnee want ze hopen op terwijl je ze nooit uitgeeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door JWM »

Bij de Aldi in Nederland krijg je ook op de cent nauwkeurig je wisselgeld terug :?

Overigens, volgensmij zijn winkels in Nederland nog gewoon verplicht om bijvoorbeeld 5 losse centjes aan te nemen in plaats van een 5 cent stuk.
Laatst gewijzigd door JWM op vr 08 nov 2013, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Michael »

Daarom pin ik ook altijd bij de Aldi als ik er al kom.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door marlies »

JWM schreef: Overigens, volgensmij zijn winkels in Nederland nog gewoon verplicht om bijvoorbeeld 5 losse centjes aan te nemen in plaats van een 5 cent stuk.
Weet ik niet, volgens mij hebben ze er bij de AH e.d. geen bakjes voor in de kassalades dus dat zou wel moeilijk worden. Ze raken ze ook niet meer kwijt. Dus ik denk dat ze zich best achter 'praktische redenen' kunnen verschuilen om het te weigeren. Net als dat een omatje (of een bijdehante puber) die met een plastic zak vol 1 cent munten 30 euro wil betalen geweigerd mag worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb tot een jaar of 5 geleden bij de AH gewerkt met de modernere versie kassa's (geen lade maar klep die open springt en die hebben 8 bakjes voor munten. Dus ook voor 1 en 2 centen. Als een klant met 1 en 2 centen wilt betalen, dan moesten we dat gewoon accepteren. En als ze niet wilden afronden, niemand die hen kon dwingen.

Zo had ik in het filiaal in A'dam West waar ik werkte 2 vaste klanten die altijd moeilijk deden. De ene wilde nooit afronden, de andere alleen als het in zijn voordeel was. Nou ja, bij beide rondde ik nooit af. Moeilijkdoenerij.

Overigens kunnen ze bij AH die centjes weer afstorten (richting hoofdkantoor).
Volgens mij wordt het tegenwoordig ook nergens kenbaar gemaakt d.m.v. stickers dat er wordt afgerond. Dus een klant kan dan wel op z'n strepen staan.

Ook op de tram krijg ik wel 's 1 en 2 centen. Maar die gaan er bij de eerste beste (meestal toerist) weer uit.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Michael »

Ik heb regelmatig sticker op deuren van winkels gezien dat contante betalingen worden afgerond.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door AppleMoose »

Als je gepast wil betalen, mag een winkelier dat volgensmij niet weigeren. Je biedt het immers voor die prijs aan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door STF »

Ze moet overal ook voor eens en altijd stoppen met die belachelijke prijzen, zoals 1.99 e.d.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:Elke keer in Duitsland krijg je die belastinggeldverspillende muntjes weer, het is een soort cholesterol voor mijn portemonnee want ze hopen op terwijl je ze nooit uitgeeft.
Gewoon teruggeven..
Komt wel goed schatje.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door MdJ »

Als ik een dag geen zin heb in kassawerk, ga ik altijd kleingeld sparen: "Heeft u er XX bij?".

Dan krijg je ongeveer 3 euro aan 1 en 2 centen, maar die gooi ik dan altijd in de fooienpot :D Wij hebben 8 vakjes in de kassa, maar daar hebben we twee tussenschotjes weggehaald, zodat de 20centen en 50 centen een groter bakje hebben. Handig als je geen euro of twee euro munten hebt :D
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Vinny »

Toen de euro net was ingevoerd heb ik nog een item gekocht dat 2 cent kostte. :lol:
Niet dat ik het echt nodig had, maar gewoon omdat het kon. En natuurlijk keurig met twee losse centen betaald. Dat kon toen nog.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door dylanwild94 »

STF schreef:Ze moet overal ook voor eens en altijd stoppen met die belachelijke prijzen, zoals 1.99 e.d.
voor nog geen €10 heb je ....
want dat is namelijk €9,99 :mrgreen: :lol:

is een veel gebruikte verkoop truc :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Mag ik even kwijt #143

Bericht door Anne »

Ronaldussen schreef:Als je gepast wil betalen, mag een winkelier dat volgensmij niet weigeren. Je biedt het immers voor die prijs aan.
Als het duidelijk staat aangegeven mag voor contante betalingen worden afgerond op 5 cent.

bron DNB
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten